Taas ferkkukysymys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Kumpaa pidätte parempana mf 35 moottoreista. 4 syl. vai uudempi 3 syl. Nelonen on esikammiokone ja kolmonen suorasuihku. Vissiin...
Ettin tässä kolmevitosta rankahommiin kaveriks ja kumpaakin mallia tarjolla lähiseuduilla. Vinkkejäkin kaipailen.... mihin seikkoihin kannataa kiinnittää huomiota?
takana loistava tulevaisuus
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja heijo »

Kolmonen on ihan paras.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Avatar
DeeTee
Viestit: 1195
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja DeeTee »

3syl Perkins.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
Aloittelija
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Kolmonen on tehokkaampi, saa vissiin uusia "tarvike" lohkoja ja kansiakin, tosin hintapyynti voi olla noissa kolmosissa tuplat vastaavaan nelkkuun verrattuna.
Tekeehän nelisylinteriselläkin työt aivan mainiosti, on tullu huomattuu, mutta kolmesylinterisessä fergussa kai on jo tasauspyör.lukko ja mahd. multipower.
Että jos on valmis maksamaan, niin kolmisylinterinen fergu mutta jos ei tuu talvella juurikaan ajoo ja ei aio lohkoa halkaista niin nelisylinterinen, säästää rahaa moneen lisälaitteeseen.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

On se kolmemukinen noista parempi tai ainakin lähtee paremmin käyntiin, melkein jo yhtä hyvä kuin 135.
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Korjatkaa jos män vikaan, mutta eikös kaksoiskytkytin ja perälukko ollu vakiona 35x -mallissa ja perusmallissa valinnaisia varusteita? Multipowerilla oleva äksä on vissiin aika hyvin varusteltu aikalaiseksi, ainakin paperilla. Multipowerista on tietysti monta mielipidettä, mutta onhan se toimiessaan mainio varuste, rikkinäisenä ei niinkään.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kolmonen ei ole suorasuihku vielä 35 mallissa vaan vasta 135 mallissa. Se 35:sen kone on etukammiokone toisin kuin sen edeltäjä neloskone, jossa on pyörrekammiot. Kolmonen lähtee paljon parmemin käyntiin ja on sitkeävetoismepi, kuin nelonen.
Viimeset neloset tosin joka pytyllä olevilla hehkutulpilla, että se on ihan kelpo kone se.
Kaksoiskytkin oli lisäavaruste koko ajan kaikissa 35:ssä. Tasauspyörästön lukko tuli malliin 35 X.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Kiinnostavaa tietoa tulee.... kalliita ovat 35 ferkut.... myytäviä kyllä löytyy. Jos joku kohta jossain on huono niin toisessa sama kohta hyvä. Eroja on paljon. olis nyt tiedos yks kohtalainen vanhus kolmonen . Aika siisti kone eli ei paljoa vuotoja ,mitä nyt etupäässä öljyä. Mistähän tullee....? Kaikki valojohdot puuttuu ja renkaat huonot. Paljonkohan uudet kumit 35 ferkkuun mahtaa maksaa? Saiskohan täältä arvion/tiedon ? Muuten ko traktori on pelleiltään ehjä vaikka puostetta ja kuluneisuutta piisaa . Tainnu asua elämänsä räystään alla.... :roll:
takana loistava tulevaisuus
eskosetä
Viestit: 215
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 4:03 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja eskosetä »

Kaikissa "äksissä" ei ole kaksoiskytkintä.Se oli valinnaisvaruste,jos ratin alla olevan valmistekilven kirjainsarjassa on M kone on kaksoiskytkimellä.F kirjain tarkoittaa normaali ajokytkintä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja Aakku »

kalvaana kirjoitti:Kolmonen ei ole suorasuihku vielä 35 mallissa vaan vasta 135 mallissa. Se 35:sen kone on etukammiokone toisin kuin sen edeltäjä neloskone, jossa on pyörrekammiot.
Minä olen aina luullut, että 35:ssa ja 135:ssa olisi sama kone. Kuvittelin vain siinä olevan kasvojen kohotuksen uusilla kuorilla.
Taas tuli uutta tietoa, jota en tullut ajatelleeksikaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Aakku kirjoitti:
kalvaana kirjoitti:Kolmonen ei ole suorasuihku vielä 35 mallissa vaan vasta 135 mallissa. Se 35:sen kone on etukammiokone toisin kuin sen edeltäjä neloskone, jossa on pyörrekammiot.
Minä olen aina luullut, että 35:ssa ja 135:ssa olisi sama kone. Kuvittelin vain siinä olevan kasvojen kohotuksen uusilla kuorilla.
Taas tuli uutta tietoa, jota en tullut ajatelleeksikaan.
Juu- se kolmos-Perkinsi muutettiin suorasuihkuksi 135-malliin. Koneen tyyppimerkkikin muuttuo A3:sta AD 3:ksi. Sama tilavuus molemmissa, eli 152 kuutiotuumaa. Suurimmat erot männissä ja sylinterinkannessa samoten suuttimet muuttui
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja heijo »

