2. kysymys sähkömiehille

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Tui »

Pitääkö olla huolissaan?

Klapisirkeliin pistin 5 kW moottorin, mutta kytkennäksi lipsahti tähti. Aattelin että olkoon, parempi kun ei startissa kuormita verkkoa.

Niin että haittaako toi nyt sitten jotenkin moottorin toimintaa? Kuormahan on hyvin luhytkestoinen kerrallaan ja terällä on aikaa hakea kierroksia katkaisujen välillä.

Terä n. 70 cm, kierokset n. 1:1, kahden hihnapyöräparin kautta. ( apuakselille 540 rpm, jolta terälle 1500 rpm.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja imppu »

Leimattu 400/690v ni et menetä ku momenttia.
Leimattu 230/400v ni on hyvä.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja imppu »

...menikö oikein ni kyllä kohta tulee oikeaa tietoa..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tähän Y/D kytkentäasiaan liittyvää keskustelua käytiin täällä (Koneet osastossa) syyskuun 6. ja 7. päivä, ketjussa: "Paineilmakompuran käynnistys ongelma".

Silloin tuosta tähdessä käyttämisestä tultiin mielestäni tulokseen: Voipi käyttää, ei kuitenkaan jatkuvasti nimellisteholla.
Jättämä kuormitettuna hieman suurempi (pyörimisnopeus pienempi) kuin "oikealla" kytkennällä. Tästä ei liene haittaa kyseisessä käytössäsi.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Tui »

mauri kirjoitti:Tähän Y/D kytkentäasiaan liittyvää keskustelua käytiin täällä (Koneet osastossa) syyskuun 6. ja 7. päivä, ketjussa: "Paineilmakompuran käynnistys ongelma".

Silloin tuosta tähdessä käyttämisestä tultiin mielestäni tulokseen: Voipi käyttää, ei kuitenkaan jatkuvasti nimellisteholla.
Jättämä kuormitettuna hieman suurempi (pyörimisnopeus pienempi) kuin "oikealla" kytkennällä. Tästä ei liene haittaa kyseisessä käytössäsi.
Kiitokset. Noin vähän uumoilinkin pienessä päässäni. Suurimman osan terä pyörii tyhjiltään.
Moottori oli puhaltimeen tarkoitettu, joten varmaan sopii jatkuvaan käyttöön. Y /D tietysti hyvä muttei sellaista nyt ole käytettävissä.

Puhaltimen siivikko ja runko on tallessa jos jotakuta kiinnostaa, olisko ollu 80 - 90 cm halkaisijaltaan.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Tui »

Nyt tuli kokeiltua, ei oikein riittänyt potku. Vaihdoin kolmioon ja sulakkkeet pompsahti, olivat 20 A nopeita, tilalle 25 hitaat. Toimii riittävästi.

Motissa vain merkintä 380 V kolmio, 5,5 kW ja joku 7,5 cv ?
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Mistä sait hitaita tulppavarokkeita, kun ei niitä ole valmistettu varmaan kymmeneen vuoteen? Nykyiset hitaat on entisiä tavallisia... nopeita löytyy...
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Tui »

sähömies kirjoitti:Mistä sait hitaita tulppavarokkeita, kun ei niitä ole valmistettu varmaan kymmeneen vuoteen? Nykyiset hitaat on entisiä tavallisia... nopeita löytyy...
Piirongin laatikosta :D , muutama etana sulake löytyi :) .

Ihmettelin kyllä ettei toisessa paketissa ollut mitään merkintää, paitsi joku gL/gG?

Moneen vuoteen ei ole tarvinnut noita sulakkeita vaihdella :oops: , liekkö ylimitoitetut rautanaulat :mrgreen:
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

Nykyisin on sulakkeissa mm seuraavia merkintöjä:
gG tarkoitettu yleiskäyttöön
aM tarkoitettu moottorikäyttöihin

ABB:n kirjasen mukaan 16 ampeerin aM sulake olisi sopiva 5,5 kW moottorille.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Oletettavasti se sulake on kiinteistössä keskuksessa ja sen tarkoituksena on suojata johtimia joten gG tulee Kait vain kysymykseen. Luultavasti siellä on kuuden neliön kaapeli etenkin kun sulakepohjaan sopi se 25A sulake. Sulakepohja siinä tapauksessa merkattu keltaisella
Suomi kuuluu länsimaihin
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja sähömies »

mauri kirjoitti:Nykyisin on sulakkeissa mm seuraavia merkintöjä:
gG tarkoitettu yleiskäyttöön
aM tarkoitettu moottorikäyttöihin

ABB:n kirjasen mukaan 16 ampeerin aM sulake olisi sopiva 5,5 kW moottorille.
Juu, kahvasulakkeissa kyllä... mutta nyt puhutaan tulppasulakkeista, joista ei löydy tuota gG:tä hitaampaa...
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

Näin on miten Jammu ja sähömies kirjoitti.Tarkoitin kertoa miten nykyisissä taulukoissa on.

Vanhoissa tietysti mennään niillä ehdoilla mitkä on olevissa asennuksissa. Ellei sitten haluta päivittää uusiksi, näin tuskin masinistitouhuissa tapahtuu. Toivottavasti vanhoja ko keskukseen, kaapelointiin ja moottorille sopivia sulakkeita läytyy riittävästi. Herää vaan epäilys että asennuksessa on aikoinaan käytetty 4 mm2 kaapelia, kun sulake (pohjakin?) on ollut 20 A (sininen) jos on vielä ollut ehjä?
Monesti kiinteistöissä on vain 3 x 25 A pääsulakkeet ja selektiivisyyden vuoksi ei ryhmäsulakkeiksi laitettu ainakaan 20 A suurempia. Mikäli on tarvittu 25 A ryhmäsulakkeet on pääsulakkeiden ollut oltava vaikka 35 A, tämä olisi monelle isännälle ollut mahdoton ajatus korkeamman liittymähinnan ja perusmaksun vuoksi.

Moottorin jänniteleimauksesta päätellen se ei ole aivan uusi ja saattaa nykyisessä 400/230 V verkossa ottaa hieman suuremman käynnistysvirran, varsinkin jos on jäykkä verkko.
Mikäli kuorma vaatii sen kolmiossa käynnin ja sulakkeet useiden käynnistysten myötä pyrkivät edelleen palamaan voisi tuollaisessa sirkkelikäytössä hyvin laittaa manuaalisen Y/D käynnistimen, tällöin riittäisi jopa 16 A hidas sulake, lienee halvin toimiva ratkaisu.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Tui »

sähömies kirjoitti:Mistä sait hitaita tulppavarokkeita, kun ei niitä ole valmistettu varmaan kymmeneen vuoteen? Nykyiset hitaat on entisiä tavallisia... nopeita löytyy...

Finnparttian katalookissa oli myös hitaat mainittu.

Masinisti (ja moni muukin :) ) tarviais monesti noita hitaita tulppasulakkeita, mm. puimakone, tasohöylä, ja toi sirkkelikin, ei ihan heti kiihdy normi nopeuteen. Hitsikone liimapuikoilla ottaa varmaan kanssa roheesti virtaa.

Mulla ne 20 A nopeat ei kerinneet muuta kuin napsahtaa. Vähän vissiinkin kiikunkaakun saako nykyään enää tota 5,5 kW moottoria suoraan kolmiolla käynnistää?

Tällä kylällä kaapeloinnin yhteydesä linjatkin hiukka parani, ehki roheempi muuntajakin tuli, ettei omat eikä naapurienkaan valot vilku. Juuri ja juuri huomaa lampusta kun kattilaan survasee 12 kW vastukset päälle.
Jammu kirjoitti:Oletettavasti se sulake on kiinteistössä keskuksessa ja sen tarkoituksena on suojata johtimia joten gG tulee Kait vain kysymykseen. Luultavasti siellä on kuuden neliön kaapeli etenkin kun sulakepohjaan sopi se 25A sulake. Sulakepohja siinä tapauksessa merkattu keltaisella
Suulissa oma laatikko, jossa oli tulpat keltaisilla pohjilla ja perässä 62 A pistorasia. Sillä on käytetty 7,5 kW moottoria. Samaisesta pistorasiasta otetaan sirkelin lisäksi virta myös 5 kW hydraulikoneikkoon.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tui kirjoitti:Nyt tuli kokeiltua, ei oikein riittänyt potku. Vaihdoin kolmioon ja sulakkkeet pompsahti, olivat 20 A nopeita, tilalle 25 hitaat. Toimii riittävästi.

Motissa vain merkintä 380 V kolmio, 5,5 kW ja joku 7,5 cv ?
cv = cavallo vapore = hevosvoima (italiaksi) = 735,5 W
7,5 cv = 5,5 kW
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Tui kirjoitti: Finnparttian katalookissa oli myös hitaat mainittu.
Niin on mainittu, mutta ovat gG... etana sulakkeita ei enää myynnistä ole.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja olliki »

Jatketaanpa vanhan otsikon alle uudella kysymyksellä:
Onko nykyään sallittua muuttaa johtimen tehtävää vaiheesta nollaksi, teippaamalla se siniseksi? Kyse on vanhan normin mukaisesta maakaapelista, jossa on kolme vaihejohdinta ja vaippa. Vaippa on toiminut sekä suojamaana, että nollana. Nyt tarve on enää yksivaihe syötöstä, jolloin nollaksi olisi käytettävissä yksi vaihejohdin.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja imppu »

Olisn voimakkaasti rohkea ja sanosin kyllä.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Olen samaa mieltä. KEVI on ainoastaan pyhä eli ei saa teipata muuksi
Suomi kuuluu länsimaihin
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Joudut vaan sitten teippaamaan koko matkalta ellei kyse ole ohjauspiiristä (:

SFS 6000-5-51
514.3.1.1 Nolla- tai keskipistejohdin
Nollajohdin tai keskipistejohdin on tunnistettava koko pituudeltaan sinisellä tunnusvärillä.

514.3.2
Kaapeleissa, joissa on yli 5 johdinta, kukin johdin on tunnistettava väreillä tai numeroilla SFS-EN 60445
mukaisesti. Numeroilla tunnistettava johdin, jota käytetään suojajohtimena tai nollajohtimena, on
merkittävä kussakin liitoskohdassa keltavihreällä tai vastaavasti sinisellä lisämerkinnällä. Numeroilla
merkityt PEN-, PEL- ja PEM-johtimet pitää merkitä jokaisessa johtimen päässä keltavihreällä ja sinisellä
merkinnällä.
Ohjauspiireissä käytetyissä 2…5-johtimisissa kaapeleissa, joissa ei ole sinistä johdinta, on sallittua
käyttää yhtä johdinta nollajohtimena.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 2. kysymys sähkömiehille

Viesti Kirjoittaja Jammu »

olliki kirjoitti:... Kyse on vanhan normin mukaisesta maakaapelista, jossa on kolme vaihejohdinta ja vaippa.... .

En tunne aikalais määräystä?

'Työmaa' ajattelun mukaisesti systeemi muuttuu kuitenkin turvallisemmaksi kun erillinen PE virrallisen PENin sijaan
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 856XL, hamsteri, Harri S, jassukata, mh jkl ja 43 vierailijaa