Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

zukka kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 10:59 pm Laitettiin kone käyntiin ja mittasin latauksen.
Aloitti lataamaan 13,5v, josta nousi noin 0,1 lisää parin sekunnin välein. Lataushuippu pysähtyi noin 14,4v kohdalle.
Venton laturin toinen johto (puna-musta) tuli kytkettyä kierroslukumittariin, autogauge tai joku vastaava halpis jossa on säätö kuitenkin (en yrittänyt vielä säätää ennen tätä kysymystä).
Startatessa näyttii että kierroksia on noin 3000rpm ja kun käynnistyi niin meni 6000rpm tai rajoitinta vasten jos siellä sellainen on.

Mietin, että onko johdot väärin päin ja tekisikö se tälläisiä oireita?
Vai onko tuo hidas latauksen aloitus seurausta ettei ole latausvaloa ja kierroslukumittari on vaan säädön tarpeessa?
Vaikea sanoa kun ei noista johdinväreistä ilman valmistajan koodeja/kytkentäkaaviota tiedä. En ole myös koskaan laittanut herätykseen suoraan akkusähköä. Tuo jännitteen hidas nousu johtunee siitä että akku on ollut tyhjähkö jolloin laturi pystyi hetken kuluttua nostamaan jännitteen.
Mutta jos on ihan tavallinen (ei väyläohjattu) vaihtovirtalaturi niin sen päädystä kannattaa katsella liittimien merkintöjä. Tavallisesti löytyy tälläisiä:

B+ tästä viedään akulle plussaa (vähintään 6 mm2 johdin), voi kytkeä vaihtoehtoisesti myös starttisolenoidin siihen napaan johon tulee akun +navalta paksu johdin

D+ (tai IND tai I) tähän annetaan latauksen merkkilampulta (n. 3 W hehkulamppu, pelkkä led ei käy) herätysjännite virta-avaimen käy-asennon (tai muun kytkimen) kautta akulta plussaa, ohutkin (0,75 mm2) johdin riittää, lamppu toimii myös latauksen toiminnan ilmaisimena, kun kone käy ja laturi lataa niin merkkivalo ei saa palaa

W on liitin kierrosnopeusmittaria varten, tästä tulee moottorin käydessä (laturin toimiessa) kierrosnopeuteen verrannollista vaihtosähköä (joitain satoja hertsejä) jonka taajuutta mitataan, mittari on kalibroitava koska taajuus riippuu laturin ja kampiakselien hihnapyörien halkaisijoiden suhteesta (noin 1 : 3) ja laturin napaluvusta, karkean kalibroinnin voi tehdä siten että kun moottori käy tyhjäkäyntikierroksilla niin näyttämä on jotain 600 - 800 1/min, halpoja optisia kierroslukumittareitakin on niin voi tarkistaa myös isommilla kierroksilla
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tarkistin asian.
On noin päin johdot, että latausmittarille menee tuolta D+ liittimestä.
W menee kierroslukumittarille.
Löytyi peilillä katsoen merkinnät todellä pienellä präntillä liittimen ahtaimmasta välistä.
Se on kai sitten tuon halpismittarin säädöt sen verran ketuillaan uutena että täytyy alkaa säätämään reilusti.
Maastoautoilua harrastava kävi pyörähtämässä ja totesi että muutaman kymmenen km saa välillä ajaa toyotallaki ennen kun lataus menee yli 14v :lol: toki se laite upotetaan välillä rattia myöden lätäkköön.

Tuohon mittariin liittyen kysymys:
Siellä on valintana sylinterien määrät 4,6&8.
Se on nyt asetuksella 4.
Jos laitan sen kohtaan 6 tai 8 ja saan sen sillä paremmin kohdilleen tyhjäkäynnillä,niin varmaan kierroksilla sitten ei näytä oikein?

Kierrosten mittaukseen on yhtenä ajatuksena ollut käyttää kameran hidastusta ja kuvata, kun ei tuttavapiirissä kukaan kertonut omistavansa erillistä mittaria jolla luku onnistuisi.

