Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

👍 Eikun värkkäämään…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mikä tämä vaijeri/säädin on moottorin puolella?
https://photos.app.goo.gl/5iGsVrvGufMEBXdWA
Mietin voiko sen jättää pois.
Tälleen menee sisäpuolella:
https://photos.app.goo.gl/bMrju46ebgCu7VVB8

Edittiä:
Ja mikähän säätö tämä on jota pultti/lukitusruuvi painaa?
https://photos.app.goo.gl/YaJX1uNxM5CzHewRA
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Sielä koneen puolella on kylmäkäynnistin, muuttaa ennakkoa ja saattaa nostaa tyhjäkäyntiä, jos sielä on sellainen vahapatruuna niin kytke siihen virtalukon takaa virta, ilman sähköä vetää sen päälle ja kun sähkö kytketään niin jonkin ajan päästä päästää pois.
Tuosta etupuolen vivusta ei tietoa mikä sen tarkoitus on, mutta jos sitä kääntää siitä säätöruuvista reilusti alaspäin niin kone sammuu
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Joku patruunan tapainen siinä tosiaan on koneen puolella.
Mitä jos vaan jätän sen pois, että saisi yksinkertaistettua tätä entisestään?
Ei se nytkään ole ollut käytössä ja hyvin lähtee hehkuilla käyntiin.
Talvisin lohkolämmittimessä.
Tässä ketjun kuvassa ei tuollaista myöskään ole:
https://konekansa.net/threads/bosch-ve- ... set.61177/

Ei kuvassa ole kyllä tätä toistakaan rautaa/ säätöä joka on laturin puolella.
https://photos.app.goo.gl/T9ALJpEemEqtHRdm7
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Siis nythän sulla on siinä kokoajan kylmäkäynnistys päällä kun siihen patruunaan ei tule sähköä, eli kylmänä se vetää sitä vipua joka sielä punpun takana on, ja kun siihen tulee sähkö niin se alkaa lämmittää sitä patruunaa ja jonkin ajan päästä se päästää sen vivun löysälle. Vanhemmissa koneissa ei ollut ollenkaan tuota patruunaa vaan vaijeri kabiiniin sen tilalla.

Se toinen pienempi jousi liittyy muistaakseni juuri siihen tyhjäkäynnin korotukseen, eli jos sieltä takaa siitä alemmasta ennakonsäätövivusta tulee tanko siihen kannessa olevaan vipuun niin silloin siinä on se tyhjäkännin korotus. Siitä kannessa olevasta vivusta sitten säädetään tyhjäkäynti eikä kaasuvivusta.

Nyt kun sulla on se kansi auki, niin suosittelisin samalla vaihtamaan sen kaasuvivun akselin ja holkin siihen kanteen jos siinä kaasuvivun akselissa näkyy yhtään kulumaa. Eli kaasuvivun mutteri pois, merkkaa vivun kohta akseliin kun on poorilla että sattuu samaan paikkaan takaisin, kaasuvipu irti ja painat akselin kannesta pois. Akselin kuuluu olla kokonaan musta, jos väriä on kulunut yhtään pois kannattaa se uusia, kun se alkaa kuitenkin hetken päästä vuotamaan polttoainetta siitä juuresta pihalle
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ok, eli käynnistys voisi huonontua jos jätän sen pois?
Monessa näissä kansissa mitä kuvia katsonut niin ei ole tuota ja toimiihan noi silti.
Olisi mukava yksinkertaistaa tätä,mutta mietin vielä asiaa.

Tyhjäkäynnin säätö tuosta ulkoisesta ruuvista jossa on lukitus saattoi mennä kaasuvivulle, jos en väärin muista.
Saatan muistaa jo nyt väärinkin.

