Auton ruostesuojaus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja juha »

2001 Crysleriin ruiskutin vuonna 2002 ohutta öljyä reilusti hamepeltien koteloihin ja lisäilin muutaman kerran jälkeen päin. Kritiikkiä tuli, että ei saa laittaa. Liimasaumatkin aukeaa ja kaikkee muuta.
Nyt on vielä hamepellit 500,00km jälkeen ehjät, vaan noissa kahdessa muussa 2002 ja 2003 mallisissa on kämmen kokoiset reijät. Kaipa se kotelomassakin toimii.
kalvaana
Viestit: 7332
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

SamiT kirjoitti: Ke Syys 04, 2019 8:48 pm
kalvaana kirjoitti: Ke Syys 04, 2019 8:33 pm Uuden tai uudenkarhean auton ruostesuojaus liikkeessa Tectyylillä kannattaa, mutta jo koteloista ja kaksinkertaisita saumoista ruostuneen ei. Semmoseen autoon ei auta enää muu, kyin öljyllä kyllästäminen. Tectyyli ei vaan jaksa imeytyä ruosteen läpi kovaan peltiin asti ennen kuivumistaan. Se mun käyttämä raskas polttoöljy on osoittautunut parhaaksi ruosteen pysäyttäjäksi. Oon vasta 40 vuotta rassannut autoja ja aika monta ruosteen raiskaamaa oon pelastanu elämälle pysäyttämällä ruosteen etenemisen omalla konstillani.
Mistä saa raskasta polttoöljyä pieniä määriä tähän tarkoitukseen hankittua?
Ei sitä oiken saa mistään. Itse onnistuin saamaan vuosia sitten 20 litraa eläköityvältä säiliöautokuskilta, joka ajoi sitä tavaraa työkseen. Kotelosuojauksen lisäksi sitä kuluu pikkasen autoremontteja tehdessä, kun voitelen kaikki irrotetut pultit, holkit, kierteet sillä, niin saa sitten myöhemmin ilman taistelua auki. Jarrujen ilmaruuvitkin kun käsittelee tolla, niin ei jumiudu alumiinisatulaankaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja oju »

Niin, osassa nykyautoissa on jotain ekologista vahaa kotelonsuoja-aineena ja muiden myrkkyjen ruiskiminen vie sen mennessään. No, luulisi ainakin ammattimaisen ruostesuojaajan tietävän mitä tehdä, joten ei liene suurikaan ongelma.

Ennen muovihelmat tiesivät pahoja ongelmia joiden alla ruoste pääsi muhimaan. Nyt taitaa asia olla päinvastoin, suunnitteluvaiheessa on jo hieman mietitty asiaa. Toki se tarkoittaa että muovin alta ei välttämättä löydy peltiä ollenkaan mutta sekään on tuskin suuri ongelma kun asia on näin mietitty.

Selailin jonkin ruotsalaislehden autovertailua ja siellä oli erikseen pisteet ruostesuojauksesta ja rakenteiden järkevyydestä ruostumista ajatellen. Mielestäni ihan hyvä ajatus että joku katsoo auton pohjan läpi ja miettii minne märkä kura jää muhimaan sekä tarkistaa miten pellit ja kotelot on suojattu. Eihän tuota yleensä mietitä kun uusia autoja vertaillaan. En tosin tiedä miten nuo pitävät myöhemmin paikkaansa, tuossakin voi tulla yllätyksiä.
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Jo -80 luvulla Volkkareille oli kielto tehdä jälkikäsittely ruostesuojausta takuun menettämisen uhalla -perusteena tuo että uudet mömmöt saattavat viedä alkuperäiset mennessään
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Nykyiset sinkityt ja hyvin kestävät autot on tarpeellista suojata vaan alustan osalta, koteloista vain alimmaiset eli lähinnä helmakotelot ja pohjassa olevat vahvikepalkit. Sellainen perinteinen koko auton suojaus on turhaa, esmes ovet on tehty niin hyvin ja sinkitystä pellistä ettei se sieltä sisältä ala ruostua. Monessa, ellei lähes kaikissa autoissa on jotain huonosti suunniteltuja kohtia pyöräkoteloissa tai pohjassa joihin paras ruostesuojaus on pitää ne puhtaana kurasta. Kaikenlaisia kurahyllyjä ja poteroita, niihin ei auta kotelon sisällä olevat vahat, tectylit tai raskaat polttoöljyt. Jos autossa on muovihelmat niin kannattaa silloin tällöin letkun kanssa huuhdella ne välit puhtaiksi. Sitä puhdasta vettä voi ruiskia huoletta, kyllä se sieltä pois valuu. Samaten sisälokarit pois ja vettä perään.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Kyllä se auto saa reilusti rippikouluikäisenä jo vähän kukkiakin.
Avensis T25 on osoittautunut yllättävän immuuniksi korroosiolle vaikka melko huonolla pidolla päällisin puolin ollut ja pelkät tehtaan suojaukset pinnassa. Pohjassa on kivisuihkun puhdistamia länttejä mutta nehän pysyy ajamalla kunnossa. Pannaan paikka jos puhki kuluu. Muualla on vielä tehtaan värit.
Vahauksia tai edes kunnon pesuja ei ole pilkuntarkasti joka vuosi tehty, sisäpuolelta ennemminkin kuurattu. Takapuskuri on kyllä innostunut maalista vapautumisen merkkejä osoittamaan, mutta muovi harvemmin maalittakaan ruostuu.
säästellen sippiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Aakku »

