Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Tarkotus olisi irrottaa tuollasesta rekisteristä poistetusta volkkarista moottori & vaihdelaatikko paikallismoottorikäyttöön.
Onkohan paljonkin ohjelmaa tiedossa ajoneston kanssa ja mitähän kaikkea sähköosaa yms. autosta pitää purkaa että saa irtomoottorin tulille?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

syöttöpumpun varmaan joutuisi entraamaan vakiokirros käyttöön tai laittamaan ulkopuolisen keskipakosäätäjän.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Joo, erillinen keskipakosäädin laturin perään voisi olla kaikkein helpoin.
Ajonesto ja sähköt tuossa arveluttaa tässä vaiheessa eniten ennenkuin uskaltaa ruveta purkamaan.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

Sellainen kuulopuhe ( -80 luvulta) on jäänyt mieleeni että nuo VW:n dieselmoottorit eivät olisi hyviä kestämään vakiokierroskäytössä.
Tämä siis generaattorien voimalaitteena.
Syytä miksi ei toimisi pitkään 3000 kierr/min ajolla en tiedä.
Mutta jos vanhaa konetta käyttää niin ei kai odotetakaan "ikuista" laitetta.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
Lukkoperänhän tuohon joutuisi laittamaan mutta toisen puolen vetoakselilta olisi kyllä sitten helppo ottaa veto kompuralle
ja kytkimenki voisi jättää toimintaan.
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

rastuhannu kirjoitti:syöttöpumpun varmaan joutuisi entraamaan vakiokirros käyttöön tai laittamaan ulkopuolisen keskipakosäätäjän.
sähköohjattu pumppu TDI:ssä. onnistuisko keskipakosäätimmelä toimia että tulettin ohjais ilmavirralla sähköstä kaasupoljinta?
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

raktori63 kirjoitti:Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
riippuu vaihdelaatikosta välityssushde. on useamalla eri välityksillä. 0.756 vitosen välitys ja perävälitys on 3.389 yleisimmät TDI moottorin 02J laatikoissa.

http://www.vwtransaxles.com/code.html
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

jake74 kirjoitti:
raktori63 kirjoitti:Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
riippuu vaihdelaatikosta välityssushde. on useamalla eri välityksillä. 0.756 vitosen välitys ja perävälitys on 3.389 yleisimmät TDI moottorin 02J laatikoissa.

http://www.vwtransaxles.com/code.html
Ok, eli 5 vaihteellakin moottorille tulisi reilut 3800 r/min joka on kyllä liikaa.
Vissiin sitten kampiakselilta suoraan, kaitpa tuo alkaa vääntämään jo 1500r/min paikkeilta.
lart
Viestit: 410
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 9:25 pm
Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja lart »

Paras vääntö taitaa olla karvan alle 2000rpm, jossa myös paras hyötysuhde.
lart
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Voisko siihen ajatella tehdä ylentävän hihnavälityksen vetoakselilta silloin sais vaihdelaatikon nopeustiedon käyttöön kun tuossa koneessa saa yhdellä hyppyjohdolla ja yhdelläpainonapilla vakionopeussäätimen toimintaan niin ei tarvis viritellä mitään keskipakosäädintä.

Ajonesto voi olla joko mittaristossa tai erillisellä ohjainlaitteella
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Naxxu kirjoitti:Voisko siihen ajatella tehdä ylentävän hihnavälityksen vetoakselilta silloin sais vaihdelaatikon nopeustiedon käyttöön kun tuossa koneessa saa yhdellä hyppyjohdolla ja yhdelläpainonapilla vakionopeussäätimen toimintaan niin ei tarvis viritellä mitään keskipakosäädintä.

Ajonesto voi olla joko mittaristossa tai erillisellä ohjainlaitteella
Aika monimutkaiseksi menisi hihnavälitys. Joutuisi laittamaan useammalla hihnalla ja ainakin kompuran puolipäähän tukilaakerin.
Toisaalta vakkari olisi näppärä varsinkin jos se reagoisi riittävän nopeasti kuorman kasvuun.