Kesällä kylmänä vento kävi noin 950-1000 tyhjäkäyntiä oman mittarinsa mukaan, sen mukaan on nyt tarkoitus koittaa saada säädettyä sinnepäin.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Jammu »

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... WTEALw_wcB

biltemassa reilu 40 parillaki vissii saa kiinankaupoista tms
Suomi kuuluu länsimaihin
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

zukka kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 5:36 pm Tarkistin asian.
On noin päin johdot, että latausmittarille menee tuolta D+ liittimestä.
W menee kierroslukumittarille.
Löytyi peilillä katsoen merkinnät todellä pienellä präntillä liittimen ahtaimmasta välistä.
Se on kai sitten tuon halpismittarin säädöt sen verran ketuillaan uutena että täytyy alkaa säätämään reilusti.

Tuohon mittariin liittyen kysymys:
Siellä on valintana sylinterien määrät 4,6&8.
Se on nyt asetuksella 4.
Jos laitan sen kohtaan 6 tai 8 ja saan sen sillä paremmin kohdilleen tyhjäkäynnillä,niin varmaan kierroksilla sitten ei näytä oikein?

Kierrosten mittaukseen on yhtenä ajatuksena ollut käyttää kameran hidastusta ja kuvata, kun ei tuttavapiirissä kukaan kertonut omistavansa erillistä mittaria jolla luku onnistuisi.

Kesällä kylmänä vento kävi noin 950-1000 tyhjäkäyntiä oman mittarinsa mukaan, sen mukaan on nyt tarkoitus koittaa saada säädettyä sinnepäin.
Tuota latausmittarin kytkemistä D+ liittimeen en ymmärrä. D+ liittimeen tulee laittaa se latausmerkkivalolta tuleva johdin, merkkivalon toiseen napaan tulee virta-avaimen kautta akun plussa. Jos latausmittarilla tarkoitetaan (tasavirtalaturien aikakautena käytettyä) ampeerimittaria niin sen paikka olisi akun plusnapaan menevässä johdossa (käynnistysmoottorin johto on erikseen), tällöin se mittaa akkuun menevän tai akusta tulevan virran (ei siis starttivirtaa). Ei sitä nykyään käytetä kun vaihtovirtalaturien virrantuotto on yleensä riittävä kulutukseen ja muutenkin niin suuri että vanha + - 30 A (tai 50 A) mittari aiheuttaa turhaan jännitehäviöitä ja voi jopa kärähtää.

Onkohan nyt kyseessä oikeantyyppinen kierroslukumittari? Tai sitten se on sellainen joka voidaan kytkeä joko eri sylinterimäärien kipinäsytytysmoottorien katkojalle tai laturin W-napaan, en tiedä onko sellaisia. Laturin W-napaan liitettävä mittari ei tarvitse tietoa sylinteriluvusta. Se kalibroidaan laturin ja kampiakselin hihnapyörien välityssuhteen ja laturin napaluvun mukaan. Tietysti mittarissa voi olla kytkimillä karkea valinta ja pienellä potentiometrillä hienosäätö.
Tuo Jammun linkkaama optinen kierroslukumittari on varmaan hyvä hankinta kierroslukumittarin kalibrointiin ja kyllä jokainen moottorien kanssa askarteleva sellaista muutenkin tarvitsee.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jammulle:
Joo näköjään löytyy tuoltakin, täytynee ostaa tähän samaan konkurssiin. Joskos sitä tulisi myöhemminkin hyödynnettyä.
Ikinä ennen en ole tarvinnut,mutta ehkä jatkossa tarviikin.

Maurille:
Latausmittariksi taisin tosiaan sanoa, vaikkakin volttimittari on. J
Deutzin moottorin laturissa ei ollut kun vain yksi lähtö joka meni tälle mittarille.

Tuo ostettu kierroslukumittari on ainakin paketin mukaan dieselille tarkoitettu.
Luulen myös että karkea säätö tehdään sylinterien valintavivusta ja hienosäätö sieltä perästä ruuvaamalla,mutta ihmetyttää kun lähtökohta on jo noin kaukana.
Ehkä tuo selvinnee kun ensi kerran tutkin asiaa vielä.
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

Latausmittarin paikka on hyvä tuossa D+ navassa kun kerran on jännitemittari. Silti latausmerkkivalon laittaminen on hyvä tehdä koska sillä varmistetaan laturin herääminen, saattaa kyllä ainakin kierroksia nostamalla herätä ilmankin, lisäksi ilmoittaa lataushäiriöistä palamalla kirkkaasti tai himmeämmin (esimerkiksi diodiviassa).