ihmehitsari kirjoitti: Pe Syys 06, 2019 3:34 pm Kyllä se auto saa reilusti rippikouluikäisenä jo vähän kukkiakin.
Avensis T25 on osoittautunut yllättävän immuuniksi korroosiolle vaikka melko huonolla pidolla päällisin puolin ollut ja pelkät tehtaan suojaukset pinnassa. Pohjassa on kivisuihkun puhdistamia länttejä mutta nehän pysyy ajamalla kunnossa. Pannaan paikka jos puhki kuluu. Muualla on vielä tehtaan värit.
Vahauksia tai edes kunnon pesuja ei ole pilkuntarkasti joka vuosi tehty, sisäpuolelta ennemminkin kuurattu. Takapuskuri on kyllä innostunut maalista vapautumisen merkkejä osoittamaan, mutta muovi harvemmin maalittakaan ruostuu.
Jokainen tyylillään.
Omat vanhat autoni ovat yleensä puhtaat, pestyt ja vahatut. Eipä ole juuri ruostettakaan. Ei minusta auton ikä ratkaise siisteyttä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja C20 »

JiiSPee kirjoitti: Pe Syys 06, 2019 1:41 pm Jo -80 luvulla Volkkareille oli kielto tehdä jälkikäsittely ruostesuojausta takuun menettämisen uhalla -perusteena tuo että uudet mömmöt saattavat viedä alkuperäiset mennessään
Kaikkeahan ne kieltelee vaikka ei mitään korvaakkaan vaikka mätänee pellit pois.
Toki monessa uudessa autossa ei muuta ruosteenestoa sen sinkin ja pohjamaalin lisäksi olekkaan, ei muuta kun limua helmaan ja muihin koteloihin.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Mitä on limu tässä tapauksessa? :roll:
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja C20 »

Viimesimmän auton kotelon käsittelin Tectylin 210 R " limulla" vaikkei enää ihan limua olekkaan melkoista siirappia. Ihan ensiksi primerinä 558 - AMC koteloissa kuin pohjassakin ja pohjaan ja muihin näkyviin osiin ruiskutin 120 - EH suojaa vähintäänkin riittävästi. 8)
Dinitrolilta löytyy vastaavat kamat mutta pitävät jotakin ihme kartellia suojaamoidensa kanssa ettei mitään tietoa meinaa saada mistään aineista.
Toi http://www.tectylfinland.fi/tectyl-tuotteet/ on kenenkä vain katseltavana ja tutkittavana. Noi mun käyttämät limut on suojaamo luokan kamaa ja myynti tynnyreissä, saa sen pienemmän tynnyrin noin 50 l .
Ei tota 3 tynnyrin settiä yhteen autoon kannata ostaa mutta jos pari kolmekin uutta autoa on tiedossa niin sitten kyllä. Saapahan hölvätä niin paljon kun sielu sietää ja käryähän piisaa vielä kesän jälkeenkin. :mrgreen:
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Joordis »

meijerikkö kirjoitti: Ma Maalis 11, 2019 2:13 pm
korsteeni kirjoitti:Se olis meleko härskin näköisiä kaikki päätiemme jos suola korvattaisiin hiekalla (tai siis murskeella)...jos lähes jokapäivä talvenajan pyyhkäistäisiin matto asfaltille :lol: Luulen että suola-aikojen ruoste olisi enää pikkumurhe autoissamme. Koko maalipinta hiekkapuhallettu, alusta paljas hiekkapuhalluksesta ja joka autoon vaihdettaisiin 4 tuulilasia talvessa + umpiot ja jäähdyttimet päälle, ja miten hemmetin liukas se sora onkaan asfaltin päällä :mrgreen:


Ihminen on keksliäs. Uskallan väittää, että liukkauden torjuntaan keksittäisiin kokonaan uusi
menetelmä hyvinkin nopeasti. Samalla voisi keksiä mitä tehdä papalta ja mammalta perinnöksi
saaduilla hehkulanka polttimoilla, joita riittää kaiklle perillisille vähintään sadan vuoden tarpeeksi.
Vinkvink.
Ei muuta kuin vastukset teiden alle ja tuuli-/aurinkoenergialla teitä lämmittämään. Ei tulisi routavaurioitakaan.. :idea:
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Talvella ei paista aurinko, kevättalvella alkaa paistamaan ja se lämmittää asfalttia koko tehollaan. Mutta toi että jos suolaaminen vaihdettais hiekoittamiseen, sais autot hiekkapuhalletuksi ja neljä tuulilasia talveen niin sai kyllä hymyn naamalle :lol:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja NH »

