Kiinalainen Mönkijä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JiiSPee
Viestit: 1919
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Mika 82 kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 9:10 am Kärryn kanssa peruuteltaessa tuo koukun ja taka-akselin välinen isompi etäisyys on hyvä asia. Kettumainen pakiteltava sellainen, jossa koukku lähes akselissa kiinni.
Juuri näin, mönkkäreillä hyvin vaikea ainakin tottumattoman peruutella kun koukku syvällä esim. autoon verrattuna, kärry kun lähtee kääntymään niin ei meinaa millään keretä korjaamaan kun on jo linkussa ja aisa ottaa myös hyvin äkkiä renkaisiin.
Itse olen omassani hieman siirtänyt koukkua ulommaksi peruutusta helpottamaan.
Mauri Tähkä
Viestit: 362
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Kardaani kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 6:35 pm Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos panssarille olisi tilausta, varmaan Iron Baltic tai vastaava semmoisia tekisi. Liekkö joku muu malli Linhailta kovemmassa suosiossa?
Linhai 300 on kuin onkin käytettyjen tarjonnan perusteella suosituin malli. Ihmettelen, miksi ei valmista pohjapanssaria ole saatavilla. Saattaisin silloin jopa harkita uuden Linhain ostoa, mutta edelleen, ei se panssarin itse rätääminen niin hirveenä kiinnostaisi.

AIka heikkoa näyttää myös olevan panssarien saanti muihinkin vähän tuoreempiin max 4 tonnin kiinanvehkeisiin. Silloin pitää katsoa jo yli neljän tonnin mönkijöitä, joka on nyt liikaa. Se nelisen tonnia on se äärimmäinen raja, jos tosiaan kyseisessä kulkineessä kyseessä on äärimmäisen hyvä hinta-laatusuhde.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
-Masa-
Viestit: 1367
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

JiiSPee kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:57 pm
Mika 82 kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 9:10 am Kärryn kanssa peruuteltaessa tuo koukun ja taka-akselin välinen isompi etäisyys on hyvä asia. Kettumainen pakiteltava sellainen, jossa koukku lähes akselissa kiinni.
Juuri näin, mönkkäreillä hyvin vaikea ainakin tottumattoman peruutella kun koukku syvällä esim. autoon verrattuna, kärry kun lähtee kääntymään niin ei meinaa millään keretä korjaamaan kun on jo linkussa...
Tuossa on pari huomioonotettavaa asiaa. Kun koukku viedään pitkälle ja korkealle, niin tulee huoimattavasti isompi vääntö rakenteisiin. Puhun nyt tuon koukun modaamisesta juurikin CfMotossa. Siinä on alunperin suoran pitkän sisäkkäin menevän RHS putken päässä koukku. Jos tuon vaan nostaa ylöspäin, tulee sama vaikutus kuin kruunukorkin avauksessa. Ja ei esim. traktorissa tuo koukku kovin kaukana taka-akselista ole.
MF 4245 -98
Harjoittelija
Viestit: 120
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija »

Osta Honda. Minulla ollut neljä, joista uutena ostettu TRX350 vm -86 toimii vieläkin (tosin ei enää itsellä).
Samoin nykyiset Rubiconit 2002 ja 2007 + yksi tuoreempi TRX450. Olleet todella kovassa metsäkäytössä ja kaikki toimii edelleen. Öljyt vaihdeltu parin kolmen vuoden välein. Ja pari kertaa joku muutaman kympin anturi uusittu, Muuta ei ole juurikaan tarvinnut tehdä.
Mauri Tähkä
Viestit: 362
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No niin, eli tämä viimeinen kaveri, joka kirjoitti. Olen tullut vähän melkein siihen suuntaan, että ottaisi vanhemman länsi- tai japskimönkijän. Maantieajonhan siinä menettäisi, mutta onko nuo kiinamönkijät (tai taiwanin-) sitten venäläistä rulettia vaiko ei? Linhai 300 -malleja olisi hyvin saatavilla.

Ainakin viime kesänä kun ajelin työnantajan yli 15 vuotta vanhalla Cat räähkällä, niin siinä kunnossa oleva laite vei tiettömien taipaleiden taa. Jotain kertoo luotettavuudesta, joskin Cattia en halua heikon magneeton vuoksi. Mutta muut ehkä. Catissa vaatii RPM:ää niin paljon, että lataa riittävällä virralla.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Makuasia tietty, mutta itse en kilvetöntä ostaisi. Tästä aasinsilta siihen että kilvellinen traktori lienee helpompi myydä, jos tarvii joskus. Traktoriksi rekisteröidyllä ei tarvii yhtään jännittää kun sillä kuitenkin tulee maantieajoa jossain määrin ja traktorin liikennevakuutus 50€ luokkaa vuodessa. Kilvettömän maastomönkijän vakuutuksen arvelisin olevan jossain 300-500€/vuodessa.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kilvettömän maastomönkijän vakuutuksen arvelisin olevan jossain 300-500€/vuodessa.
Riippuu paljon vak yhtiöstä, mut satasen maksulla on selvinny, eli liikennevakutus.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

