zukka kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 8:28 am
Kaasuvivun topparia löysäsin jo,sillä sain kierrokset laskemaan tuohon nykyiseen ja antamalla kaasuvaijerista löysää.
Booreilla en ole hyppäyttänyt,mutta voisihan sitäkin ehkä kokeilla.
Pitää kokeilla syöttöruuvia säätää ensi kerralla.
Olisi kiva saada vähän alemmaksi kierroksia.
Kerro ensin että miksi?
Tuotahan ei jätetä yksin tyhjäkäynnille koska se karkaa tai viimeistään perseellä tyrkkää ajokeppiä kun äheltää kyytiin.
Jos se toimii muuten, niin yläkierrokset kohilleen ja timantinkovaajyystöätöä….
zukka kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 8:28 am
Kaasuvivun topparia löysäsin jo,sillä sain kierrokset laskemaan tuohon nykyiseen ja antamalla kaasuvaijerista löysää.
Booreilla en ole hyppäyttänyt,mutta voisihan sitäkin ehkä kokeilla.
Pitää kokeilla syöttöruuvia säätää ensi kerralla.
Olisi kiva saada vähän alemmaksi kierroksia.
Kerro ensin että miksi?
Tuotahan ei jätetä yksin tyhjäkäynnille koska se karkaa tai viimeistään perseellä tyrkkää ajokeppiä kun äheltää kyytiin.
Jos se toimii muuten, niin yläkierrokset kohilleen ja timantinkovaajyystöätöä….
Lähinnä säälin takia, että saisi rauhassa lämmetä hetken pienemmillä kierroksilla.
Tyhjäkäynnillä vanhalla moottorilla yleensä pystyi jättämään käymään paikoilleen,toisinaan vaati kauhan etureunalla etupyörien nostoa ilmaan että pysyi paikoillaan. Harvoin tuli jätettyä juurikin ettei liikkuessa osu ajokahvaan,mutta ainakin vielä selvitty liikkumaan osumatta.
Viikon päästä perjantaina tarkoitus säätää yläkierrokset kohdilleen.
Kokeilin tuossa AAZ koneen uutta vahapatruunaa, -8 asteen pakkasella alkoi liikkua vasta noin 4min kohdalla sähkön kytkemisestä.
+22 asteen huoneenlämmössä liikevara on kokonaan ulkona, ulos viedessä kutistui.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051 Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Rh- kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 11:40 am
Kokeilin tuossa AAZ koneen uutta vahapatruunaa, -8 asteen pakkasella alkoi liikkua vasta noin 4min kohdalla sähkön kytkemisestä.
+22 asteen huoneenlämmössä liikevara on kokonaan ulkona, ulos viedessä kutistui.
Okei.
Hyvä tieto.
Oma kuvitelma tuon liikkeen nopeudesta oli aika väärä
Selailinkin jo vanhoja neuvoja,mutta otetaas uudestaan:
Mitä tuon jakopään apuakselin kanssa tehdään kun tekee jakopään vai antaako sen vaan olla?
Miksi vesipumpussa tuli mukana 2kpl o-renkaita paperitiivisteen lisäksi?
Muita vinkkejä jakopään tekoon paitsi piirtää merkit kohdalleen ja lukita pumppu?
Olisiko tietoa mitkä mittariston johdot tarvitsee kytkeä että saisin sen tilapäisesti kiinni koneeseen kierrosten säätöä varten?
Otettiin ventosta mittaristo irti
zukka kirjoitti: ↑Pe Marras 25, 2022 12:19 pm
Perään toista kysymystä eri asiasta:
Olisiko tietoa mitkä mittariston johdot tarvitsee kytkeä että saisin sen tilapäisesti kiinni koneeseen kierrosten säätöä varten?
