Amerikkalaisten kalusto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Sisu SM
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 3:35 pm
Viesti:

Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Moro. Olen jo pitkään miettinyt tätä asiaa ja tuli nyt mieleen tehdä aihe että olenko ainut tässä maailmassa joka ihmettelee että miten suuressa ja mahtavassa amerikassa voi olla näin käsittämättömän barbaariset vehkeet täkäläisiin vehkeisiin verrattuna, ainakin näin kuorma-autojen näkökulmasta. Verrattuna esim. Suomalaiseen kalustoon joka on ehdottomasti maailman parasta.
Tässä muutama esimerkki:
https://www.youtube.com/watch?v=tG86rOoXq8E
Kuva
Kuva
Voisiko joku enemmän ameriikasta tietävä selittää että mitä tällä kilometrin pituisella aisalla ja renkaita täynnä olevalla alustalla voitetaan? Ei varmaankaan ole juurikaan suurempaa kantavuutta suomalaisiin fiksuihin ratkaisuihin verrattuna. Esimerkiksi nousuteli näyttäisi olevan amerikassa hyvin harvinainen, mitä saattaisi tuoltakin ratkaisulta odottaa. Ja jos on, niin ne on jotkut kottikärryn pyörät keskellä runkoa jotka on ilmassa oli kuormaa tai ei.
Jos on yhtään kuorma-autojen kanssa tekemisissä ja seuraa esim. tv:stä tai youtubesta amerikkalaisten touhua niin luulisi pientä ihmetystä aiheuttavan.
SM320 8x2 1986
SM300 8x4 1991
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Paljon akseleita tosiaan.

Kärryn aisan pituus voi tulla samasta syystä kuin Ruotsissa, eli kokonaispaino riippuu myös siitä mikä on yhdistelmän ensimmäisen ja viimeisen akselin etäisyys toisistaan, sen vuoksi heillä on kärryn takateli ihan kärryn perässä. Jos suomalainen yhdistelmä ajaa Ruotsissa (täällä Tornion seudulla) niin pitää olla pitempi aisa täysperävaunussa.

Ja miksi ei nousuteliä, syy on se että ovat pääsääntöisesti vetävällä telillä, tietenkin hyvä kysymys että miksi noin myös highway autoissa.

