Näin on. Kevi johdinta ei muuteta muuhun käyttöön, mutta jonkun muun johtimen voi puolestaan ottaa suojamaakäyttöön teippaamalla Kevi teipillä.Jammu kirjoitti:Olen samaa mieltä. KEVI on ainoastaan pyhä eli ei saa teipata muuksi
2. kysymys sähkömiehille
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Ja taas olisi udeltavaa:
Onko kellään tietoa, paljonko 50kW jakelumuuntajan hukkaama teho on? Kysymys tuli mieleeni, kun olen seurannut noitten pönttöjen pystytystä täällä päin teitten varsille, kun linjat menee maan alle. Edellä mainitun muuntajan perässä on 12 mittaria, joista 10 vapaa-ajan käytöllä ja kulutus sen myötä enemmän ja vähemmän satunnaista. Miten iso osa kokonaiskulutuksesta kulkee mittarien läpi ja paljonko lämmitetään harakoita?
Onko kellään tietoa, paljonko 50kW jakelumuuntajan hukkaama teho on? Kysymys tuli mieleeni, kun olen seurannut noitten pönttöjen pystytystä täällä päin teitten varsille, kun linjat menee maan alle. Edellä mainitun muuntajan perässä on 12 mittaria, joista 10 vapaa-ajan käytöllä ja kulutus sen myötä enemmän ja vähemmän satunnaista. Miten iso osa kokonaiskulutuksesta kulkee mittarien läpi ja paljonko lämmitetään harakoita?
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 6674
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Jakelumuuntaja 20500/410 V, häviösarja 2. (alennetut tyhjäkäyntihäviöt).
Teho 50 kVA: Po 140 W; Pk 885 W.
Po = tyhjäkäyntihäviöt.
Pk = kuparihäviöt (nimelliskuormalla).
Teho 50 kVA: Po 140 W; Pk 885 W.
Po = tyhjäkäyntihäviöt.
Pk = kuparihäviöt (nimelliskuormalla).
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Sieltähän se tieto tuli kuin apteekin hyllylta. Kiitos!
Karkeasti laskien voi todeta, että meidän 12 käyttäjän lisäksi muuntaja vastaa kolmattatoista käyttäjää.
Karkeasti laskien voi todeta, että meidän 12 käyttäjän lisäksi muuntaja vastaa kolmattatoista käyttäjää.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 1003
- Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Tuo kevi ei ole ilmeisesti aina ollut "pyhä" tuon teippaamisen suhteen?
Milloin muuttui sääntö että keviä ei saa teipata vaihejohtimeksi?
Milloin muuttui sääntö että keviä ei saa teipata vaihejohtimeksi?
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
-
- Viestit: 257
- Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Ei koskaan ole saanu teipata keviäjussi_oulu kirjoitti: ↑La Elo 17, 2019 11:17 am Tuo kevi ei ole ilmeisesti aina ollut "pyhä" tuon teippaamisen suhteen?
Milloin muuttui sääntö että keviä ei saa teipata vaihejohtimeksi?
-
- Viestit: 1315
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Mites kevi saako teipata pen johtimeksi?Täpinä kirjoitti: ↑La Elo 17, 2019 12:22 pmEi koskaan ole saanu teipata keviäjussi_oulu kirjoitti: ↑La Elo 17, 2019 11:17 am Tuo kevi ei ole ilmeisesti aina ollut "pyhä" tuon teippaamisen suhteen?
Milloin muuttui sääntö että keviä ei saa teipata vaihejohtimeksi?
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
wiki sanoo näin:
PEN-johtimien on oltava kelta-vihreäraitaisia koko pituudeltaan ja johtimen päät on merkittävä sinisellä lisämerkinnällä.
oliko jossain oikeammin kerrottu?
PEN-johtimien on oltava kelta-vihreäraitaisia koko pituudeltaan ja johtimen päät on merkittävä sinisellä lisämerkinnällä.
oliko jossain oikeammin kerrottu?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Taas olis kysymys pykälistä tietäville:
On mittauskeskus, josta on suoraan syöttö pääkytkimen ohi vieressä olevaan kaappiin verkonvaihtokytkimelle. Verkonvaihtokytkin toimii siis pääkytkimenä. Onko tilanne säädösten mukainen?
