Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Melvis »

Tehdäämpä vielä yksi ketju aiheesta renkaiden nestetäyttö :D . Nyt liukkaiden nollakelien tullen saapui taas ongelma eturenkaiden pidon kanssa ja aloin miettiä nestetäyttöä. Glykoli tai suolaliuos on vaihtoehdot joita mietin. Glykolin saisi ilmaiseksi, mutta suolaliuoksella saisi enemmän painoa.

Eniten suolan kanssa mietityttää seossuhde ja onko olemassa taulukkoa jossa näkyisi eri rengaskokojen täyttötilavuudet?
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja jagr »

Koneviestin jutusta lainattu tuosta seossuhteesta:

" Suomen olosuhteissa on nestetäytössä käytettävä jäätymisriskin takia suolaliosta. Kalsiumkloridi (maantiesuola) on helposti veteen liukenevaa. Sekoitussuhteella 1:2 pakkasenkestävyys paranee -30 asteeseen asti ja nesteen ominaispainoksi tulee 1,24 kg/l."

Tulkitsen tuon niin että yksi osa suolaa ja kaksi vettä.

Edit: linkki juttuun: https://www.koneviesti.fi/artikkelit/artikkeli-1.227781
Viimeksi muokannut jagr, Ma Tammi 07, 2019 6:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--JaGr
Ford 4610
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuossa taulukossa tilavuuksia litroina, eli n 75% täyttö. https://www.mitas-tyres.com/underwood/d ... 6_2014.pdf
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Suolaliuos on parempi koska sen ominaispaino on suurempi
Suomi kuuluu länsimaihin
Jiitek
Viestit: 5873
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Melvis kirjoitti:Tehdäämpä vielä yksi ketju aiheesta renkaiden nestetäyttö :D . Nyt liukkaiden nollakelien tullen saapui taas ongelma eturenkaiden pidon kanssa ja aloin miettiä nestetäyttöä. Glykoli tai suolaliuos on vaihtoehdot joita mietin. Glykolin saisi ilmaiseksi, mutta suolaliuoksella saisi enemmän painoa.

Eniten suolan kanssa mietityttää seossuhde ja onko olemassa taulukkoa jossa näkyisi eri rengaskokojen täyttötilavuudet?
Mahtaako nestetäytöllä juurikaan pitoja saada lisää. Vakauttahan sillä enemmänkin haetaan.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Major58 »

No jos ilmaseksi lykolia saat niin mikset kokeilis sillä?
Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Melvis »

Jiitek kirjoitti:
Melvis kirjoitti:Tehdäämpä vielä yksi ketju aiheesta renkaiden nestetäyttö :D . Nyt liukkaiden nollakelien tullen saapui taas ongelma eturenkaiden pidon kanssa ja aloin miettiä nestetäyttöä. Glykoli tai suolaliuos on vaihtoehdot joita mietin. Glykolin saisi ilmaiseksi, mutta suolaliuoksella saisi enemmän painoa.

Eniten suolan kanssa mietityttää seossuhde ja onko olemassa taulukkoa jossa näkyisi eri rengaskokojen täyttötilavuudet?
Mahtaako nestetäytöllä juurikaan pitoja saada lisää. Vakauttahan sillä enemmänkin haetaan.
Kyllä sillä pitoja tulee, kun etuakselille saa lisäpainoa joka painaa renkaita maatakohti. Nuoskasta lunta perälevyllä vedellessä käy keula aika keposeks.
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

En laita enää suolaa. Hapantuu venttiilit ja jumittavat paikaansa. Erilaista metallia olevat venttiilitapin kierteytetty putki ja venttiilin sielu saavat ilmeisesti aikaan sähköparin ja sielu happanee. Jossakin vaiheessa ilman lisääminen käy hankalaksi (venttiili ei tahdo aueta) ja jos aukeaa, jää herkästi vuotamaan. Sitten alkaa vuotaa suolavettä venttiilistä ja vanne alkaa hapantua.

Jos laittaa suolan, kannattaa venttiilien sielut vamuuden vuoksi vaihtaa vuosittain. Kääntää venttiilin ylös, tunkkaa pyörän irti maasta ja vaihtaa sielun.

Suolaa liukenee veteen sen verran kuin liukenee, eli tulee kylläinen liuos. Laittaa vaan suolaa niin paljon kun sitä suostuu veteen liukenemaan, niin saa mahdollisimman painavan liuoksen. Veden lämpenemistä suolaa sekoittaessa ei kannata säikähtää, se on normaali ilmiö.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Melvis »

Just tuon venttiilien happanemisen takia suola täyttö vähän arveluttaa ja jos sisus kumi sattuu vähän vuotamaan nii vanne menee kanssa aikajoutuin pilalle.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Vähän asian vierestä.
Mutta aikanaan yhden kylillä koeajettavan kyntöauroineen kiertäneen traktorin renkaat oli ´
täytetty vedellä. Pyörien pitoa oli parannettu lisäämällä traktorin painoa huomaamattomalla
tavalla.