Otettiin ventosta mittaristo irti
Ne o-renkaat on sinne vesipumppukotelon ja lohkon väliin, jakopäässä on kampiakselin merkki alunperin vauhtipyörässä, mutta sullahan oli siitä vahtipyörästä sorvattu pois ja ei muutenkaan ole kytinkoppaa kiinni että olis se reikä mistä sitä merkkiä katsotaan, nokan merkki on venttilikopan alla nokan takapäässä ura joka kohdistetaan kannen tasoon, apuakseli saa olla ihan miten vain ja muistaakseni pyöriikin remmin selkäpuolella, kammenpään kuningaspultti suositellaan vaihtamaan aina jakopään yhteydessä vaikka sitä ei tarvi remmin vaihdon takia avata, ei ole ihan 1 eikä 2 konetta mitä on särjetty kun se kuningaspultti on löystynyt ja hakannut kiilan pyörästä ja jako sekaisin. Kannattaa koittaa ennen jakopään tekoa käyttään konetta tyhjäkäynnillä ja katsoa ettei pyörä vipota, moottorikoneistamoilla on yleensä sellainen kalvain millä sen kampuran pään saa oikaistua koneessa kiinni. Ja kun sen kunkkupultin vaihtaa niin kannattaa käyttää se hammspyörä pois ja tarkastaa ettei kiila/ura ole kulunut. Nokan pyörä on sitten pelkällä kartiolla ilman kiilaa, että jos sen käyttää irti niin on pakko saada alakerta täysin kohdalle ja nokan saa lukittua 6mm latalla sieltä takapäästä.
Laturin w nastasta mittariton 10, se 16 on latauksen merkkivalo
Eli pyörittää koneen sellaiseen asentoon että pumpulle saa lukitustapin. Sitten merkkaa nokan ja kampuran pyörän maalikynällä.
Tarviiko nokan pultti välttämättä avata?
Mietin onko venttiilikoppa otettava pois ja katsottava kohdalleen lattaraudalla vai riittääkö pelkkä merkin teko kuten edellinen on nähtävästi tehnyt.
Onko momentteja tiedossa pulteille?
Tai näänhän ne kyllä autodatasta jos se vielä toimii.
Tuon johdon numero 16 kytkemällä plussaan ei syttynyt mitään merkkivaloa. Miinukseen en kokeillut kytkeä.
zukka kirjoitti: ↑Pe Marras 25, 2022 5:27 pm
Eli pyörittää koneen sellaiseen asentoon että pumpulle saa lukitustapin. Sitten merkkaa nokan ja kampuran pyörän maalikynällä.
Tarviiko nokan pultti välttämättä avata?
Mietin onko venttiilikoppa otettava pois ja katsottava kohdalleen lattaraudalla vai riittääkö pelkkä merkin teko kuten edellinen on nähtävästi tehnyt.
Transporterin (1990-1995) korjausopas:
Nokka-akseli on nyt lukittava paikalleen erikoistyökalulla nro 2065A, joka estää akselin pyörimisen...
Jos saan skannattua asiaa koskevat pari sivua, voin laittaa näkösälle.
Nokan pulttia ei ole pakko avata ellei halua hienosäätää nokan ajoitusta alakertaan nähden kohdalleen, tai voi sen pultin avata se pyörän on kartiolla niin lujassa kiinni että se pitää napauttaa tuurnalla irti kartiosta, siinä jakopään taustapellissä on sitä varten reikä 4 tai 5 millin tuurnalle. Joo kone pyöräytetään niin että pumpun saa lukittua, mutta silloin pitäis alakerrankin olla tasan yläkuolokohdassa, mutta kun sulla ei nyt ole sitä yläkuolokohdan merkkiä, se vain tahtoo olla kun se tehdään jollain omilla merkeillä niin ne ajoitukset on vähä sinne päin.
