Auton ruostesuojaus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jani.erola
Viestit: 405
Liittynyt: Su Elo 03, 2008 9:31 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jani.erola »

Tekis mieli kokeilla tervaa 37vuotta vanhan auton pohjaan, mut mikä terva olis hyvää? Mistä saa?
Ihan raakana, vai kotelosuojaa sekaan? Kuumana?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mikä auto?
jani.erola
Viestit: 405
Liittynyt: Su Elo 03, 2008 9:31 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jani.erola »

Maasturi.
steami

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja steami »

8400 kirjoitti: Ma Maalis 11, 2019 12:34 pm
nuhvi46063 kirjoitti:Minulla on käytännössä ruosteeton - 98 Camry :D
Massattu uudesta lähtien muutaman kerran, minulla vuodesta - 12, ite massannut pari kertaa.
Minä tiedän melkein 15 vuotta vanhemman camryn jonka pohja kanssa kova, ovien alareunat ja takakaaret jouduttu nyt korjaamaan. Pohjaan ja koteloihin kans ruiskittu säännöllisesti joku linimentti. Omistajalla melkein uudesta asti ja päivittäisessä ajossa.
Olen varmaan maininnut, että minulla on vuoden 1989 Carina. Runkoa ei hitsattu tai korjattu koskaan. Viime vuosina olen ruiskuttanut koteloihin pellavaöljy-terva seosta..
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Tee sinne Land Cruiserin? pohjaan koe kenttä, toinen puoli tervaa ja toinen pellavaöljyä.
Tai jotkin omat seokset.
viewtopic.php?f=4&t=96129
Pelkkä terva tuoksuu voimakkaasti ja pitkäään...
rokkimatti
Viestit: 1632
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Yhteen miljoonan ajettuun ,hieman jo väriä ottaneeseen pösön pohjaan vejin ruiskulla tervamaalia.
Oli käytetty sitä jo ennenkin.pösö tais olla 70/80 luvun taitteessa tehty.
Siitä hornauksesta on kohta 8 vuotta aikoo.
En tiijä missä kunnossa pohja on nyt.
Sattu kuoleutumaan auton omistaja talvella.
Eikä oo miula kiinnostusta mennä kahtomaan,kun oli ex appiukko, kenen autoa elvytettiin.
Mutta tuskin se terva nyt pilaakaan.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Vanhaan ketjuun kysymys:
- Millä aineilla + työvaiheilla saisin ruostesuojattua auton takalokasuojien kaaren ulko-osat?
-- Tarkoitan lokasuojan puolikaarta joka on reunaltaan taitettu 90-asteen kulmaan.
-- Tarve olisi suojata molemmilta puolilta, sekä sisä-, että ulkopuolelta, se vajaa 1cm kaistale.

Tilanne:
- Auto on teini-ikäinen BMW -farmari
- juuri vaihdoin takaluukun kannen toiseen ruosteettomaan. Alunperin autossa ollut luukku oli alareunastaan läpimätä. Vaihtoluukku oli hyvä, mutta siinäkin oli maalia lähtenyt kuplimaan hieman muutamasta kohtaa, poistin maalit puukolla näiltä kohdin + Dinitrol Annitrol (fosforihappo) + pohjamaali + lakka. Koko luukun käsittely sisäpuolelta Dinitrol ML:lla.
- konepelti + etulokasuojat ovat alumiinia, ne ei ruostu
- takalokarit ovat osa koria, niissä on maalia lähtenyt, ja on pintaruostetta hieman. Ei reikiä! Vielä.
- Haluan tehdä takalokareille suojaavat toimet, koska ne ruostuvat näissä aina. Tekniikka+moni muu paikka kestää, mutta kun takaloksut ruostuvat puhki, se on käytännössä paaliin auto, enkä sitä halua.

Aikaisemmin kokeiltua - eri autoissa - ei ole toiminut:
- ruosteen poisto + pohjamaali + pintamaali -> 2kk menee aikaa niin ne on jo ennen talven alkua ihan samassa tilanteessa kuin ennenkin, vaikka olen kuinka pieetillä tehnyt.
- ruostesuoja-aineet -> peseytyy pois kahdessa kuukaudessa, jäljellä sama pintaruosteinen pinta.
- ongelma on, että paikat on niin kovalla kulutuksella - vesi, hiekka hakkaa jne., että kaikki lähtee pois

Toiveena mulla olisi löytää joku tapa joka kestää minimissään seuraavaan kesään. Ja mieluiten niin, että "käsittelyn" voisi uusia vaikka kerran vuodessa.

Ei toiveena:
- Tehdä jotain kovaa vaikeasti poistettavaa pintaa, joka mahdollisesti irtoaa pellistä, näyttää päältä hyvälle mutta kosteus pääsee takakautta?

Mulla on tullut mieleen, että tällaiset työvaiheet:
1) Fosforihapolla pienten ruosteiden poisto
2) Kiveniskumassa - joku tietty merkki? suoraan pellille levitettynä? Mutta pitääkö se kosteuden pois?
- pysyykö se ja miten käsittelyn uusinta?
- tai korikitti kiveniskumassan sijaan?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Millä oot maalannu jos 2kk jälkeen kukkii?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 361 »

Siinä on kaksi peltiä pistehitsattuna päällekkäin, ulko ja sisäkaari. Ruostuu yleensä sieltä peltien välistä. Hankala paikka saada ainetta väliin.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja zukka »

Joskus yrittänyt niin että auto ajossa pari viikkoa kuivalla säällä,illalla takakaarien pesua ja paineilmalla puhaltelua ja antaa yön yli vielä kuivua nosturilla.
Sitten piilossa oleviin paikkoihin kotelosuojaa ja noihin korinvärisiin takakaarien kantattuihin pelteihin laittanut kiveniskumassaa. Aika hyvin ne on pysyneet,mutta ei mikään auto ole vuosia enää tuon jälkeen ollut seurattavana että kuinka ruoste kehittyy myöhemmin.
Vaikea paikka saada ensin pestyä lika pois ja vanhat ruosteet kadotettua,jonka jälkeen saisi tupla peltien väliin suojauksen joka olisi joka puolella tasaisesti eikä vesi pääsisi joukkoon ja sitten vielä pitäisi saada tuo kiveniskuilta suojaus pysymään paikoillaan.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja nakki »

Pariin autoon olen vetäny kylmästi liimakitin. Niissä oli kyllä reuna ruosteeton. Pysy hyvin kyllä kiinni ja kesti kulutusta. Ja saa ihan siistin.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Jos se peltien väli on ruosteessa niin eipä sitä mitenkään muuten saa kuin uusimalla kaaret. Ehkä vähän hidastettua uittamalla jotain dinitrolia tai muuta öljyä sisäpuolelta. Projektiautoon liimasin 2k epoksiliimalla sen sauman, sehän on tehty niin että ulkopelti tulee 2-3mm pidemmälle kuin sisälokasuojan reuna ja siihen sitten on hyvä levittää joku liimamassa. Niin tietysti sen jälkeen kun ruosteet korjattu pois. Luulis kestävän kunhan ei ruttua kaaren reunaa, se liima tarttuu puhtaaseen metalliin todella lujaa mutta ei jousta juuri yhtään.
jompsa
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jompsa »

Yleensä vähän vanhemman auton kynnyskotelon pohjalla on sentti märkää hienoa hiekkaa. Ihan turha mitään muuta kuin öljyy laittaa jossei pese koteloa.
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos vinkeistä. Musta tuntuu näillä työvaiheilla:
- poistan vähäisen pintaruosteen
- perehdyn niiden peltien rakenteeseen, hyvä pointti että siellä on monimutkaisempi rakenne. Koitan päästä vaikka rälläköimään jonkun paaliin menevän BMW:n takakaaren, niin tietää mitä on edessä.
- Dinitrol Annitrol -käsittely
- Mahdollisesti joku happopohjamaali + 2 -komponentti pintamaali
- Päälle liimakitti / korikitti / koritiivistysmassa tms.
- Vuosittainen tarkistus - tarvittaessa irtoavan liimakitin poisto + uudelleenkäsittely.

Mulla on noista kumimaisista liimamassoista hyvät kokemukset, esimerkiksi talon katolla tiivistin yhden peltikaton läpiviennin vuotokohdan monta vuotta sitten ihan vaan vetelemällä pintaan pari tuubia liimamassaa läpiviennin juureen. Paikka on rankoissa sääoloissa, auringonvalossa, ja kuitenkin se on edelleen elastinen ja pysyy todella lujasti (toisin kuin kattomaali), tarkistin viime viikolla. 8400 kysyi millä olen maalannut kun kukkii niin pian, olen ostanut Motonetistä jotain 1-komponentti ruostepohjia, olisko ollut Rostex tms. pienessä purkissa ja erillinen päällismaali. Maalit ei ole siis kukkineet, vaan ne ovat hävinneet, ehkä jotain hilseilevää kuivaa pinnasta irti olevaa maalia on vielä reunakohdissa. Olen näitä maalauksia tehnyt vuosien varrella useita ja ne ovat kaikki päätyneet samoin, toivotonta. Siksi mua mietityttää vieläkin, että laitanko jotain maalia pohjalle, vai olisko se liimakitti suoraan pellin päälle.. mietityttää jos liimakitti pysyy maalissa, mutta maali on se joka irtoaa pellistä niin se on sama huono lopputulema.

Tällä kertaa kiellän itseäni hyväksymästä aikaisemman toisintoa, ja siksi päätin kysyä näkökulmia.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jokuvaan
Viestit: 498
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Nykyajan Hammer on omilla kokemuksilla aika kova sana ruostetta vastaan, tietysti rajallista missä sitä voi käyttää ulkonäöllisesti ja ohentamiseen tarvitsee oman tökötin. Perinteisistä pohjamaaleista tulee ruoste läpi heti ja sikkipohjamaali syö ruosteen ja tippuu sen jälkeen pois.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Noniin, sieltähän se taas tuli. Eli pohjille on vedetty ihan mitä sattuu 1-k ruostepohjaa, rostexia tai mitä ne sonnat nyt onkaan. Ja toinen ehdottaa jotain hammeria, ei ei ja ei. Se paljas ja hyvin ruosteesta puhdistettu peltipinta maalataan 2 komponenttisella epoksimaalilla. Tämän jälkeen suoritetaan kittaus jos tarvetta, sitten hiontamaali, mahdollinen sauma"kitti" eli se tiivistävä liimamassa, sitten pintamaalaus. Nyt kestää. Ja se annitrol kannattaa vaihtaa hiekkapuhallukseen.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Parhaan mekaanisen kulumisen suojan saa sillä samalla alustansuoja-aineella mikä pohjaan ruiskutetaan. Se pysyy elastisena ja kestää hyvin kivenhakkaumia. Tosin ei sekään ikuisesti kestä. Jos ruostuminen lähtee peltien saumasta niin se vaan tulee läpi ajastaan, teki kitä teki.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Voihan siihen lokasuojan kaareen ruiskuttaa myös päällemaalattavan kiveniskumassan, mutta ensin se epoksi sinne pohjalle, se on tärkein. Oikein hyvän jos haluaa niin raptoria ohentamattomana tavallisella ruiskulla isolla suuttimella, tulee sellainen aaltoileva pinta. Siihen sitten pintamaali päälle. Ne perus 1k kiveniskumassat ja saumakitit ei sovi yhteen, raptor 2k polyuretaanina sen sijaan sopii.
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Muokkasin vähän listaa. Kiitos vinkeistä.

Toiveena mulla olis saada pidettyä työvaiheet tällä kertaa mahdollisimman kevyinä ja pieninä. Vältän jos mahdollista ruiskujen käyttöä ja pölyttäviä työvaiheita, suojauksiin menee paljon aikaa.
Construction King kirjoitti: Ti Heinä 14, 2020 11:57 pm Kiitos vinkeistä. Muokatut työvaiheet :
- poistan vähäisen pintaruosteen
- perehdyn niiden peltien rakenteeseen, hyvä pointti että siellä on monimutkaisempi rakenne. Koitan päästä vaikka rälläköimään jonkun paaliin menevän BMW:n takakaaren, niin tietää mitä on edessä. /*Poistan listalta, ei ole aikaa tähän. */
- Dinitrol Annitrol -käsittely /* parempi olisi hiekkapuhallus, mutta ei ole laitteita, niin mennään niillä mitä on */
- raptor 2k polyuretaani -pohjamaali - jos onnistuu siveltimellä
- tarvitseeko pintamaalin ?
- Päälle liimakitti / korikitti / koritiivistysmassa tms. - vaihtoehtoisesti alustansuoja-aine
- Vuosittainen tarkistus - tarvittaessa irtoavan liimakitin poisto + uudelleenkäsittely.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Miksi teet jos et tee kunnolla? Helpoin varmaan vaihtaa bemarin räysä johonkin audiin tai ranskalaiseen niin ei tarvi sen ruosteen kanssa ihmetellä. Epoksia voi maalata pensselillä ja pintamaalit saa spraypurkkiin laitettuna. Epoksia saa myös spraynä, parilta valmistajalta oikein 2k:nakin. On vaan kallista ja paljon huonompaa maalata kuin ruiskulla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Mpaseppä, Paalari ja 45 vierailijaa