Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Tarkotus olisi irrottaa tuollasesta rekisteristä poistetusta volkkarista moottori & vaihdelaatikko paikallismoottorikäyttöön.
Onkohan paljonkin ohjelmaa tiedossa ajoneston kanssa ja mitähän kaikkea sähköosaa yms. autosta pitää purkaa että saa irtomoottorin tulille?
Onkohan paljonkin ohjelmaa tiedossa ajoneston kanssa ja mitähän kaikkea sähköosaa yms. autosta pitää purkaa että saa irtomoottorin tulille?
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
syöttöpumpun varmaan joutuisi entraamaan vakiokirros käyttöön tai laittamaan ulkopuolisen keskipakosäätäjän.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Joo, erillinen keskipakosäädin laturin perään voisi olla kaikkein helpoin.
Ajonesto ja sähköt tuossa arveluttaa tässä vaiheessa eniten ennenkuin uskaltaa ruveta purkamaan.
Ajonesto ja sähköt tuossa arveluttaa tässä vaiheessa eniten ennenkuin uskaltaa ruveta purkamaan.
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Sellainen kuulopuhe ( -80 luvulta) on jäänyt mieleeni että nuo VW:n dieselmoottorit eivät olisi hyviä kestämään vakiokierroskäytössä.
Tämä siis generaattorien voimalaitteena.
Syytä miksi ei toimisi pitkään 3000 kierr/min ajolla en tiedä.
Mutta jos vanhaa konetta käyttää niin ei kai odotetakaan "ikuista" laitetta.
Tämä siis generaattorien voimalaitteena.
Syytä miksi ei toimisi pitkään 3000 kierr/min ajolla en tiedä.
Mutta jos vanhaa konetta käyttää niin ei kai odotetakaan "ikuista" laitetta.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
Lukkoperänhän tuohon joutuisi laittamaan mutta toisen puolen vetoakselilta olisi kyllä sitten helppo ottaa veto kompuralle
ja kytkimenki voisi jättää toimintaan.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
Lukkoperänhän tuohon joutuisi laittamaan mutta toisen puolen vetoakselilta olisi kyllä sitten helppo ottaa veto kompuralle
ja kytkimenki voisi jättää toimintaan.
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
sähköohjattu pumppu TDI:ssä. onnistuisko keskipakosäätimmelä toimia että tulettin ohjais ilmavirralla sähköstä kaasupoljinta?rastuhannu kirjoitti:syöttöpumpun varmaan joutuisi entraamaan vakiokirros käyttöön tai laittamaan ulkopuolisen keskipakosäätäjän.
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
riippuu vaihdelaatikosta välityssushde. on useamalla eri välityksillä. 0.756 vitosen välitys ja perävälitys on 3.389 yleisimmät TDI moottorin 02J laatikoissa.raktori63 kirjoitti:Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
http://www.vwtransaxles.com/code.html
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ok, eli 5 vaihteellakin moottorille tulisi reilut 3800 r/min joka on kyllä liikaa.jake74 kirjoitti:riippuu vaihdelaatikosta välityssushde. on useamalla eri välityksillä. 0.756 vitosen välitys ja perävälitys on 3.389 yleisimmät TDI moottorin 02J laatikoissa.raktori63 kirjoitti:Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
http://www.vwtransaxles.com/code.html
Vissiin sitten kampiakselilta suoraan, kaitpa tuo alkaa vääntämään jo 1500r/min paikkeilta.
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: Su Marras 18, 2007 9:25 pm
- Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Paras vääntö taitaa olla karvan alle 2000rpm, jossa myös paras hyötysuhde.
lart
-
- Viestit: 823
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Voisko siihen ajatella tehdä ylentävän hihnavälityksen vetoakselilta silloin sais vaihdelaatikon nopeustiedon käyttöön kun tuossa koneessa saa yhdellä hyppyjohdolla ja yhdelläpainonapilla vakionopeussäätimen toimintaan niin ei tarvis viritellä mitään keskipakosäädintä.
Ajonesto voi olla joko mittaristossa tai erillisellä ohjainlaitteella
Ajonesto voi olla joko mittaristossa tai erillisellä ohjainlaitteella
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Aika monimutkaiseksi menisi hihnavälitys. Joutuisi laittamaan useammalla hihnalla ja ainakin kompuran puolipäähän tukilaakerin.Naxxu kirjoitti:Voisko siihen ajatella tehdä ylentävän hihnavälityksen vetoakselilta silloin sais vaihdelaatikon nopeustiedon käyttöön kun tuossa koneessa saa yhdellä hyppyjohdolla ja yhdelläpainonapilla vakionopeussäätimen toimintaan niin ei tarvis viritellä mitään keskipakosäädintä.
Ajonesto voi olla joko mittaristossa tai erillisellä ohjainlaitteella
Toisaalta vakkari olisi näppärä varsinkin jos se reagoisi riittävän nopeasti kuorman kasvuun.
