Auton ruostesuojaus
-
- Viestit: 405
- Liittynyt: Su Elo 03, 2008 9:31 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Tekis mieli kokeilla tervaa 37vuotta vanhan auton pohjaan, mut mikä terva olis hyvää? Mistä saa?
Ihan raakana, vai kotelosuojaa sekaan? Kuumana?
Ihan raakana, vai kotelosuojaa sekaan? Kuumana?
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Auton ruostesuojaus
Mikä auto?
-
- Viestit: 405
- Liittynyt: Su Elo 03, 2008 9:31 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Maasturi.
Re: Auton ruostesuojaus
Olen varmaan maininnut, että minulla on vuoden 1989 Carina. Runkoa ei hitsattu tai korjattu koskaan. Viime vuosina olen ruiskuttanut koteloihin pellavaöljy-terva seosta..8400 kirjoitti: ↑Ma Maalis 11, 2019 12:34 pmMinä tiedän melkein 15 vuotta vanhemman camryn jonka pohja kanssa kova, ovien alareunat ja takakaaret jouduttu nyt korjaamaan. Pohjaan ja koteloihin kans ruiskittu säännöllisesti joku linimentti. Omistajalla melkein uudesta asti ja päivittäisessä ajossa.nuhvi46063 kirjoitti:Minulla on käytännössä ruosteeton - 98 Camry
Massattu uudesta lähtien muutaman kerran, minulla vuodesta - 12, ite massannut pari kertaa.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Auton ruostesuojaus
Tee sinne Land Cruiserin? pohjaan koe kenttä, toinen puoli tervaa ja toinen pellavaöljyä.
Tai jotkin omat seokset.
viewtopic.php?f=4&t=96129
Pelkkä terva tuoksuu voimakkaasti ja pitkäään...
Tai jotkin omat seokset.
viewtopic.php?f=4&t=96129
Pelkkä terva tuoksuu voimakkaasti ja pitkäään...
-
- Viestit: 1633
- Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
- Paikkakunta: kitee
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Yhteen miljoonan ajettuun ,hieman jo väriä ottaneeseen pösön pohjaan vejin ruiskulla tervamaalia.
Oli käytetty sitä jo ennenkin.pösö tais olla 70/80 luvun taitteessa tehty.
Siitä hornauksesta on kohta 8 vuotta aikoo.
En tiijä missä kunnossa pohja on nyt.
Sattu kuoleutumaan auton omistaja talvella.
Eikä oo miula kiinnostusta mennä kahtomaan,kun oli ex appiukko, kenen autoa elvytettiin.
Mutta tuskin se terva nyt pilaakaan.
Oli käytetty sitä jo ennenkin.pösö tais olla 70/80 luvun taitteessa tehty.
Siitä hornauksesta on kohta 8 vuotta aikoo.
En tiijä missä kunnossa pohja on nyt.
Sattu kuoleutumaan auton omistaja talvella.
Eikä oo miula kiinnostusta mennä kahtomaan,kun oli ex appiukko, kenen autoa elvytettiin.
Mutta tuskin se terva nyt pilaakaan.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Vanhaan ketjuun kysymys:
- Millä aineilla + työvaiheilla saisin ruostesuojattua auton takalokasuojien kaaren ulko-osat?
-- Tarkoitan lokasuojan puolikaarta joka on reunaltaan taitettu 90-asteen kulmaan.
-- Tarve olisi suojata molemmilta puolilta, sekä sisä-, että ulkopuolelta, se vajaa 1cm kaistale.
Tilanne:
- Auto on teini-ikäinen BMW -farmari
- juuri vaihdoin takaluukun kannen toiseen ruosteettomaan. Alunperin autossa ollut luukku oli alareunastaan läpimätä. Vaihtoluukku oli hyvä, mutta siinäkin oli maalia lähtenyt kuplimaan hieman muutamasta kohtaa, poistin maalit puukolla näiltä kohdin + Dinitrol Annitrol (fosforihappo) + pohjamaali + lakka. Koko luukun käsittely sisäpuolelta Dinitrol ML:lla.
