Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
-
- Viestit: 306
- Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
- Paikkakunta: Muhos
- Viesti:
Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
Meinasin vaihtaa kampiakselin etustefan, kun hikoilee siitä öljyä.
Kampiakselilla on kuitenkin tuo päätymutteri, joka ensin pitäisi saada irti. Koputtelin lukituslevyn auki ja koetin avata mutteria traktorin vaihde päällä. Traktori koitti liikkeelle.
Tei pidätystyökalun kampuralle vanhasta hydraulipumpun akselista, jossa on sama booritus kuin kampuran päässä. Ei edelleenkään inahdustakaan.
Lämmitin sähköisellä kuumailmapuhaltimella. Ei inahdustakaan.
Nyt laitoin CRC:tä ja aattelin käydä kylältä hakemassa sellaisen pienen kaasupuhalluslampun - mun vanha sellainen on rikki. Josko enempi lämpö auttaisi.
Onko tuohon muita vinkkejä? Eikö siinä ole ihan normaalit oikeankätiset kierteet? Eli lienee vain 46 avaamatonta vuotta jumittaneet?
Mikä muuten on koko mutterin merkitys? Eikö se ole vain kampiakselissa kiinni, eikä sinällään kiristä mitään osaaa paikalleen?
Tuo stefan vaihto onnistunee tuosta päältä päin - ainakaan en uudesta stefasta huomannut mitään merkkiä, miksei onnistuisi?
Kampiakselilla on kuitenkin tuo päätymutteri, joka ensin pitäisi saada irti. Koputtelin lukituslevyn auki ja koetin avata mutteria traktorin vaihde päällä. Traktori koitti liikkeelle.
Tei pidätystyökalun kampuralle vanhasta hydraulipumpun akselista, jossa on sama booritus kuin kampuran päässä. Ei edelleenkään inahdustakaan.
Lämmitin sähköisellä kuumailmapuhaltimella. Ei inahdustakaan.
Nyt laitoin CRC:tä ja aattelin käydä kylältä hakemassa sellaisen pienen kaasupuhalluslampun - mun vanha sellainen on rikki. Josko enempi lämpö auttaisi.
Onko tuohon muita vinkkejä? Eikö siinä ole ihan normaalit oikeankätiset kierteet? Eli lienee vain 46 avaamatonta vuotta jumittaneet?
Mikä muuten on koko mutterin merkitys? Eikö se ole vain kampiakselissa kiinni, eikä sinällään kiristä mitään osaaa paikalleen?
Tuo stefan vaihto onnistunee tuosta päältä päin - ainakaan en uudesta stefasta huomannut mitään merkkiä, miksei onnistuisi?
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
- Viesti:
Re: Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
Pitää se mutteri jakopään ratasta kiinni. 500nm on mutterin momentti että eiku irti vaan voimalla
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
Tartilla jytkäyttää mutterin auki! Tarvii vaan olla kunnollinen avain, ja mielellää apumies pitämässä jollain halolla avainta kunnolla mutterilla, ja tietysti varmistaa että avaimen varsi ei tuhoa mitää, vaan nojaa etukehtoon.
-
- Viestit: 306
- Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
- Paikkakunta: Muhos
- Viesti:
Re: Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
Onko oikeasti noin, että jakopään ratas on irrallinen, eikä ole kiinteästi jyrsitty kampiakseliin? Voiko tuo ratas pyörähtää, jos avaan mutterin -> jako sekaisin?
Taidan huomenna parannella tuota pidätystyökaluani siten, että sen varren saa nojaamaan etukehtoon. Nyt se joustaa muutenkin, kun tein sellaisen, jolla saa moottoria pyöriteltyä jäähdyttäjän ollessa paikallaan. Startilla en uskalla ruveta ryskimään - muutenkaan en halua, että moottori pyörii yhtään ylimääräistä nyt kun syöttöpumppu on irti.
Mutta jos ei lähde, niin sitten ei lähde. Taidan jättää lämmittämättä kaasulla. Johtaa äkkiä pattitilanteeseen, jossa mutteri on edelleen jumissa ja stefa sulanut
Taidan huomenna parannella tuota pidätystyökaluani siten, että sen varren saa nojaamaan etukehtoon. Nyt se joustaa muutenkin, kun tein sellaisen, jolla saa moottoria pyöriteltyä jäähdyttäjän ollessa paikallaan. Startilla en uskalla ruveta ryskimään - muutenkaan en halua, että moottori pyörii yhtään ylimääräistä nyt kun syöttöpumppu on irti.
Mutta jos ei lähde, niin sitten ei lähde. Taidan jättää lämmittämättä kaasulla. Johtaa äkkiä pattitilanteeseen, jossa mutteri on edelleen jumissa ja stefa sulanut
Re: Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
Ei se mihinkään pyörähdä, kiilalla lukittu. Jollen vallan väärin muista, tuurnalla lyömällä olen avannut mainitun mutterin 502:n koneesta.jkohvakk kirjoitti:Onko oikeasti noin, että jakopään ratas on irrallinen, eikä ole kiinteästi jyrsitty kampiakseliin? Voiko tuo ratas pyörähtää, jos avaan mutterin -> jako sekaisin?
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
- Viesti:
Re: Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
On se ratas siellä kiilalla ja rympillä kiinni. Kunnon vastin ja voimaa
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
-
- Viestit: 306
- Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
- Paikkakunta: Muhos
- Viesti:
Re: Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
Lähtihän se. Menin suunnittelemaan pidätystyökalun parantamista siten, että se nojaisi etukehtoon. Päätin kokeilla vielä kerran nykyisillä aseilla. Ehkä CRC auttoi muutamassa tunnissa. Tai sit oli tullu voimaa lisää.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2020 10:25 pm
- Viesti:
Re: Valmet 700 kampiakselin päätymutterin irroitus / etustefan vaihto?
Mikä merkitys sillä isolla mutterilla on kampiakselin päässä?
Onko kampuran päässä oleva rihlattu osuus kiinteästi samaa kampiakselia eli jos rihlat on entiset niin pitääkö irroittaa koko kampakseli?
Onko ehdotuksia em. rihlojen korjaamiseksi?
Onko kampuran päässä oleva rihlattu osuus kiinteästi samaa kampiakselia eli jos rihlat on entiset niin pitääkö irroittaa koko kampakseli?
Onko ehdotuksia em. rihlojen korjaamiseksi?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], jarikos, Juho M-P ja 47 vierailijaa