Vallukuume, apua kaivataan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

dexta_59
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 9:48 am
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja dexta_59 »

Nyt tarvitsen apua Vallukuumeeseen. Muutaman viikon olen katsellut pitkiä toveja 502 ja 602 myynti-ilmoituksia eikä kuume helpota. Auttaisi, jos jollakulla on tietoa miksi moista kampetta ei pidä hankkia. 502 ja 702 on tuttuja lapsuudesta, kun serkkujen maatiloilla sain niillä kesäisin ajella ja olivat poikasellekin mukavia käsitellä. Dextalle pitäisi saada kaveri mökin metsäleikkeihin. Eli ei tarvitse peltohommiin.
Tosiaan, kertoisitteko huonoja puolia, mulla on vain kultaisia muistoja :D
Sekin voisi auttaa, jos saisi asiallista vertailua Ford 4000 kanssa.
Jag fattar inte snart, men det är så underbart, att efteråt är allt så klart.
Nopsasti en hoksaa, mutta ihmeellistä on, että jälkeenpäin kaikki on niin selvää.
Dexta-59, Valmet 502 -74, Stihl MS200, Honda CBF 1000
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Valmet-kuume on aina positiivinen asia :D
Ainakin jos 4000 fordiin vertaa noita kahta vallua, niin tasalattiahytti on ainakin Valmettien etu..ja ominaisuudet muutoinkin paremmat.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
heijo
Viestit: 2706
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja heijo »

Ainakaan huonommin porrastettua vaihteistoa saa hakea, puhumattakaan vaihdekaaviosta. 502 on jotenkin tussun oloinen, ei ole sellaista terävyyttä vedossa, 602 selvästi sitkeämpi, tosin onhan se poraukseltaan isompi.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

5-6 väli vaihreloorassa pilallisen pitkä.....ei todellakaan jatkoon.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
aarne
Viestit: 1860
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja aarne »

Naapurilla oli aikoinaan 602 tehdasturbo ja tuntui että ei se pysynyt läjässä pyhätöntä viikkoa, ristus miten meltoa rautaa. Kuollaksenikaan en muista oliko siitä yritetty ottaa voimaa ulos enämpi vaiko ei. Omistaja kyllä aikalailla ymmärsi koneiden päälle niin tuskin. Alkoi ilmeisesti momentit olla jokatapauksessa rajoilla pilipalilaatikolle. Kummisetän 502 taas on nalkuttanut oikein mainiosti.
Rokressi
Viestit: 1502
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Juuka
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Liekö noilla vaihteiston välityssuhteilla juurikaan merkitystä kysyjälle, jos kerran metsäajoon vehjettä hankkimassa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Rokressi kirjoitti:Liekö noilla vaihteiston välityssuhteilla juurikaan merkitystä kysyjälle, jos kerran metsäajoon vehjettä hankkimassa.
Jos mettä ei oo ihan kotikulmilla, saattaa jossain tieajossa välitykset potuttaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Lerssinen
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
Paikkakunta: Oulainen E
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ainapa nuo on jaksanut kulkea vaikka loikkaakin isoimmalla :mrgreen:
Asiat sattuu kun ne sattuu.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Omalla kohdalla oli joskus samanlaista kuumeilua. Kuummeilu kuitenkin loppui kun pääsin ajamaan Fordin 4610.
Siitä saakka on yhdessä menty, mitä nyt välillä Majorilla ajellut. Tuossa naapurilla 602 ja kovasti on remontintarvetta joka vuosi vaikka ajot samat kuin tuolla Fordilla.
Fordeja on vähemmän tarjolla, mutta hinaltaan samankuntoista halvempi ja kuulema varaosia saa kun niitä ei ole kukaan tarvinnut. :lol:
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Timukka »

:D Kuume lähtee ainoastaan ostamalla. Varsinkin jos on jo hyviä kokemuksia olemassa. 602 voisi olla noista sopiva vaihtoehto.
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Alkuperäiskuntoiset 502 ja 602, sekä 504 ja 604 Valmetit pitävät hintansa. Kertoo siitä, että ne ovat haluttuja koneita.
dexta_59
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 9:48 am
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja dexta_59 »

Viesti katosi, yritän uudelleen:
Metsä on omalla ja naapuritontilla, joten tieajoa kuorman kanssa ei ole nyt ainakaan tiedossa. Muutenkin suht. pieniä kuormia, perälootalla pärjätään hyvin. Sahalta haen satunnaisesti auton peräkärryllä puutavaraa, mutta ne ajot tykkään tehdä Dextalla, ainakin näillä ilmoilla. Lisäksi kaikki vastaantulijat morjestaa hymy huulilla :)
Jos oikein katsoin konedatasta, niin 4610:n ykkönen ja ilmeisesti pakkikin ovat hitaampia kuin Vallun, se on plussaa Fordille kun jää peliaikaa ja säästää kytkintä.
Jag fattar inte snart, men det är så underbart, att efteråt är allt så klart.
Nopsasti en hoksaa, mutta ihmeellistä on, että jälkeenpäin kaikki on niin selvää.
Dexta-59, Valmet 502 -74, Stihl MS200, Honda CBF 1000
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Lerssinen kirjoitti:Ainapa nuo on jaksanut kulkea vaikka loikkaakin isoimmalla :mrgreen:
Ei oo jaksanut meillä kun lainasin 361 ja 502 valluja.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

dexta_59 kirjoitti:...
Jos oikein katsoin konedatasta, niin 4610:n ykkönen ja ilmeisesti pakkikin ovat hitaampia kuin Vallun, se on plussaa Fordille kun jää peliaikaa ja säästää kytkintä.
Pari ajatusta, ihan yhtä oikeita kuin tähän asti esitetytkin:
Vallussa on kaks käyttökelposta pakkia, Fordissa yksi liian hidas ja yksi liian nopea.
ÄLÄ osta Fordia ilman ohjaustehostinta.
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

kyllä 5-6 vaihteen väli on naurettava 5 kiihdytät kaikki mitä lähtee ja heität 6 niin hyvä että ei hyydy jo siihen. mites vaikka 5tonnin kuormalla no kai sen 6 jossain alamäessä saa päälle niin ettei kone sammu. ja näin foordeihin tottuneena niin ne valmetin jarrut tai hidastimet paremminkin. joko nalkkaa kiinni ja pyörä lukkoon tai ei pidä juuri yhtään. ulosoton kytkentäkin on melko hankala. fordissa 2 sormella vipu päälle pois. ja se valmetin perän/vaihteiston ulina on melkoinen.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
timoraimo

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Ota Buranaa,vaikuttas lämpöhalavaukselta.Oireilee noin.
jassukata
Viestit: 877
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:46 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jassukata »

Ja eikös ainakin noissa vanhemmissa kytkin käryä aika helposti jos vähääkään luistattaa esim. etukuormaajalla soraa kauhaan ottaessa. Tosin taitaa olla helppo vaihtaa kytkinlevy luukun kautta.
Minkä nuorena oppii sitä vanhana kaipaa
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Ei sit muuta kun kattomaan läheltä mieluinen, suomalaisen teollisuuden vastustajia löytyy aina, osa moitteista on ihan totta, osa ei. Toi 5,ja6 vaihteen iso väli voi olla ongelmallista. Tosin meinaa majori ja ferkukin sammua vaikka liikkeestä heittää 6:sen silmään, ilman että on edes kärryä perässä. Ja tutun nuffield 3 sammus siihen paikkaan, tosin sen kone on suutinvikainen, väljä ym.off topic. Ja minusta toi tosi hidas pakkivaihde on just sopiva, voisi hitaampikin olla. Majorin kanssa työkoneen eteen peruutus menee vähän sähläykseksi, ja sen pikkupakki näyttäis olevan samaa luokkaa valmetin kanssa. Sekin toki riippuu tottumuksesta.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Omasta nuoruudesta kokemusta on vain noista vanhoista Valluista (361/500/502) niin metsässä paras kulkija oli tuo 500:n, siinä oli painonjakauma parempi kuin 502:ssa. 502 oli niin etupainoinen, että ei tarvinnut kummoista estettä kun se kaivoi lumesta mullan esiin. 500:n taas tuntui että menee vaikka puuhun kun vain rengas pitää. 602:sta/ Foordeista ei taas mitään kokemusta. Olihan siinä 502:ssa tietysti se parempi hytti.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Vallukuume, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja poweri »

Eka luin että vauvakuumetta mutta se olikin vallu.
Sitten tuli kahvit rinnuksille kun luin että vallussa tasalattiaohjaamo siksi hyvä. Kuivattelen paitaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa