Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Niin mä tarkoitin sillä ohjaustehostimella sitä kammen päässä olevaa kiilahihnapyörää, onko se sulla vielä siinä paikallaan vai ootko ottanut pois kun ei sille mitään käyttöä ole kun ei ole enää sitä pumppua
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Naxxu kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 10:45 pm Tuo kyseinen työkalu on hihnan kiristimeen käytettvä avain jonka pystyy korvaamaan esim taivutettu leukaisilla sokkapihdeillä
Aivan joo.
En katsonut kiristäjää tarkemmin,eikö siinä ole kuusiokoloavaimelle paikkaa?
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Naxxu kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 10:48 pm Niin mä tarkoitin sillä ohjaustehostimella sitä kammen päässä olevaa kiilahihnapyörää, onko se sulla vielä siinä paikallaan vai ootko ottanut pois kun ei sille mitään käyttöä ole kun ei ole enää sitä pumppua
Tehostimen pumppua ei ole paikoillaan.
Pelkkä laturi ja vesipumppu.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Ei nyt pysty varmaksi muistaa, kun noita on kahden laisella kiristimellä, automaatti ja kiinteällä. Kiinteässä mallissa ei ainakaan ole kuin ne pienet reijät sille avaimelle, automaattisessa saattoi ollakkin kuusiokolon paikka, pumppari koneissa ainakin on. Tuo sun linkittämä työkalusarja on muutenkin vanhempaan malliin missä on kiinteä syöttöpumpun pyörä ja säätö tehdään pumpun runkoa kääntämällä, koska siinä on paljon paksumpi se pumpun lukitustappi, toki ei niissä muuta eroa ole
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Muistaakseni automaattikiristäjässä on ne haka-avaimen kolot. Ja niihin käy taivutettu segersokkapihti.

Ja siinä kampuran pyörässä tai hihnapyörässä saattoi olla joku merkki yläkuolokohdalle. Ja pultti kiristyy pulttikoneella.

Mitäs vielä…. Hae biltemasta optinen kiekkamittari niin saat ne kierrokset jiiriin.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Sille kammen pultille on kyllä annettu varsin tarkka kiristys ohje momentti + asteet että en kyllä välttämättä vetäisi ihan surutta koneella sitä kiinni, on se toki 12.9 koviuden pultti mutta siltikin niitä on tupannut löystyä kun ei ole vaihdettu jakopään vaihdon yhteydessä, osassa sarjoista tulee jopa se pultti mukana. Täällä paikallinen koneistamo kyllä joskus ohjeisti vetämään pultin kireämmälle kun ohje on, olikohan niin että asteet tuplataan, kun ohjeessa on 90° niin ne neuvoivat laittamaan 180°
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Ja minun mielipide koko kyseiseen kunkkupultin pettämis ongelmaan on se raskas dampperi hihnapyörä, 1,6 diesel koneissa on ihan samanlainen se kammenpään rakenne mutta kevyet peltiset kiilahihnapyörät, eikä niissä ollut mitään ongelmaa tuon rakenteen pettämisestä
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Naxxu kirjoitti: La Marras 26, 2022 12:15 am Ja minun mielipide koko kyseiseen kunkkupultin pettämis ongelmaan on se raskas dampperi hihnapyörä, 1,6 diesel koneissa on ihan samanlainen se kammenpään rakenne mutta kevyet peltiset kiilahihnapyörät, eikä niissä ollut mitään ongelmaa tuon rakenteen pettämisestä
Ja tähän lisäksi vähän isompaa laturia, ilmastointia ym.kuormaa. Jos siinä olisi vasenkätinen kierre niin ehkä kestäisi paremmin. Tai sitten ei.

Itellä on ajatus että tekisi siihen hihnapyörään ja kampiakseliin leveän poikittais uran, ja väliin tarkka pala. Josko sitten kestäisi laittaa hydepumpun sinne jalkopäähän.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Varmaan voisin jättää tuon kiilahihnapyörän samalla pois kun avaan jakopään. Se pyöritti pelkkää tehostimen pumppua aiemmin.

Jännä tuo että joillakin pultti löystynyt jakopään teon jälkeen vailkei pulttia olisi edes avattu.

Onko jakopään apuakselilla mitään vaihdettavaa laakeria tms?
Luulisi että sielläkin jotain voi 30 vuoden aikana kulua vaihtokuntoon
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

mauri kirjoitti: Ma Loka 17, 2022 10:44 am Miten olisi Virtasen kaupasta Veratron VL Flex 52
Hinta 176 €
Käy 52 mm aukkoon
Näyttöön voi valita paristakymmenestä esim. rpm, V, A jne
Sisäänmenoja: W, vastus jne
1,44 tuuman numeronäyttö
(Veratron = VDO Marine)
Tämäkö nyt toimii suoraan laturin perästä ilman että tarvii erillisen anturin kierrosluvun mittaukseen?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... imimittari
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

zukka kirjoitti: La Marras 26, 2022 9:15 am Varmaan voisin jättää tuon kiilahihnapyörän samalla pois kun avaan jakopään. Se pyöritti pelkkää tehostimen pumppua aiemmin.

Jännä tuo että joillakin pultti löystynyt jakopään teon jälkeen vailkei pulttia olisi edes avattu.

Onko jakopään apuakselilla mitään vaihdettavaa laakeria tms?
Luulisi että sielläkin jotain voi 30 vuoden aikana kulua vaihtokuntoon
Se pultti kai venyy/löystyy aikaa myöden, sen takia se on jälkeenpäin tullut suositukseksi vaihtaa jakopään teon yhteydessä, tuossa alfamerin kirjassa mistä eilen laitettiin kuva sitä ei ollut mainittu.

Apuakselilla on liukulaakerit ja on käytännössä koneistamon hommia vaihtaa, kun siihen ei saa kun aihiota jotka työstetään mittaan asennuksen jälkeen ja se takapään laakerin vaihto vaatii öljypohjan irroituksen
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

zukka kirjoitti: La Marras 26, 2022 10:49 am
mauri kirjoitti: Ma Loka 17, 2022 10:44 am Miten olisi Virtasen kaupasta Veratron VL Flex 52
Hinta 176 €
Käy 52 mm aukkoon
Näyttöön voi valita paristakymmenestä esim. rpm, V, A jne
Sisäänmenoja: W, vastus jne
1,44 tuuman numeronäyttö
(Veratron = VDO Marine)
Tämäkö nyt toimii suoraan laturin perästä ilman että tarvii erillisen anturin kierrosluvun mittaukseen?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... imimittari
Niin siellä (Virtasen kaupan) esitteessä lukee.
Näyttää marinea.fi verkkokaupassa olevan BF hinta 115 €, lienee verollinen?
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Marinean sivuilla lukee näin tuosta:

Taajuusliitäntä moottorien kierrosluvuille ja nopeusantureille

Hitto kun asiakaspalvelu on jo kiinni niin ei voi soittaa ja varmistaa.
Maanantaina varmaan sitten hinta nousee taas.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Apuakselin rullan joutuu varmaan ottamaan pois että vesipumpun saa vaihdettua?
https://photos.app.goo.gl/GupEBD3hfQKWJTFb9
Mites kiinnitys,joutuuko pulttikoneella laittamaan kiinni jos tahtoo pyöriä tyhjää?

Omaan päähän ei mahdu miksi alapultti pitäisi vaihtaa jos ei käytä auki,mutta vaihdetaan kai sitten.
Täytyy tehdä joku kiinnipitotyökalu ellei parilta tutulta löydy.

Laitetaan varmaan uusiin pultteihin liima?

Edit: vanhassa alapultissa ei näköjään ollut liimaa... Tekisi silti mieli uuteen laittaa.
Täytyy varmaan koittaa avata autodatan ohjeet momenttien näkemiseksi.
Alapään kiila ja ura näyttää hyvältä. Silti ihan pieni välys tuntuu kun osat putsasi ja heiluttelee alapyörää.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Kyllä sen vesipumpun pitäis mahtua tulemaan sieltä ilman mitään muuta purkua, ainakin multa on joskus vaihdettu pumppu ilman jakopään purkua. Jos tuntuu liian ahtaalta niin se koko pumpun kotelo lähtee muutamalla pultilla siitä lohkon kyljestä irti, laturin toki joutuu jalkoineen ottamaan siitä päältä ensin irti, kun eikös siinä sulla olevassa sarjassa ollu se o-rengas sinne lohkon ja pumppukotelon väliin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Otin tuon apuakselin pyörän irti.
3 vesipumpun pulttia oli sen alapuolella vähän ikävästi.
Olisi ehkä saanut välistä pois,mutta ajattelin että helpompi näin kun saan tasopinnankin putsattua paremmin.
Mikäköhän tuon pyörän kiristysmomentti on jos ei autodatasta löydy?

En varmaan noita o-renkaita nyt tarvitse kun tein tämän näin?

Alapyörän pieni välys vaikka kaikki näyttää hyvältä, laitanko nippuun vaan ja pulttiin lukitetta varuiksi?

Onkohan tämä kampuran pää jo joskus koneistettu?
https://photos.app.goo.gl/uXa15odREZLhbTQ3A
https://photos.app.goo.gl/tjGy9FjKWL6VaJNk6

Turhauttavaa kun tuntuu pitkittäin pieni välys mutta kummastakaan puolesta en löydä kulumaa millaista välillä tullut vastaan kun metalli hakkaa metallia vasten, että pullauttaa sitten jostain kohdalta ainetta ulospäin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Vähän mietiskelin ja tutkiskelin asiaa...
Jakohihnan apupyörälle tms en löytänyt vielä momenttia.
Saa kertoa jos sen joku tietää.

Tilasin uuden kampuran alapyörän nyt kun jotain 20-30€ maksoi ja huomiseksi sen saa.

Homma kun meni jäihin niin aloin miettimään tuon painavan dampperin kohtaloa joka kirjoitusten mukaan rikkoo kampuran alapyörän kiilan.
Mitäs jos laitan pelkän kiilahihnan?
Jättäisin dampperin välistä pois.
Vesimpumppuun käy suoraan ohjaustehostimen rulla ja kampiakselin alapyörään käy siinä ollut rulla.
Laturille tarvisi enää löytää sopiva.
https://photos.app.goo.gl/B7MCM9bbj1N1oH2N9

Onko hölmö idea?
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Minusta siinä ei pitäisi olla tuota tasopintaa ollenkaan tuon kolon ympärillä, mutta tdi:ssä ja viimeisissä t4:n 1,9 koneissa se hammaspyörä muuttui juuri tuollalailla että tuo akselin pää on tuollainen puolikuun mallinen ilman tuota uraa. Voiskohan tuo nyt olla joku ihmeen välimalli että siihen sopii molemmat versiot hammaspyörästä.

Kumpi versio siinä nyt oli kiinni sellainen missä on nasta tuohon uraan vai puolikuu, tuo puolikuu malli on osoittautunut ihan kestäväksi ainakin tdi koneissa ja niihin ei enää tarvi vaihtaa tuota kunkkupulttiakaan. Toki vaikuttaako tuo ns kiilan ura sitten mahdollisesti kestoon. Omalla 1z/ahu tdi:llä ajettiin 250tkm -> 530tkm ilman että kammenpäälle tehtiin mitään, sitten ilmeisesti kytkinlevy meni paloiksi ja palat päällekkäin kun lakkasi irroittamasta vaikka kytkinpolkimen tuntuma oli ihan normaali, ei huvittanut enää alkaa ketkinremppaan ja lähti muuten täysin toimivana paaliin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ihmettelin myös tuota tasopintaa,että miksi sellainen siinä on.

Ihmettelin myös miksi kampuran päässä on tuo kaareva ura koneistettu,mutta alapyörässä on enemmänkin sellainen "kolmion" muotoinen kiila.
Tai toisin sanottuna koneistettu 45 asteen kulmaan se kiila,mutta ei ole tuollainen pyöreä.
Mahtuisi tuohon kampiakselin päähän isompikin kiila menemään kun nyt ei mukaile kampiakselin muotoa.

Tuollainen tämä omakin on:https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=8777564

Mielipiteitä tuosta jos muutan alapyörän ja apulaitteet kiilahihnalle?
Painosta lähtisi pois varmaan 80% kampiakselin päästä.
Kampuran kiilahihnan pyörä olisi 2-3cm pienempi. Eli laturi pyörisi vähän hitaammin,mutta varmaan silti riittävästi ainakin kierroksilla.

Edit: näyttäisi että ulkomailla ovat laittaneet tupla tappeja näihin alapyöriin poraamalla reiät alapyörään ja kampiakseliin. Kirjoitusten mukaan sitten kestäisi ottaa ahtoa ja voimaa ulos ilman hajoamista.
Toki jotkut ovat näköjään teettäneet uudemman D muodonkin, sekä vielä lisänä osa niistäkin tapitettu vielä :D
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Ei varmaan huonosta olisi tai jos jostain löytäis 2:s golffin tai muumikeula passatin pyörät ja laturin (ei kyllä ole kuin 55A mutta tuossa käytössä ei varmaan mitään merkitystä) jalkoineen niin ne sopis suoraan tuohonkin koneeseen, voi vaan olla nykypäivänä vaikea löytää kun kaikki jo paalis tai harraste autoina
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], rassailija, rokkimatti ja 31 vierailijaa