Homma paljastui kun traktori jäi jonkun koeajajan pihan pakkasten tultua. Ja renkaan sisällä
ollut vesi oli jäätynyt
Traktorin liikkeeseen ajanut kuski kertoi renkaiden olleen kivikovat ja pompanneet joka
kierroksella, kuin jänis....
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Hyvin toi suolaliuos metsäkonen renkaissa toimii vuodesta toiseen. Ja kun se lisäpaino saadaan mahdollisimman alas.
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

8400 kirjoitti:Hyvin toi suolaliuos metsäkonen renkaissa toimii vuodesta toiseen. Ja kun se lisäpaino saadaan mahdollisimman alas.
Joo-o, hyvin se minullakin toimi metsätraktorissa useamman vuoden ja nimenomaan lyömätön etu on se painon oikea paikka, eli maata vasten, pois niveliä ja akselia kuormittamasta. Sitten kun tuli tarve lisätä ilmaa, niin toiselle puolelle ei mennyt mitään ja toinen puoli jäi vuotamaan. Kumpikin venttiili mureni sieluavaimen otteeseen.

Sain umpitautisen venttiilin kuitenkin rassattua vuotavaksi ja ilmaa lisättyä hyvin hitaasti kumpaankin renkaaseen. Sitten nopeasti venttiilijatko tulpaksi pitämään ilmat sisällä. Nyt on pari vuotta myöhemmin venttiilijatkot puolestaan jumissa, eikä saa ilmaa lisättyä.

En laita enää suolaliuosta. Glykoliseoksen tai jonkin muun jäätymättömän ja korroosiota aiheuttamattoman painotuksen laitan, kun uusin sisäkumit. Toivottavasti pääsee kesään asti (nyt lumikoneena), mutta silloin viimeistään pitää ottaa ne eturenkaat työn alle. Vanteet pitää putsata ja maalata uudestaan, kun suolavesi on hapantanut niitä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Jos renkaat ei vuoda niin ei ne juuri ruostukkaan. Ei nääs riitä happea kovin pitkäksi aikaa.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Nyt liukkaiden nollakelien tullen saapui taas ongelma eturenkaiden pidon kanssa ja aloin miettiä nestetäyttöä.
Miten olis ketjut? Ei happane venttiilit, eikä muutenkaa tarvi lotrata nesteitten kanssa.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tänään nousi taas esille idea metsäkärryn vakauttamisesta pyörien nestetäytöllä. Suolaa en tämän ketjun perusteella oikein ole innokas laittamaan, glykoli kiinnostaisi enemmän.
Metsäkärryssä on pikku kuorma-auton eturenkaat sisärenkailla. Minkälainen täyttölaite pitäisi rakennella glykolin laittamiseksi?
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Metsäkärryssä on pikku kuorma-auton eturenkaat sisärenkailla
Olikos nuo renkaat jotain kokoa 6.50-16?
Mitä pienempi rengas/ilmatilavuus, sitä vähemmän siihen nesteellä lasäpainoa saa, että kannattaa miettiä onko nestelotraamisesta juurikaan hyötyä!? :roll:
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Jammu »

jos viitseliäisyyttä ja aikaa on et periaatteessa tarvitse ohutta letkua kummempaa laitetta. Venttiilistä sielu pois, venttiili ylsö ja letkulla neste renkaaseen vaikka painovoimaisesti. Muistaakseni esim. 4mm nylonletku mahtuu sielunreiästä renkaaseen ja ilma tulee "ulkolaidalta" pois

Natikan etuset joskus täyttelin, mutta mulla oli joku nestepumppu, sähköinen. Taisi tuhoutua siinä hommassa
Suomi kuuluu länsimaihin
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

No kun olisi edes vähän hyötyä... Veikkaisin, että kyllä noillakin 150 kiloa painoa lisää saa ja renkaissa se on kuitenkin painopisteen kannalta hyvässä paikassa, eli matalalla.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onhan se vähäkin paino tietysti painoa. :)
Jos pelkkää nestettä laittaa tuon kokosii renkaisiin, niin jossain n 30 kilon paikkeilla/pyörä painon lisäys?!
SPS1975
Viestit: 2242
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vielä kerran renkaiden nestetäytöstä.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tuollaisen värkin voi ostaa hommaan:
https://www.tooloutlet.fi/product/97836 ... i8EALw_wcB
Itse tekisin sellaisen virityksen, että 200L tynnyriin poraisi korkkiin sopivan reiän ja laittaisi siihen teräsputken joka ylettyisi melkein pöntön pohjalle korkin ollessa kiinni ja hitsaisi sen tiivisti kiinni korkkiin. Sitten poraa tynnyrin kanteen sopivan reiän tubeless-venttiilille ja laittaa venttiilin siihen. Suolavedet lorautetaan pönttöön, putkella varustettu korkki paikoilleen, siitä letku renkaan venttiiliin, tuohon linkin täyttölaitteeseen, rengas irti maasta tunkattuna, venttiili ylöspäin ja renkaantäyttömittarilla pistää tynnyriin paine-ilmaa tubeless-venttiilin kautta, niin jo rupeaa nestettä menemään renkaaseen. Sitten kun tuon täyttölaitteen pienestä ilman poisto pillistä ruikkaa nestettä pihalle, niin rengas on sopivan täynnä nestettä. Tämän jälkeen lisää renkaaseen sopivan ilmanpaineen ja käsittääkseni homma on sillä valmis. En ole itse renkaita nesteellä täyttänyt, mutta on se suunnitelmissa ollut.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Auma, cimo, Google [Bot], Jumunen ja 30 vierailijaa