Niin kannattaa.
Auton ruostesuojaus
-
- Viestit: 2068
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
-
- Viestit: 2068
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
On kyllä hurjan näköisiä kuvia…
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: To Joulu 31, 2020 6:46 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mondeossa on toisen puolen kynnyskotelosta pois kaikki tulpat. Onkohan ne ihan tehtaalla asennettu vai onkohan tuolle tehty jotain suojausta myöhemmin? Reikä n. 19 mm.
Reikien ympäristöt ruosteettomat. Sormella kokeillen kotelossa on hiekkapölyä. Ei tietoa kauanko ovat olleet pois. Miten kotelot kannattaa putsata? Ajattelin laittaa kotelosuojaa ja sitten tulpat.
Vaikuttaa kohtuullisen vähän ruosteiselta ylipäätään, joten kiinnostaisi ainakin vähän suojella ettei ainakaan tästä kotelosta pääse mätänemään.
Painepesuria tarjottu vaihtoehdoksi putsaukseen, mutta saako koteloita kuivaksi sen jälkeen? Voisi kai kotelon sisälle kurkkailla endoskoopilla, jos siellä ei olisi moskaa kovin paljon, niin riittäisikö vain vetäistä kotelosuojaa sinne.
Reikien ympäristöt ruosteettomat. Sormella kokeillen kotelossa on hiekkapölyä. Ei tietoa kauanko ovat olleet pois. Miten kotelot kannattaa putsata? Ajattelin laittaa kotelosuojaa ja sitten tulpat.
Vaikuttaa kohtuullisen vähän ruosteiselta ylipäätään, joten kiinnostaisi ainakin vähän suojella ettei ainakaan tästä kotelosta pääse mätänemään.
Painepesuria tarjottu vaihtoehdoksi putsaukseen, mutta saako koteloita kuivaksi sen jälkeen? Voisi kai kotelon sisälle kurkkailla endoskoopilla, jos siellä ei olisi moskaa kovin paljon, niin riittäisikö vain vetäistä kotelosuojaa sinne.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Eikö hiekkapölyn voisi puhaltaa paineilmalla pois kun laittaisi paineilmapistooliin letkun pätkän jota työntelisi kotelossa edestakas.
Tietty pöllyää paljon ympäri koteloa,mutta tulee sieltä aina osa uloskin ilman että tarvitsee koteloa kastella vedellä.
Toki onhan vesikin vaihtoehto ja sen jälkeen kuivata paineilmalla
Tietty pöllyää paljon ympäri koteloa,mutta tulee sieltä aina osa uloskin ilman että tarvitsee koteloa kastella vedellä.
Toki onhan vesikin vaihtoehto ja sen jälkeen kuivata paineilmalla
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Vesi tulee kyllä pois ja loput haihtuu ja kesällähän se on helppo tehdä lämpöisenä poutapäivänä.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Jos ei vettä, niin paineilmaa ja kunnon imuri reikään. Suurimmat ainakin lähtee.
-
- Viestit: 4406
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Vettä en laittaisi mutta sen sijaan kuivaa paineilmaa. Sen jälkeen varmistaa, ettei jää kosteaksi ja kotelonsuojaa sisään. Sitten vaan oikeanlaiset tulpat paikalleen ja alustamassalla "liimaten" ne peittoon. Tulpan reiässä jos on ruostetta, niihin esimerkiksi Noveroxia pysäyttämään ruostuminen.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 3295
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Vedellä juoksuttaa kurat pois ja kuumailmapuhaltimella lämmiittää koteloa niin että kuivuu. Näin itse tein kun oli kulunut puhki muovitulpat ja kuraa koteloissa.
Voihan sinne sitten kun kotelio on kuiva niin suihkutella uutta kotelosuojaakin.
