Apukäynnistimet

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

elk
Viestit: 1296
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja elk »

Onkos Nocon apukäynnistimistä kellä kokemuksia?
Noco boost GB70 tai 75 olis ehkä tarkoitus hankkia.
250-300€ välissä noilla hintaa.
Kaapelit ja apuakut saa varmasti hetkeksi unohtaa mutta mahtaako nuo kuinka pitkäikäisiä laitteita olla :roll:
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja avensi »

Käytössä erittäin hyväksi todettu mulla 40 malli
Ja ollu säiden armoilla ulkona
elk
Viestit: 1296
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja elk »

Niin tuo 40 malli antaa max. 1000A. Kyllä tuollakin pieniä moottoreita saisi käyntiin.
Monessa koneessa on "kesäakku" joilloin pakkasilla käynnistys on tarkalla. Tuolla sais näppärästi käyntiin koneet.
Ja olis varmuus metsässäkin jos eberi ollut pitkään päällä ja akku melko tyhjä.
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja oju »

Työkoneiden starttailusta ei ole kokemusta mutta eberin jälkeisestä akun loppumisesta sellaiset moottoripyörän akun sisältävät vanhemmat 'apukäynnistimet' ovat suoriutuneet hyvin.
Nyt ostin Noco GB40n kun Saabin (uudehko) akku oli päässyt loppumaan käyttämättömyyden takia. Eihän sitä muista että autoa pitää välillä ajaa ennen kuin on -15C lukemat mittarissa. Noco hoiti tehtävänsä hyvin.
Mikään noista ei oikein riitä jos akku on rikki (kenno oikosulussa) ja ollaan talviolosuhteissa. Kesällä nuo pelastaa vaikka akku olisikin sökö. Ehjän akun kanssa ei ole suurta ongelmaa edes talvella, kytkee hetkeksi ja starttaa vasta sitten. Olen saanut sen vaikutelman että starttiakun lataaminen apukäynnistimellä on avain menestykseen talvioloissa. Lyijykynänpaksuisten johtojen kanssa ei kylmää konetta saada pyörimään.
Lopputulemana sanoisin että nuo pikkukäynnistimet ovat ainakin aiempien, ja kookkaampien, lyijyakullisten apukäynnistiemien tasoisia.
Tumppi 865
Viestit: 8186
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olen saanut sen vaikutelman että starttiakun lataaminen apukäynnistimellä on avain menestykseen talvioloissa. Lyijykynänpaksuisten johtojen kanssa ei kylmää konetta saada pyörimään.
Nuo viisaan älyn omaavat taskumattiluokan apukäynnistimet EIVÄT OLE AKKULATUREITA!
Ne antavat virtaa vain kun sitä oikeasti tarvitaan, ja sen huomaa tuota laitetta kytkiessä, ettei kipinää synny vaikka lähes kuolleeseen akkuun laittaa hohtimet kiinni!? :wink:
Voihan sitä tietysti uskotella, että ensin laite lataa akun, ja kohta jaksaa käynnistää moottorin, kun ei niistä lyhyistä ohuista piuhoista mitää apua ole todellisessa käynnistystilanteessa. :mrgreen:

Kannettavamallinen jupstartiksi nimitetyt laitteet taas voikin ladata akkua, kun siinä laitteessa on vaan tavan akku kuorien sisällä!?

Hinausvirmalla joku isompi noco, niin sillä pari päivää talvikeleissä laitettu autoja käyntiin, ilman laitteen välilatauksia. :shock:
Välillä ihan tyhjään akkuun pitää sillä "paniikkinapilla" antaa alkusysäys, että auto suostuu mihinkään yhteistyöhön ja yrittämään käynnistystä, kun tuo laite ei muuten virtaa pakkosyötä akkuun.
Pienemmissä ei tuota pakkosyöttönappia ole.
sja
Viestit: 1694
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja sja »

Joskus hankin rexenerin varalle kun puimurin akku meinas olla vähävirtainen muutaman päivän seisomisen jälkeen. Kertaakaan en lopulta ole tuota vielä käyttänyt mutta tuossa joku aika sitten ois ollu kylä hyväolla matkassa kun kaverin kelkasta jäi kypäränlämmitin tauolla päälle niin eihän se sitten enää startannutkaan :D

Monessa pienkoneessa jo sähköstartti ja suht onneton akku että varmaan käyttöä vielä tulee :D
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Tammi 28, 2022 12:01 pm
Olen saanut sen vaikutelman että starttiakun lataaminen apukäynnistimellä on avain menestykseen talvioloissa. Lyijykynänpaksuisten johtojen kanssa ei kylmää konetta saada pyörimään.
Nuo viisaan älyn omaavat taskumattiluokan apukäynnistimet EIVÄT OLE AKKULATUREITA!
On olemasaa superkondensaattori periaattella toimivia "taskubuustereita". Niissä akun jäännösvirralla ladataan se buusterin kondensaattori. Näitä malleja pidetään akkuun kytkettynä kunnes ne ilmoittaa varaustilan olevan riittävä. Tästä voi saada vaikutelman että ne latavat auton omaa akkua.

Mutta yleensä ne toimii kuten kuvailit eli tehokas litiumakku potkaisee kerralla rajusti virtaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Project Farm on testannut viistonnista käynnistää sekä NOCO GB40 että 70 mallilla:

https://youtu.be/JN8A2nIMUWA mukana GB40
https://youtu.be/ixWPx79g3yk mukana GB70

Foordi hyrisi kuin kahvimylly noilla apukäynnistimillä, että tehoa oli.
Noco ei ollut ihan paras kummassakaan testissä. Mutta ainakin niitä myydään
suomalaisissa kaupoissa.

-SS-
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja avensi »

Kannattaa huomioida mitä myydään suomessa ?
Eli suomessa myytävä malli ?
Siinä testivoittaja oli noco vastaan kiinalaiset ?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tono ja 34 vierailijaa