Pitäsi saada tuo raato mahtumaan sisätilohin tarkempia tutkimuksia varten, ulkona alkaa pikkuhiljaa olla liian vilponen.
-
- Viestit: 961
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Toi 1500 rpm sopisi oikeastaan traktorin (tai puimurin) koneelle kuin nenä päähän.
Ehkä ennemmin myisin tuon klonkswagen tekniikan pois ja ostaisin koneen jostain puimurin raadosta.
Ehkä ennemmin myisin tuon klonkswagen tekniikan pois ja ostaisin koneen jostain puimurin raadosta.
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Juu, toki tuollanen puimurin moottori olisi kaikin puolin helpompi laittaa mutta toimivia ei oikein tahdo täältäpäin löytyä ainakaan kohtuuhintaan.Hsippe kirjoitti:Toi 1500 rpm sopisi oikeastaan traktorin (tai puimurin) koneelle kuin nenä päähän.
Ehkä ennemmin myisin tuon klonkswagen tekniikan pois ja ostaisin koneen jostain puimurin raadosta.
Katsastamatta jäänyt vokkelo nyt sitten tuli heräteostoksena hommattua, katotaan saisiko tuosta mitään aikaseksi.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kompurassa on alun perin ollut 22kW 1500r/min moottori josta laskin vääntömomentin.8400 kirjoitti:Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
Tuossa volskissa näyttäsi olevan AGR- kone, liekkö sitten hyvä vai huono asia?
Max. vääntö tosiaan 210Nm/1900r/min joten luulisihan tuosta nyt vähintään sen 150Nm löytyvän jo 1500 kierroksella.
Kompuranhan pitäsi heittää vapaakierrolle kun max. paine on saavutettu joten ei siitä jatkuvasti tartteisi tuota vääntöä löytyä.
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
8400 kirjoitti:Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
Tuota voisi hyvinkin epäillä syyksi ettei kestäisi vakiokierroksilla jatkuvasti kuormaan ajettaessa. On niinkuin junnattaisiin ylämäkeen koko ajan. Miten nuo on venemoottoreina kestäneet?
Ajoneuvokäytössä pidetään kuulemma 50 km/h keskimääräisenä ajonopeutena. Silloin tulee 100 000 km matkalla 2000 tuntia. Kestääkö tuollainen 500 000 km ajoa, se tekisi 10 000 tuntia, siis runsas vuosi yhtä soittoa. Generaattorilla kun ajetaan saarikäytössä ei tuo 10 000 tuntia riitä pitkälle. Kompressoria ei kuitenkaan varmaan ajeta kuormaan jatkuvasti, saati 24/7.
Epäillä kuitenkin voi ajoneuvokäyttöön tehdyn moottorin käyttöä paikalliskoneena vakiokierroksilla. Jäähdytys on ainakin syytä miettiä kun ei ole ajoviimaa apuna. Öljynjäähdytin (Huom! Ei Lauhdutin ) voi olla tarpeen?
Onnea projektille, pienestä epäilyksestä huolimatta!
-
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Toinen vetoakseli lukitaan paikalleen jolloin toinen alkaa pyöriä suunnilleen tuplavauhtia. Perän kesto sitten eri asia...raktori63 kirjoitti:Ok, eli 5 vaihteellakin moottorille tulisi reilut 3800 r/min joka on kyllä liikaa.jake74 kirjoitti:riippuu vaihdelaatikosta välityssushde. on useamalla eri välityksillä. 0.756 vitosen välitys ja perävälitys on 3.389 yleisimmät TDI moottorin 02J laatikoissa.raktori63 kirjoitti:Tämä olisi tulossa paineilmakompuralle, max vääntömomentti olisi jossain 140 Nm paikkeilla.
Kompuralle pitäisi olla 1500r/min niin ajattelin jos jättäisi vaihdelaatikon paikoilleen kierrosten säätöä varten.
Vai paljonkohan tuossa vaihdelaatikko - peräyhdistelmässä onkaan kokonaisvälityssuhde esim. 5-vaihteella?
http://www.vwtransaxles.com/code.html
Vissiin sitten kampiakselilta suoraan, kaitpa tuo alkaa vääntämään jo 1500r/min paikkeilta.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
refy ois asiantuntija kertomaan tästä asiasta.
-
- Viestit: 1875
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Tuon ikäisessä käsittääkseni ajonesto on aina mittaristossa. Vag harastajat ovat noita tuoreempia Tdi -koneita laittaneet mm. kakkoskoppaisiin golfeihin ja ajoneston ohituksen on moni hoitanut vaihtamalla koneeseen sähköpumpun tilalle vanhemman AAZ -koneen mekaanisen pumpun. FFP:n foorumilla on aiheesta paljonkin juttua.raktori63 kirjoitti: Ajonesto ja sähköt tuossa arveluttaa tässä vaiheessa eniten ennenkuin uskaltaa ruveta purkamaan.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tumpeloko ja 27 vierailijaa