- konepelti + etulokasuojat ovat alumiinia, ne ei ruostu
- takalokarit ovat osa koria, niissä on maalia lähtenyt, ja on pintaruostetta hieman. Ei reikiä! Vielä.
- Haluan tehdä takalokareille suojaavat toimet, koska ne ruostuvat näissä aina. Tekniikka+moni muu paikka kestää, mutta kun takaloksut ruostuvat puhki, se on käytännössä paaliin auto, enkä sitä halua.
Aikaisemmin kokeiltua - eri autoissa - ei ole toiminut:
- ruosteen poisto + pohjamaali + pintamaali -> 2kk menee aikaa niin ne on jo ennen talven alkua ihan samassa tilanteessa kuin ennenkin, vaikka olen kuinka pieetillä tehnyt.
- ruostesuoja-aineet -> peseytyy pois kahdessa kuukaudessa, jäljellä sama pintaruosteinen pinta.
- ongelma on, että paikat on niin kovalla kulutuksella - vesi, hiekka hakkaa jne., että kaikki lähtee pois
Toiveena mulla olisi löytää joku tapa joka kestää minimissään seuraavaan kesään. Ja mieluiten niin, että "käsittelyn" voisi uusia vaikka kerran vuodessa.
Ei toiveena:
- Tehdä jotain kovaa vaikeasti poistettavaa pintaa, joka mahdollisesti irtoaa pellistä, näyttää päältä hyvälle mutta kosteus pääsee takakautta?
Mulla on tullut mieleen, että tällaiset työvaiheet:
1) Fosforihapolla pienten ruosteiden poisto
2) Kiveniskumassa - joku tietty merkki? suoraan pellille levitettynä? Mutta pitääkö se kosteuden pois?
- pysyykö se ja miten käsittelyn uusinta?
- tai korikitti kiveniskumassan sijaan?
- Millä aineilla + työvaiheilla saisin ruostesuojattua auton takalokasuojien kaaren ulko-osat?
-- Tarkoitan lokasuojan puolikaarta joka on reunaltaan taitettu 90-asteen kulmaan.
-- Tarve olisi suojata molemmilta puolilta, sekä sisä-, että ulkopuolelta, se vajaa 1cm kaistale.
Tilanne:
- Auto on teini-ikäinen BMW -farmari
- juuri vaihdoin takaluukun kannen toiseen ruosteettomaan. Alunperin autossa ollut luukku oli alareunastaan läpimätä. Vaihtoluukku oli hyvä, mutta siinäkin oli maalia lähtenyt kuplimaan hieman muutamasta kohtaa, poistin maalit puukolla näiltä kohdin + Dinitrol Annitrol (fosforihappo) + pohjamaali + lakka. Koko luukun käsittely sisäpuolelta Dinitrol ML:lla.
- konepelti + etulokasuojat ovat alumiinia, ne ei ruostu
- takalokarit ovat osa koria, niissä on maalia lähtenyt, ja on pintaruostetta hieman. Ei reikiä! Vielä.
- Haluan tehdä takalokareille suojaavat toimet, koska ne ruostuvat näissä aina. Tekniikka+moni muu paikka kestää, mutta kun takaloksut ruostuvat puhki, se on käytännössä paaliin auto, enkä sitä halua.
Aikaisemmin kokeiltua - eri autoissa - ei ole toiminut:
- ruosteen poisto + pohjamaali + pintamaali -> 2kk menee aikaa niin ne on jo ennen talven alkua ihan samassa tilanteessa kuin ennenkin, vaikka olen kuinka pieetillä tehnyt.
- ruostesuoja-aineet -> peseytyy pois kahdessa kuukaudessa, jäljellä sama pintaruosteinen pinta.
- ongelma on, että paikat on niin kovalla kulutuksella - vesi, hiekka hakkaa jne., että kaikki lähtee pois
Toiveena mulla olisi löytää joku tapa joka kestää minimissään seuraavaan kesään. Ja mieluiten niin, että "käsittelyn" voisi uusia vaikka kerran vuodessa.
Ei toiveena:
- Tehdä jotain kovaa vaikeasti poistettavaa pintaa, joka mahdollisesti irtoaa pellistä, näyttää päältä hyvälle mutta kosteus pääsee takakautta?
Mulla on tullut mieleen, että tällaiset työvaiheet:
1) Fosforihapolla pienten ruosteiden poisto
2) Kiveniskumassa - joku tietty merkki? suoraan pellille levitettynä? Mutta pitääkö se kosteuden pois?
- pysyykö se ja miten käsittelyn uusinta?
- tai korikitti kiveniskumassan sijaan?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Millä oot maalannu jos 2kk jälkeen kukkii?
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Siinä on kaksi peltiä pistehitsattuna päällekkäin, ulko ja sisäkaari. Ruostuu yleensä sieltä peltien välistä. Hankala paikka saada ainetta väliin.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Joskus yrittänyt niin että auto ajossa pari viikkoa kuivalla säällä,illalla takakaarien pesua ja paineilmalla puhaltelua ja antaa yön yli vielä kuivua nosturilla.
Sitten piilossa oleviin paikkoihin kotelosuojaa ja noihin korinvärisiin takakaarien kantattuihin pelteihin laittanut kiveniskumassaa. Aika hyvin ne on pysyneet,mutta ei mikään auto ole vuosia enää tuon jälkeen ollut seurattavana että kuinka ruoste kehittyy myöhemmin.
Vaikea paikka saada ensin pestyä lika pois ja vanhat ruosteet kadotettua,jonka jälkeen saisi tupla peltien väliin suojauksen joka olisi joka puolella tasaisesti eikä vesi pääsisi joukkoon ja sitten vielä pitäisi saada tuo kiveniskuilta suojaus pysymään paikoillaan.
Sitten piilossa oleviin paikkoihin kotelosuojaa ja noihin korinvärisiin takakaarien kantattuihin pelteihin laittanut kiveniskumassaa. Aika hyvin ne on pysyneet,mutta ei mikään auto ole vuosia enää tuon jälkeen ollut seurattavana että kuinka ruoste kehittyy myöhemmin.
Vaikea paikka saada ensin pestyä lika pois ja vanhat ruosteet kadotettua,jonka jälkeen saisi tupla peltien väliin suojauksen joka olisi joka puolella tasaisesti eikä vesi pääsisi joukkoon ja sitten vielä pitäisi saada tuo kiveniskuilta suojaus pysymään paikoillaan.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Pariin autoon olen vetäny kylmästi liimakitin. Niissä oli kyllä reuna ruosteeton. Pysy hyvin kyllä kiinni ja kesti kulutusta. Ja saa ihan siistin.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Jos se peltien väli on ruosteessa niin eipä sitä mitenkään muuten saa kuin uusimalla kaaret. Ehkä vähän hidastettua uittamalla jotain dinitrolia tai muuta öljyä sisäpuolelta. Projektiautoon liimasin 2k epoksiliimalla sen sauman, sehän on tehty niin että ulkopelti tulee 2-3mm pidemmälle kuin sisälokasuojan reuna ja siihen sitten on hyvä levittää joku liimamassa. Niin tietysti sen jälkeen kun ruosteet korjattu pois. Luulis kestävän kunhan ei ruttua kaaren reunaa, se liima tarttuu puhtaaseen metalliin todella lujaa mutta ei jousta juuri yhtään.
-
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
- Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Yleensä vähän vanhemman auton kynnyskotelon pohjalla on sentti märkää hienoa hiekkaa. Ihan turha mitään muuta kuin öljyy laittaa jossei pese koteloa.
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kiitos vinkeistä. Musta tuntuu näillä työvaiheilla:
- poistan vähäisen pintaruosteen
- perehdyn niiden peltien rakenteeseen, hyvä pointti että siellä on monimutkaisempi rakenne. Koitan päästä vaikka rälläköimään jonkun paaliin menevän BMW:n takakaaren, niin tietää mitä on edessä.
