2. kysymys sähkömiehille

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 22701
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Jammu »

-Masa- kirjoitti: Ke Syys 15, 2021 9:22 am Tuohon varmaan löytyy kyllä joku standardikin koneenrakennusstandardeista. Voisin kysellä tuota työkaverilta..
Töissä käytäntönä on laittaa moottorin välittömään läheisyyteen siten, että sekottamsivaaraa ei ole.
Mutta olisiko tästä apua: Eräs asiakas vaati, että turvakytkimet tulevat turva-aitaan laitteen ulkopuolelle. Moottorin yhteyteen vaativat tarran/laatan, jossa kerrotaan turvakytkimen sijaitsevan xxx paikassa ja turvakytkinrivistössä oli tietenkin samat numeromerkinnät kuin moottoreissa ja muistaakseni vielä "nimikin".

EDIT: Kuulemma EN 60204 määrittelee jotakin noista, mutta ex tietysti vaikeuttaa noita asioita.
Entäpä sitten kun jossain laitoksessa voidaan ohjaus lukita ja osan vaihtotyön voi tehdä, ilmeisesti ei erillistä turvakytkintä
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja valaut »

Jammu kirjoitti: Ke Syys 15, 2021 10:35 am
-Masa- kirjoitti: Ke Syys 15, 2021 9:22 am Tuohon varmaan löytyy kyllä joku standardikin koneenrakennusstandardeista. Voisin kysellä tuota työkaverilta..
Töissä käytäntönä on laittaa moottorin välittömään läheisyyteen siten, että sekottamsivaaraa ei ole.
Mutta olisiko tästä apua: Eräs asiakas vaati, että turvakytkimet tulevat turva-aitaan laitteen ulkopuolelle. Moottorin yhteyteen vaativat tarran/laatan, jossa kerrotaan turvakytkimen sijaitsevan xxx paikassa ja turvakytkinrivistössä oli tietenkin samat numeromerkinnät kuin moottoreissa ja muistaakseni vielä "nimikin".

EDIT: Kuulemma EN 60204 määrittelee jotakin noista, mutta ex tietysti vaikeuttaa noita asioita.
Entäpä sitten kun jossain laitoksessa voidaan ohjaus lukita ja osan vaihtotyön voi tehdä, ilmeisesti ei erillistä turvakytkintä
Näitä on ja montaa variaatioa olen nähnyt, mutta kaikki eivät minun tulkinnan mukaan ole oikein tehty. Erotuskytkimen pitää täyttää tiettyjä vaatimuksia, mitä en ulkoa muista. Turvakytkin täyttää nuo. Kontaktori esimerkiksi ei täytä näitä. Muutenkin tuo pitää olla rakennettu niin, että ohjauspiiriin vaikuttava ulkoinen tekijä (vaikka jostain indusoituu jännitettä, sanotaan salama) tai muu vika ohjauspiirissä ei saa aiheuttaa kytkeytymistä.

Hätäseis painikkeen painaminen ei kelpaa erotukseen normaalien moottorilähtöjen kanssa -> etukontaktorit avautuu. Kompaktikatkaisija kelpaa, mutta silloinkin pitää olla ulosvedettävä tai lukittava malli. Eli estokytkimen idea menee.

Muistakaa, että tämä on minun tulkinta asiasta. Mutta jokainen voi miettiä meneekö vaikka murskan sisälle töihin, jos erotus on tehty käytännössä vain katkaisemalla ohjausjännite. Jos turvakytkintä ei ole, niin sulakkeet pois, kompaktikatkaisija ulos, kytkinvaroke pois päältä... Kohteesta riippuen. Lukitus ja merkinnät.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Mitä käyttöä on kuudennella piikillä 63A pistorasiassa? Juuri sillä keskimmäisellä.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Pilot-koskettimeksi sanottiin ennen. Ohjausjännite sen kautta voi ohjata kontaktoria, jolloin tulpan kytkentä ja irroitus tehdään virrattomana.
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos varavoimakoneen maksimi antovirta (ja sulakesuojaus) on suurempi kuin varavoimaliitännällä varustetun mittauskeskuksen nimellisvirta, niin miten kytkentä pitäisi toteuttaa niin, että se on tehty oikein ja järkevästi?

Generaattorin ilman vikavirtasuojakatkaisijaa oleva 3-vaihepistorasia ja mittauskeskuksen varavoima-kojevastakekin ovat eri kokoiset, eli sekin ero pitäisi jotenkin ratkaista.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Onko syötettävä keskuksessa on 3-nap verkonvaihtokytkin tai muuten vikavirtasuojaa ei voi olla ? Silloin pitää vaihtaa kojevastake 63 ksi ja laittaa 32 automaatit sen ja verkonvaihtokytkimen väliin. Tai siis oikeankokoiset.
Jos taas syötettävä keskus on 4-napaisella vewrkonvaihtokytkimellä niin työmaakeskus 63>32A väliin
mauri
Viestit: 6672
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:38 am Jos varavoimakoneen maksimi antovirta (ja sulakesuojaus) on suurempi kuin varavoimaliitännällä varustetun mittauskeskuksen nimellisvirta, niin miten kytkentä pitäisi toteuttaa niin, että se on tehty oikein ja järkevästi?

Generaattorin ilman vikavirtasuojakatkaisijaa oleva 3-vaihepistorasia ja mittauskeskuksen varavoima-kojevastakekin ovat eri kokoiset, eli sekin ero pitäisi jotenkin ratkaista.
Jos varavoimakoneen lähdössä on tavalliset tulppavarokepesät (Diazed) niin sulakkeet on helppo vaihtaa pienemmiksi. Suojakytkimet jos on niin vaihto vaatii sähkömiehen. Toinen vaihtoehto on teettää väliin adapteriboksi jossa on sopivat suojat.

