Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Niin mä tarkoitin sillä ohjaustehostimella sitä kammen päässä olevaa kiilahihnapyörää, onko se sulla vielä siinä paikallaan vai ootko ottanut pois kun ei sille mitään käyttöä ole kun ei ole enää sitä pumppua
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Tehostimen pumppua ei ole paikoillaan.
Pelkkä laturi ja vesipumppu.
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ei nyt pysty varmaksi muistaa, kun noita on kahden laisella kiristimellä, automaatti ja kiinteällä. Kiinteässä mallissa ei ainakaan ole kuin ne pienet reijät sille avaimelle, automaattisessa saattoi ollakkin kuusiokolon paikka, pumppari koneissa ainakin on. Tuo sun linkittämä työkalusarja on muutenkin vanhempaan malliin missä on kiinteä syöttöpumpun pyörä ja säätö tehdään pumpun runkoa kääntämällä, koska siinä on paljon paksumpi se pumpun lukitustappi, toki ei niissä muuta eroa ole
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Muistaakseni automaattikiristäjässä on ne haka-avaimen kolot. Ja niihin käy taivutettu segersokkapihti.
Ja siinä kampuran pyörässä tai hihnapyörässä saattoi olla joku merkki yläkuolokohdalle. Ja pultti kiristyy pulttikoneella.
Mitäs vielä…. Hae biltemasta optinen kiekkamittari niin saat ne kierrokset jiiriin.
Ja siinä kampuran pyörässä tai hihnapyörässä saattoi olla joku merkki yläkuolokohdalle. Ja pultti kiristyy pulttikoneella.
Mitäs vielä…. Hae biltemasta optinen kiekkamittari niin saat ne kierrokset jiiriin.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Sille kammen pultille on kyllä annettu varsin tarkka kiristys ohje momentti + asteet että en kyllä välttämättä vetäisi ihan surutta koneella sitä kiinni, on se toki 12.9 koviuden pultti mutta siltikin niitä on tupannut löystyä kun ei ole vaihdettu jakopään vaihdon yhteydessä, osassa sarjoista tulee jopa se pultti mukana. Täällä paikallinen koneistamo kyllä joskus ohjeisti vetämään pultin kireämmälle kun ohje on, olikohan niin että asteet tuplataan, kun ohjeessa on 90° niin ne neuvoivat laittamaan 180°
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ja minun mielipide koko kyseiseen kunkkupultin pettämis ongelmaan on se raskas dampperi hihnapyörä, 1,6 diesel koneissa on ihan samanlainen se kammenpään rakenne mutta kevyet peltiset kiilahihnapyörät, eikä niissä ollut mitään ongelmaa tuon rakenteen pettämisestä
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ja tähän lisäksi vähän isompaa laturia, ilmastointia ym.kuormaa. Jos siinä olisi vasenkätinen kierre niin ehkä kestäisi paremmin. Tai sitten ei.Naxxu kirjoitti: ↑La Marras 26, 2022 12:15 am Ja minun mielipide koko kyseiseen kunkkupultin pettämis ongelmaan on se raskas dampperi hihnapyörä, 1,6 diesel koneissa on ihan samanlainen se kammenpään rakenne mutta kevyet peltiset kiilahihnapyörät, eikä niissä ollut mitään ongelmaa tuon rakenteen pettämisestä
Itellä on ajatus että tekisi siihen hihnapyörään ja kampiakseliin leveän poikittais uran, ja väliin tarkka pala. Josko sitten kestäisi laittaa hydepumpun sinne jalkopäähän.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Varmaan voisin jättää tuon kiilahihnapyörän samalla pois kun avaan jakopään. Se pyöritti pelkkää tehostimen pumppua aiemmin.
Jännä tuo että joillakin pultti löystynyt jakopään teon jälkeen vailkei pulttia olisi edes avattu.
Onko jakopään apuakselilla mitään vaihdettavaa laakeria tms?
Luulisi että sielläkin jotain voi 30 vuoden aikana kulua vaihtokuntoon
Jännä tuo että joillakin pultti löystynyt jakopään teon jälkeen vailkei pulttia olisi edes avattu.
Onko jakopään apuakselilla mitään vaihdettavaa laakeria tms?
