Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Muistaakseni siinä ventossa on 50 amppeerinen sulake hehkulle ja kyllä ne hehkun kaksi johtoa menee ihan samaan paikkaan, johtuu kai siitä johtosarjan liittimestä että kun pinnit on niin pieniä niin on laitettu kaksi että kestää.
Kai tuon vanhan releen vois korvata esim jollain ruohonleikkurin starttisolenoidilla ne ei ainakaan oo mitään hirveän hintaisia.
Voi sen toki ottaa siitä ventostakin sen hehkureleen mutta sitte sun pitää kytkeä siihen myös se lämpötila-anturi tai nuuten se hehkuttaa tyyliin puoliminuuttia, eli siihen ylävesiletkussa olevaan neljä napaiseen anturiin kokeilet mittarilla minkä nastojen välistä näkyy vastus, toiseen pinniin maa ja toinen muistaakseni releen nastaan T ja merkkilamppu siten että virtalukolta virta lamppuun ja lampun maa releen nastaan L
Kai tuon vanhan releen vois korvata esim jollain ruohonleikkurin starttisolenoidilla ne ei ainakaan oo mitään hirveän hintaisia.
Voi sen toki ottaa siitä ventostakin sen hehkureleen mutta sitte sun pitää kytkeä siihen myös se lämpötila-anturi tai nuuten se hehkuttaa tyyliin puoliminuuttia, eli siihen ylävesiletkussa olevaan neljä napaiseen anturiin kokeilet mittarilla minkä nastojen välistä näkyy vastus, toiseen pinniin maa ja toinen muistaakseni releen nastaan T ja merkkilamppu siten että virtalukolta virta lamppuun ja lampun maa releen nastaan L
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Minä laitoin MF:n Standart-dieseliin normaalit rinnan kytkettävät tappihehkut alkuperäisten sarjaan kytkettyjen lankahehkujen tilalle, hehkutus tapahtuu pitämällä virta-avainta hehkuasennossa n.10s, virtalukko ohjaa tällaista relettä:https://www.ikh.fi/fi/kytkentarele-4-na ... 00a-st0263 ,johon virta tulee 100A:n sulakkeen kautta akulta. Uskoisin että samalla systeemillä saisi VW:kin hehkut lämpiämään.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Minulla on joku iso biltema tms.rele hehkuille. On pelannut jo sen kolme vuotta.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ainakin tuossa omassa bobcatissa on hehkulle oma nappi jota pohjassa pitämällä on tähän asti hehkuttanut, virtalukkokin vaihdettu johonkin tarvikemalliin jossa ei ole hehkutusta.
Eli saisin varmaan nykyisillä johdotuksilla toimimaan nuo hehkut,kunhan tuon solenoidin vaihdan tai korjaan sekä laitan 50A sulakkeen nykyisen 40A tilalle.
Johdot ovat nyt reilusti vw:n alkuperäisiä johtoja paksummat.
Mitenköhän,voisiko tuon yrittää korjata laittamalla jonkin muovin tuohon puuttuvan pultin pohjalle kuten siellä olikin?
Pultti heiluu kyllä,mutta ei juurikaan pyöri ja heiluminenkin on aika rajallista. Muovit tippuivat paloina pois kun johtoja tänään laittelin ja siihen asti hehku on toiminut.
Naxxu: eikö se vw:n rele myös osaisi katkaista virran jos se on painonapin takana kuten tuossa bobcatissa on ollutkin, vai onko siellä sisällä jokin joka estää hehkutuksen keskeytymisen kunnes tietty lämpö saavutetaan?
Toki ei tuo 80€ tässä projektissa ole ylitsepääsemätön summa,mutta mielummin hyödyntäisi tuota nykyistä osaa jos sen saa toimimaan tai autosta jotain osaa jonka voi myöhemminkin hakea varaosaliikkeestä nopeasti uuden tilalle jos hajoaa.
Eli saisin varmaan nykyisillä johdotuksilla toimimaan nuo hehkut,kunhan tuon solenoidin vaihdan tai korjaan sekä laitan 50A sulakkeen nykyisen 40A tilalle.
Johdot ovat nyt reilusti vw:n alkuperäisiä johtoja paksummat.
Mitenköhän,voisiko tuon yrittää korjata laittamalla jonkin muovin tuohon puuttuvan pultin pohjalle kuten siellä olikin?
Pultti heiluu kyllä,mutta ei juurikaan pyöri ja heiluminenkin on aika rajallista. Muovit tippuivat paloina pois kun johtoja tänään laittelin ja siihen asti hehku on toiminut.
Naxxu: eikö se vw:n rele myös osaisi katkaista virran jos se on painonapin takana kuten tuossa bobcatissa on ollutkin, vai onko siellä sisällä jokin joka estää hehkutuksen keskeytymisen kunnes tietty lämpö saavutetaan?
Toki ei tuo 80€ tässä projektissa ole ylitsepääsemätön summa,mutta mielummin hyödyntäisi tuota nykyistä osaa jos sen saa toimimaan tai autosta jotain osaa jonka voi myöhemminkin hakea varaosaliikkeestä nopeasti uuden tilalle jos hajoaa.
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kyllä se varmaan niinkin toimis, mutta jos sen kytkee oikein, niin se toimis kuten autossakin eli siihen sais automaatti hehkun joka ei hehkuta lämpimällä koneella ollenkaan
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ensimmäinen käynnistys avaimesta.
Öljynvalo jäi palamaan. Muistaakseni kytkin sen suodattimen anturille, en sitten tiedä onko se siinä oikeassa paikassa vai ei.
Moottori kuitenkin kuulostaa normaalilta ja tuollaisena se on volkkarista otettu, joten oletan sen edelleen olevan kunnossa.
Sammuttimen johtokin täytyy vielä laittaa toimimaan virtalukon kautta.
Saakohan tuosta laturilta nopeustiedon kierroslukumittarille?
Siinä on töpseli jossa on kaksi ohutta johtoa ja ventossa oli kierroslukumittari joka toimi.
https://youtu.be/1jW-b9Ar5cA
Öljynvalo jäi palamaan. Muistaakseni kytkin sen suodattimen anturille, en sitten tiedä onko se siinä oikeassa paikassa vai ei.
Moottori kuitenkin kuulostaa normaalilta ja tuollaisena se on volkkarista otettu, joten oletan sen edelleen olevan kunnossa.
Sammuttimen johtokin täytyy vielä laittaa toimimaan virtalukon kautta.
Saakohan tuosta laturilta nopeustiedon kierroslukumittarille?
Siinä on töpseli jossa on kaksi ohutta johtoa ja ventossa oli kierroslukumittari joka toimi.
https://youtu.be/1jW-b9Ar5cA
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Muistaakseni se suodattimen anturi oli paineellisena kytkevä. Kannen takaa löytynee toinen anturi joka irroittaa paineellisena. Muistaakseni.zukka kirjoitti: ↑Su Syys 04, 2022 6:30 pm Ensimmäinen käynnistys avaimesta.
Öljynvalo jäi palamaan. Muistaakseni kytkin sen suodattimen anturille, en sitten tiedä onko se siinä oikeassa paikassa vai ei.
Moottori kuitenkin kuulostaa normaalilta ja tuollaisena se on volkkarista otettu, joten oletan sen edelleen olevan kunnossa.
Sammuttimen johtokin täytyy vielä laittaa toimimaan virtalukon kautta.
Saakohan tuosta laturilta nopeustiedon kierroslukumittarille?
Siinä on töpseli jossa on kaksi ohutta johtoa ja ventossa oli kierroslukumittari joka toimi.
https://youtu.be/1jW-b9Ar5cA
Vaan ISO PEUKKU! Kyä se siitä valmistuu.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Juu. Kiitos laturi tuesta päivällä.
Jotain pientä söherrystä laturin liittimellä on,mutta en nähnyt mitä.
Täytyy ensi käytöllä mitata lataako vai ei.
Ja täytyy kokeilla sinne kannen perällä olevaan anturiin ensi kerralla niin saisi varoitusvalon toimimaan kuten kuuluu.
Ehkä tuon täksi talveksi vielä saisi ajoon.
Jotain pientä söherrystä laturin liittimellä on,mutta en nähnyt mitä.
Täytyy ensi käytöllä mitata lataako vai ei.
Ja täytyy kokeilla sinne kannen perällä olevaan anturiin ensi kerralla niin saisi varoitusvalon toimimaan kuten kuuluu.
Ehkä tuon täksi talveksi vielä saisi ajoon.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Mites sitten vielä se säädin? Miten se oli ratkaistu?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Jep. Vakiokierrossäädin. Siihen syöttöpumppuun.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ei ole ratkaistu mitenkään.
Se joku boxi josta täällä on ollut puhetta, on vielä oltava ventossa.
Kerran sitä koitin etsiä löytämättä,mutta täytyy yrittää uudestaan löytää se.
Kunhan saisin hyttiin lämmittimen sekä kaikki jäähdytys tavarat rakennettua niin pääsisin koeajamaan tuollaisena ja katsomaan miten toimii.
Sitten miettiä tarkemmin sitä pumpun muokkausta.
Samalla hetkellä tekisi jakopään jos pumpun joutuu irroittamaan.
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kyllä siitä laturista saa kierroslukutiedon pihalle, jos sulla on se venton johtosarjan liitin siinä laturin 2-napaisessa liittimessä, niin se sininen johto on heräte ja se toinen olisko ollu vaaleanpunainen( en oo väristä nyt varma) on W-nasta kiekkamittarille
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
On sitä johtoa jonkinlainen pätkä.
Täytyy katsoa ne värit ensi kerralla.
Sillä luulisin saavani jenkakellon toimimaan, jos saan sille kerrottua tuon hihnan pituuden.
Täytyy katsoa ne värit ensi kerralla.
Sillä luulisin saavani jenkakellon toimimaan, jos saan sille kerrottua tuon hihnan pituuden.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kokemukseni mukaan jakopäästä kannattaa pitää hyvää huolta oli se missä laitteessa hyvänsä. Jos se alkaa virsuilemaan niin tavalla tai toisella kalliiksi käy, ja laite on hetken käyttökelvoton…zukka kirjoitti: ↑Su Syys 04, 2022 11:50 pmEi ole ratkaistu mitenkään.
Se joku boxi josta täällä on ollut puhetta, on vielä oltava ventossa.
Kerran sitä koitin etsiä löytämättä,mutta täytyy yrittää uudestaan löytää se.
Kunhan saisin hyttiin lämmittimen sekä kaikki jäähdytys tavarat rakennettua niin pääsisin koeajamaan tuollaisena ja katsomaan miten toimii.
Sitten miettiä tarkemmin sitä pumpun muokkausta.
Samalla hetkellä tekisi jakopään jos pumpun joutuu irroittamaan.
Mutta sen pumpun saa muokattua kyllä. Jos Bosch VE niin vielä kohtuuvella.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Tämä on ollut miulla katkolla koska kompressori osoittautui sohloksi.
Voisihan tämän laittaa vaikka hakkurin pyöritykseen tms..
Vissiin AAZ syöttöpuppu menisi heittämällä tähän AGR- koneeseen niin pääsisi ajonestostakin?
Voisihan tämän laittaa vaikka hakkurin pyöritykseen tms..
Vissiin AAZ syöttöpuppu menisi heittämällä tähän AGR- koneeseen niin pääsisi ajonestostakin?
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Vw tietäjille:
Mitkä koneen lähdöt menevät sisälämppärille ja mitkä jäähdyttäjälle ja kummin päin?
Kannen päädyssä yksi keskikokoinen lähtö
Suutinten/hehkujen vieressä iso lähtö
Alavesiletkussa iso lähtö
Sitten on yksi pieni letku joka tulee öljynsuodattimelta ja ison alavesiletkun läheltä.
Ison ylävesiletkun lähdöstä on tuo todella pieni lähtö joka taitaa alkujaan mennä paisarille, laitan sen varmaan samallalailla kulkemaan?
Mitkä koneen lähdöt menevät sisälämppärille ja mitkä jäähdyttäjälle ja kummin päin?
Kannen päädyssä yksi keskikokoinen lähtö
Suutinten/hehkujen vieressä iso lähtö
Alavesiletkussa iso lähtö
Sitten on yksi pieni letku joka tulee öljynsuodattimelta ja ison alavesiletkun läheltä.
Ison ylävesiletkun lähdöstä on tuo todella pieni lähtö joka taitaa alkujaan mennä paisarille, laitan sen varmaan samallalailla kulkemaan?
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Vesipumpun termarikopasta syylärin alas, siitä kannen kyljestä se iso lähtö syyläriin ylös, kannen päädystä se keskikokoinen lämppärin meno, lämppärin paluu siihen rautaputkeen joka tulee vesipumpulta sinne moottorin taakse samoille huudeille kun se lämppärin lähtö, samaan rautaputkeen paisarin pohjasta letku ja siitä kannen kyljestä tosiaan se pieni ilmausletku paisariin ylös pinnan yläpuolelle
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
No niin, kiitos. Noilla pääsenkin ensi kerralla jatkamaan.
Helpompaa näin kun juosta tutkimassa ventoa ja pyöritellä purettuja letkuja ja juosta äkkiä bobcatin luo ennen kun unohtaa mikä on mistäkin
Tuosta aiemmasta laturin herätteestä ja kierrosluku tiedosta:
Laitoin venton laturin siniseen johtoon bobcatin johdon joka menee latausmittarille, kun valoa bobcatissa ei ole (ainakaan minun aikana ollut, pelkkä mittari vain).
Laitettiin kone käyntiin ja mittasin latauksen.
Aloitti lataamaan 13,5v, josta nousi noin 0,1 lisää parin sekunnin välein. Lataushuippu pysähtyi noin 14,4v kohdalle.
Onko tuo normaalia että pikkuhiljaa nostaa lataustehoa?
Käytännössä tuolla ei ole itselle merkitystä kylläkään.
Bobcatin latausmittari näytti samaa kun yleismittari laturin virtajohdosta.
Venton laturin toinen johto (puna-musta) tuli kytkettyä kierroslukumittariin, autogauge tai joku vastaava halpis jossa on säätö kuitenkin (en yrittänyt vielä säätää ennen tätä kysymystä).
Startatessa näyttii että kierroksia on noin 3000rpm ja kun käynnistyi niin meni 6000rpm tai rajoitinta vasten jos siellä sellainen on.
Mietin, että onko johdot väärin päin ja tekisikö se tälläisiä oireita?
Vai onko tuo hidas latauksen aloitus seurausta ettei ole latausvaloa ja kierroslukumittari on vaan säädön tarpeessa?
Helpompaa näin kun juosta tutkimassa ventoa ja pyöritellä purettuja letkuja ja juosta äkkiä bobcatin luo ennen kun unohtaa mikä on mistäkin
Tuosta aiemmasta laturin herätteestä ja kierrosluku tiedosta:
Laitoin venton laturin siniseen johtoon bobcatin johdon joka menee latausmittarille, kun valoa bobcatissa ei ole (ainakaan minun aikana ollut, pelkkä mittari vain).
Laitettiin kone käyntiin ja mittasin latauksen.
Aloitti lataamaan 13,5v, josta nousi noin 0,1 lisää parin sekunnin välein. Lataushuippu pysähtyi noin 14,4v kohdalle.
Onko tuo normaalia että pikkuhiljaa nostaa lataustehoa?
Käytännössä tuolla ei ole itselle merkitystä kylläkään.
Bobcatin latausmittari näytti samaa kun yleismittari laturin virtajohdosta.
Venton laturin toinen johto (puna-musta) tuli kytkettyä kierroslukumittariin, autogauge tai joku vastaava halpis jossa on säätö kuitenkin (en yrittänyt vielä säätää ennen tätä kysymystä).
Startatessa näyttii että kierroksia on noin 3000rpm ja kun käynnistyi niin meni 6000rpm tai rajoitinta vasten jos siellä sellainen on.
Mietin, että onko johdot väärin päin ja tekisikö se tälläisiä oireita?
Vai onko tuo hidas latauksen aloitus seurausta ettei ole latausvaloa ja kierroslukumittari on vaan säädön tarpeessa?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni ja 11 vierailijaa