Käyntiäänessä on selkeä ero 35:n ja 135:n välillä, 135 ääni terävämpi ja onhan se selvästi tehokkaampikin. Itellä ei ole oikeastaan minkäänlaista kokemusta noista 4- mukisista, kolmoset sitten sitäkin tutumpia. Tuon 135 mittari pysähtynyt lukemaan 7552 ainakin 15 vuotta sitten. Konetta ei ole avattu, kytkin laitettu pari kertaa ja nostolaitepumppu kerran. 8 vaihteinen loota.
Minkä huollamme sen korjaamme.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mulla se 35:n mittari pyörii edelleen. Lukema jotakin 17800 nyt. Vähäisessä mökkikäytössä nykyään, mutta akoinaan tehty melkosia hommia, kun on perärattaatkin jouduttu uusimaan. Moottoriremontti tehty jossakin 12 000 tunnin paikkeilla. Nostolaitepumppu korjattu kerran, ajokytkimen levy, käpälät ja painelaakeri vaihdettu. Vetovarren tappeja vaihdettu useamman kerran, perän laakerit pariin kertaan ja takapyörän laakerit kerran.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja 361 »

kalvaana kirjoitti:Mulla se 35:n mittari pyörii edelleen. Lukema jotakin 17800 nyt. Vähäisessä mökkikäytössä nykyään, mutta akoinaan tehty melkosia hommia, kun on perärattaatkin jouduttu uusimaan. Moottoriremontti tehty jossakin 12 000 tunnin paikkeilla. Nostolaitepumppu korjattu kerran, ajokytkimen levy, käpälät ja painelaakeri vaihdettu. Vetovarren tappeja vaihdettu useamman kerran, perän laakerit pariin kertaan ja takapyörän laakerit kerran.
Kunnioitettavasti on tunteja kertynyt. Onko polkimissa metallia mitenkä jäljellä? Tai ratti, onko rautarunko tullut näkyviin?
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Aika sileet on polkimet, erityisesti kytkinpoljin. Ratti on ohut eikä sormipykäliä oo. Vaihdekepin nuppikin kulunu, kun vertaa sitä kertojakepin nuppiin. Onhan tää pyörittäny remmisiivalla ja nivelakselilla koneita, että paljon on tullu tunteja paikallaankin. Voimanottoakselin pooreista näkkee, että pyöritetty on.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Nyt olis 35 kättäpäälle vaille... -61 loppuvuodesta rekisteröity. Onkohan iso homma korjata polttoainevuoto syöttöpumpusta. Tiputtaa pysäytinvivun juuresta. Myyjä sanoo ettei kuulemma ole paha homma. Mitä sanoo tietäjät? Samoin kiinnostaa tieto mitä tehdä ohjauksen "klapille" . Kaikissa vanhoissa traktoreissa sitä on eikä tää ole paha mutta sais sekin olla jämpti... Mites jarrut nois? Sen olen päättäny että 35 verkun ostan lähiaikoina ja kysely tulee jatkumaan.... :lol:
Toivon hyviä neuvoja ja huumorilla höystettyä kenkkuiluakin tyhmyydestäni näis asiois.... mä oon hyvä joissain muis asiois.... ku vaan joku kertois missä.. :roll:
takana loistava tulevaisuus
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja MOP »

Jarrut korjaat: Otat takapyörät pois ja jarrurummut pois, niin ne on siinä. Sitten ostat uusia osia, mitä tarviit. Ja taas mennään 50 vuotta. Ei ole iso homma, eikä maksa paljon. Ja voi riittää niiden jarrukenkien karhentaminen vaikka tasohiomakoneella. Kulmahiomakone voi olla liian järeä. Ne on todennäköisesti lasittuneet kiiltäviksi.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Syöttöpumpun kansi pois ja O-renkaat vaihtoon kaasuvivun ja sammutusvivun juuresta. Tiivistesarjoja saa eikä maksa paljon.Tarkkana vaan pittää olla, että ne kannen alla vipusissa olevat jouset tullee samoihin reikiin, kuin missä olivat. Jarrut näissä heikot, kun ovat rummut, jotak pyörii pyörän nopeudella vain. Jarrukenkiin voi vaihta kitkapinnat, kun ne on niiteillä kiinni. Osia löytyy eikä homma ole vaikea. Jarrukilven takana on säätö niille kengille. Se säätöhomma kannattaa purka aja putsata, kun jarrurummut on pois. Samalla pääsee jyvälle siitä, miten säätö toimii. Ohjausken klappi on hankalampi korjata, kun simpukassa ei ole säätöruuvia. Raidetangon päissä sattaa olla klappia, jos voiteluhuolto on laiminlyöty - muuten ne kestää raktorin iän. Olka-akseleissa on yleensä välystä, jonka saa korjattua åpuslittamalla ne pystyputket. Tosta näkkee sen ohjausvaihteen rakenteen > http://traktordelar.nu/mf1/mf35-styrning.htm
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja Aakku »

MOP kirjoitti:Jarrut korjaat: Otat takapyörät pois ja jarrurummut pois, niin ne on siinä. Sitten ostat uusia osia, mitä tarviit. Ja taas mennään 50 vuotta. Ei ole iso homma, eikä maksa paljon. Ja voi riittää niiden jarrukenkien karhentaminen vaikka tasohiomakoneella. Kulmahiomakone voi olla liian järeä. Ne on todennäköisesti lasittuneet kiiltäviksi.
Noin kai se pitäisi mennä.
Mulle vaihdettiin uudet rummut, uudet kengät ja stefat vaihdettiin. Jarrut säädettiin lähelle, eikä edelleenkään ole jarruja.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Taas ferkkukysymys

Viesti Kirjoittaja MOP »

Eikä niihin tulekkaan. Tarvitseisi olla luonnonvoimat niitä polkimia painamaan. Mutta niillä pärjää, kun ennakoi ja eihän se kovaa kuljekkaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 43 vierailijaa