Moottorisaha

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Eepee
Viestit: 6374
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Täytyy sanoa, että MS200 on pelannut ihan hitsin hyvin vuodesta 2007. Toki käyttökin on ollut vain sesonkiluonteista rankasavottaa ja rakennuspuuhaa, tavallaan ylihyvä saha tuli silloin ostettua. Toistaiseksi olen uusinut vain bensaletkun ja kytkimen jouset. Tänä talvena saha on ollut mielipuuhassaan, jykevän lepän kaatamisessa polttorangaksi. Kyllä sujuu.
The idea is to die young as late as possible
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Kämmäilin ja 453s jäi lumiauran alle, nippa nappa. Kuitenkin se etukahva painoi ilmasuoditimen kansi halki, Toim se, otti pattiin ja teni muutaman puun, maanantaina tilasin palikat, yllätyin kuinka eduliset ja ehkä loppu viikosta saan ne.

Nuy kun pääosin kaadan prosessorille, erillisesti vinsaten. Tekis mieli akkusaha, niinkuin metsaman. Tankilisella saa aika monet puut nuriin, ajalisesti menee enepää aikaa vinsailessa ojien ja siirtolohkareiten ohi, ei tarvii rymiä kuten metsaman tapporinteessä.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
MF165SMP
Viestit: 652
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

Eepee kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 2:59 pm Täytyy sanoa, että MS200 on pelannut ihan hitsin hyvin vuodesta 2007. Toki käyttökin on ollut vain sesonkiluonteista rankasavottaa ja rakennuspuuhaa, tavallaan ylihyvä saha tuli silloin ostettua. Toistaiseksi olen uusinut vain bensaletkun ja kytkimen jouset. Tänä talvena saha on ollut mielipuuhassaan, jykevän lepän kaatamisessa polttorangaksi. Kyllä sujuu.
Saman ikäinen ms 200 miullakin ja samat kokemukset paitsi bensaletku ja kytkimen jouset vielä alkuperäiset mutta sammutinjohto uusittu ja äsken kaasarin kalvot - ei viel mitään varsinaista vikaa muuten kuin kylmänä vaati puolenkymmentä nykäsyä enneko lupas. Kyl sillon 15 vuotta sitten mietitytti että onko järkee pistää lähes viissataa moottorisahaan, mutta oli kyl yks paraita hankintojani!
maximus
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maalis 06, 2011 9:52 pm
Paikkakunta: 03
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja maximus »

Bensaletkun vaihto edessä ms 200 sahaan. Minkämoinen homma?
Pataässä
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

avensi kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 11:59 am Tilasin ECHO cs-420es

https://www.hobbyhall.fi/fi/puutarha-ja ... _5b736c47/

Entinen stihl170 heitetty kaatopaikalle
Toivottavasti tämä saha antais omistajan rauhoittua ettei aina ole jotain vikaa ?
Hyvä valinta. Itselläni 420 jo 11. Vuosi käytössä. 98 ja rasvalla terästettynä tankissa. Koskaan ei lähde eka nykäisyllä käyntiin, mutta aina kolmannella. Sahattu rapiat 2000 k-m2. Sukulaiset aktiivisia puunpolttajia. Ensimmäinen kytkinrumpu hajosi kuukausi sitten. Uusi maksoi 22 ekee+ postit, sisälsi neulalaakerin. Sahaan ilman purupiikkejä, ne lähtee rälläkällä pois. Voi paiskata puuterilumeen jos tulee kaadossa pari muuttujaa. Ei ole milläskään lumikylvystä. Ainut huoltokohde on suodattimen kannessa olevan kumitulpan siirto kesä/talvi asentoon, samalla putsailee ilmanputsarin paineilmalla jos tarvii. Ei ime purua kun imuilma tulee puhaltimelta. Lauantaina taas kahlaamaan hankeen.
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja OIU »

Echo CS-501sx:ssä ei ole puolipuristin turhaan, ainakin mulla hajosi jo narupyörä kerran. Käynnistin ei ole 50-kuutioiselle enää mikään varman päälle mitoitettu.

Edellisessä, vastaava mutta Shindaiwa 452 oli puolipuristajan sijaan narupyörässä jousipehmennys ja oli kyllä paljon miellyttävämpi.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Eepee
Viestit: 6374
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Eepee »

maximus kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 6:45 pm Bensaletkun vaihto edessä ms 200 sahaan. Minkämoinen homma?
En edes muista, joku vuosi sitten vaihdoin. Semmoinen sappirakon oloinen lurttanahan se on. Ei kai kovin vaikea homma, kun ei tule mitään mielikuvaa aiheesta :wink: .
The idea is to die young as late as possible
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja avensi »

Kun tämä saha ECHO cs-420es tulee niin on sitten tilanteiden mukaan akkusaha ja polttomoottorisaha
Halppis 139eJonköping 2x20V akkusahaan olen edelleenkin tyytyväinen kun toimii makitan akkujen kaa eikä mitään ole hajonnu !
20 -30 runkoa odottaa karsimista ja vetoa
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja avensi »

Suottaapi olla et, ens viikolla vois uus saha EHCO jopa tullakkin ?
Posti tuo kotiin asti 12,9e
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Kun vaihtaa bensaletkun MS200 niin kannattaa vaihtaa myös se "impulssiletku".
Ei paha homma!
Masinisti järjestysnumero 194
mika604
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 3:02 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja mika604 »

avensi kirjoitti: To Tammi 27, 2022 9:07 am Kun tämä saha ECHO cs-420es tulee niin on sitten tilanteiden mukaan akkusaha ja polttomoottorisaha
Halppis 139eJonköping 2x20V akkusahaan olen edelleenkin tyytyväinen kun toimii makitan akkujen kaa eikä mitään ole hajonnu !
20 -30 runkoa odottaa karsimista ja vetoa
Enää nyt on myöhäistä perua, mutta itse olisin ottanut tämän: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... ottorisaha On vielä muutaman päivän tuolla tarjouksessa
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja OIU »

mika604 kirjoitti: La Tammi 29, 2022 1:30 pm
avensi kirjoitti: To Tammi 27, 2022 9:07 am Kun tämä saha ECHO cs-420es tulee niin on sitten tilanteiden mukaan akkusaha ja polttomoottorisaha
Halppis 139eJonköping 2x20V akkusahaan olen edelleenkin tyytyväinen kun toimii makitan akkujen kaa eikä mitään ole hajonnu !
20 -30 runkoa odottaa karsimista ja vetoa
Enää nyt on myöhäistä perua, mutta itse olisin ottanut tämän: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... ottorisaha On vielä muutaman päivän tuolla tarjouksessa
Ei tuo ammattilaisten mallinenkaan ole hirvittävästi kalliimpi noita matalaviritteisiä, eikä merkittävästi raskaampikaan:

https://puutukkuri.fi/tuotteet/2983/
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja avensi »

Toi EHCO420 riittää minulle riIttävän hyvin polttopuiden tekoon .
Tietokysymys ?
Isompaa laippaa ja ketjua hakemassa ?
Mikä ja kuinka suuren voi laittaa ja missä myydään ?
Legoinsinööri
Viestit: 338
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri »

Onkos porukalla kokemuksia nk. timpurin sahoista? Varsinaisen sahan virkaa meidän huushollissa on parin vuoden ajan toimittanut Stihlin MS 251 ja sähkösahana kaupunkikäytössä vähän erikoisempi, pitkittäismoottorinen Hecht 2250. Mutta pienempiin karsimisiin ja rankojen pätkimisiin ostin käytetyn Echon, tyyppiä CS-3000.

Minkälaisia pikkusahoja / yläkahvasahoja foorumin porukalla on?
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kaverilla on makitan akkusaha ja pirun näppärä just jossain timpurihommissa. Yhden akun malli ja ketjunopeus on hyvä, joka tekee sahaamisesta miellyttävää.
Itellä on joku johdollinen b&d ja sillä sahaaminen sellaista ihme repimistä, kun niin hidas ketju.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

En tiedä oliko ajatuksesi lähteä metsä- tai klapihommiin sahan kanssa vai jotain muuta? Itse en näe miten "yhden käden"/timpurin/arboristin saha olisi mitenkään hyvä metsätöissä. En toki ole metsään semmoista vienytkään, mutta sen mitä raksalla joskus kokeillut niin lähinnä hirvittää koko laite.

Rakennushommissa kieltämättä sillä tavallaan on paikkansa, tilanteessa jossa toisella kädellä roikutaan jossain ja toisella sahataan, mutta oikeastihan silloin toimitaan väärin jos tuommoinen tilanne syntyy. Tästä nyt joku sanoo että "ammattimies tietää mitä tekee" ja niinhän se onkin, nämä on vaan minun mielipiteitä.

Ja toki noistakin sahoista voi kahdella kädellä pitää kiinni, mutta jotenkin miellän paljon turvallisemmaksi perinteisen kahden käden sahan, varsinkin takapotkutilanteissa.
Legoinsinööri
Viestit: 338
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri »

No, mökillä ei ole sähköjä kuin jos aggregaatin laittaa käymään. Timpurin hommiakaan ei kovin usein ole, joten ehkä "puunhoitosaha", joksi noita myös joskus näkee kutsuttavan kuvaa paremmin käyttöä. Eli omenapuiden karsimista ja muuta karsimishommaa lähinnä. Tai sitten ohuempien runkojen pätkiminen sahapukin päällä hellapuiksi. Mutta joo, vaarallisempihan tuo kokemattoman käsissä varmaan kyllä on jos normaalisahaan vertaa.
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Joku kehui hobby hallin sahaa hyväksi peliksi. Melkein itsekin sen tilasin, kun hinta tais olla 60€. Tai ainakin oli vuosi-pari sitten. Vaikka hieman skeptinen olen, voiko tuolla hinnalla saada hyvää, mutta olen ennenkin ollut väärässä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
S-13
Viestit: 922
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 8:28 pm
Paikkakunta: K-P
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja S-13 »

HPG yhdenkäden saha on ollut kohta neljä vuotta, 59,90€ Hobby Hallista. Enin käyttö on ollut ajouria raivatessa moottorikelkalle ja puunajossa kotelossa mukana kelkassa. Nöyrästi tuo on lähtenyt aina käyntiin.

Toissa talvena repesi sivukahva irti kun saha jäi jumiin koivun väliin ja riuhtaisin sitä irti. Kahva olikin aika kovaa ja haurasta muovia, kiinnitin sen takaisin läpipultilla ja runsaalla Wüthin liimamassalla.
Aulispoika
Viestit: 1862
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottorisaha

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Mika 82 kirjoitti: La Tammi 14, 2023 7:55 pm Joku kehui hobby hallin sahaa hyväksi peliksi. Melkein itsekin sen tilasin, kun hinta tais olla 60€. Tai ainakin oli vuosi-pari sitten. Vaikka hieman skeptinen olen, voiko tuolla hinnalla saada hyvää, mutta olen ennenkin ollut väärässä.
Ei voi saada hyvää tuolla hinnalla.. Hyvä maksaa n. tonnin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarski80 ja 11 vierailijaa