Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

antti.hakamaa kirjoitti:Itse huollan autot, mutta täytän huoltokirjan ja leiman paikalle vedän allekirjoituksen joka on yhtä pätevä todistus tehdystä työstä kuin liikkeen leima.
Sama käytäntö täällä.
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Kuten myös.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mulla tulee ne huoltokirjat vain täyteen ennen aikojaan.
Ilmeiseti olettavat auton iän puolta lyhyemmäksi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

:shock:
Viimeksi muokannut PuuhaPate, Su Heinä 29, 2018 10:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

vaniljacreme kirjoitti: tietosuojalain takia mitkään korjaamot eivät saa antaa ajoneuvosta tietoja, jos auto ei ole ollut silloin nimissäsi kun kyseiset huollot ja korjaukset on tehty, eli helppo kusettaa tekaistuilla kuiteilla.
Eipä tuo ainakaan Wetterillä ollut mikään este. Milloin autoille on tullut tietosuoja?
Pikkuvalmet
Viestit: 604
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

Aakku kirjoitti:Mulla tulee ne huoltokirjat vain täyteen ennen aikojaan.
Ilmeiseti olettavat auton iän puolta lyhyemmäksi.
Olen hakenut mersun liikkeestä uuden huoltokirjan, kun on entinen tullut täyteen.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Aakku kirjoitti:Mulla tulee ne huoltokirjat vain täyteen ennen aikojaan.
Ilmeiseti olettavat auton iän puolta lyhyemmäksi.
Sama vika täällä, uusia on pitänyt marmorilta hakea :D
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Pikkuvalmet kirjoitti:
Aakku kirjoitti:Mulla tulee ne huoltokirjat vain täyteen ennen aikojaan.
Ilmeiseti olettavat auton iän puolta lyhyemmäksi.
Olen hakenut mersun liikkeestä uuden huoltokirjan, kun on entinen tullut täyteen.
Ne uudet huoltokirjat on merkitty taas alkamaan nollasta.
Tuollaiseen Motonetin kirjaan olisi selkeä merkitä, jos viitsii sellaiseen rahojaan tuhlata.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/499051/ ... 5-16-sivua
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Autojen huoltamisen aloitin noin 10-vuotiaana kun se oli mielestäni niin kivaa ja kaikkea piti aina korjata ja rakennella, nämä oli siis normaaleja suodatin/öljynvaihtohuoltoja aluksi noin 15-vuotiaana tuli meidän autoihin tehtyä jo kaikki huollot ja remontit. Sitä on nyt jatkunut tässä jo jokunen vuosikymmen enkä ole koskaan korjauttanut/huollattanut autojani muualla.
Joihinkin autoihin olen täyttänyt huoltokirjan kaikkien huoltojen osalta siinä tapauksessa että ne huollot on aiemminkin kirjattu ylös. Sitten sellaiset joissa ei ole huoltokirjassa merkintöjä olen huoltanut vuosittain ja välillä merkinnyt huollot huoltokirjaan.
Viime vuodet olen sen verran laiskistunut että en enää kirjaile mitään ylös, mutta kaikki huollot teen autoihin joka vuosi ja siihen päälle korjaukset tarvittaessa, yleensä ennen kuin mitään varsinaisesti hajoaa eli pienikin oireilu aiheuttaa osien vaihtelua.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Avatar
DeeTee
Viestit: 1195
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja DeeTee »

Huollot ja tavalliset korjaukset tulee tehtyä ite alle kympin autoon vaikka täydellinen huoltokirja leimoineen olisikin, alkuperäisosia toki suosien jotka on usein suht järkihintaisia vrt motonetin roippeet. En näe tarpeelliseksi enää muutaman tonnin autoon keräillä leimoja jälleenmyynnin takia. Jakohihnat ja ilmastoinnin täytöt ym joihin ei resurssit riitä teetän muualla. Tehdyt toimenpiteet ylös kokonaan eri vihkoon pvm/km listauksella ja kuittien kera, ei tähän asti haitannut yhtäkään kaupankäyntiä ja niin kuin ylhäällä jo todettiin pelisilmällä pääsee pitkälle.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
fiat-agri
Viestit: 596
Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja fiat-agri »

Normi öljyn ja suodattimen vaihdot teen pääsääntöisesti itse, isommat jutut sitten korjaamolla.

