2. kysymys sähkömiehille

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Jammu kirjoitti:Olen samaa mieltä. KEVI on ainoastaan pyhä eli ei saa teipata muuksi
Näin on. Kevi johdinta ei muuteta muuhun käyttöön, mutta jonkun muun johtimen voi puolestaan ottaa suojamaakäyttöön teippaamalla Kevi teipillä.

Kuva
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja olliki »

Ja taas olisi udeltavaa:
Onko kellään tietoa, paljonko 50kW jakelumuuntajan hukkaama teho on? Kysymys tuli mieleeni, kun olen seurannut noitten pönttöjen pystytystä täällä päin teitten varsille, kun linjat menee maan alle. Edellä mainitun muuntajan perässä on 12 mittaria, joista 10 vapaa-ajan käytöllä ja kulutus sen myötä enemmän ja vähemmän satunnaista. Miten iso osa kokonaiskulutuksesta kulkee mittarien läpi ja paljonko lämmitetään harakoita?
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jakelumuuntaja 20500/410 V, häviösarja 2. (alennetut tyhjäkäyntihäviöt).
Teho 50 kVA: Po 140 W; Pk 885 W.
Po = tyhjäkäyntihäviöt.
Pk = kuparihäviöt (nimelliskuormalla).
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja olliki »

Sieltähän se tieto tuli kuin apteekin hyllylta. Kiitos!
Karkeasti laskien voi todeta, että meidän 12 käyttäjän lisäksi muuntaja vastaa kolmattatoista käyttäjää.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
jussi_oulu
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

Tuo kevi ei ole ilmeisesti aina ollut "pyhä" tuon teippaamisen suhteen?
Milloin muuttui sääntö että keviä ei saa teipata vaihejohtimeksi?
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja imppu »

Minust ei ikinä.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

jussi_oulu kirjoitti: La Elo 17, 2019 11:17 am Tuo kevi ei ole ilmeisesti aina ollut "pyhä" tuon teippaamisen suhteen?
Milloin muuttui sääntö että keviä ei saa teipata vaihejohtimeksi?
Ei koskaan ole saanu teipata keviä
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja thames »

Täpinä kirjoitti: La Elo 17, 2019 12:22 pm
jussi_oulu kirjoitti: La Elo 17, 2019 11:17 am Tuo kevi ei ole ilmeisesti aina ollut "pyhä" tuon teippaamisen suhteen?
Milloin muuttui sääntö että keviä ei saa teipata vaihejohtimeksi?
Ei koskaan ole saanu teipata keviä
Mites kevi saako teipata pen johtimeksi?
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja imppu »

wiki sanoo näin:

PEN-johtimien on oltava kelta-vihreäraitaisia koko pituudeltaan ja johtimen päät on merkittävä sinisellä lisämerkinnällä.

oliko jossain oikeammin kerrottu?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja olliki »

Taas olis kysymys pykälistä tietäville:
On mittauskeskus, josta on suoraan syöttö pääkytkimen ohi vieressä olevaan kaappiin verkonvaihtokytkimelle. Verkonvaihtokytkin toimii siis pääkytkimenä. Onko tilanne säädösten mukainen?
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Yhdessä uudiskohteessa mittauskeskuksella pääkytkin korvattiin verkonvaihto kytkimellä.

Mulla ei ole nyt sataprosenttisesti tietoa mutta minun mielestäni se voi kyllä korvata pääkytkimen. Pitää olla merkinnät myös.

Tässä tapauksessa mietityttää nyt että meneekö sen vanhan pääkytkimen kautta joitain

Miten koko systeemi mittarin suhteen..

Mutta siis tehtaslaisessa perus varavoima mittauskeskuksessa verkonvaihto kytkin korvaa pääkytkimen.
Suomi kuuluu länsimaihin
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja olliki »

Jammu kirjoitti: Ke Huhti 15, 2020 9:49 pm Yhdessä uudiskohteessa mittauskeskuksella pääkytkin korvattiin verkonvaihto kytkimellä.

Mulla ei ole nyt sataprosenttisesti tietoa mutta minun mielestäni se voi kyllä korvata pääkytkimen. Pitää olla merkinnät myös.

Tässä tapauksessa mietityttää nyt että meneekö sen vanhan pääkytkimen kautta joitain

Miten koko systeemi mittarin suhteen..

Mutta siis tehtaslaisessa perus varavoima mittauskeskuksessa verkonvaihto kytkin korvaa pääkytkimen.
- Taloon tuleva syöttökaapeli menee pääsulakkeitten kautta mittarille, jolta syöttö verkonvaihtokytkimelle vieressä olevaan toiseen teräskoteloon.
- Mittauskeskuksen pääkytkin on täysin kytkemätön. Mittauskeskuksessa on siis kytkettynä vain pääsulakkeet ja mittari.
Viimeksi muokannut olliki, To Huhti 16, 2020 2:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja imppu »