Luulisi että sielläkin jotain voi 30 vuoden aikana kulua vaihtokuntoon
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Tämäkö nyt toimii suoraan laturin perästä ilman että tarvii erillisen anturin kierrosluvun mittaukseen?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... imimittari
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Se pultti kai venyy/löystyy aikaa myöden, sen takia se on jälkeenpäin tullut suositukseksi vaihtaa jakopään teon yhteydessä, tuossa alfamerin kirjassa mistä eilen laitettiin kuva sitä ei ollut mainittu.zukka kirjoitti: ↑La Marras 26, 2022 9:15 am Varmaan voisin jättää tuon kiilahihnapyörän samalla pois kun avaan jakopään. Se pyöritti pelkkää tehostimen pumppua aiemmin.
Jännä tuo että joillakin pultti löystynyt jakopään teon jälkeen vailkei pulttia olisi edes avattu.
Onko jakopään apuakselilla mitään vaihdettavaa laakeria tms?
Luulisi että sielläkin jotain voi 30 vuoden aikana kulua vaihtokuntoon
Apuakselilla on liukulaakerit ja on käytännössä koneistamon hommia vaihtaa, kun siihen ei saa kun aihiota jotka työstetään mittaan asennuksen jälkeen ja se takapään laakerin vaihto vaatii öljypohjan irroituksen
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Niin siellä (Virtasen kaupan) esitteessä lukee.zukka kirjoitti: ↑La Marras 26, 2022 10:49 amTämäkö nyt toimii suoraan laturin perästä ilman että tarvii erillisen anturin kierrosluvun mittaukseen?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... imimittari
Näyttää marinea.fi verkkokaupassa olevan BF hinta 115 €, lienee verollinen?
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Marinean sivuilla lukee näin tuosta:
Taajuusliitäntä moottorien kierrosluvuille ja nopeusantureille
Hitto kun asiakaspalvelu on jo kiinni niin ei voi soittaa ja varmistaa.
Maanantaina varmaan sitten hinta nousee taas.
Taajuusliitäntä moottorien kierrosluvuille ja nopeusantureille
Hitto kun asiakaspalvelu on jo kiinni niin ei voi soittaa ja varmistaa.
Maanantaina varmaan sitten hinta nousee taas.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Apuakselin rullan joutuu varmaan ottamaan pois että vesipumpun saa vaihdettua?
https://photos.app.goo.gl/GupEBD3hfQKWJTFb9
Mites kiinnitys,joutuuko pulttikoneella laittamaan kiinni jos tahtoo pyöriä tyhjää?
Omaan päähän ei mahdu miksi alapultti pitäisi vaihtaa jos ei käytä auki,mutta vaihdetaan kai sitten.
Täytyy tehdä joku kiinnipitotyökalu ellei parilta tutulta löydy.
Laitetaan varmaan uusiin pultteihin liima?
Edit: vanhassa alapultissa ei näköjään ollut liimaa... Tekisi silti mieli uuteen laittaa.
Täytyy varmaan koittaa avata autodatan ohjeet momenttien näkemiseksi.
Alapään kiila ja ura näyttää hyvältä. Silti ihan pieni välys tuntuu kun osat putsasi ja heiluttelee alapyörää.
https://photos.app.goo.gl/GupEBD3hfQKWJTFb9
Mites kiinnitys,joutuuko pulttikoneella laittamaan kiinni jos tahtoo pyöriä tyhjää?
Omaan päähän ei mahdu miksi alapultti pitäisi vaihtaa jos ei käytä auki,mutta vaihdetaan kai sitten.
Täytyy tehdä joku kiinnipitotyökalu ellei parilta tutulta löydy.
Laitetaan varmaan uusiin pultteihin liima?
Edit: vanhassa alapultissa ei näköjään ollut liimaa... Tekisi silti mieli uuteen laittaa.
Täytyy varmaan koittaa avata autodatan ohjeet momenttien näkemiseksi.
Alapään kiila ja ura näyttää hyvältä. Silti ihan pieni välys tuntuu kun osat putsasi ja heiluttelee alapyörää.
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kyllä sen vesipumpun pitäis mahtua tulemaan sieltä ilman mitään muuta purkua, ainakin multa on joskus vaihdettu pumppu ilman jakopään purkua. Jos tuntuu liian ahtaalta niin se koko pumpun kotelo lähtee muutamalla pultilla siitä lohkon kyljestä irti, laturin toki joutuu jalkoineen ottamaan siitä päältä ensin irti, kun eikös siinä sulla olevassa sarjassa ollu se o-rengas sinne lohkon ja pumppukotelon väliin
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Otin tuon apuakselin pyörän irti.
3 vesipumpun pulttia oli sen alapuolella vähän ikävästi.
Olisi ehkä saanut välistä pois,mutta ajattelin että helpompi näin kun saan tasopinnankin putsattua paremmin.
Mikäköhän tuon pyörän kiristysmomentti on jos ei autodatasta löydy?
En varmaan noita o-renkaita nyt tarvitse kun tein tämän näin?
Alapyörän pieni välys vaikka kaikki näyttää hyvältä, laitanko nippuun vaan ja pulttiin lukitetta varuiksi?
Onkohan tämä kampuran pää jo joskus koneistettu?
https://photos.app.goo.gl/uXa15odREZLhbTQ3A
https://photos.app.goo.gl/tjGy9FjKWL6VaJNk6
Turhauttavaa kun tuntuu pitkittäin pieni välys mutta kummastakaan puolesta en löydä kulumaa millaista välillä tullut vastaan kun metalli hakkaa metallia vasten, että pullauttaa sitten jostain kohdalta ainetta ulospäin
3 vesipumpun pulttia oli sen alapuolella vähän ikävästi.
Olisi ehkä saanut välistä pois,mutta ajattelin että helpompi näin kun saan tasopinnankin putsattua paremmin.
Mikäköhän tuon pyörän kiristysmomentti on jos ei autodatasta löydy?
En varmaan noita o-renkaita nyt tarvitse kun tein tämän näin?
Alapyörän pieni välys vaikka kaikki näyttää hyvältä, laitanko nippuun vaan ja pulttiin lukitetta varuiksi?
Onkohan tämä kampuran pää jo joskus koneistettu?
https://photos.app.goo.gl/uXa15odREZLhbTQ3A
https://photos.app.goo.gl/tjGy9FjKWL6VaJNk6
Turhauttavaa kun tuntuu pitkittäin pieni välys mutta kummastakaan puolesta en löydä kulumaa millaista välillä tullut vastaan kun metalli hakkaa metallia vasten, että pullauttaa sitten jostain kohdalta ainetta ulospäin
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Vähän mietiskelin ja tutkiskelin asiaa...
Jakohihnan apupyörälle tms en löytänyt vielä momenttia.
Saa kertoa jos sen joku tietää.
Tilasin uuden kampuran alapyörän nyt kun jotain 20-30€ maksoi ja huomiseksi sen saa.
Homma kun meni jäihin niin aloin miettimään tuon painavan dampperin kohtaloa joka kirjoitusten mukaan rikkoo kampuran alapyörän kiilan.
Mitäs jos laitan pelkän kiilahihnan?
Jättäisin dampperin välistä pois.
Vesimpumppuun käy suoraan ohjaustehostimen rulla ja kampiakselin alapyörään käy siinä ollut rulla.
Laturille tarvisi enää löytää sopiva.
https://photos.app.goo.gl/B7MCM9bbj1N1oH2N9
Onko hölmö idea?
Jakohihnan apupyörälle tms en löytänyt vielä momenttia.
Saa kertoa jos sen joku tietää.
Tilasin uuden kampuran alapyörän nyt kun jotain 20-30€ maksoi ja huomiseksi sen saa.
Homma kun meni jäihin niin aloin miettimään tuon painavan dampperin kohtaloa joka kirjoitusten mukaan rikkoo kampuran alapyörän kiilan.
Mitäs jos laitan pelkän kiilahihnan?
Jättäisin dampperin välistä pois.
Vesimpumppuun käy suoraan ohjaustehostimen rulla ja kampiakselin alapyörään käy siinä ollut rulla.
Laturille tarvisi enää löytää sopiva.
https://photos.app.goo.gl/B7MCM9bbj1N1oH2N9
Onko hölmö idea?
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Minusta siinä ei pitäisi olla tuota tasopintaa ollenkaan tuon kolon ympärillä, mutta tdi:ssä ja viimeisissä t4:n 1,9 koneissa se hammaspyörä muuttui juuri tuollalailla että tuo akselin pää on tuollainen puolikuun mallinen ilman tuota uraa. Voiskohan tuo nyt olla joku ihmeen välimalli että siihen sopii molemmat versiot hammaspyörästä.