Voihan sinne sitten kun kotelio on kuiva niin suihkutella uutta kotelosuojaakin.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: To Joulu 31, 2020 6:46 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Puhaltelin kotelot paineilmalla ja imurilla imin viereisestä reiästä. Kotelosuojaa koteloihin ja tulpat paikalleen ja alustamassaa päälle. Katsotaan mitä tapahtuu.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Tälläsella kelillä ei tarvi kun pari päivää ennen suojausta vesihuuhtelu, ja ajelee normaalit ajot tulpat auki, niin on kotelot varmasti kuivat.Vedellä juoksuttaa kurat pois ja kuumailmapuhaltimella lämmiittää koteloa niin että kuivuu.
Vuosia sitten saappi tuli helmojen paikkauksee, ja isäntä kotikyliltä lähtiessää oli huoltiksen vesiletkulla lorotellu koteloihin vettä ihan asenteella, ja ajeli kuivassa kevätkelissä vajaan parisataa kilsaa pajalle. Illlemmalla leikelty peltejä auki, niin oli ihan puhtaat ja kuivat kotelot.
Nykyautoissa vaan tuppaa olemaa mutkikkaita rakenteita, ja niihin vielä paikoin tungettu jotain töppösenvartta, että voi kuivuminen olla hitaampaa, mut kuiva/lämmin ajoviima on tehokas kuivattaja.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Menee jo vähän ruostesuojauksen ulkopuolelle, mutta 30+ vuotta sitten kun olin kesähessuna voimalaituksella, oli eräällä asentajalla proggiksena valmistautuminen auton katsastukseen. Fiiatissa olivat runkopalkit hieman mädät, joten strategisiin paikkoihin valettiin palkkien sisään betonia. Ei mennyt katsastusinssin piikki läpi.
-
- Viestit: 2063
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mitsu pomppasi leimalla etupään apurungosta; ei saa hitsata, vaihdettava uuteen.
No tarvikeosana onneksi löytyi uusi n.200 eurolla, mutta kysymys kuuluu kannattaako tuo jotenkin ruostesuojata, ja jos kyllä, niin miten? Nythän se olisi enemmän kuin helppo tehdä.
Alkuperäinen kesti 17 vuotta ja 277tkm, ajattelin ajaa tällä vielä kauan kun muuten siisti ja yksinkertainen käyttöauto.
No tarvikeosana onneksi löytyi uusi n.200 eurolla, mutta kysymys kuuluu kannattaako tuo jotenkin ruostesuojata, ja jos kyllä, niin miten? Nythän se olisi enemmän kuin helppo tehdä.
Alkuperäinen kesti 17 vuotta ja 277tkm, ajattelin ajaa tällä vielä kauan kun muuten siisti ja yksinkertainen käyttöauto.
-
- Viestit: 3295
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ruostuuko nuo sisäpuolelta? Miten vahvaa materiaalia?Juice kirjoitti: ↑La Marras 11, 2023 8:51 pm Mitsu pomppasi leimalla etupään apurungosta; ei saa hitsata, vaihdettava uuteen.
No tarvikeosana onneksi löytyi uusi n.200 eurolla, mutta kysymys kuuluu kannattaako tuo jotenkin ruostesuojata, ja jos kyllä, niin miten? Nythän se olisi enemmän kuin helppo tehdä.
Alkuperäinen kesti 17 vuotta ja 277tkm, ajattelin ajaa tällä vielä kauan kun muuten siisti ja yksinkertainen käyttöauto.
Itsellä Megane 2.:ssa on apurunko kuumasinkitty mutta on se varmaan aika hintava teettää tarvikeosalle jälkikäteen.
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Minä vaihdoin toissa kesänä kaverin Mazda 6:n etukelkan, siihen tuli purkamolta käytetty, hiekkapuhalsin sen, pohjamaalasin epoksilla ja penslailin vielä 1K maalilla mustaksi, sisälle suihkaisin kotelonsuoja-ainetta spraypullolla ja pillillä. Oletan tuon nyt kestävän pitempään taistelussa ruostumista vastaan kuin Mazdan kori. Tuo Mazdan vaihtoon mennyt kelkka oli ruostunut todella pahasti, oletan sen ruostuneen myös sisältä ulospäin, joten uusi kelkka kannattanee suihkia huolellisesti kotelonsuoja-aineella, se tuonee hieman ikää lisää ja ainakin mielenrauhan sen tiimoilta, että on ainakin jotain tehty asian eteen.
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Seat Altea Freetrack on tallissa. Helmat ovat muovitettuja ja muovi jatkuu keskikonsoliin saakka. Ei kai tuo ruostu helmoista ainakaan ikinä?
Ihan mukava auto muuten: 200 hp ja neliveto.
Ihan mukava auto muuten: 200 hp ja neliveto.
-
- Viestit: 4406
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
En tunne kyseistä autoa mutta jotkut ovat yllättyneet kun sieltä muovin alta paljastuu laajat korroosiovauriot. Mersu on tietääkseni yksi näitä yllättäjiä. Katsastuksessa kun eivät saa purkaa mitään, niin voi mennä useamman vuoden leimasta puhtain paperein.Aulispoika kirjoitti: ↑La Marras 11, 2023 10:22 pm Seat Altea Freetrack on tallissa. Helmat ovat muovitettuja ja muovi jatkuu keskikonsoliin saakka. Ei kai tuo ruostu helmoista ainakaan ikinä?
Ihan mukava auto muuten: 200 hp ja neliveto.
Meillä oli Toyota muovitetuilla helmoilla ja siinä ei näyttänyt olevan pahaa korroosiota vielä 20 vuotiaana kun lähti paaliin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Jos sinne väliin ei pääse hiekka ja kura niin sitten aika hyvin kestää. Eli tarkista ja joskus pohjamuovit ja sisälokarit irti ja pesu, se on se tärkein.
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kun lotraa vedellä, kannattaa tehdä se mahdollisimman kuumalla ja pitkään joka kolo kunnolla huuhdellen ja lopuksi ulkopintaakin ruiskutaen huolella, niin kuumuu kaikki metallit ja kuivavat silmänräpäuksessä sisältä huuhtelun jälkeen rakenteiden jälkilämmöstä. Sama ilmiö, kun tiskikoneen kuumalla vedellä hartaasti huuhtelun jälkeen. Kuumat astiat on heti kuivat luukku avatessa.
Tuli yksi ruosteinen koteloinen ja lokeroinen erillisrunkokotteron pohja hitsuiden jälkeen loppukäsiteltyä atf, moottorisahan ketjuöljy ja uusi moottoriöljy sekoituksella. Kaverin vinkistä tuo ja saas nähdä, miten kauan kestää, että pitää uusia käsittely. Vanhaa jäteöljyä ei mielestään saa käyttää, koska se sisältää metallia, siksi vain uutta öljyä sekoitukseen. Ketjuöljyssähän on jotakin sitkosainetta lisätty, niin sillä pelkästään jo voisi lotrata, mut sekoituksen atf imeytyy paremmin kaikkiin huokosiin.
Tuli yksi ruosteinen koteloinen ja lokeroinen erillisrunkokotteron pohja hitsuiden jälkeen loppukäsiteltyä atf, moottorisahan ketjuöljy ja uusi moottoriöljy sekoituksella. Kaverin vinkistä tuo ja saas nähdä, miten kauan kestää, että pitää uusia käsittely. Vanhaa jäteöljyä ei mielestään saa käyttää, koska se sisältää metallia, siksi vain uutta öljyä sekoitukseen. Ketjuöljyssähän on jotakin sitkosainetta lisätty, niin sillä pelkästään jo voisi lotrata, mut sekoituksen atf imeytyy paremmin kaikkiin huokosiin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 449
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2022 9:29 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Äkkiä antaa katsastusmies hylsyn ympäristönturmelusta kun noita sotkuja sutii auton pohjaan
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jussi_oulu, stoker, TunturiPappa ja 33 vierailijaa