Olen huomannut vanhaa autoa myydessä että lopulta ratkaisee yleiskunto, huoltokirja tieten hyvä olla mutta ei siinä enää 1000-2000e autolla niin väliä jos muuten on päältä päin kunnossa ja katsastettu.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä välillä nuo huoltotarjoukset vähän huvittaa kun on pitkä lista sellaisia asioita joita luulisi jokaisen auton käyttäjän osaavan "silmäillä" itsekin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Mua huvittaa nuo merkkiliikkeiden huolto-ohjelmat ja varsinkin kuinka tunnollisesti noudattavat niitä. Yhdellä tutulla kävi mursu parikytävuotta pelkästään mursuja tekevässä huollossa ja sitten kun kerran vietiin toiseen huomattiin että siellä oli kohteita laistettu. Mm. perästä ja laatikosta ei ollut koskaan vaihdettu samoin nestekytkintä josta meni sylinterit vaihtoon. ilmeisesti huoltopaappa katsoi vaan kilometrit muttei tajunnut että siellä on myös aika jos tulee ennen kilometrejä.
Laskut tuli kyllä oikein... :D
Kardaani
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Transitin jokaiseen huolto-ohjelmaan ei kuulu löpö- ja ilmansuodattimen vaihto, ellei sitä erikseen pyydä. Tiedä sitten kuuluuko ne jo 100 000km välein tehtäviin, kun tuota huolto-ohjelmaa mistään pääse näkemään. Moottoriöljyjen vaihtoväli 1v tai 50 000km. Itse ajattelin vaihtaa 17t välein, niin menisi tasan tuon 50t huoltovälin kanssa. Varmaankin pitkälti itse tulen tämänkin huoltamaan, vaikka onkin n. 20k€ auto kyseessä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Huolto-ohjelmissa on kaikennäköistä, kuten pissapojan täyttö. Joskus on täytetty ja laskutettu, vaikka oli jo huoltoon mennessä täynnä.
Ilmanpaineetkin pitäisi tarkistaa huolto-ohjelman mukaan. Niin mullekin vakuutettiin tehdyksi ja totesin, että sitten pitää käydä laskemassa pakun paineita, kun ajelen terveisiä. Meni huoltopäällikön naama punaiseksi, kun jäi kiinni. Jarrupalat vaihdettiin kysymättä. Vaadin vanhat nähtäväksi. Myönsivät, että turha vaihto, mutta meni siinä herkistelyn lomassa.
Öljyä lorautettiin 4,75 litraa, vaikka tilavuus oli vain 3,75 litraa. Ei ollut huomannut huoltomies, että omat öljyt oli 5 litran kannussa 4 litran sijaan. Paljon muutakin kummaa, mutta tulisi liian pitkä juttu.

Kaikenlaista sitä voi sattua.
"Mies vei Mersunsa merkkihuoltoon ja unohti kojelautakameran päälle – järkyttyi ensin laskusta, sitten videosta"
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... ta/6847678
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kardaani kirjoitti:Tiedä sitten kuuluuko ne jo 100 000km välein tehtäviin, kun tuota huolto-ohjelmaa mistään pääse näkemään.
Ratkaisu ongelmaasi
http://www.etis.ford.com/
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Takuuajan jälkeen teen itte huollot. Auto tai koneen huoltokirja niin onneton, että siihen ei saa sopimaan omatoimihuollossa tehtäviä merkintöjä tarpeeksi laajasti. Siksi mulla ihan tavallinen ruutuvihko, johon merkitsen kaikki huoltotoimenpiteet ja vaihdetut osat. Siitä on sitten hyvä vuosien saatossa tarkistaa, että mitä kaikkea on tehty ja mitä osia vaihdettu ja millon viimeksi. Huollot teen tehtaan ohjeita mukaillen. Joitakin erikoistöitä ostan korjaamosta/merkkiliikkeestä, kun itsellä ei ole tarvittavia työkaluja tai ohjelmistoja. Autoihin vaihdan vaihteistoöljytkin vaikka sitä ei huolto-ohjelmassa olekkaan.
Huoltokirjalla ei merkitystä jälleenmyynnin kannalta, koska tähän asti ajanut autot paaliin asti.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Ostakaa nyt hyvät ihmiset kunnon auto jos huoltohistoria vaatii blancon romaanin.. Tai sitten vaihtoehtoisesti satuilee sinne vaan tarpeelliset lyhyesti.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Minä huollan pääasiassa itse ja merkkaan huoltokirjaan normihuoltojen lisäksi pvm/km -merkinnällä kaikki vaihdetut osat ja muutkin huollot. Siitä voi aika hyvin selvittää, mitä tehty. Laakerit, hihnat, nivelet jne. Toki kaikki kuititkin löytyy huoltokirjan välistä.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Ite teen kaikki, ja merkkaan huoltokirjaan. Tosin eipä nykyautolle paljoa muuta "huoltoa" tarvitse tehdä kuin öljynvaihto, suodattimet, tulpat ja jakohihna.
Viat sitten korjataan sitä mukaa kun eteen tulee.
Belarus 825 turbo shitbox
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], rattori ja 37 vierailijaa