Atlas Copco le5, kompura

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Saleksi
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:44 pm
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Atlas Copco le5, kompura

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Oiskohan kellään tietoa koneen tuotoista?

Ollu alunperin valovirta moottorilla. Laitoin voimavirtamotorin koska valovirta kävi liian tiukilla.

Koneessahan on paineventtiili että kytkee pumppauksen pois päältä kun haluttu paine on saavutettu, eli kun virrat on päällä niin pyörii koko ajan, mutta muutan painevirtakytkimelle ja takaiskuventtiilille, kysymys jaksaako kone lähteä käyntiin kun ei pääse ensin "vapaalla" pyörimään? takaiskusta tulee ilmausletku painevirtakytkimelle niin kuin pitääkin, pitäs aikaa saara että ehtis rakentamaan.

Kuvia:

Kuva
Kuva
zones
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 12:16 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zones »

Soita atlas copco huolto/varaosa numeroon ja kysy jos niiltä sattuis löytyyn vielä LE5 manualia...
Itse sain ainkin vielä viime kesänä LE7 manuaalin jossa oli kaikki sä-kuvat. Lähettivät ne postissa ja vielä ihan ilmaiseksi :lol:
Mutta toi le5 vastaa aikalailla nykypäivän LF5
Tossa on linkki: http://productpagesct.atlascopco.com/in ... Country=ZZ

Kyllähän se käyntiin jaksaa lähteä, mutta jos kevennys ei toimi niin ajan myötä poltaa moottorin kuin moottorin, kyllä se valovirta konekkin siellä toimii yhtälailla ku korjaat sen kevennyksen.
zones
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 12:16 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zones »

Niin siis tarvis opetella lukemaan ajatuksen kanssa.
Siis kompuran pitäisi toimia sillai että painekytkin pysäyttää moottorin kun säiliössä on n.10bar paine. Ja painekytkin käynnistää moottorin silloin kun paine tippuu n.7bar. Ja silloin kun kone käynnistyy niin silloin pitäisi kevennyksen toimia eli moottori hakee ensin täydet kierrokset ja sitten vasta alkaa tehdä painetta. Jos sulla on nyt siellä 3~vaihe kone niin silloin siihen voisi tehdä samalla tähti/kolmi käynnistyksen.
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Juu on tyyppivika noissa että alkaa ajan kanssa kevennysventtiili prakaamaan ja polttaa moottorin :roll:

Itsellä oli joskus tuollainen samanlainen, tuotto muistaakseni 250-300l/h ja laite on tarkoitettu nimenomaan ammattikäyttöön.

Tuli näet käämitettyä moottori kun paloi juuri kyseisestä syystä, uusi kevennysventtiili on sitten suhteessa aika tyyris, muistaakseni toistasataa eurua :shock: moottorin käämiminenkin oli halvempi.

Muutoin kyllä tosi hyvä vehje :!:
Saleksi
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:44 pm
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Moottori oli kyllä ihan ehjä mutta kun kevenninki toimi niin normi käytössä motori lämpes tolkuttomasti ja lauko lämpörelettä.

Ja toi voimavirta konversio maksoi tasan 0 e kun oli toi moottori tuolla miljoona laatikossa.

Mutta mottorissa on kierroksia jotain 1380rpm, ja kompulle suaa olla maksimi 1800rpm, niin vois laittaa yhren reilun 1700rpm motorin tilalle.

vois miettii sitä tähti kolmio hommaa, tai ensin kokeilla miten tulee toimimaan painekytkimellä ja säliön takaiskuventtiilillä, josta ilmausletku eli silloihan se pitäs olla paineeton kun lähtee pyörimään. niinkui normaali kompuroissa.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Eikos joskus ollu melko pitka pohdinta kompuran kaynnistymisesta :?:
Yks ajatus oli laittaa suuritilavuuksinen putki kompuran ja sailion valille,
nin olis kompuralle vaha 'kiihdytyskaistaa' ennen vastuksen nousua.
freku
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 9:33 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja freku »

Niin, eikö sellainen kevennysventtii voisi rakentaa itse takaiskuventtiili välille paineastiaa ja kompuraa. Takaiskuventtiilin estopuolelle magneettiventtiili joka purkaa kompuran ja takaiskuventtiilin välisen paineen pois. Magneettiventtiiliä ohjaa aikarele joka saa hetkeksi jännitteen kun kompura pysähtyy.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tavallisissa laadukkaissa kompuroissa on juuri tuo takaiskuventiili ja lämpötilan mukaan toimiva ulospuhallusventiili, joka sallii kompuran pumpata kylmänä ensin ulkoilmaan. Ventiilin lämmettyä johonkin 40 asteen tuntumaan, se sulkeutuu ja kompura alkaa tehdä painetta. Tuo homma kestaa parikymmentä sekuntia.

Tässä tapauksessa, kun kyseessä on keventävä kompura, riittää että aikaventiili ohjaa paineen kevenneykseen hekeksi käynnistyksen jälkeen. Tällöinhän kompura saa käynnistyä rauhassa ja tuotto alkaa vasta aikareleen toimittua.

Atlas Copcolta ei tähän ongelmaan kannata ratkaisua kysyä, muita asioita kyllä. On muute erittäin hyvä tekninen tuki noilla koneilla. Itsekin sain sieltä tarvittavia tietoja vanhaan Atlas Compon kompuraan ihan vain kysymällä.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
zones
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 12:16 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zones »

Joo aika venttiili olisi hyvä ohjaamaan kevennystä jos haluaa rakennella, kun kone lähtee pyöriin tyhjänä niin siitä n. 5 sekunnin päästä se vois mennä kiinni ja ruveta pumppaamaan painetta.

Mut jos sulla käytössä moottori rupes laukoon lämppäriä niin oletko mitannut paljonko se moottori otti virtaa 1.tyhjänä pyöriessä 2.kuorman kanssa?
Minkä tehonen moottori on?
Oliko se moottori 1~vaihe vai 3~vaihemoottori joka on kytketty vain 1~vaiheiseksi?
Ja tota kuvaa kun kattelin niin näyttäis et sun kone on vähän turhan lähellä seinää et jäähdytysilma ei pääse kiertään kunnolla.
Ja yks mikä vähentää kompuran lämpenemistä olis iso säiliö niin sen ei tarvis käydä koko ajan.
olga
Viestit: 3
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 9:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olga »

Näyttäis olevan LE-5 10bar 8,4 l/s vapaa ilmantuotto.Alunperin siinä on sellainen sellainen systeemi että kun kone pysähtyy niin vastaventtiili menee kiinni ja painekytkimessä on venttiili joka päästää paineet pois sylinteristä.Ainakin kolmivaihekoneissa on katkaisija mistä voi valita jatkuvan käynnin tai pysähtyvän käynnin väliltä.
Mc koppakuoriainen
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Heikki75, proto ja 43 vierailijaa