On mittauskeskus, josta on suoraan syöttö pääkytkimen ohi vieressä olevaan kaappiin verkonvaihtokytkimelle. Verkonvaihtokytkin toimii siis pääkytkimenä. Onko tilanne säädösten mukainen?
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 22701
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Yhdessä uudiskohteessa mittauskeskuksella pääkytkin korvattiin verkonvaihto kytkimellä.
Mulla ei ole nyt sataprosenttisesti tietoa mutta minun mielestäni se voi kyllä korvata pääkytkimen. Pitää olla merkinnät myös.
Tässä tapauksessa mietityttää nyt että meneekö sen vanhan pääkytkimen kautta joitain
Miten koko systeemi mittarin suhteen..
Mutta siis tehtaslaisessa perus varavoima mittauskeskuksessa verkonvaihto kytkin korvaa pääkytkimen.
Mulla ei ole nyt sataprosenttisesti tietoa mutta minun mielestäni se voi kyllä korvata pääkytkimen. Pitää olla merkinnät myös.
Tässä tapauksessa mietityttää nyt että meneekö sen vanhan pääkytkimen kautta joitain
Miten koko systeemi mittarin suhteen..
Mutta siis tehtaslaisessa perus varavoima mittauskeskuksessa verkonvaihto kytkin korvaa pääkytkimen.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
- Taloon tuleva syöttökaapeli menee pääsulakkeitten kautta mittarille, jolta syöttö verkonvaihtokytkimelle vieressä olevaan toiseen teräskoteloon.Jammu kirjoitti: ↑Ke Huhti 15, 2020 9:49 pm Yhdessä uudiskohteessa mittauskeskuksella pääkytkin korvattiin verkonvaihto kytkimellä.
Mulla ei ole nyt sataprosenttisesti tietoa mutta minun mielestäni se voi kyllä korvata pääkytkimen. Pitää olla merkinnät myös.
Tässä tapauksessa mietityttää nyt että meneekö sen vanhan pääkytkimen kautta joitain
Miten koko systeemi mittarin suhteen..
Mutta siis tehtaslaisessa perus varavoima mittauskeskuksessa verkonvaihto kytkin korvaa pääkytkimen.
- Mittauskeskuksen pääkytkin on täysin kytkemätön. Mittauskeskuksessa on siis kytkettynä vain pääsulakkeet ja mittari.
Viimeksi muokannut olliki, To Huhti 16, 2020 2:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Öö.. jos valtakunnan verkon puuttuessa otta sähkön agren genusta ni onko mieltä sitä sähköä mittarin läpi ajaa?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Ei tossa genun virta mittarin läpi mene.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Tarkensin viestiä hieman, ettei tule tulkintavirheitä.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 10723
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Taas olisi pari kysymystä nykyiset pykälät ja paragraafit hallitseville, sähkömoottorikäytön turvakytkimestä:
- Puhallinpatterin 3~ moottoria ja ilmansekoittajan 1~moottoria ohjataan samasta kytkentäkaapista. 3~moottorille on logiikan ohjaama kontaktori ja moottorisuoja, 1~ moottorille 0-3 nokkakytkin (manuaalikäyttö, nopeuden säätö) ja sulake. Voiko yhtä turvakytkintä käyttää kummallekin moottorille niin, että se asennetaan kytkentäkaapin syöttökaapeliin, vai pitääkö kummallekin moottorille olla oma turvakytkin kytkentäkaapin ja moottorin välissä? Kumpikin moottori saa olla pois kytkettynä toisen huoltamisen aikana.
- Voiko lukittava turvakytkin olla saman kytkentäkotelon kannessa, missä ykköskohdassa kuvatut moottorinohjauksen osat, merkkivalot ym. ovat, vai pitääkö turvakytkin asenta erilliseen koteloon? Vannesahassa ja ajoneuvonostimessa ainakin lukittava turvakytkin on samassa kotelossa käyttökytkinten kanssa ja toimii koko laitoksen päävirtakytkimenä.
- Voiko stokerin ruuvin moottorin lukittava turvakytkin olla kattilahuoneen puolella vai pitääkö se asentaa säiliöhuoneen puolelle? Jos se pitää olla säiliön vieressä, niin sitten tarvitaan varmaankin ATEX-koteloitu turvakytkin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Missä tuo ruuvin moottori on? Nuo tilat pitää määritellä. Ollaan mielestäni hyvin tulkinnanvaraisella alueelle. Joskus on viety turvakytkin atex-alueen ulkopuolelle. Avaa asiaa enemmän. En ole kovin guru aiheessa, mutta jotain tiedän.jiipee kirjoitti: ↑Su Syys 12, 2021 1:12 pm Taas olisi pari kysymystä nykyiset pykälät ja paragraafit hallitseville, sähkömoottorikäytön turvakytkimestä:
- Voiko stokerin ruuvin moottorin lukittava turvakytkin olla kattilahuoneen puolella vai pitääkö se asentaa säiliöhuoneen puolelle? Jos se pitää olla säiliön vieressä, niin sitten tarvitaan varmaankin ATEX-koteloitu turvakytkin.
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
- Paikkakunta: Kalvola
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Tähän jatkokysymys: jos se saa olla kattilahuoneessa, niin tarviiko sitä olla ollenkaan vai riittääkö että koko laitteistolla 1 turvakytkin joka oven vieressä. Eli stokerin ohjauskeskuksen syöttö tämän kautta.jiipee kirjoitti: ↑Su Syys 12, 2021 1:12 pm Taas olisi pari kysymystä nykyiset pykälät ja paragraafit hallitseville, sähkömoottorikäytön turvakytkimestä:
- Voiko stokerin ruuvin moottorin lukittava turvakytkin olla kattilahuoneen puolella vai pitääkö se asentaa säiliöhuoneen puolelle? Jos se pitää olla säiliön vieressä, niin sitten tarvitaan varmaankin ATEX-koteloitu turvakytkin.
Näitten kanssa pelattu hieman, jos esim. laajempi laitteisto jossa siiloruuvi, lokerosyötin, syöttöruuvi, tuhkanpoisto, nuohoukset jne. niin 3~ moottoreita voi olla vaikka 7 + 6 puhallinta. Jotkut sähkömiehet haluaisi laittaa joka moottorille turvakytkimen vaikka ovat samassa tilassa (kattilahuone). Toki saa ainakin liikevaihtoa, samalla turhaa työtä, monta vikapaikkaa ja monta mahdollisuutta käyttäjän tekemään virheeseen josta seuraa häiriö. Yksi suunnittelija tätä selvitti ja sanoi että 1 turvakytkin koko laitteistolle, sijainti samoin kuin öljypoltinkytkimellä, eli oven pieleen. Jos laitteistoa huolletaan/korjataan, tosta pelit seis. Jos superhyvän tekisi niin moottoreihin kilvitys mistä saavat syötön ja mistä kytkimestä katkeaa. Tuhkaruuvi jos menee ulos ja sen moottori on ulkona, voisi olla perusteltua laittaa turvakytkin, mutta se taas aiheuttaa ilkivallan riskin, eli senkin laittaminen usein turhaa.
Stokereissa en ole muistaakseni nähnyt turvakytkimiä täyttö-/stokerihuoneissa koskaan, ei ole ehkä ollut kellään tapana laittaa...
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
En puutu varsinaiseen kysymykseen, mutta jos/kun prosessilaitteissa on useita turvakytkimiä on niissä yleensä apukoskettimet, joilta lukitukset ja/tai hälytykset juuri virhettoimintojen eliminoimiseksi.
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
- Paikkakunta: Kalvola
- Viesti:
Re: 2. kysymys sähkömiehille
Se on juurikin noin, mutta apukoskettimilliset turvakytkimet ei ole ihan perus onnisen kamaa ja väki kylvää tavallisia 3-kärkisiä joita helposti saa - ongelmia voi tulla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, heijo ja 49 vierailijaa