Miksi normaalilaatuista henkilöautoa pitäisi ruostesuojata?
V70:n ja Avensis poistuivat kalustovahvuudesta noin 15 vuotiaina ja noin 200 000 ajettuina ilman mitään tehtaanjälkeisiä lisäsuojauksia.
Ainoa hylsy tai korjauskehoitus tuli yhden kerran Volvon takajarrujen takertelun takia ( RUOSTEHERKÄT :D jarrupalojen ohjuripellit ).
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja C20 »

Kurkkaapa muutaman uuden keskivertoauton alle niin näet miksi. Volvossa joka mielestäni on kuitenkin selkeästi keskiarvoauton hintahaarukan yläpäässä saattaa vielä nykyäänkin olla suojaus mutta hyvin monessa muussa ei.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja NH »

Ihan samalta keskimäärin näyttivät niin 90-luvun loppuinen, 2000-lukuinen, kuin näyttävät nyt pihallaolevat 2010-luvun alusta ja lopusta olevat.

Vähän massaa, muovia ja lähinnä maalia. Ovat viisitoistavuotiaina alta pintaruosteessa, mutta kovia elleivät sitten ole tähtikeulaisia tai vastaavia umpiruosteisia laatuautoja. :wink:
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Volvoissa tosiaan hyvät korit. Tai ainakin oikeissa volvoissa. Hyvin ruostetta kestävään autoon halvin ja paras konsti on pitää se alusta puhtaana. Kävin joskus kysymässä alustan suojausta, koteloissa on tehtaan aineet eikä ne sieltä ruostu, vähän vajaa tonni. Voi arvata moniko käy käytetyn suojauttamassa, vaikka aikois ajaa pitkäänkin. Ajatus syksyllä purkaa pohjamuovit ja sisälokarit pois, pestä, käydä mahdolliset alut läpi pikkukannulla ja epoksilla. Jospa sinne jonkun suoja-aineen suihkis.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja NH »

8400 kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 11:14 am Volvoissa tosiaan hyvät korit. Tai ainakin oikeissa volvoissa. Hyvin ruostetta kestävään autoon halvin ja paras konsti on pitää se alusta puhtaana.
Kieltämättä itse korin osalta 15 vuotias oli vielä käytännössä moitteeton, mutta apurungot yms ihan yhtä pintaruosteisia kuin vaikka samanikäisessä Toyotassa.
Volvon kori oli kunnossa, mutta millä suojauksella olisi saanut 15v/ 200 000 km ajetun auton tekniikan siihen kuntoon, että remonttia ei olisi pitänyt tehdä jatkuvasti? :shock:
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja -SS- »

NH kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 7:59 am
8400 kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 11:14 am Volvoissa tosiaan hyvät korit. Tai ainakin oikeissa volvoissa. Hyvin ruostetta kestävään autoon halvin ja paras konsti on pitää se alusta puhtaana.
Kieltämättä itse korin osalta 15 vuotias oli vielä käytännössä moitteeton, mutta apurungot yms ihan yhtä pintaruosteisia kuin vaikka samanikäisessä Toyotassa.
Volvon kori oli kunnossa, mutta millä suojauksella olisi saanut 15v/ 200 000 km ajetun auton tekniikan siihen kuntoon, että remonttia ei olisi pitänyt tehdä jatkuvasti? :shock:
Vaihtamalla konepellin etureunaan tähtikeulamerkin. Silloin ei edes ole olemassa mitään remontteja, kyseessä ovat vain normaalit ylläpitohuollot.

-SS-
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tähtikeulamerkkiin ei itseasiassa tarvi tehdä remonttia hirveästi, kaukana ollaan 123-124 ajoista mutta silti. Ruostetta toki vanhemmissa on sitten senkin edestä. Sekin ongelma koskee nykyään enää sanotaanko hiukan huonommin toimeentulevia tai jos harrasteautoksi haluaa jonkun erikoismallin.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja NH »

-SS- kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 1:52 pm

Vaihtamalla konepellin etureunaan tähtikeulamerkin. Silloin ei edes ole olemassa mitään remontteja, kyseessä ovat vain normaalit ylläpitohuollot.

-SS-
Vai ainoastaan ryhtymällä oman auton merkkifaniksi?

Silloin tuntuu, että vikoja ei ole lainkaan ja polttoainettakin kuluu niin vähän, että se melkein lisääntyy tankissa! :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Kuuskakkone, thames, zukka ja 54 vierailijaa