Varavoimakoneen ja kiinteistön välille tarvitaan joka tapauksessa "jatkojohto". Varavoiman mukana jos on siihen sopiva niin vaihtaa toiseen päähän kiinteistön liitäntään sopivan vastakkeen, kun on kolmevaiheinen tarvitsee tämäkin sähkömiehen tekemään.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Kysyjähän ei kertonut onko kyse pysyvästä asennuksesta vai esim miten vuokragenu kytketään?
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja jiipee »

mauri kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 11:02 am
jiipee kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:38 am Jos varavoimakoneen maksimi antovirta (ja sulakesuojaus) on suurempi kuin varavoimaliitännällä varustetun mittauskeskuksen nimellisvirta, niin miten kytkentä pitäisi toteuttaa niin, että se on tehty oikein ja järkevästi?

Generaattorin ilman vikavirtasuojakatkaisijaa oleva 3-vaihepistorasia ja mittauskeskuksen varavoima-kojevastakekin ovat eri kokoiset, eli sekin ero pitäisi jotenkin ratkaista.
Jos varavoimakoneen lähdössä on tavalliset tulppavarokepesät (Diazed) niin sulakkeet on helppo vaihtaa pienemmiksi. Suojakytkimet jos on niin vaihto vaatii sähkömiehen. Toinen vaihtoehto on teettää väliin adapteriboksi jossa on sopivat suojat.

Varavoimakoneen ja kiinteistön välille tarvitaan joka tapauksessa "jatkojohto". Varavoiman mukana jos on siihen sopiva niin vaihtaa toiseen päähän kiinteistön liitäntään sopivan vastakkeen, kun on kolmevaiheinen tarvitsee tämäkin sähkömiehen tekemään.
Piti käydä varmistamassa siitä mittauskeskuksesta, muistinko oikein. Se onkin In=80 A keskus ja generaattorin lähdössä on 80 A automaatit.
Urpo kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:53 am Jos taas syötettävä keskus on 4-napaisella vewrkonvaihtokytkimellä niin työmaakeskus 63>32A väliin
Verkonvaihtokytkin pitäisi siinä POK:n valmistamassa keskuksessa olla 4-napainen, eli siirtää myös nollan varavoiman puolelle. Keskuksen varavoiman kojevastake on 63 A ja generaattorissa pistorasia 125 A. Sähkömiehen pitäisi siis ilmeisesti vaihtaa kojevastake 125 A malliseksi ja lisätä sen perään 3x80 A automaatit keskukseen?

Ai niin, kyseessä on traktorilla pyöritettävä siirrettävä generaattori.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6672
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

Koko generaattorisyöttövirtapiiri on oltava generaattorin suojien (80 A) mukainen. Kojevastakkeen vaihdon 63 A ---> 125 A lisäksi on myös kaapeli kojevastakkeelta keskukselle todennäköisesti vaihdettava jos se on ollut 16 mm2, kiinteässä asennuksessa 80 A tarvitsee yleensä 25 mm2 kaapelin. Kun keskus on 80 A ja generaattorisuojat 80 A niin samaan virtapiiriin ei keskukseen tarvita toisia samankokoisia varokkeita. Mikäli kiinteistöä tullaan myöhemmin syöttämään pistokytkimen 125 A nimellisvirtaa vastaavalla geneneraattorilla tulisi tällöin kojevastakkeen jälkeen olla 80 A ylivirtasuojat koska asennukset tehty korkeintaan sille.
Viimeksi muokannut mauri, Ma Elo 15, 2022 5:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Mikä siinä kysyessä on niin vaikeaa kertoa lähtötiedoissa vaikka ne amppeerimäärät pistokkeissa , kun kuitenkin ne on nähtävissä purkamatta. Pieni, iso ja isompi kun ei heti kaikille selviä. Ainakaan tänään minulle.
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pahoittelen epätarkkoja pohjatietoja.
mauri kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 5:04 pm Kun keskus on 80 A ja generaattorisuojat 80 A niin samaan virtapiiriin ei keskukseen tarvita toisia samankokoisia varokkeita.
Ajattelin niillä kojevastakkeen jälkeisillä, keskuksen nimellisvirran mukaisilla 80 A johdonsuojilla sellaista mahdollisuutta, että jos joku joskus syöttäisi keskusta isommalla varavoimakonella, kun siinä olisi muutoksen jälkeen 125 A kojevastake.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6672
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 5:26 pm Pahoittelen epätarkkoja pohjatietoja.
mauri kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 5:04 pm Kun keskus on 80 A ja generaattorisuojat 80 A niin samaan virtapiiriin ei keskukseen tarvita toisia samankokoisia varokkeita.
Ajattelin niillä kojevastakkeen jälkeisillä, keskuksen nimellisvirran mukaisilla 80 A johdonsuojilla sellaista mahdollisuutta, että jos joku joskus syöttäisi keskusta isommalla varavoimakonella, kun siinä olisi muutoksen jälkeen 125 A kojevastake.
Aivan oikein. Siksi lisäsinkin tekstiini klo 17:25 viimeisen lauseen.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Siksi tuolla aiemmin erehdyin kirjoittelemaan siitä 32A kojevastakkeesta kun käytännössä ongelmat usein ollut juuri niiden kanssa. 32A lähtö kun on genuissa vikavirtasuojattu, ainakin uusissa ja verkonvaihtokytkimiä on paljon 3-napaisia käytössä. Mutta nythän ei vikavirtasuojaus kuitenkaan ollut se ongelma.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, MOP, mtalo, s dexta ja 35 vierailijaa