- Dinitrol Annitrol -käsittely
- Mahdollisesti joku happopohjamaali + 2 -komponentti pintamaali
- Päälle liimakitti / korikitti / koritiivistysmassa tms.
- Vuosittainen tarkistus - tarvittaessa irtoavan liimakitin poisto + uudelleenkäsittely.
Mulla on noista kumimaisista liimamassoista hyvät kokemukset, esimerkiksi talon katolla tiivistin yhden peltikaton läpiviennin vuotokohdan monta vuotta sitten ihan vaan vetelemällä pintaan pari tuubia liimamassaa läpiviennin juureen. Paikka on rankoissa sääoloissa, auringonvalossa, ja kuitenkin se on edelleen elastinen ja pysyy todella lujasti (toisin kuin kattomaali), tarkistin viime viikolla. 8400 kysyi millä olen maalannut kun kukkii niin pian, olen ostanut Motonetistä jotain 1-komponentti ruostepohjia, olisko ollut Rostex tms. pienessä purkissa ja erillinen päällismaali. Maalit ei ole siis kukkineet, vaan ne ovat hävinneet, ehkä jotain hilseilevää kuivaa pinnasta irti olevaa maalia on vielä reunakohdissa. Olen näitä maalauksia tehnyt vuosien varrella useita ja ne ovat kaikki päätyneet samoin, toivotonta. Siksi mua mietityttää vieläkin, että laitanko jotain maalia pohjalle, vai olisko se liimakitti suoraan pellin päälle.. mietityttää jos liimakitti pysyy maalissa, mutta maali on se joka irtoaa pellistä niin se on sama huono lopputulema.
Tällä kertaa kiellän itseäni hyväksymästä aikaisemman toisintoa, ja siksi päätin kysyä näkökulmia.
- poistan vähäisen pintaruosteen
- perehdyn niiden peltien rakenteeseen, hyvä pointti että siellä on monimutkaisempi rakenne. Koitan päästä vaikka rälläköimään jonkun paaliin menevän BMW:n takakaaren, niin tietää mitä on edessä.
- Dinitrol Annitrol -käsittely
- Mahdollisesti joku happopohjamaali + 2 -komponentti pintamaali
- Päälle liimakitti / korikitti / koritiivistysmassa tms.
- Vuosittainen tarkistus - tarvittaessa irtoavan liimakitin poisto + uudelleenkäsittely.
Mulla on noista kumimaisista liimamassoista hyvät kokemukset, esimerkiksi talon katolla tiivistin yhden peltikaton läpiviennin vuotokohdan monta vuotta sitten ihan vaan vetelemällä pintaan pari tuubia liimamassaa läpiviennin juureen. Paikka on rankoissa sääoloissa, auringonvalossa, ja kuitenkin se on edelleen elastinen ja pysyy todella lujasti (toisin kuin kattomaali), tarkistin viime viikolla. 8400 kysyi millä olen maalannut kun kukkii niin pian, olen ostanut Motonetistä jotain 1-komponentti ruostepohjia, olisko ollut Rostex tms. pienessä purkissa ja erillinen päällismaali. Maalit ei ole siis kukkineet, vaan ne ovat hävinneet, ehkä jotain hilseilevää kuivaa pinnasta irti olevaa maalia on vielä reunakohdissa. Olen näitä maalauksia tehnyt vuosien varrella useita ja ne ovat kaikki päätyneet samoin, toivotonta. Siksi mua mietityttää vieläkin, että laitanko jotain maalia pohjalle, vai olisko se liimakitti suoraan pellin päälle.. mietityttää jos liimakitti pysyy maalissa, mutta maali on se joka irtoaa pellistä niin se on sama huono lopputulema.