Öö.. jos valtakunnan verkon puuttuessa otta sähkön agren genusta ni onko mieltä sitä sähköä mittarin läpi ajaa?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Talumees »

imppu kirjoitti: To Huhti 16, 2020 9:25 am Öö.. jos valtakunnan verkon puuttuessa otta sähkön agren genusta ni onko mieltä sitä sähköä mittarin läpi ajaa?
Ei tossa genun virta mittarin läpi mene.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja olliki »

imppu kirjoitti: To Huhti 16, 2020 9:25 am Öö.. jos valtakunnan verkon puuttuessa otta sähkön agren genusta ni onko mieltä sitä sähköä mittarin läpi ajaa?
Tarkensin viestiä hieman, ettei tule tulkintavirheitä.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Taas olisi pari kysymystä nykyiset pykälät ja paragraafit hallitseville, sähkömoottorikäytön turvakytkimestä:
  1. Puhallinpatterin 3~ moottoria ja ilmansekoittajan 1~moottoria ohjataan samasta kytkentäkaapista. 3~moottorille on logiikan ohjaama kontaktori ja moottorisuoja, 1~ moottorille 0-3 nokkakytkin (manuaalikäyttö, nopeuden säätö) ja sulake. Voiko yhtä turvakytkintä käyttää kummallekin moottorille niin, että se asennetaan kytkentäkaapin syöttökaapeliin, vai pitääkö kummallekin moottorille olla oma turvakytkin kytkentäkaapin ja moottorin välissä? Kumpikin moottori saa olla pois kytkettynä toisen huoltamisen aikana.
  2. Voiko lukittava turvakytkin olla saman kytkentäkotelon kannessa, missä ykköskohdassa kuvatut moottorinohjauksen osat, merkkivalot ym. ovat, vai pitääkö turvakytkin asenta erilliseen koteloon? Vannesahassa ja ajoneuvonostimessa ainakin lukittava turvakytkin on samassa kotelossa käyttökytkinten kanssa ja toimii koko laitoksen päävirtakytkimenä.
  3. Voiko stokerin ruuvin moottorin lukittava turvakytkin olla kattilahuoneen puolella vai pitääkö se asentaa säiliöhuoneen puolelle? Jos se pitää olla säiliön vieressä, niin sitten tarvitaan varmaankin ATEX-koteloitu turvakytkin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja valaut »

jiipee kirjoitti: Su Syys 12, 2021 1:12 pm Taas olisi pari kysymystä nykyiset pykälät ja paragraafit hallitseville, sähkömoottorikäytön turvakytkimestä:
  1. Voiko stokerin ruuvin moottorin lukittava turvakytkin olla kattilahuoneen puolella vai pitääkö se asentaa säiliöhuoneen puolelle? Jos se pitää olla säiliön vieressä, niin sitten tarvitaan varmaankin ATEX-koteloitu turvakytkin.
Missä tuo ruuvin moottori on? Nuo tilat pitää määritellä. Ollaan mielestäni hyvin tulkinnanvaraisella alueelle. Joskus on viety turvakytkin atex-alueen ulkopuolelle. Avaa asiaa enemmän. En ole kovin guru aiheessa, mutta jotain tiedän.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja JKH »

jiipee kirjoitti: Su Syys 12, 2021 1:12 pm Taas olisi pari kysymystä nykyiset pykälät ja paragraafit hallitseville, sähkömoottorikäytön turvakytkimestä:
  1. Voiko stokerin ruuvin moottorin lukittava turvakytkin olla kattilahuoneen puolella vai pitääkö se asentaa säiliöhuoneen puolelle? Jos se pitää olla säiliön vieressä, niin sitten tarvitaan varmaankin ATEX-koteloitu turvakytkin.
Tähän jatkokysymys: jos se saa olla kattilahuoneessa, niin tarviiko sitä olla ollenkaan vai riittääkö että koko laitteistolla 1 turvakytkin joka oven vieressä. Eli stokerin ohjauskeskuksen syöttö tämän kautta.

Näitten kanssa pelattu hieman, jos esim. laajempi laitteisto jossa siiloruuvi, lokerosyötin, syöttöruuvi, tuhkanpoisto, nuohoukset jne. niin 3~ moottoreita voi olla vaikka 7 + 6 puhallinta. Jotkut sähkömiehet haluaisi laittaa joka moottorille turvakytkimen vaikka ovat samassa tilassa (kattilahuone). Toki saa ainakin liikevaihtoa, samalla turhaa työtä, monta vikapaikkaa ja monta mahdollisuutta käyttäjän tekemään virheeseen josta seuraa häiriö. Yksi suunnittelija tätä selvitti ja sanoi että 1 turvakytkin koko laitteistolle, sijainti samoin kuin öljypoltinkytkimellä, eli oven pieleen. Jos laitteistoa huolletaan/korjataan, tosta pelit seis. Jos superhyvän tekisi niin moottoreihin kilvitys mistä saavat syötön ja mistä kytkimestä katkeaa. Tuhkaruuvi jos menee ulos ja sen moottori on ulkona, voisi olla perusteltua laittaa turvakytkin, mutta se taas aiheuttaa ilkivallan riskin, eli senkin laittaminen usein turhaa.
Stokereissa en ole muistaakseni nähnyt turvakytkimiä täyttö-/stokerihuoneissa koskaan, ei ole ehkä ollut kellään tapana laittaa...
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Urpo »

En puutu varsinaiseen kysymykseen, mutta jos/kun prosessilaitteissa on useita turvakytkimiä on niissä yleensä apukoskettimet, joilta lukitukset ja/tai hälytykset juuri virhettoimintojen eliminoimiseksi.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja JKH »

Urpo kirjoitti: Ma Syys 13, 2021 7:09 am En puutu varsinaiseen kysymykseen, mutta jos/kun prosessilaitteissa on useita turvakytkimiä on niissä yleensä apukoskettimet, joilta lukitukset ja/tai hälytykset juuri virhettoimintojen eliminoimiseksi.
Se on juurikin noin, mutta apukoskettimilliset turvakytkimet ei ole ihan perus onnisen kamaa ja väki kylvää tavallisia 3-kärkisiä joita helposti saa - ongelmia voi tulla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Vallu 405 ja 45 vierailijaa