Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja rekola »

8400 kirjoitti:Tuntuu vaan autoa myydessä olevan tärkeä että olis se merkkiliikkeen huoltokirja. Mun autossa on sähköinen niin sen väärentäminen ei onneksi onnistu.
Mikäs siitä sähköisestä kirjasta varmemman tekee.Kuitenkin ihmisiä ollut mukana kehittämässä ohjelmistoja.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Öljynvaihto on niin halpaa, että en ala kyllä itse tekemään.
Siinä sitten sähläät jäteöljykeppojen ja suodattimien kanssa. Aikoinaan tein pihassa ja myöhemmin Tee se itse hallissa, mutta en enää.
Ainoastaan museovehkeistä ja traktorista voin öljyt vaihtaa, kun se tuntuu jotenkin liittyvän harrastamiseen,
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja 8400 »

rekola kirjoitti:
8400 kirjoitti:Tuntuu vaan autoa myydessä olevan tärkeä että olis se merkkiliikkeen huoltokirja. Mun autossa on sähköinen niin sen väärentäminen ei onneksi onnistu.
Mikäs siitä sähköisestä kirjasta varmemman tekee.Kuitenkin ihmisiä ollut mukana kehittämässä ohjelmistoja.
No hakee merkkiliikkeestä tulosteet tehdyistä huolloista, tulevat tehtaan tietokannasta. Voi sitten verrata auton omaan sähköiseen kirjaan löytyykö samat tiedot. Aika paljon on niitä että mittarissa vaikka 150 ja huoltoja on tehty 300 asti. Ennen riitti kun osti huoltovihon ja täytteli mieleisekseen, näppärimmät osas tehdä eri käsialoilla merkinnät.
Rokka
Viestit: 273
Liittynyt: Ke Loka 25, 2017 9:37 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Rokka »

8400 kirjoitti:
rekola kirjoitti:
8400 kirjoitti:Tuntuu vaan autoa myydessä olevan tärkeä että olis se merkkiliikkeen huoltokirja. Mun autossa on sähköinen niin sen väärentäminen ei onneksi onnistu.
Mikäs siitä sähköisestä kirjasta varmemman tekee.Kuitenkin ihmisiä ollut mukana kehittämässä ohjelmistoja.
No hakee merkkiliikkeestä tulosteet tehdyistä huolloista, tulevat tehtaan tietokannasta. Voi sitten verrata auton omaan sähköiseen kirjaan löytyykö samat tiedot. Aika paljon on niitä että mittarissa vaikka 150 ja huoltoja on tehty 300 asti. Ennen riitti kun osti huoltovihon ja täytteli mieleisekseen, näppärimmät osas tehdä eri käsialoilla merkinnät.
Itsellä kävi kerran yhden auton kanssa niin että, ostin auton pienestä autoliikkeestä huoltokirja oli ja kaikki muutenkin reerassa. Kun menin katsastaan autoa puolivuotta myöhemmin katsastusmies huomasi että edellisessä katsastuksessa autossa on ollut enempi kilsoja, :twisted:
Sitten aloin selvittää asiaa ja sainkin puoli vahingossa bemarilta puhelimitse listan päivityksistä ym. missä kilsat oli isommat kuin ostohetkellä, bemarin kaveri kyllä sanoi että hän ei niitä tietoja saanut sanoa. Autosta oli ruuvattu 20-30tkm että oli saatu kilsat alle kahteen sataan... autoliike joutui lunastamaan tämän oman ruuvauksensa takaisin
rokkimatti
Viestit: 1624
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Jos pitäs nyt ostaa vanha auto,ja valita kahesta se mieleisempi, niin ottasin sellasen missä on entinen omistaja kirjottanu omat takuunjälkeiset huollot vaikka ruutuvihkoon.
Kaikki kunnia autohuolloille ja alan ammattilaisille kuitenkin.
Omista merkinnöistä jää kuitenkin sellanen mielikuva että on ees yritetty huoltaa ja pitää ajoneuvoa iskukykyisenä.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Rokka
Viestit: 273
Liittynyt: Ke Loka 25, 2017 9:37 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Rokka »

rokkimatti kirjoitti:Jos pitäs nyt ostaa vanha auto,ja valita kahesta se mieleisempi, niin ottasin sellasen missä on entinen omistaja kirjottanu omat takuunjälkeiset huollot vaikka ruutuvihkoon.
Kaikki kunnia autohuolloille ja alan ammattilaisille kuitenkin.
Omista merkinnöistä jää kuitenkin sellanen mielikuva että on ees yritetty huoltaa ja pitää ajoneuvoa iskukykyisenä.
oma isäukko pitää 15tkm liian isona huollon välinä ja tekeekin sen sitten siinä 7tkm kohalla, sitten niitä isän autoja ruostesuojataan ja puunataan koko ajan. Voin sanoo että kyllä on hyvin huollettu, huolehdittu :D
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mitenkähän sellaisessa "ei-merkki-huollossa" toimitaan esimerkiksi ohjaustehostinöljyjen kanssa?
Sen tarkistus ja lisäyshän kuuluvat huolto-ohjelmaan.
Meinaan jos on vaikka Transit, Volvo ja Land Rover vierekkäin ja kaikki kaipaavat kyseistä lisäystä?
Samaa "vihreää nestettäkö" kaikkiin, vai löytyykö omaa jokaiselle? Tai lähdetäänkö peräti ostamaan?
Voi joillakin paikkakunnilla ola kiven alla jotkut nesteet.
Hintaa luulisi huollolle silloin tulevan? Voihan ne tietenkin sanoa asiakkaalle tämän autoaan noutaessa :
"Ei sitten lisätty tehostimeen öljyä, vaikka onkin melkein tyhjä."
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Voihan sen litran putelin oikeaa ohjaustehostimen nestettä ostaa ja täyttää asiakaan säiliön. Antaa loput mukaan tai pitää itsellä. Kokenut korjaaja kyllä tietää, milloin tulee seuraava samaa nestettä kaipaava auto, jos tuleekaan.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mistäs se käydään, vaikkapa uudempaan Defenderiin, ostamassa esimerkiksi Kuusamossa, tai Imatralla?
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

No joo, eipä tietenkään mistään, jos paikkakunnalla ei ole varaosamyymälää kunnollista.
Jäärä
Viestit: 3772
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Itse tein huollot joskus nuorempana. Mutta kun itsellä ei ole tiloja, välineitä eikä oikein suurta osaamista, nìin olen käyttänyt ammattipalveluita.

Tässä uusin tarina: käytinpä kotteroani vuosihuollossa. Meikäläisen huollot ovat muuttuneet kilometrivälihuolloista vuosihuolloiksi, kun ajoja tulee niin vähän. Viime katsastuksessa kerrottiin, että raidetangon toisen puolen ulkonivelessä on väljää, ja se olisi syytä vaihtaa seuraavassa vuosihuollossa. Niin tehtiin ja varmuuden vuoksi molemmissa ulkopäissä ja auto käytettiin katsastuksessa. Leima tuli.

Korjaamolla ei kuitenkaan sattunut olemaan nelipyöräsuuntauslaitteita ja siellä suositeltiin, että käyttäisin autoa siellä missä tällaiset laitteet ovat. Siellä homma tökkäsi kuitenkin siihen, raidetangossa oli vieläkin väljyyttä, nyt sisäpäässä. Hyvä, sisänivel vaihdettiin ja pyörät suunnattiin.

Jäin vain ihmettelemään, miten olennainen vika pääsi kahden tarkastajan läpi. Vai onko katsastus erilaista, kun hyvä korjaamoveli tuo auton hyvän katsastusveljen syyniin?
Kyllä se siitä.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Katsastajakin on vain ihminen, eri yksilöillä eri toleranssit.
Toisekseen jos se ulompi nivel on ollut reilusti väljä, voi sisemmän väljyyttä olla vaikea havaita.
Ja vielä kolmanneksi, onhan se ohjausvarsi voinut kääntyä asentoon jossa väljyys tuntui enemmän kuin katsastuksessa.
Jäärä
Viestit: 3772
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

PuuhaPate kirjoitti:Katsastajakin on vain ihminen, eri yksilöillä eri toleranssit.
Toisekseen jos se ulompi nivel on ollut reilusti väljä, voi sisemmän väljyyttä olla vaikea havaita.
Ja vielä kolmanneksi, onhan se ohjausvarsi voinut kääntyä asentoon jossa väljyys tuntui enemmän kuin katsastuksessa.
Ilmeisestikään ulkonivelen vaihdon jälkeen nivelten väljyyksiä ei edes kokeiltu, vaan uskottiin, että nyt kaikki on OK. Jotenkin tuntuu, että jos nelipyöräsuuntaus ei onnistu, niin väljyyttä pitää olla ohjauksessa melkoisesti.

Ajamisessa en väljyyksiä kylläkään havainnut, sillä leveillä kesärenkailla auto pyrkii vaeltelemaan sorateillä ja huonopintaisilla päällysteteillä aivan luonnostaan. Ja pääosin olen tuollaisia teitä ajellut.
Kyllä se siitä.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Minkä merkkinen ja mallinen auto oli, kun nelipyöräsuuntauksen tarvitsi?
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti:Mitenkähän sellaisessa "ei-merkki-huollossa" toimitaan esimerkiksi ohjaustehostinöljyjen kanssa?
Sen tarkistus ja lisäyshän kuuluvat huolto-ohjelmaan.
Meinaan jos on vaikka Transit, Volvo ja Land Rover vierekkäin ja kaikki kaipaavat kyseistä lisäystä?
Samaa "vihreää nestettäkö" kaikkiin, vai löytyykö omaa jokaiselle? Tai lähdetäänkö peräti ostamaan?
Voi joillakin paikkakunnilla ola kiven alla jotkut nesteet.
Hintaa luulisi huollolle silloin tulevan? Voihan ne tietenkin sanoa asiakkaalle tämän autoaan noutaessa :
"Ei sitten lisätty tehostimeen öljyä, vaikka onkin melkein tyhjä."
Kyllä ne autoon suositellut aineet tarkistetaan mitä siihen laitetaan. Ei sinne laiteta sitä mitä käteen sattuu saamaan. Helpompaa kun on varattu aika etukäteen niin voi jo ennen työn alkamista hommata mahdolliset erikois aineet. Siinäkin on yksi kiista aihe, kenelle kuuluu maksu tästäkin, kun yhden miehen pajalta pitää lähteä jotain hakemaan? Helpottaa se paljon mikäli asiakkaalla on ne erikoislitkut mukana.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja C20 »

Ei sillä huoltokirjalla ole mitään merkitystä autonvaihdossa, uusi omistaja voi korkeintaan arpoa ja uskoa että mitä tehty on. Vaihdossa ei saa euron euroa enempää onko kirjaa vai ei, nyt viimekerralla tuli myyjä edes ulkoapäin auton katsomaan kun vaihtoon tarjosin, muutoin rekkarilla vuosimalli ja itse ilmoitetut kilsat.
Omiin autoihin olen tehnyt ylimääräisen öljynvaihdon normaali huollon välissä ja sen huoltovihkoon kirjottanut kuulakärkikynällä, muutenkin huollan auton keväällä ja syksyllä niin jo alle 2 vuoden päästä kyselevät huollossa että mikä huolto tämä on? oon todennut että kausihuolto merkatkaa mitä huvittaa kirjoihin. :D
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jäärä kirjoitti:Itse tein huollot joskus nuorempana. Mutta kun itsellä ei ole tiloja, välineitä eikä oikein suurta osaamista, nìin olen käyttänyt ammattipalveluita.

Tässä uusin tarina: käytinpä kotteroani vuosihuollossa. Meikäläisen huollot ovat muuttuneet kilometrivälihuolloista vuosihuolloiksi, kun ajoja tulee niin vähän. Viime katsastuksessa kerrottiin, että raidetangon toisen puolen ulkonivelessä on väljää, ja se olisi syytä vaihtaa seuraavassa vuosihuollossa. Niin tehtiin ja varmuuden vuoksi molemmissa ulkopäissä ja auto käytettiin katsastuksessa. Leima tuli.

Korjaamolla ei kuitenkaan sattunut olemaan nelipyöräsuuntauslaitteita ja siellä suositeltiin, että käyttäisin autoa siellä missä tällaiset laitteet ovat. Siellä homma tökkäsi kuitenkin siihen, raidetangossa oli vieläkin väljyyttä, nyt sisäpäässä. Hyvä, sisänivel vaihdettiin ja pyörät suunnattiin.

Jäin vain ihmettelemään, miten olennainen vika pääsi kahden tarkastajan läpi. Vai onko katsastus erilaista, kun hyvä korjaamoveli tuo auton hyvän katsastusveljen syyniin?
Se on hankalampi tutkittava se kumin sisällä oleva raidetangon pää. Tietysti jos on aivan "lötkö" sen näkee ja tuntee ihan pyörästä kääntämällä. Mutta jos siinä ulommassa päässäkin on väljää se väljän tulkkaus menee sitten yleensä siihen. Sitten on vielä nuo alapallonivelien väljyyden löytäminen, ainakin näillä kaksipilarinostureilla kun pyörä roikkuu niin välystä ei useissa tapauksissa tunnu. Nuo katsastuskonttoreiden ravistimet kyllä väljät paljastaa, mutta jos siellä yksi väljä nivel havaitaan niin se kuinka tarkkaan sitten keskitytään niihin muihin on varmasti sitä yksilöllistä toimintaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: Kyllä ne autoon suositellut aineet tarkistetaan mitä siihen laitetaan. Ei sinne laiteta sitä mitä käteen sattuu saamaan. Helpompaa kun on varattu aika etukäteen niin voi jo ennen työn alkamista hommata mahdolliset erikois aineet. Siinäkin on yksi kiista aihe, kenelle kuuluu maksu tästäkin, kun yhden miehen pajalta pitää lähteä jotain hakemaan? Helpottaa se paljon mikäli asiakkaalla on ne erikoislitkut mukana.
Joo, voi joutua Kuusamostakin aika kaukaa putelin hakemaan, kenties Imatraltakin. Eipä silti, kyllä ihan maahantuojan merkkihuollossakin on vääriä aineita suositeltu.
Onkohan ohjaustehostimia ja -simpukoita yms. tuon takia tuhoutunut?
Tiiä sitten mitä vahinkoa aiheuttaisivat, mutta kyllä on aikamoista salapoliisityötä ottaa selville eri litkujen soveltuvuus toistensa lisukkeeksi. Kokonaan liemen vaihtaminen voi olla järkevämpää?
Toinen hyvä arvuuttelu-litku on jäähdytinnesteet.

Tuota ohjaus-litkua tänään marmori-tiskiltä hain ja samalla katsottiin auton huolto- ja korjaushistoria perinpohjin. Kukaan ei puhunut mistään tietosuojasta mitään. Myyjäkin huudahti "Tämähän on P...an H.n entinen auto!"
No, nyt tiedän mitä kaikkee autoon on vaihdettu tehtaaalta lähdön jälkeen. Kätevää sanoisin.
Huoltotiedotkin täsmäsi huoltokirjan kanssa. Ihmetteli kyllä, että missä minä oon huollattanut, kun ei ole merkintöjä?
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti:
Ajomies kirjoitti: Kyllä ne autoon suositellut aineet tarkistetaan mitä siihen laitetaan. Ei sinne laiteta sitä mitä käteen sattuu saamaan. Helpompaa kun on varattu aika etukäteen niin voi jo ennen työn alkamista hommata mahdolliset erikois aineet. Siinäkin on yksi kiista aihe, kenelle kuuluu maksu tästäkin, kun yhden miehen pajalta pitää lähteä jotain hakemaan? Helpottaa se paljon mikäli asiakkaalla on ne erikoislitkut mukana.
Joo, voi joutua Kuusamostakin aika kaukaa putelin hakemaan, kenties Imatraltakin. Eipä silti, kyllä ihan maahantuojan merkkihuollossakin on vääriä aineita suositeltu.
Onkohan ohjaustehostimia ja -simpukoita yms. tuon takia tuhoutunut?
Tiiä sitten mitä vahinkoa aiheuttaisivat, mutta kyllä on aikamoista salapoliisityötä ottaa selville eri litkujen soveltuvuus toistensa lisukkeeksi. Kokonaan liemen vaihtaminen voi olla järkevämpää?
Toinen hyvä arvuuttelu-litku on jäähdytinnesteet.

Tuota ohjaus-litkua tänään marmori-tiskiltä hain ja samalla katsottiin auton huolto- ja korjaushistoria perinpohjin. Kukaan ei puhunut mistään tietosuojasta mitään. Myyjäkin huudahti "Tämähän on P...an H.n entinen auto!"
No, nyt tiedän mitä kaikkee autoon on vaihdettu tehtaaalta lähdön jälkeen. Kätevää sanoisin.
Huoltotiedotkin täsmäsi huoltokirjan kanssa. Ihmetteli kyllä, että missä minä oon huollattanut, kun ei ole merkintöjä?
Siihen on luotettava mitä hyväksyttyjä vaihtoehtoja löytyy, ellei juuri sitä "oikeaa" satu hyllystä löytymään. Ne suositukset löytyy mm. öljyyhtiöiden "kirjoista". Nesteitä on voitu vaihtaa ajan saatossa ja sen selvittäminen voi olla oma juttunsa, ellei ole huoltokirjaan merkitty tai ellei ole koko kirjaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korsteeni
Viestit: 3584
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Lisäilylitkuja mukaillen kysymys. Vieläkö noissa öljyissä liikkuu sitä MIL-luokitusta mainittuna, joka muistaakseni juontuu jenkkien armeijan tarpeista, eli MIL-luokitettua pitäisi pystyä sekoittaa kaikkien muiden vastaavien liemien kanssa ongelmitta? Joskus muistan jossain öljypurkeissa moisen luokan näkyneen, mutta ei ole taas hetkeen tullut kiinnitettyä huomiota...samoin että eihän se kyllä toisaalta kerro yhtään mitään, jos vaatimuksena jenkkien sotakalusto, joka moottoritekniikaltaan neuvostotasolla, jolloin niihin kelpaa lähes mikä vaan joka muistuttaa öljyä ja polttoaineenakin lie käyvän lähes kaikki palava :mrgreen: ...eli osaltani täysin turha kysymys :oops:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: htc_81, Majestic-12 [Bot] ja 38 vierailijaa