Valmet 702

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Eräilves kirjoitti: Ke Syys 20, 2023 7:17 am Vaihteisto / pyörästön öljyt näyttää kuin uusilta, kuten myös hydrauliikankin. Hieman näyttää hydrauliikkaliittimen päästä tihkuvan öljyä, kuten myös vaihteiston pohja oli pikkusen märkä. Olivat maximin yläpuolella näyttävästi öljypinnat hieman..
Hydrauliöljy varsinkaan ei muutu ulkonäöltään juuri mitenkään, mutta voi silti olla vaihtokunnossa.
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja jake55 »

JKAVS kirjoitti: Ke Syys 20, 2023 10:11 am
Eräilves kirjoitti: Ke Syys 20, 2023 7:17 am Vaihteisto / pyörästön öljyt näyttää kuin uusilta, kuten myös hydrauliikankin. Hieman näyttää hydrauliikkaliittimen päästä tihkuvan öljyä, kuten myös vaihteiston pohja oli pikkusen märkä. Olivat maximin yläpuolella näyttävästi öljypinnat hieman..
Hydrauliöljy varsinkaan ei muutu ulkonäöltään juuri mitenkään, mutta voi silti olla vaihtokunnossa.
Sama juttu voimansiirtoöljyjen kanssa, jos ei ole vettä seassa.
Fordson Super Major -60
Mazaman
Viestit: 646
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

jake55 kirjoitti: Ke Syys 20, 2023 10:45 am
JKAVS kirjoitti: Ke Syys 20, 2023 10:11 am
Eräilves kirjoitti: Ke Syys 20, 2023 7:17 am Vaihteisto / pyörästön öljyt näyttää kuin uusilta, kuten myös hydrauliikankin. Hieman näyttää hydrauliikkaliittimen päästä tihkuvan öljyä, kuten myös vaihteiston pohja oli pikkusen märkä. Olivat maximin yläpuolella näyttävästi öljypinnat hieman..
Hydrauliöljy varsinkaan ei muutu ulkonäöltään juuri mitenkään, mutta voi silti olla vaihtokunnossa.
Sama juttu voimansiirtoöljyjen kanssa, jos ei ole vettä seassa.
Oikeen tarkka nokkaset kehuu että haju muuttuu, ainakin silloin kun lämmennyt. Nykyisistä öljyistä en osaa ainakaan itse sanoa muuta kuin aika täys niin mielellään vaihtoon :)
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Tulipa hommattua lohkolämppäriin se johto. Ja tulikin testattua n. tunnin ajan, mutta eipä ole eloa tuossa lohkolämmittimessä..

Näyttävästi startti pitää purkaa, että sen lohkolämmittimen vastuksen saa irti / uuden asennettua? Ja jäähytinnesteet tietenkin pois.

Oma vallu on vm. -76, ja moottorin numeron koitin kattoa niin löytyi sellainen numero kuin 15945 laturin alapuolelta. Eli tämä moottori olisi sen perusteella 411 B malli? Tietää tilata vuan sopivan vastuksen siihen.

Näyttää olevan kahta erilaista mallia myytävänä, tälläinen pitkulainen joka näyttäisi tuon "rinkulan" mukaan olevan samallainen mitä entinenkin (ja kiinnitys ruuvilla). Tai sitten sellainen nysä, joka on kartiolla kiinnitettävä.

Kuva

Kuva


Kuva


Edit: Tuli tilattua tuo Calixin lohkolämmitin + kaapelisarja siihen.

https://www.virtasenkauppa.fi/calix-loh ... lmet-65222
https://www.virtasenkauppa.fi/calix-kaa ... -25m-65212
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pahoittelut jälkiviisastelusta(ja jota pyrin välttämään viimeiseen saakka) mutta pumpullinen letkulämmitin on noissa aika yliveto.
Tuo 750w on auttamattoman alitehoinen jolla toki pärjää niinkuin "Aina on pärjätty".
jiipee
Viestit: 10749
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Lämmittimen teho riippuu varmasti tarpeesta, millä nopeudella on töihin päästävä. Meikäläisen huru-ukko tahdilla perinteiset lohkolämmittimet on riittäneet hyvin. Kaksi Calixia ja yksi Defa koneissa on, kaikissa eri liitin ja kytkentäkaapeli. Laitoin edellistä talvea varten pistorasian ja johdon väliin etäohjattavan kikkareen, jolla saan laitettua koneen lämpenemään puhelimen sovelluksella. Hyvin se on toiminut, aina tarvittaessa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Jiitek kirjoitti: To Syys 21, 2023 3:42 pm Pahoittelut jälkiviisastelusta(ja jota pyrin välttämään viimeiseen saakka) mutta pumpullinen letkulämmitin on noissa aika yliveto.
Tuo 750w on auttamattoman alitehoinen jolla toki pärjää niinkuin "Aina on pärjätty".
Itellä ei kiirutta tosioo ole, enkä käytä traktoria jos yli - 15 pakkasta :) ajastimen kanssa laittaa lohkolämppärin vua päälle sitte.
massikassa oli lohkolämppäri, sillä pärjäsin ainakin hyvin :P
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Eräilves kirjoitti: To Syys 21, 2023 9:42 pm
Jiitek kirjoitti: To Syys 21, 2023 3:42 pm Pahoittelut jälkiviisastelusta(ja jota pyrin välttämään viimeiseen saakka) mutta pumpullinen letkulämmitin on noissa aika yliveto.
Tuo 750w on auttamattoman alitehoinen jolla toki pärjää niinkuin "Aina on pärjätty".
Itellä ei kiirutta tosioo ole, enkä käytä traktoria jos yli - 15 pakkasta :) ajastimen kanssa laittaa lohkolämppärin vua päälle sitte.
massikassa oli lohkolämppäri, sillä pärjäsin ainakin hyvin :P
Tuollaisilla, mutta Defan tekemillä, vastuksilla minäkin Valmettejani lämmitän, hyvin ovat lämmenneet kovemmillakin pakkasilla kun ovat 2-3 tuntia piuhassa olleet. Ei tuo 750W ole mikään alitehoinen Valmetin koneeseen, minä laitoin henkilöauton 500W lohkolämmitinvastuksen Scanian 8-litraiseen 6-koneeseen väliaikaisratkaisuksi hajonneen vastuksen tilalle, mutta se jäikin pysyväisratkaisuksi, kun lämmitti moottorin parissa tunnissa oikein mukavasti kovassakin pakkasessa.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tähän moottorin lämmitykseen autoissa, traktoreissa yms koneissa.

Miettinyt joskus että miksi se moottori pitäisi saada esilämmitettyä pakkasella vähintään +30 asteiseksi, mielummin 60.
Kuitenkaan suurin osa ei varmasti käytä moottorin lämmitystä vielä +10 asteen lämpötilassakaan vaan kone käynnistetään mahdollisen hehkutuksen jälkeen? Jos edes hehkutetaan.

Saa joo ikkunat sulaksi traktorissa nopeammin yms, mutta kuten autoissakin niin kai näihinkin saisi sisälämppärin.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

zukka kirjoitti: To Syys 21, 2023 10:36 pm Tähän moottorin lämmitykseen autoissa, traktoreissa yms koneissa.

Miettinyt joskus että miksi se moottori pitäisi saada esilämmitettyä pakkasella vähintään +30 asteiseksi, mielummin 60.
Kuitenkaan suurin osa ei varmasti käytä moottorin lämmitystä vielä +10 asteen lämpötilassakaan vaan kone käynnistetään mahdollisen hehkutuksen jälkeen? Jos edes hehkutetaan.

Saa joo ikkunat sulaksi traktorissa nopeammin yms, mutta kuten autoissakin niin kai näihinkin saisi sisälämppärin.
Ajattelisin asiaa jotenkin niin, että akku antaa paljon huonommin virtaa startille -20 asteen pakkasessa kuin +10 kelissä, siksi moottorin pyörintä startatessa ei ole pakkasessa yhtä nopeaa ja puristussytytys dieselissä ei tapahdu yhtä tehokkaasti kuin moottorin pyöriessä nopeammin, kun moottori lämmitetään -20 asteesta vaikkapa +30 asteeseen, niin puristussyttyminen paranee huomattavasti ja käynnistys helpottuu huonommallakin pyörityksellä, moottori myös pyörii herkemmin lämmitettynä startatessa.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

SPS1975 kirjoitti: To Syys 21, 2023 10:20 pm minä laitoin henkilöauton 500W lohkolämmitinvastuksen Scanian 8-litraiseen 6-koneeseen väliaikaisratkaisuksi hajonneen vastuksen tilalle, mutta se jäikin pysyväisratkaisuksi, kun lämmitti moottorin parissa tunnissa oikein mukavasti kovassakin pakkasessa.
Niin, 500W:n vastus lämmittää 500W:n teholla ja se ei tuommosessa koneessa ole juuri mitään.

Itse arvostan mm. sitä, että saan koneen käyntiin varttitunnissa siitä kun päätän lähteä sillä jotain tekemään. Enkä niinkään sitä, että lämmitän pakkasilmaa tuntitolkulla suunnilleen puolesta siitä tehosta mitä perinteisestä lohkiksesta lähtee.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jiitek kirjoitti: Pe Syys 22, 2023 12:02 am
SPS1975 kirjoitti: To Syys 21, 2023 10:20 pm minä laitoin henkilöauton 500W lohkolämmitinvastuksen Scanian 8-litraiseen 6-koneeseen väliaikaisratkaisuksi hajonneen vastuksen tilalle, mutta se jäikin pysyväisratkaisuksi, kun lämmitti moottorin parissa tunnissa oikein mukavasti kovassakin pakkasessa.
Niin, 500W:n vastus lämmittää 500W:n teholla ja se ei tuommosessa koneessa ole juuri mitään.

Itse arvostan mm. sitä, että saan koneen käyntiin varttitunnissa siitä kun päätän lähteä sillä jotain tekemään. Enkä niinkään sitä, että lämmitän pakkasilmaa tuntitolkulla suunnilleen puolesta siitä tehosta mitä perinteisestä lohkiksesta lähtee.
Minä olen aina pyrkinyt selvittämään edellisenä päivänä seuraavan päivän ajon tarpeen ja laittanut koneet lämpiämään ajastuskellolla, lämmitykseen olen laittanut aina aikaa reilusti, 2-3 tuntia, niin ei tarvitse arpoa onko moottori lämmin vai ei vaikka vastus olisikin hieman pienempi tehoinen. Pakkasilmaa minäkään en lämmitä, vaan nestettä moottorin lohkossa.
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Nyt on öljyt vaihettu valluun, ja päävirtakytkin asennettu.

Huomasin samalla, että tuo hihnaha vähän repalainen meinaa olla.. minkälainen homma on vaihtaa, mitä pitää purkaa? :)

Kuva

Niitäkin näyttää niin monennäkösiä olevan 702 malliin, mikähän se niistä sitten on? :?:'


Oisko tuo Tuul.hihna 13X1075LA? Vai 13X1275LA ? Kumpaakin näyttää 702 malleihin mukamas olevan.. ja joku sanoo että 10mm leviä myäs

https://www.virtasenkauppa.fi/tuul.hihn ... 75la-62048
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
tahko
Viestit: 260
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 7:43 am
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja tahko »

Tuskin kovin suuria purkuoperaatioita. Hihnahan kiritään laturilla. Hihnan voi pujotella tuulettajan siipien yli paikalleen.
Mazaman
Viestit: 646
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

Ei se ole kuin vaihtaa, itsellä oli 1102 jossa keulapumppu niin oli pikkusen enemmän hommaa vaihtaa remmi :twisted: tuli ostettua kaksi remmiä ja toinen varalle pumpun kardaanin läpi pujotettuna :)
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Tuolla suunnalla kun askartelee niin kannattanee huohotin putki puhallella auki jos se tuosta moottorin päästä menee alas.

602 jääty pätkä ajossa ja alkoi sitten öljy tikun välistä huohottamaan.

Ohjaus sylinterin letkut on hyvä tarkistella samalla.
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Vielä näkyi himmeänä teksti tuossa repaleisessa hihnassa.. koko näyttää olevan 13/12,5 x 1300.

Kuva

Näyttävästi mitä traktoriliikkeissä valmet 702:seen sopivia myyvät, niin ovat kokoa 13X1275LA tai 13X1325LA.