Tuo holkki ja uusi akseli tulikin jo,mutta vähän haasteita niiden kanssa. Tanko on liian pitkä,noin 5mm liian korkealla ura o-renkaalle. Osat ovat vissiin cummingsista.
Uuden holkin kokeeksi silppusin ja tein kannen sisäpuolelle korokepalan,että saisin tiivisteuran sopivaan kohtaan.
Tässä taas tulee ongelmaksi se,että pumpun jakopään päädyssä oleva ratas menee hipoen tätä tangon alapäätä ja jousipakettia :D

Pitää huomenna tilata uusi holkki, o-rengas ja tanko jos löytyy sopivan kokoinen. Jos ei sopivaa tankoa löydy kohtuudella niin täytynee nuo kaksi nykyistä rakentaa toimivaksi.
Millä tuo holkki on kannessa kiinni, prässätty vaan?

Mitenköhän tämä näiden keskinäinen jousi jota rämppään videolla, onko vaikutusta pumpun käyttäytymiseen?
Cummingsin kuvissa tuollaista ei näyttäisi olevan.
https://photos.app.goo.gl/Jy7PzDb39pQzV26HA
Diesel pajalta sanottiin että tuskin vaikuttaa ainakaan merkittävästi. Ajattelin sitten että kokeillaan,eihän tuo paha ole purkaa.

Ja sitten, olihan pelonsekaisia tunteita kun yli tunnin etsin että olenko onnistunut tästä välistä hävittämään jousen johonkin ja miten se on mahdollista saada tuolta välistä edes pois:
https://photos.app.goo.gl/QJbXdm2LzWEtASuf8
Soitto bjandylle antoi vähän mielenrauhaa, ei tainnut hänelläkään kuulemma olla kolmea jousta kuten taas refyllä oli citroenissa.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Juu holkki on kannessa vaan prässäämällä, siinä kaasuakselin alapäässä siinä latassa pitäis olla stanssaamalla kolme numeroinen sarja, se on suoraan varaosanumeron loppu kun otat sen mukkan uuden niin pitäis tulla oikea
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juu kyllä siinä akselissa on numerosarja,mutta kun uudella jousipaketilla tulee erilainen.
Alkuperäisenä on tuo oikea jousipaketti,mutta tässä uudessa on yksi normaali jousi ja yksi vetojousi eikä muuta.
Niiden pituus ei riitä päätylaipasta akselille,joten uudessa akselissa on tuplasti pidempi se osa johon jousipaketti kiinnittyy.
Onkohan kierrokset sitten sillä rajoitettu, koska tuolla paketilla ei pitäisi kiertää yli 2600rpm?

Laitetaanko holkkiin vaikka laakerilukite väliin kun uusi asennetaan?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Yksi vaihtoehto on että valmistat niistä uusista ja vanhoista osista sopivan kombinaation. Tai uusien osien mitoilla. Jokatapauksessa josudut maximi kierrokset mittaamaan ja asettamaan mittarin avulla. Tuo 2600 rpm jousi onnee noin arvo ja epävarmuustekijänä on aazin keskipakosäätäjän puntit vs.cumminsin puntit.
Viimeksi muokannut Bj Andy, Ti Marras 15, 2022 10:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

En minä ole ainakaan ikänä mitään lukitetta laittanut muuta kuin naputellut jollain pehmeällä tuurnalla/palikalla pohjaan
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juu, ajatus olikin ensin kysyä saako kerralla sopivaa osaa vai rakentaako sitten noista. Suunnitelma rakentamiseksi on jo mietitty. Nukutun yön jälkeen varmaan tajuaa ettei alkuperäinen ajatusta toimikaan ja saa miettiä uusiksi :D

Täytyy toki kierrokset sitten vielä tarkistaa.
Olikos noille hydraulipumpuille maksimi 2850?
Tarkoituksella jätin pelivaraa ettei mennä rajoja hipoen.

Täytyy tilata se uusi holkki ja o-rengas ainakin. Miettiä sitten laittaako jotain väliin vai ei.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

zukka kirjoitti: Ti Marras 15, 2022 10:59 pm Juu, ajatus olikin ensin kysyä saako kerralla sopivaa osaa vai rakentaako sitten noista. Suunnitelma rakentamiseksi on jo mietitty. Nukutun yön jälkeen varmaan tajuaa ettei alkuperäinen ajatusta toimikaan ja saa miettiä uusiksi :D

Täytyy toki kierrokset sitten vielä tarkistaa.
Olikos noille hydraulipumpuille maksimi 2850?
Tarkoituksella jätin pelivaraa ettei mennä rajoja hipoen.

Täytyy tilata se uusi holkki ja o-rengas ainakin. Miettiä sitten laittaako jotain väliin vai ei.
No se raja on se 2850. Jos on. Eli maali siihen että saa kaikki löylyt käyttöön.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Naxxu kirjoitti: Ti Marras 15, 2022 1:13 pm Sielä koneen puolella on kylmäkäynnistin, muuttaa ennakkoa ja saattaa nostaa tyhjäkäyntiä, jos sielä on sellainen vahapatruuna niin kytke siihen virtalukon takaa virta, ilman sähköä vetää sen päälle ja kun sähkö kytketään niin jonkin ajan päästä päästää pois.
Tuosta etupuolen vivusta ei tietoa mikä sen tarkoitus on, mutta jos sitä kääntää siitä säätöruuvista reilusti alaspäin niin kone sammuu
Nyt olisi periaatteessa kone kasassa pumpun osalta.
Tyhjäkäynti on 1000 tai ehkä ihan vähän yli.
Aiemmin oli 1000 tai vähän alle.
Kovempaa se nyt kuitenkin käy tyhjäkäyntiä.

Laitoin tuon kylmäkäynnistys jutun takaisin kuten olikin,mutta osaatko sanoa pitääkö tuon patruunan vaijerin lukitus kiristää kiinni niin että on vedollaan vai "vapaana"?
Mietin jos sillä saisin tyhjäkäynnin kohdilleen.
3 kertaa kylmänä käynnistin ja säädin ensin kaasuvaijerin ja vivut löysäksi jolloin sain tiputettua tyhjäkäyntiä muutamalla satasella.
Lämpimäksi en ole vielä käyttänyt enkä koeajanut.

Kokeilin antaa 12v suoraan akusta tuolle patruunalle,mutta ei siinä mitään vaikuttanut tapahtuvan 30 sekunnin aikana.

Tai pitäisikö syöttöruuvia avata vähän,koska sitä on joku joskus jo säätänyt ja minullakin se oli irti ja saattaa olla vähän eri kohdassa kun aiemmin?
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Ei kai se vielä puolella minuutilla mitään teekkään, kun siihen käsittääkseni tulee sähkö virtalukolta. Alunperin pitäis olla siten että patruuna kylmänä se vipu on vetäneenä, ja sitten kun se lämpenee, päästää se vaijerin löysälle. Olikos siinä pumpussa se kylmäkäynnistyksen tyhjäkäyntikorotus, eli tuleeko sieltä kylmäkäynnistysvivulta tanko pystyyn siihen kannessa olevaan keinuvipuun, jos tulee niin silloin siinä kannessa olevilla säätöruuveilla toisella säädetään tyhjäkäynti ja toisella korotetun tyhjäkäynnin kierrokset
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Joo kyllä siinä tuollainen lukituksella oleva säätöpultti on pystyasennossa.
https://photos.app.goo.gl/qfjuavbFHRqwjv8U8

Täytyy kiristää tuota vaijeria,koska se on nyt jo valmiiksi löysällä eikä voi enempää löysälle päästääkään.

Mikäköhän tuossa voisi olla aika jolloin patruuna alkaa säätämään?
Luulisi että aika on lämpimällä moottorilla lyhyt,kun moottorikon hohkaa kuumaa.

Edit: onko tuolla korotetun tyhjäkäynnin säädöllä mahdollista saada moottori kylmänä käymään vaikka 2000rpm?
En sitä kylläkään halua,mutta mietin kuinka tarkkaa säätö on noilla ruuveilla ja vaijerilla.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Siinä ei ilmeisesti ole sitä korotettua tyhjäkäyntiä kun ainakaan minun silmään ei sattunut tuosta kuvasta sitä tankoa, se olis pitäny ottaa irti silloin kun kannen irroitit, oliko sitä? Ja siinä pitäsi olla toinenkin tuollainen säätö tai sitten siinä pystytangossa säätö. Ei sitä kylmäkäynnistys vipua pakko ole laittaa toimintaan ollenkaan, lähtee kyllä käyntiin ilman sitäkin mutta sen kanssa käy nätimmin kylmänä, toki ei haittaa käyttöä mitenkään vaikka se olis kokoajan päällä, vanhemmissa kun se oli vaijerilla niin tuppasi se herkästi unohtua päälle vaikka kone oli lämmin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

En ottanut mitään tankoa erikseen irti.
Säätöruuvit tuolle ovat samanlaiset kopan ulkopuolella kun tällä toisella puolella olevalla osalla joka menee pumpun sisälle,jonka toiminnan tarkoituksesta ei ole tietoa.
Käytännössä siis tälläinen,paitsi että lisäksi tulee siltä patruunalta vaijeri:
https://photos.app.goo.gl/t9dtqkLPDvHBDadv7
Voi olla että kokeilen kuitenkin kiristää vaijeria ja katsoa miten se vaikuttaa ensin niin ja sitten sähköt kytkettynä.
Kunhan ei vaan ainakaan nykyisestä enempää kierrokset nousisi.

Onkohan tuossa nyt sitten mahdollista että syöttöruuvi on syvemmällä ja painaa kaasua koko ajan vähän päälle?

Toinen mahdollisuus on että nuo uudet osat vähän vedättävät kaasua päälle,mutta sille ei oikein voi minkään.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Sitähän vois periaattessa kokeilla vielä säätää kaasuvivun topparia löysemmälle, tai hyppäyttää vipua siinä akselin poorilla jos säätöruuvissa ei piisaa varaa, että vois varmistaa ettei kierrokset ainakaan sen takia jää makaamaan päälle. Mulla joskus meni yhdessä portterissa se kaasuvipu väärälle poorille ja muuten toimi ihan ookoo, mutta vetoja ei oikein ollut kun kaasu ei mennyt kunnolla pohjaan, mutta tässä tapauksessahan sillä ei ole mitään merkitystä kun on muutenkin tarkoitus pudottaan maksimi kierroksia ja tuon uuden säädin jousen pitäis kait sitten antaa lisää syöttöä kun kierrokset yrittää tippua
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tonni on hyvä tyhjäkäynti hydevehkeelle. Jotain semmoista tuo minunkin käy.

Eli ei toinna uhrata energiaa siihen. Ja sekun on sekasikiö tuo pumppu, niin esim. Keskipakolimput saattaa olla kevyemmät kuin cumminsissa, joten sitä tyhjäkäyntiä ei välttis alemmas helpolla saa. Sitä syöttöä säätämällä ehkä, ja tietty se kandee kokeillakin. Liiasta syötöstä ei ole muuta hyötyä kuin käyntiinlähdön helpotus, kun tuolla ei saa moottorista läheskään kaikkea otettua ulos.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kaasuvivun topparia löysäsin jo,sillä sain kierrokset laskemaan tuohon nykyiseen ja antamalla kaasuvaijerista löysää.
Booreilla en ole hyppäyttänyt,mutta voisihan sitäkin ehkä kokeilla.

Pitää kokeilla syöttöruuvia säätää ensi kerralla.
Olisi kiva saada vähän alemmaksi kierroksia.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: rokkimatti ja 38 vierailijaa