Kumpi versio siinä nyt oli kiinni sellainen missä on nasta tuohon uraan vai puolikuu, tuo puolikuu malli on osoittautunut ihan kestäväksi ainakin tdi koneissa ja niihin ei enää tarvi vaihtaa tuota kunkkupulttiakaan. Toki vaikuttaako tuo ns kiilan ura sitten mahdollisesti kestoon. Omalla 1z/ahu tdi:llä ajettiin 250tkm -> 530tkm ilman että kammenpäälle tehtiin mitään, sitten ilmeisesti kytkinlevy meni paloiksi ja palat päällekkäin kun lakkasi irroittamasta vaikka kytkinpolkimen tuntuma oli ihan normaali, ei huvittanut enää alkaa ketkinremppaan ja lähti muuten täysin toimivana paaliin
Kumpi versio siinä nyt oli kiinni sellainen missä on nasta tuohon uraan vai puolikuu, tuo puolikuu malli on osoittautunut ihan kestäväksi ainakin tdi koneissa ja niihin ei enää tarvi vaihtaa tuota kunkkupulttiakaan. Toki vaikuttaako tuo ns kiilan ura sitten mahdollisesti kestoon. Omalla 1z/ahu tdi:llä ajettiin 250tkm -> 530tkm ilman että kammenpäälle tehtiin mitään, sitten ilmeisesti kytkinlevy meni paloiksi ja palat päällekkäin kun lakkasi irroittamasta vaikka kytkinpolkimen tuntuma oli ihan normaali, ei huvittanut enää alkaa ketkinremppaan ja lähti muuten täysin toimivana paaliin
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ihmettelin myös tuota tasopintaa,että miksi sellainen siinä on.
Ihmettelin myös miksi kampuran päässä on tuo kaareva ura koneistettu,mutta alapyörässä on enemmänkin sellainen "kolmion" muotoinen kiila.
Tai toisin sanottuna koneistettu 45 asteen kulmaan se kiila,mutta ei ole tuollainen pyöreä.
Mahtuisi tuohon kampiakselin päähän isompikin kiila menemään kun nyt ei mukaile kampiakselin muotoa.
Tuollainen tämä omakin on:https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=8777564
Mielipiteitä tuosta jos muutan alapyörän ja apulaitteet kiilahihnalle?
Painosta lähtisi pois varmaan 80% kampiakselin päästä.
Kampuran kiilahihnan pyörä olisi 2-3cm pienempi. Eli laturi pyörisi vähän hitaammin,mutta varmaan silti riittävästi ainakin kierroksilla.
Edit: näyttäisi että ulkomailla ovat laittaneet tupla tappeja näihin alapyöriin poraamalla reiät alapyörään ja kampiakseliin. Kirjoitusten mukaan sitten kestäisi ottaa ahtoa ja voimaa ulos ilman hajoamista.
Toki jotkut ovat näköjään teettäneet uudemman D muodonkin, sekä vielä lisänä osa niistäkin tapitettu vielä
Ihmettelin myös miksi kampuran päässä on tuo kaareva ura koneistettu,mutta alapyörässä on enemmänkin sellainen "kolmion" muotoinen kiila.
Tai toisin sanottuna koneistettu 45 asteen kulmaan se kiila,mutta ei ole tuollainen pyöreä.
Mahtuisi tuohon kampiakselin päähän isompikin kiila menemään kun nyt ei mukaile kampiakselin muotoa.
Tuollainen tämä omakin on:https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=8777564
Mielipiteitä tuosta jos muutan alapyörän ja apulaitteet kiilahihnalle?
Painosta lähtisi pois varmaan 80% kampiakselin päästä.
Kampuran kiilahihnan pyörä olisi 2-3cm pienempi. Eli laturi pyörisi vähän hitaammin,mutta varmaan silti riittävästi ainakin kierroksilla.
Edit: näyttäisi että ulkomailla ovat laittaneet tupla tappeja näihin alapyöriin poraamalla reiät alapyörään ja kampiakseliin. Kirjoitusten mukaan sitten kestäisi ottaa ahtoa ja voimaa ulos ilman hajoamista.
Toki jotkut ovat näköjään teettäneet uudemman D muodonkin, sekä vielä lisänä osa niistäkin tapitettu vielä
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ei varmaan huonosta olisi tai jos jostain löytäis 2:s golffin tai muumikeula passatin pyörät ja laturin (ei kyllä ole kuin 55A mutta tuossa käytössä ei varmaan mitään merkitystä) jalkoineen niin ne sopis suoraan tuohonkin koneeseen, voi vaan olla nykypäivänä vaikea löytää kun kaikki jo paalis tai harraste autoina
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], rassailija, rokkimatti ja 31 vierailijaa