Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Onhan se laturin liitin varmasti W eikä DF josta saa ulos laturin kuormitustiedon eli käytännössä magnetoinnnin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

JiiSPee kirjoitti: Pe Loka 14, 2022 8:12 pm Onhan se laturin liitin varmasti W eikä DF josta saa ulos laturin kuormitustiedon eli käytännössä magnetoinnnin
Peilin kanssa tänään vielä omasta mielestä katsoin sen siinä olevan.
Pari kertaa jo tarkistanut aiemminkin.
Jos nyt kotisohvalta oikein muistan,niin liittimen ylempi nasta olisi W.
Alempi nasta D+.
Tuosta D+ menee volttimittarille,joka näyttelee noin 14v tyhjäkäynnillä, ehkä ihan himpun verran alle.

Vähän tekisi mieli kokeilla johtoja toisinpäin kuitenkin :D
Jos ymmärtäisin asiasta enemmän ja olisin varma ettei mitään hajoa,niin ei olisi ongelmaa kokeilla. Lähinnä koneen muut sähköt. Tuolla mittarilla ei ole juurikaan väliä, vaikkakin jos se pysyy ehjänä niin saatan saada rahat takaisin jos en sitä saa toimimaan
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

JiiSPee kirjoitti: Pe Loka 14, 2022 8:12 pm Onhan se laturin liitin varmasti W eikä DF josta saa ulos laturin kuormitustiedon eli käytännössä magnetoinnnin
Nykylatureissa on useimmiten säädin kiinni laturissa joten DF navalle ei edes ole näkyvissä ulkoista liitintä.
Vanhemmissa oli (ehkä joissain nykyisinkin?) irrallinen säädin jolle tarvittiin liittimet D- D+ ja DF
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

mauri kirjoitti: Pe Loka 14, 2022 9:27 pm
Nykylatureissa on useimmiten säädin kiinni laturissa joten DF navalle ei edes ole näkyvissä ulkoista liitintä.
Vanhemmissa oli (ehkä joissain nykyisinkin?) irrallinen säädin jolle tarvittiin liittimet D- D+ ja DF
Kylläpä vaan juuri monessa on, auton ECU saa tästä tiedon laturin kuormituksesta ja säätelee kuormia pois jos tarve on.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

JiiSPee kirjoitti: Pe Loka 14, 2022 11:07 pm
mauri kirjoitti: Pe Loka 14, 2022 9:27 pm
Nykylatureissa on useimmiten säädin kiinni laturissa joten DF navalle ei edes ole näkyvissä ulkoista liitintä.
Vanhemmissa oli (ehkä joissain nykyisinkin?) irrallinen säädin jolle tarvittiin liittimet D- D+ ja DF
Kylläpä vaan juuri monessa on, auton ECU saa tästä tiedon laturin kuormituksesta ja säätelee kuormia pois jos tarve on.
OK
Se on tekniikka näköjään tässäkin asiassa kehittynyt.
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Esim. juuri VAG:n latureista noita DF-napoja löytyy ja käsittääkseni esim. juuri tuon ikäisissä 1,9Tdi latureistakin se löytyy.

Jos laturin päässä 2-napainen liitin niin niistä navoista toinen on DF ja toinen D+
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

No täytyy vielä tarkistaa asia ensi kerralla ja koittaa ottaa kuva sieltä välistä.
Jos asia olisi noin,niin voisi sovitella jonkun toisen laturin jota sattuu löytymään ja olisi tehokkaampikin.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Tuo moottori ja apulaitteet on turbodieselistä jossa ei ole ecua josta kiekkamittari saisi tietoa eikä ole tarvetta sille df tiedolle, eli kyllä tässä tapauksessa se laturin 2-napaisen liittimen toinen napa on w
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Jaa ko. moottori olikin sitten hieman vanhempaa ikäluokkaa kuin kuvittelin.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

JiiSPee kirjoitti: Su Loka 16, 2022 5:19 pm Jaa ko. moottori olikin sitten hieman vanhempaa ikäluokkaa kuin kuvittelin.
Juu, 1995 aaz.
Omaa tyhmyyttä, olisi pitänyt jo alkujaan tehdä oma aihe eikä jatkaa tämän otsikon alle. Kun tajusin että 95 ja 98 vuoden moottoreissa on paljon eroja niin tässä ketjussa oli jo asiaa käsitelty aika reilusti.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No joku näitä googlella etsii jossain päin maailmaa joten ei nyt niin pieleen mennyt…

Mutta jos se mittari ei ala tottelemaan niin nakkaa se kuikkaan, laita tilalle joku hyödyllisempi mittari. Eli joko lämpö tms.mittari.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Täytyy vielä taistella ja tuskailla tuon kanssa.
Lämpö, voltti ja ahto mittarit löytyvät jo :D
Öljynlämpö voisi tietysti olla yksi...
Mutta mielummin pidän kierroslukumittarin, kunhan sen saisi toimimaan.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Nakkaa tuolla halppiksella vesilintua ja hae VDO tai vastaava.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Rh- kirjoitti: Ma Loka 17, 2022 7:04 am Nakkaa tuolla halppiksella vesilintua ja hae VDO tai vastaava.
Varmaankin juu.
Katsotaan vielä tuleeko myyjäliikkeeltä/ maahantuojalta kokeiltavia ehdotuksia.
Varmaan lopulta täytynee hankkia laadukkaampi. Ainut kriteeri siihen on että sopii 52mm telineeseen.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

Miten olisi Virtasen kaupasta Veratron VL Flex 52
Hinta 176 €
Käy 52 mm aukkoon
Näyttöön voi valita paristakymmenestä esim. rpm, V, A jne
Sisäänmenoja: W, vastus jne
1,44 tuuman numeronäyttö
(Veratron = VDO Marine)
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Veratron on toinen hyvä.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuohan voisikin olla hyvä.
Saako sen toimimaan tuolla w nastan tiedolla suoraan ilman kikkailuja?

Saisi öljynlämmönkin samaan näyttöön näkymään samaan aikaan jos haluaisi
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Kyllä pystyy, ja on sovelluksella kalibroitavissa.

En kerennyt datalehteä kaivaa, mutta antaneen myös kalibroida lämmöt, öljynpaineet yms koneen nykyisille antureille.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Äkkiä vaikuttaa kalliilta, mutta saman maksaa pelkkä jenkamittari. Joten ei tuo sitten niin kallis olekkaan.

Lähes saman on maksanut yhteensä omat kaksi toimimatonta halpista.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Okaho
Viestit: 469
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 6:02 am
Paikkakunta: 40420
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Okaho »

mauri kirjoitti: Pe Loka 14, 2022 3:30 pm Siinä D+ navassa on generaattorin magnetointia varten tekemää tasasähköä, sitä jännitteensäädin sitten annostelee roottorin magnetointikäämille kulloinkin tarvittavan määrän. Poikkeaa (yleensä) B+ navan sähköstä siinä että on tehty kolmella diodilla (kolmevaihesähkön puoliaaltotasasuuntaus).
B+ navan (lataukseen tarkoitettu) sähkö on tehty kuudella (isompivirtaisella) diodilla (kolmevaihesähkön kokoaaltotasasuuntaus).
W navassa taas on jonkinlaista vaihtosähköä josta pulsseja mittaava (oikean tyyppinen) laite saa kierrosnopeustiedon.
Mielestäni molemmat B+ ja D+ ovat kokoaaltosuunnattuja.
Niiden maapuolen isot 3-diodia on yhteiset molemmille +navoille.
Latauslamppukin huomaa sammua, kun molemmin puolin on sama jännitetaso.
Näin ajattelen, lienenkö erehtynyt?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], trantor ja 49 vierailijaa