Oikein tehtynä se menee niin että pyöritetään kone merkkiin, lukitaan pumppu 6mm tapilla, löysätään pumpun pyörästä 3kpl säätöpultteja, löysätään nokan pulttia varttikierros, napautetaan tuurnalla pyörä kartiolta irti, poistetaan vanha remmi, vaihdetaan kammenpään kuningaspultti(momentti hatusta 90Nm + 90astetta)asennetaan uusi remmi kiristimineen, kiristetään remmi, tarkastetaan alakerta yläkuolokohtaan, tarkastetaan nokka lukitustyökalulla (6mm lattarauta), kiristetään nokan pultti (momentti hatusta 35Nm), kiristetään pumpun säätöpultit(momentti hatusta 15Nm), ja lopuksi hienosäädetään pumpun ajoitus 0,90mm+-0,02mm on ohjearvo, mutta voi laittaa vähän enempikin vaikka joku 0,95mm
Hmmm....
Milläköhän saisin pidettyä kampiakselin paikoillaan kun kiristän kuningaspultin?
Ensi perjantaina tarkoitus rajoittaa kierrokset ja tutkia tyhjäkäyntiä.
Sen jälkeen joku päivä tehdä jakopää ja samalla katsoa muuttuiko käytös kierrosten suhteen ja sitten miettiä joutuuko pumpun ajoittamaan uudestaan.
Katselin tänään vanhaa kiristintä,niin ei ole enää siinä kohdassa johon uuden sarjan ohje sanoo että pitää asettaa.
Minä olen tavannut jollain sopivalla isolla ruuvarilla tms pitää vauhtipyörän hammaskehästä siitä kytkinkopassa olevan ajoituksen tarkastus reijän kautta, mutta onko sulla nyt siinä mitään mitä vasten sitä pitäis kiinni ja taitaa muutenkin kone paikallaan olla vähän hankalassa paikassa se vauhtis
Naxxu kirjoitti: ↑Pe Marras 25, 2022 10:00 pm
Minä olen tavannut jollain sopivalla isolla ruuvarilla tms pitää vauhtipyörän hammaskehästä siitä kytkinkopassa olevan ajoituksen tarkastus reijän kautta, mutta onko sulla nyt siinä mitään mitä vasten sitä pitäis kiinni ja taitaa muutenkin kone paikallaan olla vähän hankalassa paikassa se vauhtis
Juu,tuolleen on tullut yleensä pidettyä kun tehnyt jakopäätä.
Mutta tässä ei nyt oikein onnistu sama keino.
Vaikka rukarin tms varmaan saakin hampaille,niin ei ole oikein vastinetta mitä vasten pitää kun vauhtipyörä pyörii muovisessa kotelossa sisällä.
Tuo kuvan työkalu voisi olla järkevä ostos.
Samalla ostaisi sitten muutkin tuohon kuuluvat,koska tuskin montaa euroa lisää kustantaa lattarauta ja tappi.
Tuo 5 mukisen työkalu ei kyllä mun mielestä sovi tuohon koneeseen kun viitos koneet on täysin erilaisia lohkoltaan. Mutta eikös sulla ole se venton ohjaustehostimen remmin pyörä tallella, sitä pystyy käyttää sapluunana jos siihen tekee jonkin oman kiinnipito työkalun minkä sais pultattua siihen kampuran hammashihnapyörään, kun senkään pulttijako ei ole symmetrinen
Hmmm.... Muutaman LT:n jakopään kun joskus tehnyt niin niissä ainakin ollut erilainen työkalu kun tuossa kuvassa oleva.
Noh täytyy tutkia mitä internet tarjoaa vaihtoehdoiksi.
Pitäisi se tehostin olla vielä jossain kun tässä kuussa sitä kädessä pyörittelin ja mietin heitänkö roskiin.
Täytyy etsiä ja katsoa jos sitä voisi hyödyntää jos ei valmista työkalua löydy
Tuota sarjaa väittävät sopivaksi.
On vaan turhan kallis kun sisältää kellonkin.
Laitoin vielä erikseen linkin tuosta yhdestä työkalusta. Heiveröisen näköinen