Pitäsi saada tuo raato mahtumaan sisätilohin tarkempia tutkimuksia varten, ulkona alkaa pikkuhiljaa olla liian vilponen.
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Toi 1500 rpm sopisi oikeastaan traktorin (tai puimurin) koneelle kuin nenä päähän.
Ehkä ennemmin myisin tuon klonkswagen tekniikan pois ja ostaisin koneen jostain puimurin raadosta.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Hsippe kirjoitti:Toi 1500 rpm sopisi oikeastaan traktorin (tai puimurin) koneelle kuin nenä päähän.
Ehkä ennemmin myisin tuon klonkswagen tekniikan pois ja ostaisin koneen jostain puimurin raadosta.
Juu, toki tuollanen puimurin moottori olisi kaikin puolin helpompi laittaa mutta toimivia ei oikein tahdo täältäpäin löytyä ainakaan kohtuuhintaan.
Katsastamatta jäänyt vokkelo nyt sitten tuli heräteostoksena hommattua, katotaan saisiko tuosta mitään aikaseksi.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

8400 kirjoitti:
Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.
Kompurassa on alun perin ollut 22kW 1500r/min moottori josta laskin vääntömomentin.
Tuossa volskissa näyttäsi olevan AGR- kone, liekkö sitten hyvä vai huono asia?
Max. vääntö tosiaan 210Nm/1900r/min joten luulisihan tuosta nyt vähintään sen 150Nm löytyvän jo 1500 kierroksella.
Kompuranhan pitäsi heittää vapaakierrolle kun max. paine on saavutettu joten ei siitä jatkuvasti tartteisi tuota vääntöä löytyä.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

8400 kirjoitti:
Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.

Tuota voisi hyvinkin epäillä syyksi ettei kestäisi vakiokierroksilla jatkuvasti kuormaan ajettaessa. On niinkuin junnattaisiin ylämäkeen koko ajan. Miten nuo on venemoottoreina kestäneet?
Ajoneuvokäytössä pidetään kuulemma 50 km/h keskimääräisenä ajonopeutena. Silloin tulee 100 000 km matkalla 2000 tuntia. Kestääkö tuollainen 500 000 km ajoa, se tekisi 10 000 tuntia, siis runsas vuosi yhtä soittoa. Generaattorilla kun ajetaan saarikäytössä ei tuo 10 000 tuntia riitä pitkälle. Kompressoria ei kuitenkaan varmaan ajeta kuormaan jatkuvasti, saati 24/7.

Epäillä kuitenkin voi ajoneuvokäyttöön tehdyn moottorin käyttöä paikalliskoneena vakiokierroksilla. Jäähdytys on ainakin syytä miettiä kun ei ole ajoviimaa apuna. Öljynjäähdytin (Huom! Ei Lauhdutin :D ) voi olla tarpeen?

Onnea projektille, pienestä epäilyksestä huolimatta!
take
Viestit: 414
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja take »

raktori63 kirjoitti:
jake74 kirjoitti:
raktori63 kirjoitti:Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
riippuu vaihdelaatikosta välityssushde. on useamalla eri välityksillä. 0.756 vitosen välitys ja perävälitys on 3.389 yleisimmät TDI moottorin 02J laatikoissa.

http://www.vwtransaxles.com/code.html
Ok, eli 5 vaihteellakin moottorille tulisi reilut 3800 r/min joka on kyllä liikaa.
Vissiin sitten kampiakselilta suoraan, kaitpa tuo alkaa vääntämään jo 1500r/min paikkeilta.
Toinen vetoakseli lukitaan paikalleen jolloin toinen alkaa pyöriä suunnilleen tuplavauhtia. Perän kesto sitten eri asia...
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

refy ois asiantuntija kertomaan tästä asiasta.
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja VD5 »

raktori63 kirjoitti: Ajonesto ja sähköt tuossa arveluttaa tässä vaiheessa eniten ennenkuin uskaltaa ruveta purkamaan.
Tuon ikäisessä käsittääkseni ajonesto on aina mittaristossa. Vag harastajat ovat noita tuoreempia Tdi -koneita laittaneet mm. kakkoskoppaisiin golfeihin ja ajoneston ohituksen on moni hoitanut vaihtamalla koneeseen sähköpumpun tilalle vanhemman AAZ -koneen mekaanisen pumpun. FFP:n foorumilla on aiheesta paljonkin juttua.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa