Vaikea sanoa kun ei noista johdinväreistä ilman valmistajan koodeja/kytkentäkaaviota tiedä. En ole myös koskaan laittanut herätykseen suoraan akkusähköä. Tuo jännitteen hidas nousu johtunee siitä että akku on ollut tyhjähkö jolloin laturi pystyi hetken kuluttua nostamaan jännitteen.zukka kirjoitti: ↑Ti Syys 13, 2022 10:59 pm Laitettiin kone käyntiin ja mittasin latauksen.
Aloitti lataamaan 13,5v, josta nousi noin 0,1 lisää parin sekunnin välein. Lataushuippu pysähtyi noin 14,4v kohdalle.
Venton laturin toinen johto (puna-musta) tuli kytkettyä kierroslukumittariin, autogauge tai joku vastaava halpis jossa on säätö kuitenkin (en yrittänyt vielä säätää ennen tätä kysymystä).
Startatessa näyttii että kierroksia on noin 3000rpm ja kun käynnistyi niin meni 6000rpm tai rajoitinta vasten jos siellä sellainen on.
Mietin, että onko johdot väärin päin ja tekisikö se tälläisiä oireita?
Vai onko tuo hidas latauksen aloitus seurausta ettei ole latausvaloa ja kierroslukumittari on vaan säädön tarpeessa?
Mutta jos on ihan tavallinen (ei väyläohjattu) vaihtovirtalaturi niin sen päädystä kannattaa katsella liittimien merkintöjä. Tavallisesti löytyy tälläisiä:
B+ tästä viedään akulle plussaa (vähintään 6 mm2 johdin), voi kytkeä vaihtoehtoisesti myös starttisolenoidin siihen napaan johon tulee akun +navalta paksu johdin
D+ (tai IND tai I) tähän annetaan latauksen merkkilampulta (n. 3 W hehkulamppu, pelkkä led ei käy) herätysjännite virta-avaimen käy-asennon (tai muun kytkimen) kautta akulta plussaa, ohutkin (0,75 mm2) johdin riittää, lamppu toimii myös latauksen toiminnan ilmaisimena, kun kone käy ja laturi lataa niin merkkivalo ei saa palaa
W on liitin kierrosnopeusmittaria varten, tästä tulee moottorin käydessä (laturin toimiessa) kierrosnopeuteen verrannollista vaihtosähköä (joitain satoja hertsejä) jonka taajuutta mitataan, mittari on kalibroitava koska taajuus riippuu laturin ja kampiakselien hihnapyörien halkaisijoiden suhteesta (noin 1 : 3) ja laturin napaluvusta, karkean kalibroinnin voi tehdä siten että kun moottori käy tyhjäkäyntikierroksilla niin näyttämä on jotain 600 - 800 1/min, halpoja optisia kierroslukumittareitakin on niin voi tarkistaa myös isommilla kierroksilla