Toivottavasti kierroslukumittari on papereiden mukainen, silloin käy dieselmoottoriin. Joissain mittareissa on kuulemma ollut kalibrointiongelmia kun se potentiometrisäätö on ollut kovin herkkä asettella oikeaa näyttämään, ehkä tuo 4 6 8 valintakytkin auttaa. Lukeeko siinä tosiaan sylinterien määrä, vai tarkoittaisiko valittavissa olevaa mittarin täysnäyttämää (tuhansina kierroksina) tietyllä laturin antamalla taajuudella? Oli niin tai näin kokeilemalla selviää.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Bilteman mittariin ei kannata vähiä rahoja haaskata. Kaksi olen sieltä hakenut ja yrittänyt saada näyttämään jotain järjellistä, mutta se säätö on niin ala-arvoisesti toteutettu että ei onnistu. Hetken on ehkä kohdallaan ja sitten näyttää taas jotain.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

Esimerkiksi VDO mittareita käytin kun töihin niitä hankin. Miten olisi Virtasen kaupasta mittari joka käy monestakin kohteesta (mm laturin W-navasta) saatavaan kierrosnopeustietoon, sisältää myös käyttötuntimittarin, 0 - 3000 rpm riittääkö?
Hinta 199 € alv 24 %.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Bj Andy kirjoitti: To Syys 15, 2022 5:26 am Bilteman mittariin ei kannata vähiä rahoja haaskata. Kaksi olen sieltä hakenut ja yrittänyt saada näyttämään jotain järjellistä, mutta se säätö on niin ala-arvoisesti toteutettu että ei onnistu. Hetken on ehkä kohdallaan ja sitten näyttää taas jotain.
Tuo jammun linkki biltemaan oli siihen käsikapulaan jolla saa mitattua pyörintänopeuden.
Nuo omat lisämittarit ovat pilot merkkisiä näköjään, samanla kun autogauge.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

mauri kirjoitti: To Syys 15, 2022 6:49 am Esimerkiksi VDO mittareita käytin kun töihin niitä hankin. Miten olisi Virtasen kaupasta mittari joka käy monestakin kohteesta (mm laturin W-navasta) saatavaan kierrosnopeustietoon, sisältää myös käyttötuntimittarin, 0 - 3000 rpm riittääkö?
Hinta 199 € alv 24 %.
3000rpm riittäisi hyvin,mutta tuo hinta ei miellytä :D
Tuntimittari löytyy jo.
Lisäehtona jos mittaria lähtisi vaihtamaan on että halkaisijan on oltava sama kun vanhassa, eli muistaakseni 2"
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Naxxu kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 6:06 pm Vesipumpun termarikopasta syylärin alas, siitä kannen kyljestä se iso lähtö syyläriin ylös, kannen päädystä se keskikokoinen lämppärin meno, lämppärin paluu siihen rautaputkeen joka tulee vesipumpulta sinne moottorin taakse samoille huudeille kun se lämppärin lähtö, samaan rautaputkeen paisarin pohjasta letku ja siitä kannen kyljestä tosiaan se pieni ilmausletku paisariin ylös pinnan yläpuolelle
Nyt olisin koneen ääressä taas...
Kysymys/ongelma:
Kun otan kannen päädystä lämppärille lähdön,niin jos laitan sulut lämppärin letkujen väliin, niin tuleeko kansi ongelmia kun kannen päädyn lähdöstä lakkaa kierto?
Vai jätänkö sulut vaan laittamatta?