Eikös tuohon samanlainen hihna juuri piä olla, esim. ?

https://www.ikh.fi/fi/tuul-hihna-13x1300la-avx13-1300

https://www.adita.fi/varaosat/kiilahihn ... p/13X1300/

https://www.ptpoy.fi/tuulettimenhihna-a ... -5590.html
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

Tulipahan mielee kun tuo polttoainemittari näyttää koko ajan täyttä, niin mistähän vikaa rupeisi aluksi tutkimhaan? Tankki näyttää olevan hytin alla, lattia irti että pääsee käsiksi?
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Eräilves kirjoitti: Su Loka 01, 2023 9:25 pm Tulipahan mielee kun tuo polttoainemittari näyttää koko ajan täyttä, niin mistähän vikaa rupeisi aluksi tutkimhaan? Tankki näyttää olevan hytin alla, lattia irti että pääsee käsiksi?
Lattian keskimmäisen palan kun ottaa irti, niin pääsee käsiksi tankin anturiin, jossa vika melko varmasti on, siellä on anturin kuparikäämit menneet myttyyn ja näyttää siksi täyttä, minulla on sama vaiva kummassakin 702:ssani. Mittarin toiminnan voi tarkistaa kun saa anturin johdon otettua irti, niin kääntää avaimesta virrat päälle ja tökkää anturin johdon suoraan runkoon ja katsoo meneekö mittarin viisari nollille ja kun ottaa johdon irti rungosta näyttää se taas täyttä, näin se muistaakseni toimii. Ainakin Marjakankaalla myydään sellaista hieman "tee se itse"-tyylistä anturia Valmetteihin, on vaan pirun kallis taisi olla lähemmäs pari sataa euroa hintaa, jostain luin, että joku oli laittanut Biltemasta ostetun veneentankin anturin 702:n tankkiin ja mittari toimii sillä, se on sellainen "pötkömallinen" anturi, niitä on eri mittaisia, en ole saanut vielä aikaiseksi selvittää minkä mittainen Valmetin tankkiin käy, mutta hinta on sopiva muistaakseni jotain 30-40€. Tässä linkki tuohon Bilteman anturiin:
https://www.biltema.fi/veneily/venemoot ... 2000037601
Avatar
Eräilves
Viestit: 205
Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
Paikkakunta: Inari
Viesti:

Re: Valmet 702

Viesti Kirjoittaja Eräilves »

SPS1975 kirjoitti: Su Loka 01, 2023 10:04 pm
Eräilves kirjoitti: Su Loka 01, 2023 9:25 pm Tulipahan mielee kun tuo polttoainemittari näyttää koko ajan täyttä, niin mistähän vikaa rupeisi aluksi tutkimhaan? Tankki näyttää olevan hytin alla, lattia irti että pääsee käsiksi?
Lattian keskimmäisen palan kun ottaa irti, niin pääsee käsiksi tankin anturiin, jossa vika melko varmasti on, siellä on anturin kuparikäämit menneet myttyyn ja näyttää siksi täyttä, minulla on sama vaiva kummassakin 702:ssani. Mittarin toiminnan voi tarkistaa kun saa anturin johdon otettua irti, niin kääntää avaimesta virrat päälle ja tökkää anturin johdon suoraan runkoon ja katsoo meneekö mittarin viisari nollille ja kun ottaa johdon irti rungosta näyttää se taas täyttä, näin se muistaakseni toimii. Ainakin Marjakankaalla myydään sellaista hieman "tee se itse"-tyylistä anturia Valmetteihin, on vaan pirun kallis taisi olla lähemmäs pari sataa euroa hintaa, jostain luin, että joku oli laittanut Biltemasta ostetun veneentankin anturin 702:n tankkiin ja mittari toimii sillä, se on sellainen "pötkömallinen" anturi, niitä on eri mittaisia, en ole saanut vielä aikaiseksi selvittää minkä mittainen Valmetin tankkiin käy, mutta hinta on sopiva muistaakseni jotain 30-40€. Tässä linkki tuohon Bilteman anturiin:
https://www.biltema.fi/veneily/venemoot ... 2000037601

Ahaa. Eli se musta mötikkä poes?

Kuva

Ei todellakaa meinaa löytyä alkuperästä sopivaa anturia. ihme homma kyllä..

Tuo bilteman systeemi kiinnostaisi kyllä, mutta se pituus pitäisi tietää ettei liian lyhkänen / pitkä sitten ole :D
Inarin ilvus

Valmet 702 -76
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 57 vierailijaa