Kärryn akseleiden lukumäärä. Ruotsissa on edelleen hyvin yleinen ns keskiakselikärry maansiirtotöissä. Jos katsoo niiden historiaa, niin ennenvanhaan ne oli yksiakselisia, sitten kaksiakselisia ja nykyään kolmella akselilla.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No, se maa on hiukan erikoinen ja aikapaljon euroopasta jäljessä muussa paitsi sotakalustossa. Ne mahtavat jenkkirekat on todellisuudessa ihan naurettavia värkkejä, koppi niinku vanhassa sisussa fullereineen ja alusta pakettiautosta seuraavaa kokoluokkaa. Joskus näin sellaisen veturin ja jousipakat ja taka-akseli oli ehkä hieman isommat mitä jossain sprintterissä. Pitkiä ne on puolikkaat ja lapsellisella kantavuudella, syynä sortumispisteessä oleva infra eli sillat ei kestä. Suomessa oli lapsillakin jo omat kännykät kun jenkit latoi kolikkoja puhelinkopeissa :mrgreen:
Avatar
Sisu SM
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 3:35 pm
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Okei kiitos tämä valotti taas vähän. Mutta esimerkiksi noissa kärryissä luulisi että edes muutama akseli nousisi, voi laittaa aikapaljon vastaan esim käännöksissä? Talvella täytyy varmaan aikamoisella vauhdilla mennä risteyksistä ettei jää sutimaan kun noin monta paripyörää pistää vastaan. Ja kun vetäviä akseleita näkee välillä jopa 3 peräkkäin niin luulisi että sielläkin olisi joku keksinyt vedonkatkaisun ja telinnosto mahdollisuuden. Ruotsalaisissa ''vasikka'' tyyppisissä kärryissä varmaan vähän pitempi aisa helpottaa myös kärry perässä veturin kippaamista.
8400 kirjoitti:No, se maa on hiukan erikoinen ja aikapaljon euroopasta jäljessä muussa paitsi sotakalustossa. Ne mahtavat jenkkirekat on todellisuudessa ihan naurettavia värkkejä, koppi niinku vanhassa sisussa fullereineen ja alusta pakettiautosta seuraavaa kokoluokkaa. Joskus näin sellaisen veturin ja jousipakat ja taka-akseli oli ehkä hieman isommat mitä jossain sprintterissä. Pitkiä ne on puolikkaat ja lapsellisella kantavuudella, syynä sortumispisteessä oleva infra eli sillat ei kestä. Suomessa oli lapsillakin jo omat kännykät kun jenkit latoi kolikkoja puhelinkopeissa :mrgreen:
Videoita kun olen seurallut niin esimerkiksi siellä uudet Volvot on semmoisilla sisätiloilla mitä täällä taisi olla jo 2010.. Yhdellä videolla kattelin tyhjää lavettia jossa oli kaikki pyörät maassa ja kommenteissa kysyin videon tekijältä että eikö yksikään nouse niin vastaus oli että nousevat pyörät on hyvin harvinaisia täällä.
SM320 8x2 1986
SM300 8x4 1991
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Kyllä sielläkin nousee, eli jos on viisiakselinen veturi niin tyhjänä on vain kolme akselia maassa, niin kuin suomalaisissakin. Ja puutavara-autoissa usein nostetaan koko kärry veturin kyytiin kun ajetaan tyhjänä.
Ajomies
Viestit: 28160
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ikuna kuunaan en ole noita jenkkien autoja ja niiden tarkoitusperiä ymmärtänyt. Vielä kun niitä dollarihymyjä tehtiin niin yhden ahterin siirtäminen niillä oli pääasiassa tehtävänä, kromia ja hevosia julmettu määrä. Sitten kun perhe liikkui niin sitten oli taas isosti peltiä jonkun farkun mallisen pellityksen muodossa. Isänikin koitti minua valaista kun aina autoista puheena ollessa mainitsi että Detroitin itäpuolella valmistetut, ovat kaikki itä autoja. No jenkkiä ei kerennyt ikinä itselleen hommaamaan, liekö edes ollut tarkoituskaan? Onkohan noista raskaista vehkeistä mitään käytännön sovellutuksia "kopioitu" eurooppalaisiin suuriin autoihin? Henkilöautopuolellehan sieltä on näitä vimpaimia kyllä hamuttu!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Sisu SM
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 3:35 pm
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Cummins, Eaton, Mack, CAT, nyt on sellasia asioita joita tulee mieleen mitä käytetään Suomessakin.
SM320 8x2 1986
SM300 8x4 1991
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Sukua ryssän edesottamuksille. Eli suuri maa suuret toleranssit
Suomi kuuluu länsimaihin
jiba

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja jiba »

eikös jenkeillä oteta mitta hytin takaseinästä,eli vetirin hytin mitta ei syö kokonais mittaa.
mut onhan noi aikasta uljaita pelejä.
ja eikös amerikoissa tommonen homma ole enempi elämän tapa .siihenhan sisältyy ylpeys ja ammatin historian vaaliminen.rauhallisia ovat muutoksia tekemään oman maan tuotteisiin.
täällähän miltei kaikki pitää perustella tehokkuudella.
ja tuo mitä aina hojetaan isoja amerikan lotjija .niin kattokaapa vaikka nyky ihannointi audin painoja
painavat enempi kun perus 70 luvun jenkki.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Siellä on hyvin tiukat painorajat tosiaan maantieliikenteen peruskalustolle, ja teliveto puikkoperällä yleinen koska tietty painoluokka vaatii monilla alueilla kaksi vetävää akselia. Tiesittekö muuten missä valmistetaan jenkkiläisen akselivalmistaja Marmon Groupin järeimmät kantavuudeltaan ja jopa kolmella peräkkäisellä vetoakselilla olevat ratkaisut? Suomessa tietysti, Marmon osti Sisu Axlesin.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Taikasana on siltasääntö.

Infra on rakennettu joskus, ja jätetty sittemmin oman onnensa nojaan, joten sillalla ei saa olla määräänsä enempää painoa kerralla.

Ne maximipainoiset kippiautot on villejä, joissa on se yksinäinen akseli siellä aisan päässä takana... :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

EU:ssa on toki modernit rekkaveturit mutta muutenhan yhdistelmät on keveitä 40 (44) tonnin max kokonaispainolla ja max 22 metrin pituudella. Ainoa poikkeus on Suomi ja Ruotsi.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Onhan amerikkalainen kaivinkonekalustokin aika simppeliä täkäläiseen nähden. Lisävarusteita ei ole juurikaan, ei pyöri eikä käänny kauha. Usein tappikiinnityksellä ilman edes mekaanista kiinnitystä kauhat. Joka työtä varten sitten tuodaankin oma koneensa.
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Volvo taitaa olla ainoa eurooppalainen merkki noilla markkinoilla syystä että ostivat oliko Mackin tai Whiten. Ulkomaalaisesta kalustosta joutuu maksamaan sen verran suojatulleja ettei kannata tuoda, oli kuinka paljon edellä tekniikassa. Kun kilpailua valmistajien kesken on vain maan sisällä niin turha kehittää mitään järkevämpää. Tämä on se selitys jonka olen jostain lukenut.
nuc-64 kirjoitti:Onhan amerikkalainen kaivinkonekalustokin aika simppeliä täkäläiseen nähden. Lisävarusteita ei ole juurikaan, ei pyöri eikä käänny kauha. Usein tappikiinnityksellä ilman edes mekaanista kiinnitystä kauhat. Joka työtä varten sitten tuodaankin oma koneensa.
Taitaa olla kuskitkin aika simppeleitä kun pitää olla se välppä kuokkakauhan päällä ettei vaan varise. En muista koskaan nähneeni moista Suomessa käytössä. Siihen kuluvalle hydrauliikalle on täällä paljon parempaakin käyttöä juurikin pyöritykselle tai kallistukselle. Meillä kuokka muuttuu pistokauhaksi käden käänteessä, heillä tarvitaan toinen kone...
Viimeksi muokannut Varvikello, La Helmi 02, 2019 7:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Kyllä se meleko takapajuista touhua on kaikki noissa suurvalloissa, aivan kaikissa ilmansuunnissa! Samoin nämä raskaammat kuljetuskalustot, mutta toisaalta en ole aivan varma kauanko uudempi Scania tai Volvo kestäisi vastaavaa (lue: täysin järjetöntä) rytyytystä mitä esim. Austraaliassa, kun päristävät 800km päivässä pelkkää 10cm korkeaa nimismiehenkiharaa ja välillä tulee se hetkeksi helpottava isompi kuoppa, josta poistuessa etupyörät käy sekunnin ilmassa, eikä täristä :lol: Tai aika mielenkiintoisia teitä ajavat sarjan kuvauksissa tuossa "rekkakuskit jäällä" sarjassa, että ei välttämättä nämä meidän kalusto kauaa kestäisi?? :roll:

Mutta silti, en pidä mistään näiden isojen maiden "keksinnöistä" ...olen aiemminkin jossain täällä maininnut yhden lähiseudun isomman tehtaan johtajan, joka isompien kauppojen jälkeen kutsuttiin kanadaan tutustumaan heidän touhuun ja miestä ajelutettiin työmaalta toiselle ja lopuksi ylpeänä kysyttiin mitä piti näkemästään...johon suorasanainen pohojalaanen sanoi mielipiteensä, että aivan saman näköistä touhua mitä näki viimeksi vierailulla venäjällä :lol:
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Freightliner USA:n markkinoilla Mersun raskaan puolen kanssa samaa Daimler-konsernia, DAF:n kanssa Paccar konsernia USA:ssa Peterbilt ja Kenworth, Volvo-Renault-Mack samaa konsernia, eli kyllä kaikki suuret toimivat niin Euroopassa kuin USA:ssakin. Scania taitaa olla sen verran pienempi tekijä että on tyytynyt pelkästään Etelä-Amerikan valloitukseen nykyään MAN-VW kuvion osana. Etelä-Amerikassahan on VW-merkillä myös raskaita kuorma-autoja tarjolla.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
hth
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 11:05 am
Paikkakunta: Suomenniemi
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja hth »

Noi Ameriikkalaisten lingotkin on melko vammasia kötöstyksiä, pakilla pitää koko ajan mennä...
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jantikka kirjoitti:EU:ssa on toki modernit rekkaveturit mutta muutenhan yhdistelmät on keveitä 40 (44) tonnin max kokonaispainolla ja max 22 metrin pituudella. Ainoa poikkeus on Suomi ja Ruotsi.
Mm. Michiganissa tukkirekka saa painaa 164 000 paunaa eli pyöreästi puolet tuosta niin on paino kiloissa noin 80 tonnia eli tarvitaan siinä akseleita ja renkaita rungon alle kantamaan.
Toisekseen USA:ssa yhtä akselia kohti saa olla painoa vähemmän kuin Euroopassa.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, La Helmi 02, 2019 7:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28160
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jiba kirjoitti:eikös jenkeillä oteta mitta hytin takaseinästä,eli vetirin hytin mitta ei syö kokonais mittaa.
mut onhan noi aikasta uljaita pelejä.
ja eikös amerikoissa tommonen homma ole enempi elämän tapa .siihenhan sisältyy ylpeys ja ammatin historian vaaliminen.rauhallisia ovat muutoksia tekemään oman maan tuotteisiin.
täällähän miltei kaikki pitää perustella tehokkuudella.
ja tuo mitä aina hojetaan isoja amerikan lotjija .niin kattokaapa vaikka nyky ihannointi audin painoja
painavat enempi kun perus 70 luvun jenkki.
Niin on varusteetkin lisääntyneet ja turvallisuus ihan jotain muuta kuin noissa jenkkien malmikasoissa! Toki monen tarpeisiin varmasti ylimitotettuja nuokin "ökymaasturit" sun muut isohkot lotjat.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Amerikkalaisten kalusto

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Näissä raskaankaluston teknisissä vaihtoehdoissa on suurta vaihtelua käyttömaan olosuhteiden ja lainsäädäntöjen vuoksi.

Rapakon takana on idästä länteen +4000km matka, kuljettaja asuu sen autossaan joten onhan se mukavaa asua yksiössä eikä koirankopissa.
Akselisto ja tekniset ratkaisut määrittelee lainsäädäntö, paljon akseleita ja pitkiä aisoja jotta paino jakaantuu pidemmälle ja isommalle alalle.

Myös Suomessa kalusto on pääosin lakien vuoksi sellaista kun on (Vetäjien teliveto, 540hp, kärryjen paripyörät, säiliöautojen 4-aks perävaunut)

Tarkkaavaiset huomaavat että suomessa ajavat ja usein ongelmia aiheuttavat "itäblokin" (lt, lv, ro yms.)yhdistelmät ovat usein 2-aks vetoautoilla.
Euroopassa puoliperävaunuyhdistelmien suurin sallittu kokonaispaino on pienempi ja siihen riittää 2 akselinen vetäjä, lisä-akseli olisi heille vain turhaa painolastia, suomessa sillä saa suuremmat painot ja vieläpä oikeaan kohtaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa