Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Kyllähän ne nykyään näkee tarvikeliikkeessä koneelta et mitä öljyjä ym. menee mihinkin autoon.
Asiakkaan autoon kun oon hakenu huoltokamppeita niin rekkarilla löytyy kaikki.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

nuhvi46063 kirjoitti:Kyllähän ne nykyään näkee tarvikeliikkeessä koneelta et mitä öljyjä ym. menee mihinkin autoon.
Asiakkaan autoon kun oon hakenu huoltokamppeita niin rekkarilla löytyy kaikki.
Niin mutta ei kaikilla pajoilla ole tätä systeemiä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja mauri »

Muinoisessa -96 Golfissa oli ohjaustehostimen öljy Haynesin kirjan mukaan Dexron II -automaattivaihteistoöljy.
Ei liene kovin eksoottista, googlen mukaan vastaavaa löytyy moneltakin valmistajalta.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti:
Siihen on luotettava mitä hyväksyttyjä vaihtoehtoja löytyy, ellei juuri sitä "oikeaa" satu hyllystä löytymään. Ne suositukset löytyy mm. öljyyhtiöiden "kirjoista". Nesteitä on voitu vaihtaa ajan saatossa ja sen selvittäminen voi olla oma juttunsa, ellei ole huoltokirjaan merkitty tai ellei ole koko kirjaa.
Olisin kovin kiitollinen, jos joku löytäisi jostain tuolle vastaavan edullisemman tuotteen myynnissä Suomesta.
STC50519
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:
Siihen on luotettava mitä hyväksyttyjä vaihtoehtoja löytyy, ellei juuri sitä "oikeaa" satu hyllystä löytymään. Ne suositukset löytyy mm. öljyyhtiöiden "kirjoista". Nesteitä on voitu vaihtaa ajan saatossa ja sen selvittäminen voi olla oma juttunsa, ellei ole huoltokirjaan merkitty tai ellei ole koko kirjaa.
Olisin kovin kiitollinen, jos joku löytäisi jostain tuolle vastaavan edullisemman tuotteen myynnissä Suomesta.
STC50519
No eipä kerro minulle yhtään mitään tuo "koodi", eikä sitä kukaan ole väittänyt että se vaihtoehto olisi halvempaa kuin se merkkiliikkeen kauppaama tuote. Nykyisiin autoihin jo myydään ihan merkki- ja mallikohtaisia moottoriöljyjäkin, joiden luokitusvaatmukset pitää selvittää jos meinaa yhteensopivaa löytää.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Toiselta nimeltään litku on texaco cold climate 33270,
eli valmistajan sille antama nimi.
Vaan enpä löydä Texacon tuotteita Suomesta.
Hintahan purkille muodostuu niin, ett
20+€ maksaa enklannissa,
maahantuoja tuplaa hinnan 40€:oon
ja Wetteri myy sent 60€:lla.
No, ei tuohon tuolla vuoto määrällä budjetti kaadu,
mutta ryöstö hintahan tuo on.
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja mauri »

Aikoinaan, kenties vieläkin Renault merkkisissä autoissa piti tarrojen ja muiden ukaasien mukaan käyttää vain Elf öljyfirman tuotteita!
Melkoista kytkykauppaa, molemmat ranskan valtion yhtiöitä.
Saikohan ko tuotteita täällä mistään?
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

mauri kirjoitti:Aikoinaan, kenties vieläkin Renault merkkisissä autoissa piti tarrojen ja muiden ukaasien mukaan käyttää vain Elf öljyfirman tuotteita!
Melkoista kytkykauppaa, molemmat ranskan valtion yhtiöitä.
Saikohan ko tuotteita täällä mistään?
Oli sitä ELF öljyä saatavilla ainakin noista Renun huoltokorjaamoilta. Mutta oli sentään hyväksyntä käyttää muitakin öljyjä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tiedä mikä insinöörien kytkyjuttu on kun pitää systeemit suunnitella niin että näitä extraerikoisia aineita pitää käyttää. Harvoin se ainakaan metallit sitä vaatii, mutta tiivistemateriaalit sitäkin useammin. Nesteillä taas on omat vaatimuksensa, kun ne ei aina sovi käytettyjen metallien kanssa. Vaikka kohta alkaa tuo muovi olla niissäkin päämateriaali. Tuo erikoisaineiden käyttö harvinaisissa ajoneuvoissa on kyllä haasteellista ainakin pienemmille korjaamoille, kun jos sinne hankitaan näitä aineita, ja tarve tulee kerran viiteen vuoteen. Mutta jos asiakaspalvelua hoidetaan niin on sitäkin harrastettava, kuten omalla kohdalla kun piti Fiatiin lukkoperäoljyä hankkia kun yksi asiakas sellaista huollatti, 20 l astia sitten riitti hyvin niihin muutamiin peräöljyn vaihtoihin joita siihen tehtiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tuusari
Viestit: 955
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Tuusari »

Huollan itse kaikki Fordin valmistamat roippeet ja jonkilaista vihkoa pidän siitä mitä tehdään. Tosin joskus loppuu aika ja välineet kesken jotta on ne ollu remonteissa liikkeessäkin. Yleensä jos ne pajalle joutuu niin sillon tehdään kerralla vähän enemmän. Mut sitten pikkuremontit ja huollot teen itse hallin lattialta käsin
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja mauri »

Eipä sitä muiden öljymerkkien sallimista renaultissa varmaankaan merkkihuolloissa kerrottu.

Kun sitten vaikka joku naisihminen tai muu arempi käytti relluaan tietysti merkkihuollossa, niin varmasti sai elfiä. Hintakin oli taatusti riittävä, niinkuin Autorexin maahantuomilla autoillakin. Pitiväthän hinnoittelulla menekin kiitettävän pienenä. Kun maahantuoja vaihtui volvoksi taisi tilanne vähän muuttua, oliko se sitten hyvä vai huono asia ...

Niin, minulla oli joskus auto jossa oli rellun moottori, ei onneksi sentään renault vaan 343 volvo. Ajettuani sillä 180 000 km oli kolmas venttiiliremontti tulossa, ensimmäinen meni takuuseen, kolmatta ei enää hermo kestänyt. Ei jatkoon!
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

mauri kirjoitti:Eipä sitä muiden öljymerkkien sallimista renaultissa varmaankaan merkkihuolloissa kerrottu.

Kun sitten vaikka joku naisihminen tai muu arempi käytti relluaan tietysti merkkihuollossa, niin varmasti sai elfiä. Hintakin oli taatusti riittävä, niinkuin Autorexin maahantuomilla autoillakin. Pitiväthän hinnoittelulla menekin kiitettävän pienenä. Kun maahantuoja vaihtui volvoksi taisi tilanne vähän muuttua, oliko se sitten hyvä vai huono asia ...

Niin, minulla oli joskus auto jossa oli rellun moottori, ei onneksi sentään renault vaan 343 volvo. Ajettuani sillä 180 000 km oli kolmas venttiiliremontti tulossa, ensimmäinen meni takuuseen, kolmatta ei enää hermo kestänyt. Ei jatkoon!

Oliko 1,4 vai 1,7 konella?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Ajomies kirjoitti:
nuhvi46063 kirjoitti:Kyllähän ne nykyään näkee tarvikeliikkeessä koneelta et mitä öljyjä ym. menee mihinkin autoon.
Asiakkaan autoon kun oon hakenu huoltokamppeita niin rekkarilla löytyy kaikki.
Niin mutta ei kaikilla pajoilla ole tätä systeemiä.
Sit on huonoja pajoja :mrgreen:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ajomiehelle.
1,4 bensiini
Auton vuosimalli muistaakseni -79, kuitenkin ensimmäisiä manuaalivaihteilla.
Volvon selitys takuuna tehdylle venttiiliremontille 20 000 km huollon yhteydessä oli "tehtaalle tullut huono sarja venttiileitä". Mutta että jossain 100 000 km jälkeen ja taas 180 000 ei mahdu minun päähän eikä lompakkoon.
Muut autoni olen ajanut ilman moottorimurheita (paitsi se volvon B19K jonka nokkahihna ei yllättäen kestänytkään kuin kaksinkertaisen vaihtovälin :oops: ) tuonne 300 000 km tienoille ja ylikin varmaan, joten ei se kai ajotyylistäkään johdu.
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

mauri kirjoitti:Ajomiehelle.
1,4 bensiini
Auton vuosimalli muistaakseni -79, kuitenkin ensimmäisiä manuaalivaihteilla.
Volvon selitys takuuna tehdylle venttiiliremontille 20 000 km huollon yhteydessä oli "tehtaalle tullut huono sarja venttiileitä". Mutta että jossain 100 000 km jälkeen ja taas 180 000 ei mahdu minun päähän eikä lompakkoon.
Muut autoni olen ajanut ilman moottorimurheita (paitsi se volvon B19K jonka nokkahihna ei yllättäen kestänytkään kuin kaksinkertaisen vaihtovälin :oops: ) tuonne 300 000 km tienoille ja ylikin varmaan, joten ei se kai ajotyylistäkään johdu.
Omat kokemukset on noista pikkuvolvoista 1,7 ja 2,0 litran koneista, ja ne kyllä toimi aika hyvin sen 200 000 - 300 000 km. Tosin se 2,0 litran kone tuntui hivenen ylikokoiselta siihen koppaan. Sellainen 1,4 remmi vedolla oli ainakin heikompi esitys ja ei kauaa suvussa ollut.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

C20 kirjoitti:Ei sillä huoltokirjalla ole mitään merkitystä autonvaihdossa, uusi omistaja voi korkeintaan arpoa ja uskoa että mitä tehty on. Vaihdossa ei saa euron euroa enempää onko kirjaa vai ei, nyt viimekerralla tuli myyjä edes ulkoapäin auton katsomaan kun vaihtoon tarjosin... ...oon todennut että kausihuolto merkatkaa mitä huvittaa kirjoihin. :D
Noin varmaan yli 6-vuotiaan toyotan ja ooppelin kanssa.
Mutta kun auton hinta on vielä yli 10-vuotiaana 30k-40k€, niin kyllä huoltokirja kiinnostaa ja automyyjäkin vaivautuu ihan pihalle asti.
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti:
C20 kirjoitti:Ei sillä huoltokirjalla ole mitään merkitystä autonvaihdossa, uusi omistaja voi korkeintaan arpoa ja uskoa että mitä tehty on. Vaihdossa ei saa euron euroa enempää onko kirjaa vai ei, nyt viimekerralla tuli myyjä edes ulkoapäin auton katsomaan kun vaihtoon tarjosin... ...oon todennut että kausihuolto merkatkaa mitä huvittaa kirjoihin. :D
Noin varmaan yli 6-vuotiaan toyotan ja ooppelin kanssa.
Mutta kun auton hinta on vielä yli 10-vuotiaana 30k-40k€, niin kyllä huoltokirja kiinnostaa ja automyyjäkin vaivautuu ihan pihalle asti.
Mitkä autot nyt noin kalliita ovat yli, 10 vuotiaana, ferrarit ja porsaat jos jätetään laskuista?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ferraria ja possua maanläheisempiä, Mersua , Audia, Lexusta, BMW, Lantikkaa..
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot?p ... 6&yto=2008
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja C20 »

Tommoset 3-4 kympin yli 10 vuotiaathan on autokaupan kuumaa kiertokamaa ja tosi haluttuja autoja normaali autoilijalle, täydellisellä huoltokirjalla :mrgreen: :oops:

Alle 3v autoa ei ole koskaan kukaan katsomassa käynyt, nyt viimesin hankinta kun oli kyseessä niin ikäloppua vaihdokkiani kävi varmaankin uteliaisuuttaan kiertämässä, ulkoapäin vilkaisi ettei lommoja ole ja kysy paljon ajettu? Hyvin lupasi vaihdossa mutta päätin jättää vanhuksen omaan ajoon uuden rinnalle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: akkli, Bing [Bot], gastbaan, Google [Bot], juntunen, Silverhawk ja 46 vierailijaa