Tällä kertaa kiellän itseäni hyväksymästä aikaisemman toisintoa, ja siksi päätin kysyä näkökulmia.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 498
- Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Nykyajan Hammer on omilla kokemuksilla aika kova sana ruostetta vastaan, tietysti rajallista missä sitä voi käyttää ulkonäöllisesti ja ohentamiseen tarvitsee oman tökötin. Perinteisistä pohjamaaleista tulee ruoste läpi heti ja sikkipohjamaali syö ruosteen ja tippuu sen jälkeen pois.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Noniin, sieltähän se taas tuli. Eli pohjille on vedetty ihan mitä sattuu 1-k ruostepohjaa, rostexia tai mitä ne sonnat nyt onkaan. Ja toinen ehdottaa jotain hammeria, ei ei ja ei. Se paljas ja hyvin ruosteesta puhdistettu peltipinta maalataan 2 komponenttisella epoksimaalilla. Tämän jälkeen suoritetaan kittaus jos tarvetta, sitten hiontamaali, mahdollinen sauma"kitti" eli se tiivistävä liimamassa, sitten pintamaalaus. Nyt kestää. Ja se annitrol kannattaa vaihtaa hiekkapuhallukseen.
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Parhaan mekaanisen kulumisen suojan saa sillä samalla alustansuoja-aineella mikä pohjaan ruiskutetaan. Se pysyy elastisena ja kestää hyvin kivenhakkaumia. Tosin ei sekään ikuisesti kestä. Jos ruostuminen lähtee peltien saumasta niin se vaan tulee läpi ajastaan, teki kitä teki.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Voihan siihen lokasuojan kaareen ruiskuttaa myös päällemaalattavan kiveniskumassan, mutta ensin se epoksi sinne pohjalle, se on tärkein. Oikein hyvän jos haluaa niin raptoria ohentamattomana tavallisella ruiskulla isolla suuttimella, tulee sellainen aaltoileva pinta. Siihen sitten pintamaali päälle. Ne perus 1k kiveniskumassat ja saumakitit ei sovi yhteen, raptor 2k polyuretaanina sen sijaan sopii.
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Muokkasin vähän listaa. Kiitos vinkeistä.
Toiveena mulla olis saada pidettyä työvaiheet tällä kertaa mahdollisimman kevyinä ja pieninä. Vältän jos mahdollista ruiskujen käyttöä ja pölyttäviä työvaiheita, suojauksiin menee paljon aikaa.
Toiveena mulla olis saada pidettyä työvaiheet tällä kertaa mahdollisimman kevyinä ja pieninä. Vältän jos mahdollista ruiskujen käyttöä ja pölyttäviä työvaiheita, suojauksiin menee paljon aikaa.
Construction King kirjoitti: ↑Ti Heinä 14, 2020 11:57 pm Kiitos vinkeistä. Muokatut työvaiheet :
- poistan vähäisen pintaruosteen
- perehdyn niiden peltien rakenteeseen, hyvä pointti että siellä on monimutkaisempi rakenne. Koitan päästä vaikka rälläköimään jonkun paaliin menevän BMW:n takakaaren, niin tietää mitä on edessä. /*Poistan listalta, ei ole aikaa tähän. */
- Dinitrol Annitrol -käsittely /* parempi olisi hiekkapuhallus, mutta ei ole laitteita, niin mennään niillä mitä on */
- raptor 2k polyuretaani -pohjamaali - jos onnistuu siveltimellä
- tarvitseeko pintamaalin ?
- Päälle liimakitti / korikitti / koritiivistysmassa tms. - vaihtoehtoisesti alustansuoja-aine
- Vuosittainen tarkistus - tarvittaessa irtoavan liimakitin poisto + uudelleenkäsittely.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Miksi teet jos et tee kunnolla? Helpoin varmaan vaihtaa bemarin räysä johonkin audiin tai ranskalaiseen niin ei tarvi sen ruosteen kanssa ihmetellä. Epoksia voi maalata pensselillä ja pintamaalit saa spraypurkkiin laitettuna. Epoksia saa myös spraynä, parilta valmistajalta oikein 2k:nakin. On vaan kallista ja paljon huonompaa maalata kuin ruiskulla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 32 vierailijaa