No on melkoiset erot, tai sitten hinnat on tulleet alaspäin. Omakohtainen tietoni on vuodelta 2017 jolloin pohdin tuota, ottaako maastomalli vai traktori. Yhtiöiden tarjoukset maastomalliin oli silloin 250€ luokkaa ja traktoriin 40€.
jolliva
Viestit: 315
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja jolliva »

Itse katsellut nyt pari kuukautta mönkijöitä, kauppaan asti en ole kerinnyt vielä. Yksi oli torissa jonka olisin ostanut mutta hävisin ajallisesti muutaman tunnin toisen hyväksi.Kun moottori pitäisi olla vähintään 500. Kun katselee myyntilistoja niin kuitenkin näitä kiinalaisia on uusia myynnissä kolmenvuoden takuulla plus yhden vuoden lisätakuulla. Niin väkisinkin alkaa kallistua uuden ostamiseen ja kyse on traktoriksi rekisteröidyksi. Tähän on tyhjä neuvoa osta traktori koska pihassa on sellainen. Mutta jonkinlainen mönkijä kuume on, vai olisko vain vähän lämpöä. :D
Universal Four
Viestit: 1200
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Täällä kuulostaa olevan mönkkäreihin perehtyneitä niin joku varmaan tietää.
Nimittäin mitä sanoo pykälät, pitääkö traktorikilvellisen mönkijän peräkärryn olla rekisterissä tiekäytössä?
Löysin pikavilkaisulla pykälistä vain painoa koskevia määräyksiä, mutta en em. asiaa.

Käytäntö ja teoria tietysti erikseen, mutta nyt kiinnostaa virallinen totuus.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Kaarlo63
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2024 7:10 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kaarlo63 »

Oli niinkauan ok, kunnes palo johdot vinssin takia oikoseen kun työns lumia.Aloin kyseleen uusia ,mutta saanti heikkoa olis saannu mut joutunut oottamaan,ja sanoivat suoraan että jos boxeja menny nii tuloo, viel vaikeemmaks.Vähän heikkotehonen tosi hommiin,eli mulla lähinnä puunajoon.Lisäksi kiintee taka-akseli,ei hyvä.Pakilla ei menny mihinkää mettässä jos oli kuuppakärri ja pyörien edessä kivi tai kanto.
Ostin tilalle 2008 yamaha grizzlyn 450.Ei voi puhuu saman päivänäkää jos joutuu mettässä ajelee ja jotain painavampaa roudaa.Differentiaali lukot yms erillisjousitetut pyörät.
Pataässä
Viestit: 1983
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Universal Four kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 11:40 am Täällä kuulostaa olevan mönkkäreihin perehtyneitä niin joku varmaan tietää.
Nimittäin mitä sanoo pykälät, pitääkö traktorikilvellisen mönkijän peräkärryn olla rekisterissä tiekäytössä?
Löysin pikavilkaisulla pykälistä vain painoa koskevia määräyksiä, mutta en em. asiaa.

Käytäntö ja teoria tietysti erikseen, mutta nyt kiinnostaa virallinen totuus.
Totuus kärrystä, ei tarvi olla kilvissä koska kömpiä on traktori ja perässä tai edessä ja jopa sivulla voi olla mikä tahansa laite.
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Kaarlo63 kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 3:21 pm Oli niinkauan ok, kunnes palo johdot vinssin takia oikoseen kun työns lumia.Aloin kyseleen uusia ,mutta saanti heikkoa olis saannu mut joutunut oottamaan,ja sanoivat suoraan että jos boxeja menny nii tuloo, viel vaikeemmaks.Vähän heikkotehonen tosi hommiin,eli mulla lähinnä puunajoon.Lisäksi kiintee taka-akseli,ei hyvä.Pakilla ei menny mihinkää mettässä jos oli kuuppakärri ja pyörien edessä kivi tai kanto.
Ostin tilalle 2008 yamaha grizzlyn 450.Ei voi puhuu saman päivänäkää jos joutuu mettässä ajelee ja jotain painavampaa roudaa.Differentiaali lukot yms erillisjousitetut pyörät.
En allekirjoita jäykän taka-akselin huonoutta puunajossa.
JiiSPee
Viestit: 1919
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Fred Scuttle kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 8:37 am En allekirjoita jäykän taka-akselin huonoutta puunajossa.
En minäkään, jäykkää akselia karsastetaan ihan turhaan, teoriassa voi tuntua huonolta, mutta hyvin harvoin käytännössä on siitä kiinni ja käytännössä onkin sitten monesti vaan hyötyä.
karir
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja karir »

Itse puljasin muutaman vuoden 2013 Kymcon 400cc kanssa, tehty Taiwanissa. Oli alle 100h ajettu kun ostin sen. Variaattorin kanssa ongelmia, tyhjäkäyntiä pyöri vain satunnaisesti, lataus 15,6v, varaosien saanti hyvin hankalaa... . Oma mielipide on että kiina/taiwan laiteiden kanssa ei kannata puljata vaikka saisi ilmaiseksi. Honda, Yamaha tai Can-Am olisi minun suositus. Aikani etsin käytettyä mutta olivat kalliita vrt uusi. Lopulta löytyi uusi ylivuoteinen Can-Am 570 (2020) 7650e (STD malli eli DPS:ää eikä vinssiä) - erittäin tyytyväinen olen ollut 160h tuntia kertynyt. DPS ja vinssi olisi nostanut hintaa yli 3000e
Goessi
Viestit: 1
Liittynyt: La Huhti 06, 2024 8:49 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Goessi »

Onks kellään tietoa että mistähän saisi Goes iron 450 (2023) lokasuojan levikkeet?
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7783
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

JiiSPee kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 10:48 am
Fred Scuttle kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 8:37 am En allekirjoita jäykän taka-akselin huonoutta puunajossa.
En minäkään, jäykkää akselia karsastetaan ihan turhaan, teoriassa voi tuntua huonolta, mutta hyvin harvoin käytännössä on siitä kiinni ja käytännössä onkin sitten monesti vaan hyötyä.
Miten muuten näitä jäykällä taka-akselilla olevia on valikoimissa,minua ne kiinnostaa sen takia,kun on neljä kappaletta vähemmän särkyviä niveliä.
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ainakin Hondalla on vielä pari mallia: TRX520FE2 ja TRX420FE1.
KKH
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 05, 2023 9:02 am
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja KKH »

Mulla on jokusen vuoden ollut 300 Keeway eli sama kuin Linhai. Osa osista sopii Polariksesta. Moottori, voimansiirto ja alusta kestää kyllä, mutta ympärille sijoitetut osat on halvempia/heikompia. Kaasutinta pitää säädellä ilmojen mukaan ja silti käyntiin lähtö ja tyhjäkäynti on välillä hukassa. Ja kun pitää olla rikkaalla niin syö tulppia. Hivenen auttaa kun käyttää bensan seassa reilusti tenttua. Pidemmän seisomisen jälkeen pitää kaasari käyttää irti ja palasina ja rassata kanavat auki, se tosin johtuu nykybensasta. Vaihdekepin alapää on sohlo ja joskus menee kaksi vaihdetta päälle yhtäaikaa. Käytättää kepin irti, että saa jumin auki. Takajarrut rupesi reistaamaan eli niihin tuli paine vaikka ei koskenut jarrukahvaan tai - polkimeen. Poistin kokonaan pois käytöstä kun etujarrut riittää kyllä. Ja usein se astinlaudan alla oleva jalkajarrun sylinteri on näistä hajalla. Keskipakokytkin on alimitoitettu ja kuumenee auratessa tai raskaassa ajossa ja vaihteita ei saa vaihdettua kun kytkin ei irrota. Toisaalta taas ei pidä peruutettaessa pahassa paikassa tai raskaan kärryn kanssa. Isompaa kytkintä on saatavilla. Alipainetoiminen bensapumpou lakkasi antamasta bensaa, ohitin letkulla kun toimii ilman pumppuakin. Mittaristo on ollut pimeänä jo pitkän tovin. Alustasta ei ole mennyt kuin yksi pyörän laakeri. Samoja osia on isommissa Polleissa. Katteet on palasina kun en ole säälinyt. Voima ja paino tuosta loppuu raskaissa töissä. Oikeastaan olen yllättynyt miten hyvin on kestänyt säälimätöntä käyttöä ja huonoa huoltoa, korjattu vain kun on tullut vikaa.

Naapurilla on TGB ja muistaakseni hyvin pitkälti sama kuin Honda tai yömaha, mutta siinäkin kokoonpano ja moottorin ulkopuoliset osat halvempia/huonompia.
gaz
Viestit: 414
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja gaz »

Fred Scuttle kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 8:37 am
Kaarlo63 kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 3:21 pm Oli niinkauan ok, kunnes palo johdot vinssin takia oikoseen kun työns lumia.Aloin kyseleen uusia ,mutta saanti heikkoa olis saannu mut joutunut oottamaan,ja sanoivat suoraan että jos boxeja menny nii tuloo, viel vaikeemmaks.Vähän heikkotehonen tosi hommiin,eli mulla lähinnä puunajoon.Lisäksi kiintee taka-akseli,ei hyvä.Pakilla ei menny mihinkää mettässä jos oli kuuppakärri ja pyörien edessä kivi tai kanto.
Ostin tilalle 2008 yamaha grizzlyn 450.Ei voi puhuu saman päivänäkää jos joutuu mettässä ajelee ja jotain painavampaa roudaa.Differentiaali lukot yms erillisjousitetut pyörät.
En allekirjoita jäykän taka-akselin huonoutta puunajossa.
Väittäisin et jäykkä taka akseli on parempi puun ajossa kun voi laittaa kunnolla aisalle painoo ja kärry ei retkuta jousittaessa. Hupiajossa on eri juttu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: TomppaHe ja 30 vierailijaa