Apukäynnistimet

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ranger
Viestit: 131
Liittynyt: Ma Marras 11, 2013 8:55 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja ranger »

Ei ainakaan telwin 13000 saanu transporteria pakkasessa lähteen.pikkusen kaipasi buustia 27 asteen pakkasessa.yhtä tyhjän kanssa nuin kylmässä.kesällä toimi kyllä.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja epe2 »

toisessaki saitissa mainitsin tuon k27,12000mah jolla yritin transportteria käyntiin,yritykseksi jäi,sekä mönkijää,tarkoitus olis testata uudelleen tuota portteria tuossa n.2 viikon päästä sit antaa lopputuomio tekeekö tolla p....aan :?:
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja V361 »

Välttämätt ei tartte naitta ku se saha tms moottori ja laturi, ei se konkkia välttämättä tarvi.
Empiirinen kokeilu aikoinaan -80 luvun loppupuolen kovissa pakkasissa opetti, että akku, joka ei jaksanut kunnolla pyörittää kohmeessa olevaa auton moottira, elpyi starttikuntoon 6A laturilla varttitunnissa. Oli siihen aikaan lyhyt työmatka, niin ei latautunut kunnolla ajossa akku, vielä kuitenkin -28 Lada sillä akulla starttasi, seuraavana aamuna -32 niin oli hiukka tehoton. Tosiaan, vartin lataus auttoi.
Tähänhän perustuu ne ylläpitolaturitkin, eli akkuhan lämpiää sekä ladatessa että purettaessa.
Ikivanha konsti kovilla pakkasilla. Valot päälle, muutamaksi minuutiksi. Valojen purkuvirta saa liikettä akkuun, eli lämpiää. Satrttaa paremmin. Kokeiltu on....
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Mkin »

V361 kirjoitti: Ikivanha konsti kovilla pakkasilla. Valot päälle, muutamaksi minuutiksi. Valojen purkuvirta saa liikettä akkuun, eli lämpiää. Satrttaa paremmin. Kokeiltu on....
No eikö lyhyt starttaus aja saman asian vikkelämmin vai mitäkö en ymmärrä?
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kauan sitten yksi autosähkäri rakenteli taunukseensa 1,2 W lampun palamaan kylminä aikoina, selosti asiaa ihmettelijöille, että pitää sen akun elossa, ja virkeämpänä. No tuossa omassa mersussa piirturi raksuttaa, niin ajaa varmasti saman asian.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

epe2 kirjoitti:toisessaki saitissa mainitsin tuon k27,12000mah jolla yritin transportteria käyntiin,yritykseksi jäi,sekä mönkijää,tarkoitus olis testata uudelleen tuota portteria tuossa n.2 viikon päästä sit antaa lopputuomio tekeekö tolla p....aan :?:
Mitä jos veisit sen k27:n kauppaan takasin, kun selvästi viallinen laite!
Pienemmilläkin apuvehkeillä lähtee yli 4 litranen traktori liikkeelle, niin kyllä tuossa pitäs jo paremmin olla potkua.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja avensi »

Lähteekö tällä käyntiin useat autot mönkijät veneet ?
Noco GB70 2000A apukäynnistin
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... irtapankki
Mitä tämä tarkoittaa ?
15700 joulen käynnistystehon
JA 2000A
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja mauri »

Joule = Wattisekunti, siis energian mittayksikkö.
1 kWh = 3,6 MJ
Tuosta 15 700 Joulesta voisi laskea esimerkiksi saatavan 100 A virtaa, 10 V jännitteellä viitisentoista sekuntia, tai 500 A; 10 V kolmesekuntia.
2000 A lienee maksimivirta jota laite pystyy antamaan.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Varmasti lähtee, kun lähtee pienemmillä ja halvemmillakin laitteilla.
Onhan tuossa sanottu minkä kokosille laitteille on suuniteltu, että jos veneessä 6 litranen kone, niin pitäs vielä potkia käyntii. Tietysti riippuu millasessa kunnossa oma akku on, jos on täysin mykkä ja kennot oikosissa, niin voi tehä tiukkaa käynnistyminen.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja avensi »

15 700 Joule Paljonko toi on mah?
Toiset valmistajat ilmoittaa mah ja tämä valmistaja joulena ?
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

Tuommonen videonpätkä löyty rexeneristä: https://www.facebook.com/Lantmannenagro ... =2&theater
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja insinööri »

V361 kirjoitti: Ikivanha konsti kovilla pakkasilla. Valot päälle, muutamaksi minuutiksi. Valojen purkuvirta saa liikettä akkuun, eli lämpiää. Satrttaa paremmin. Kokeiltu on....
Ajomies kirjoitti:Kauan sitten yksi autosähkäri rakenteli taunukseensa 1,2 W lampun palamaan kylminä aikoina, selosti asiaa ihmettelijöille, että pitää sen akun elossa, ja virkeämpänä. No tuossa omassa mersussa piirturi raksuttaa, niin ajaa varmasti saman asian.
Taas voisi pienellä laskennalla pilata hyvän uskonnan.
Laskekaapa paljonko lämmöksi muuttuvaa tehohäviötä syntyy
muutaman amppeerin virralla akun muutaman milliohmin sisäisessä vastuksessa!
Taitaa tulla tulokseksi milliwatteja.
Sillä ei paljoa 10 kiloinen akku muutamassa minuutissa lämpene. Milliasteita?
Mutta usko varmasti lämmittää...
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja mauri »

avensi kirjoitti:15 700 Joule Paljonko toi on mah?
Toiset valmistajat ilmoittaa mah ja tämä valmistaja joulena ?
Tuosta Kärkkäisen suttuisesta kuvasta ei saa kunnolla selvää, mutta onko siinä joule lukeman perässä 3s. Tarkoittaisi siis esimerkiksi yhden noin kolmen sekunnin 500 A/10 V käynnistysyrityspulssin energiaa, eikä suinkaan akun kapasiteettia.

Esitteessä luvataan jopa 40 käynnistyskertaa yhdellä latauksella. Tästä voisi laskea akun kooksi 40 x 15700 Ws = 628000 Ws = 174 Wh. Kun energia puretaan vaikka 10 V jännitteellä saadaan kapasiteetiksi noin 17 Ah.
Sen pienemmän (7000 J) teksteissä sanotaankin selvästi että joulelukema tarkoittaa yhden 3 sekunnin pulssin energiaa.

Tuon koko- ja painoluokan vastaavissa laitteissa joissa kapasiteetti ilmoitetaan Ah tai mAh arvona on lukema ollut tuota luokkaa.
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

insinööri kirjoitti:
V361 kirjoitti: Ikivanha konsti kovilla pakkasilla. Valot päälle, muutamaksi minuutiksi. Valojen purkuvirta saa liikettä akkuun, eli lämpiää. Satrttaa paremmin. Kokeiltu on....
Ajomies kirjoitti:Kauan sitten yksi autosähkäri rakenteli taunukseensa 1,2 W lampun palamaan kylminä aikoina, selosti asiaa ihmettelijöille, että pitää sen akun elossa, ja virkeämpänä. No tuossa omassa mersussa piirturi raksuttaa, niin ajaa varmasti saman asian.
Taas voisi pienellä laskennalla pilata hyvän uskonnan.
Laskekaapa paljonko lämmöksi muuttuvaa tehohäviötä syntyy
muutaman amppeerin virralla akun muutaman milliohmin sisäisessä vastuksessa!
Taitaa tulla tulokseksi milliwatteja.
Sillä ei paljoa 10 kiloinen akku muutamassa minuutissa lämpene. Milliasteita?
Mutta usko varmasti lämmittää...
ennen jotku ahkerat ruukas kylmällä
raahata akkunsa yöksi tupaan lämmittelemään
mutta ei kai semmosta vaivaa nykyään enää
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

opastaja. kirjoitti:ennen jotku ahkerat ruukas kylmällä
raahata akkunsa yöksi tupaan lämmittelemään
mutta ei kai semmosta vaivaa nykyään enää
Jos ei lähe käyntiin niin sitte sisälle laturiin, ainakin sitte pääsee akkukaupoille.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Eikös joskus aikoinaan Lapin perukoilla akku upotettu yöksi hankeen ja vedet laskettiin moottorista.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
JiiSPee
Viestit: 1919
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

mauri kirjoitti:
avensi kirjoitti:15 700 Joule Paljonko toi on mah?
Toiset valmistajat ilmoittaa mah ja tämä valmistaja joulena ?
Tuosta Kärkkäisen suttuisesta kuvasta ei saa kunnolla selvää, mutta onko siinä joule lukeman perässä 3s. Tarkoittaisi siis esimerkiksi yhden noin kolmen sekunnin 500 A/10 V käynnistysyrityspulssin energiaa, eikä suinkaan akun kapasiteettia.

Esitteessä luvataan jopa 40 käynnistyskertaa yhdellä latauksella. Tästä voisi laskea akun kooksi 40 x 15700 Ws = 628000 Ws = 174 Wh. Kun energia puretaan vaikka 10 V jännitteellä saadaan kapasiteetiksi noin 17 Ah.
Sen pienemmän (7000 J) teksteissä sanotaankin selvästi että joulelukema tarkoittaa yhden 3 sekunnin pulssin energiaa.
Laitetaas selvennykseksi kun et suoraan kerro vaikka kyllähän tuolta se ilmenee että 1 Joule on sama kuin yhden Watin teho sekunnin ajan.
take
Viestit: 415
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja take »

Aakku kirjoitti:Eikös joskus aikoinaan Lapin perukoilla akku upotettu yöksi hankeen ja vedet laskettiin moottorista.
Hanki on hyvä eriste. Toimii muuhunkin tarkoitukseen jos pitää saada jotain "lämpiämään" maalämmöllä. Esim. kaasupottu alkaa hyytyä pakkaseen niin hankeen vaan. Taas pelaa. :)
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja mauri »

take kirjoitti:
Aakku kirjoitti:Eikös joskus aikoinaan Lapin perukoilla akku upotettu yöksi hankeen ja vedet laskettiin moottorista.
Hanki on hyvä eriste. Toimii muuhunkin tarkoitukseen jos pitää saada jotain "lämpiämään" maalämmöllä. Esim. kaasupottu alkaa hyytyä pakkaseen niin hankeen vaan. Taas pelaa. :)
Kyllä niin on että lumikerros on hyvä eriste. Sen näkee keväällä siitäkin että myyrät ja muut pikkuotukset on tehneet tunneleitaan hangen alle maan pinnalle. Siellä on varmaan vain hieman pakkasta (kun maa on roudassa) vaikka metrin tai puoli ylempänä hangen päällä olisi miinus 30 C.
Mutta tuohon kaasupullon laittamiseen eristeen sisään, vaikka siellä olisi lämmintä hetken aikaa. Nestekaasu höyrystyessään vaatii lämpöä ja alkaa siellä lumieristeen sisällä jäähtyä, jonkin ajan kuluttua (riippuen kaasun kulutuksesta) kaasun tulo heikkenee. Ilmiö on siis vastaava jos kylmissään kusee housuunsa, hetken lämmittää mutta sitten on entistä kylmempi. :(
Kannattaa siis käyttää propaania C3H8 (kiehumispiste miinus 42 C astetta) eikä butaania C4H10 (kiehumispiste miinus 0,5 C astetta).
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7783
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Apukäynnistimet

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

take kirjoitti:
Aakku kirjoitti:Eikös joskus aikoinaan Lapin perukoilla akku upotettu yöksi hankeen ja vedet laskettiin moottorista.
Hanki on hyvä eriste. Toimii muuhunkin tarkoitukseen jos pitää saada jotain "lämpiämään" maalämmöllä. Esim. kaasupottu alkaa hyytyä pakkaseen niin hankeen vaan. Taas pelaa. :)
Minun isoveli,irroitti autosta akun pakkaskeleillä ja kantoi sen sisälle,kerran jonkun piti lainata velipojan autoa (ilman lupaa) ei vaan saanut autoa käymään,kun oli akku kannettu autosta pirttiin,tämän se lainaaja tosin,huomasi sitten vasta,kun oli repinyt virtalukosta johdot irti...

u
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, beetu ja 29 vierailijaa