MF 399 ja sen kestävyys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

make84
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 8:22 pm
Paikkakunta: keskipohojanmaan syjämmestä
Viesti:

MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja make84 »

Terveeks

Mitenkäs jäsenet on kokenu 399 kestävyyen? Lähinnä maatalous käytössä ja ilman etukuormaajaa. Onko laatikolla väliä 12+12 tai 18+6? Muutakin kuin surullisen kuuluisa pikku jousi...
M-F 35 -60
M-F 165 -68 + James kuokka
M-F 165 -70
M-F 265 -83
M-F 390 Turpo -90
M-F 399 Turpo -96
Toyota Carina -83
Blogi https://mehuagri.blogspot.com/?m=1
Avatar
Matsikka
Viestit: 16236
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

12+12 looralla, muutama vuosi sitten turbotettu, uuresta asti etukuormaaja.
4. startti menossa, pääsyy edellisten pettämiseen salakavala nestevuoto startin takaa starttimoottorille.
2. laturi, ensimmäisestä hirtti laakerit totaalisesti.
Aluevaihtajan jousi vaihrettu, toisen kerran vaihdettiin varmuuden vuoksi kun pakkirattaan laakerin takia piti ottaa loota auki.
Kytkin on vähän alamittainen, kerran paineasetelma meni rikki, ja toistamiseen sitten lootaremontin yhteydes levy vaihdettu.

Rairetangon nivelet vaihrettu, edes on keväisin saman kokoiset paripyörät kuin omat.
Istuimen vaihdoin.

Tunteja runsas 5000 h, ikää 22 v.
Äkeenä 6 m Potila ja 4 siipiset paluuaurat, joten jonkunverran töihin joutuu.
Periaatteessa ihan tyytyväinen, vaikka onkin karu.

Niinja....2x meinannu palaa. 1. kerran startin ja toisen kerran ek-paineletkun takia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
make84
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 8:22 pm
Paikkakunta: keskipohojanmaan syjämmestä
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja make84 »

Lähinnä tuon 390 kaveriks vetohommiin. Äkeen etehe ja sitte mahollisesti auraamisehe. Pitää sitte varmaan siirtyä kääntöauroihin.

Pallotellu eri vaihtoehtoja. 6100-sarjan, 3000-sarjan ja 300-sarjan kuuspyttysiä. Kävin jo yhtä 6180 koeajamasakin. Tuntu käteen aivan hyvältä. Oli vaan nii monivikanen yksilö etten ruvennu kauppoja hieromaan.
M-F 35 -60
M-F 165 -68 + James kuokka
M-F 165 -70
M-F 265 -83
M-F 390 Turpo -90
M-F 399 Turpo -96
Toyota Carina -83
Blogi https://mehuagri.blogspot.com/?m=1
Avatar
Matsikka
Viestit: 16236
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Nykymittapuun mukaan turhan alimittainen nostolaite, joku kunnon kevytmuokkari ei nouse. Pellisiipikääntöauratkin voi olla siinäjasiinä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja tommi »

Ompas paljon vikoja ollut matsikan matsikassa. :shock:
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Avatar
Matsikka
Viestit: 16236
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

tommi kirjoitti:Ompas paljon vikoja ollut matsikan matsikassa. :shock:
Paljon vähemmän kuin 705 vallussa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

On kyllä ollu huono tuo matsikan massikka kun 5000h o ollu nuon montakertaa laatikko auki.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16236
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

volvo220d kirjoitti:On kyllä ollu huono tuo matsikan massikka kun 5000h o ollu nuon montakertaa laatikko auki.
Ekalla kertaa se normijousijuttu......toka kerta mun tavanomaista huonoa säkää.
903 vallus oli 2 kertaa vuoden välein, ja 705 usiemman kerran 9 vuoden aikana.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja imppu »

Kaverilla samanlainen kuin Matsikalla. Jostain tehdasauleelta olisko partekilta tullu hälle.
Laatikkoa siinäkin auottu monesti. Onko tosi että siinä on pienemmän neloskoneen kans sama lodju?
Miulla oli se lainassa kun raivasin katastrofin jälkiä kaks vuotta sitten. Pidin ketteränä ja erikoisena sitä vaihekeppiä. Istuin kamala. Ovien lukot sitä ja tätä, mutta lie ollut käyttökin sieltäpäin. Aikalailla jo huohoittelee.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Avatar
Matsikka
Viestit: 16236
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

imppu kirjoitti:Kaverilla samanlainen kuin Matsikalla. Jostain tehdasauleelta olisko partekilta tullu hälle.
Laatikkoa siinäkin auottu monesti. Onko tosi että siinä on pienemmän neloskoneen kans sama lodju?
Miulla oli se lainassa kun raivasin katastrofin jälkiä kaks vuotta sitten. Pidin ketteränä ja erikoisena sitä vaihekeppiä. Istuin kamala. Ovien lukot sitä ja tätä, mutta lie ollut käyttökin sieltäpäin. Aikalailla jo huohoittelee.
Aluevaihtajan jousi on tyyppivika noissa.
Pakkirattaasta meni ilmeisesti laakeri, joku kumma oikku kun on kaikkein alimmaisena ja perimmäisenä. Voimankäytöstä se ei rikki mennyt, ja voitelua ainakin sai kun on kaikkein alimpana.

Huohottaa tuokin, valitin takuuhuollossakin....mutta kuulemma kun öljyä ei kulu niin takuuseen ei kannattanut yrittää.

Ovien lukoissa ei 5000 h aikana oo ollu mitään, toisinkuin 705:n kertakäyttölukoissa oli.

Valmeteissa vaihreloota meni voiman kanssa, ja 705:ssa sivuakselin lukitusmutteri petti.
Viimeksi muokannut Matsikka, Ti Loka 09, 2018 5:53 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
TTS
Viestit: 391
Liittynyt: Su Kesä 13, 2010 12:46 pm
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja TTS »

Vaikka Matsikalla onkin Massikan väriset linssit klaseissaan :lol: niin reilumies on kun kertoo kuitenkin oman koneensa remontit. Monilla kun on koneita jotka ei mene koskaan rikki ja remonttia on nähty tehtävän vaan naapurin koneisiin.
poweri
Viestit: 3124
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja poweri »

Onhan siinä massikassa ollut laittoa mutta kai se hintansa tienaa, Matsikka nimittäin viljelee kohtuu paljon hektaareja niin halvalla koneistolla että voi jokin työpalkka jäädäkin.
Toista nää markkinamiesten aivopesemät uskonto kymppi muut aineet heikompia miehet, heille on tärkeetä että kulissit kunnossa ja ajetaan yli 100kiloo maksavilla traktoreilla 50kmh kylien läpi vilkkuvalot katolla. Helmikuun planketin loppusarakkeet voi olla suhteessa kaikkeen surkeeta katsottavaa. Ainoo ketä kiittää ja lähettää haalarit ja mainospipon on kone ja traktorimyyjät.
Valmetti saa aikalailla sapiskaa pohojanmaalla, ei niillä keltasilla minunkaan käsityksen mukaan oikein juhlita. Maine tulee juuri sieltä 100 sarjoista ym pehmeetä rautaa ja ulinaa. Tuttu on mm valtran korjaaja niin kehuu valtroja hintahyötysuhteen mukaan johon mäkin uskon.Tietyt paikat tuppaa hajoo mutta kerran laittaa niin nykyisillä halvoilla ostohinnoilla todella vaihtoehto uudelle. Esim 8000 sarjassa vanhoissakin paljon nykyaikaisia ominaisuuksia naurettavalla hinnalla, mäkin tiedän pari tuttua kellä ajettu 8400/600 melkein 20 kilootunteja ns pienillä remonteilla on siis katkastu mutta ei sikakalliita juttuja. Eiks o kovaa tarinaa fordson mieheltä :)
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Toi on vaan semmosta että harva pelkästään viljelevä on päässyt niihin isoihin kunnon valluihin.

Sitä ennen on usko loppunut niihin pienempiin. Tai sitten on vaan uskoa vahvistettu ja menty rukoileen kuusen juureen (mettästä rahat )

Isällä ja veljellä ollut mf kalustoa. Ne on ollut mm moottori remontissa mitä ei esimerkiksi niihin muuten susi valmetteihin tarvinnut tehdä. Veli osti neussin case ih eikä tarvinnut vuosittaista remonttia tehdä.

Uskoisin ettei se 399:kään turbolla kestä vaan hammassärkyä tulee jos sillä maata kovemmin siirtelee. Tasaisesti kuormittavaa pelto hommaa varmasti kestää.
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
Matsikka
Viestit: 16236
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Jammu kirjoitti:Toi on vaan semmosta että harva pelkästään viljelevä on päässyt niihin isoihin kunnon valluihin.

Sitä ennen on usko loppunut niihin pienempiin. Tai sitten on vaan uskoa vahvistettu ja menty rukoileen kuusen juureen (mettästä rahat )

Isällä ja veljellä ollut mf kalustoa. Ne on ollut mm moottori remontissa mitä ei esimerkiksi niihin muuten susi valmetteihin tarvinnut tehdä. Veli osti neussin case ih eikä tarvinnut vuosittaista remonttia tehdä.

Uskoisin ettei se 399:kään turbolla kestä vaan hammassärkyä tulee jos sillä maata kovemmin siirtelee. Tasaisesti kuormittavaa pelto hommaa varmasti kestää.
Meillä on ollu Perkinssiä ja Valmetin moottoreita.
Yhtäkään Perkinssiä ei vielä oo avattu, mutta valmetin koneita on.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja 8400 »

poweri kirjoitti:Onhan siinä massikassa ollut laittoa mutta kai se hintansa tienaa, Matsikka nimittäin viljelee kohtuu paljon hektaareja niin halvalla koneistolla että voi jokin työpalkka jäädäkin.
Toista nää markkinamiesten aivopesemät uskonto kymppi muut aineet heikompia miehet, heille on tärkeetä että kulissit kunnossa ja ajetaan yli 100kiloo maksavilla traktoreilla 50kmh kylien läpi vilkkuvalot katolla. Helmikuun planketin loppusarakkeet voi olla suhteessa kaikkeen surkeeta katsottavaa. Ainoo ketä kiittää ja lähettää haalarit ja mainospipon on kone ja traktorimyyjät.
Valmetti saa aikalailla sapiskaa pohojanmaalla, ei niillä keltasilla minunkaan käsityksen mukaan oikein juhlita. Maine tulee juuri sieltä 100 sarjoista ym pehmeetä rautaa ja ulinaa. Tuttu on mm valtran korjaaja niin kehuu valtroja hintahyötysuhteen mukaan johon mäkin uskon.Tietyt paikat tuppaa hajoo mutta kerran laittaa niin nykyisillä halvoilla ostohinnoilla todella vaihtoehto uudelle. Esim 8000 sarjassa vanhoissakin paljon nykyaikaisia ominaisuuksia naurettavalla hinnalla, mäkin tiedän pari tuttua kellä ajettu 8400/600 melkein 20 kilootunteja ns pienillä remonteilla on siis katkastu mutta ei sikakalliita juttuja. Eiks o kovaa tarinaa fordson mieheltä :)
Joo ja ihan totta. Tosin hinnat ei megavalmeteissa oo tai ylipäätään valmeteissa oo naurettavia :D
Avatar
Matsikka
Viestit: 16236
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aikoinaan olin 705 Vallua vaihtamassa.
6400:een vaihros olis 705 menny melkein ilmaiseksi.
Toisella kertaa yritin tehdä tosissani kauppaa kesällä 1996, oli -91 mallinen 3000 h ajettu 905 tarjolla. Uuden Massikan sai halvemmalla, ja vanhan etukuormaajan sai sovitettua siihen.....905:een olis kuormaajakin pitänyt vaihtaa.
Voi olla että valittin väärin....tai sitten ei. Olin kyllä perinpohjin kyllästynyt Valmettihin, 22 vuodes en oo kyllästynyt 399-prutkuun.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ferkku
Viestit: 5144
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Mulla on tuo pahamaineinen 32 -vaihteinen 3060 Turbolla eikä kertaakaan loota auki. Muuta remonttia kyllä jonkin verran. 9000 h alkaa olemaan mittarissa. Pysähtelee se mittari tosin välillä, että tarkkaa en tiedä. Muuten sähköt pelaa yhä. Kytkin laitettu kerran jossain 6-7 th paikkeilla. Moottori huohottaa jo aika pahasti.