Oma luulo on että ventossa on lämppärin säätöä ohjattu läpillä, jolloin vesi kiertäisi kennolla koko ajan enkä siksi voisi laittaa sulkuja väliin.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Ventossa on juurikin niin kuin ajattelitkin eli neste kiertää kennossa aina ja ilma ohjataan kennon läpi/ohi

Siihen en osaa vastata aiheutuuko kierron sulkemisesta ongelmia
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

zukka kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 11:45 am
Naxxu kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 6:06 pm Vesipumpun termarikopasta syylärin alas, siitä kannen kyljestä se iso lähtö syyläriin ylös, kannen päädystä se keskikokoinen lämppärin meno, lämppärin paluu siihen rautaputkeen joka tulee vesipumpulta sinne moottorin taakse samoille huudeille kun se lämppärin lähtö, samaan rautaputkeen paisarin pohjasta letku ja siitä kannen kyljestä tosiaan se pieni ilmausletku paisariin ylös pinnan yläpuolelle
Nyt olisin koneen ääressä taas...
Kysymys/ongelma:
Kun otan kannen päädystä lämppärille lähdön,niin jos laitan sulut lämppärin letkujen väliin, niin tuleeko kansi ongelmia kun kannen päädyn lähdöstä lakkaa kierto?
Vai jätänkö sulut vaan laittamatta?

Oma luulo on että ventossa on lämppärin säätöä ohjattu läpillä, jolloin vesi kiertäisi kennolla koko ajan enkä siksi voisi laittaa sulkuja väliin.
Meneekö liian hankalaksi jos laittaisi kolmitieventtiilin siihen lähtöön ja ohitus putken sitä kautta paluuseen, eli saisi nesteen kiertämään joko kennon kautta tai sitten se kiertäisi kennon ohi putkea pitkin. Tällä saisi sen aikaiseksi, että neste kiertäisi koko ajan, riippumatta siitä lämmitetäänkö hyttiä vai ei.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mietin samaa,mutta taidan vaan laittaa suorat letkut.
Hytin lämppärin puhaltimen kun sammuttaa kesällä niin tuskin niin paljoa hikoiluttaa hytissä.
Tuo kennohan on todella pieni jonka laitoin eikä letkutkaan ole sisämitaltaan kun 10mm.
Sulkuja alkujaan ajattelin lähinnä sen takia jos kennossa tai sille menevissä letkuissa sattuu tulemaan vuoto tärinän ja hankauksen takia.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuosta jäähdyttäjälle menivistä letkuista:
Ei varmaan tässä tapauksessa ole väliä kumman laitan kumpaan, kun jäähdytin tulee vaakatasoon?

En noita sisäkennonkaan letkuja katsonut kumpi menee kumpaan, rakentelin vaan liittimet ja laitoin kiinni.
Kennon koko noin 10x10cm ja ehkä 3cm paksu.
Nämä on kyllä käännettävissä toisinpäin jos jostain syystä on tarvetta.
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

zukka kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 9:34 pm Tuosta jäähdyttäjälle menivistä letkuista:
Ei varmaan tässä tapauksessa ole väliä kumman laitan kumpaan, kun jäähdytin tulee vaakatasoon?

En noita sisäkennonkaan letkuja katsonut kumpi menee kumpaan, rakentelin vaan liittimet ja laitoin kiinni.
Kennon koko noin 10x10cm ja ehkä 3cm paksu.
Nämä on kyllä käännettävissä toisinpäin jos jostain syystä on tarvetta.
Vaakatasoon? Eikös jäähdyttimen pidä olla pystyasennossa ja letkut siten että alhaalta kone ottaa jäähdytettyä viileämpää nestettä ja ylhäälle palautetaan koneesta kuumentunut neste. Ymmärsinköhän nyt tuon vaakataso asian ihan oikein, kun ajattelen sen niin että jäähdytin on silloin ns. lappeellaan eli kennon pinnat alas ja ylöspäin, jos sen noin laittaa, niin silloin ilman pois saaminen jäähdyttimestä voi olla hankalaa ja jäähdytysteho normaalia jonkin verrankin heikompi. Ehkä käsitin nyt jotain väärin tuosta asennosta.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Käsitit ihan oikein :D
Kampiakselin päässä on alkuperäinen potkuri joka puhaltaa ilmaa ylöspäin tuulitunnelissa ja tuulitunnelin yläpuolella on öljynjäähdytin. Siitä noin 20-25cm ylöspäin tulee nykyinen jäähdytin.

Tässä kuvassa näkyy tuo alkuperäinen potkuri sekä tuulitunneli.
Tuulitunnelin yläpuolella olevassa aukossa on alkuperäinen öljynjäähdytin. Sen yläpuolelle tuon valkoisen poikkipalkin taakse tulee uusi jäähdytin.
https://photos.app.goo.gl/4FbcqSP9LYBQkYZP7

Toinen kuva:
https://photos.app.goo.gl/ccyuHjPZ8ANVzxJG7

Tässä jäähdytin joka tulee:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/tun ... 2000032573

Edit: jos tulee lämpöongelmia, niin jäähdyttimien väliin voi tehdä seinät/toisen tunnelin joka pakottaa puhallettavan ilman menemään enemmän ylemmälle jäähdyttäjälle jolloin luulisi että puhallusteho paranee. Tai sitten sähköflekti.
Mutta otin kaikista isoimman kohtuuhintaisen välijäähdyttimen sen takia ettei noihin vaihtoehtoihin tarvisi ryhtyä.
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Nyt minulla viimeistään meni puurot ja vellit sekaisin.. :) Aiotko siis laitaa tuon turbon välijäähdyttimen nestejäähdyttimeksi, eli "syyläriksi"? Mitenköhän tuollainen ahtoilman jäähdyttämiseen tarkoitettu kenno jäähdyttää nestettä, oletan että tuossa on vapaammin virtaavat kanavat läpi menevälle materiaalille, kuin normaali syylärissä, joten neste voi laukata läpi nopeasti tuosta jäähtymättä paljonkaan. Ilmausta silmällä pitäen tuo olisi ainakin laitettava hieman vinoon, että toinen letkulähtö olisi edes muutaman sentin ylempänä kuin toinen ja tähän ylempään letkuun ilmaushaara ylimpään kohtaan ja paisuntasäiliön tulisi sijaita jäähdytintä korkeammalla.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

:lol:

Juu,tuo sinne tulee.
Virtaushan tuossa on varmaan sinänsä iso, tai ainakin suunniteltu sellaiseksi. Mutta rajoittavana tekijänä on se että nuo alkuperäiset letkun paikat on tulpattu ja alapuolelle on hitsattu 30mm putken pätkät, jotka rajoittavat virtausta. Auton letkut ovat aikalailla samaa kokoluokkaa. Eli vesi joutuu olemaan tuossa jäähdyttäjässä pidempään kun ilma olisi. Alumiinin myös pitäisi luovuttaa lämpöä hyvin.
Teline joka on eilen tehty, on muutaman millin vinossa juurikin ilmauksen takia.
Ja yläpuolelle on hitsattu mutteri jossa on ilmausnippa.

Katsotaan löydänkö tuosta mitään kuvaa, tuskin.
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Mielenkiintoinen visio. Tuo jäähdytysteho hieman vielä askarruttaa, kun normi syylärissä on useita litteitä pillejä nesteelle, joissa on mahdollisimman paljon pinta-alaa sisäpuolella nesteen koskettaa metallia ja ulkopuolella ilman kosketuspinta-alaa metalliin on vielä lisätty jäähdytysrivoilla ja tuossa välijäähdyttimessä kanavat ovat suurempia ja nesteen kosketuspinta-ala metalliin jää näin suhteessa pienemmäksi. Samoin tuo asennus asento mietityttää, kun tuossa ei nyt tule sitä viileän nesteen alaspäin painumista, kun lähdöt ovat samassa korossa. En tosin ole mikään fysiikkanero, joten saatan hyvinkin turhaan pohtia tässä jotain sellaista, jota en ymmärrä itsekään. :) Toivottavasti tuon jäähdytysteho riittää, koska eihän tuollainen dieselkone suht kevyessä käytössä kauheasti kuumene, tosin turbo lämmittää konetilaa hieman ja ajoviiman tuomaa jäähdytystähän tuossa laitteessa ei juuri ole autoon verraten. Mielenkiintoinen ja iso projekti kaiken kaikkiaan sinulla. Se on ainakin varmaa ettei Bobcatista lopu voima tuolla moottorilla ihan heti kesken. Olin avittelemassa sukulaismiestä, kun hän sovitteli VW:n 1,9 D koneen Valmet 20:een, tuli melkoinen voimanpesä siitäkin ja polttoaineenkulutus on todella pientä, vaikka ei ole turboakaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jm20, Mazaman ja 61 vierailijaa