Tuo seuraaja 6100 srj. pilasikin sitten MF:n maineen. Joku huono komponentti siellä poksissa hajosi ja suunnanvaihto lakkas pelaamasta.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ferkku kirjoitti:Mulla on tuo pahamaineinen 32 -vaihteinen 3060 Turbolla eikä kertaakaan loota auki. Muuta remonttia kyllä jonkin verran. 9000 h alkaa olemaan mittarissa. Pysähtelee se mittari tosin välillä, että tarkkaa en tiedä. Muuten sähköt pelaa yhä. Kytkin laitettu kerran jossain 6-7 th paikkeilla. Moottori huohottaa jo aika pahasti.

Tuo seuraaja 6100 srj. pilasikin sitten MF:n maineen. Joku huono komponentti siellä poksissa hajosi ja suunnanvaihto lakkas pelaamasta.
Samaa olen sivusta seurannut kylällä, "pahamaineiset" 3000-sarjalaiset Massikat toimineet paljon paremmin kuin "uudemmat ja paremmat" 6100-sarjalaiset. 6100-sarjassa jatkuvasti jollakin joku isompi vika, suunnanvaihto takkuilee, etuakselit rikki ja jarrupinnat sekä pakat levällään pitkin voimansiirtoa, ja samaan aikaan 3000-sarjalaiset senkun ajelee pelloilla töissä. Heikko pikavaihde varmaan jo ainakin 10 vuotta sitten korjattu 3000-sarjalaisiin kun niihin sai korjaukseen vahvemmat osat jolloin ongelma poistui, tuntui useimmiten koskevan 3080-mallia tämä pikavaihdemurhe. On tuossa naapurikylällä yli 16000 ajettu 3060 avaamattomalla vaihteistolla ja akselistolla, kone on samalla tarkalla kuskilla ollut uudesta asti että kaikki remontit on tiedossa, moottori siitä oli peruskorjattava 10000h kohdalla kun kävi liian väljäksi hyvästä huollosta huolimatta mutta nyt on edelleen hyvässä iskussa remontin jäljiltä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
make84
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 8:22 pm
Paikkakunta: keskipohojanmaan syjämmestä
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja make84 »

Kiitoksia vastauksista.

Tosiaan talosa aina ollu massikoita eikä tarkotus tehä poikkeusta. Ei sillä, että kuvittelisin massikan olevan ylivertanen. Ei vaan tee mieli vaihtaa merkkiä. Hyvin työt tehty näilläki. Remppaakin on tehty niin moottoreille ku laatikoillekki. Mutta tyytyväisiä oltu kuitenki.

Ihte kyllä tykkään tuosta meijän 390. On semmonen kätehen sopiva kampe. Karu kylläki ja kuulostime saa olla aina pääsä. Nyt kun isompi veturi hakusasa nii miettinykki josko suuntais katseita nuihin nelinumeroisiin malleihin. Mutta ku näky kolomiysiysi kaupan nii alakoha se kiehtoon minkäs sille mahtaa. Mutta kahtotaan nyt. Kerkiääkö lähtiä paikan päälle kahtohon ja rupiaako tojellisuuesa kiinostaha.
M-F 35 -60
M-F 165 -68 + James kuokka
M-F 165 -70
M-F 265 -83
M-F 390 Turpo -90
M-F 399 Turpo -96
Toyota Carina -83
Blogi https://mehuagri.blogspot.com/?m=1
henr1
Viestit: 542
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 9:24 am
Viesti:

Re: MF 399 ja sen kestävyys

Viesti Kirjoittaja henr1 »

Muutama kohtuuhintanen 4270 ollu netissä myynnissä. En tiiä sitte onko paljo 399:ä kummempi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Räsänen ja 42 vierailijaa