Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

En muista kirjoitinko jo aiemmin mutta se alkuperäinen mittari on asteikoltaan suurpiirteinen ja niissä tuntuu olevan vielä yksilökohtaisiakin eroja, yli puolenvälin on ihan normaalia ajossa. Paikallaan kun käyttää ja odottaa flektin kytkeytymistä alkaa äkkinäiseltä usko loppua. Sen verran korkealle mittari nousee.
Mika 82
Viestit: 7905
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mulla yksi tuoreempi datsuni (sunny) oli peltoautona ja purki myös akkua. Pistin päävirtakatkaisijan, mutta muistelenko väärin, että japsit voi laturin kautta purkautua?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tuolla ainakin on diodi herätejohdon välissä. Laturi kyllä herää, mutta kun flekti tuntuu ottavan niin paljon virtaa että mahtaako se kuluttaa enämpi kuin laturi tuottaa? Meinaan sekin herättää ihmetystä kun valojen päälle laitossa sen kierrokset laskee.
Koitettu kahdella vesipumpulla, mittarilla, anturilla ja laitoin lisäksi lämppärin kennon nokalle. Seuraavaksi sitten lisämittari. Mutta tosiaan, mistä johtuu että flekti hidastuu :?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
2xford4000
Viestit: 6523
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

laturi osaa hajota niin että purkaa virtaa vaikka ajossa lataakin ok. helppo selvittää. akun + kenkä irti ja navan ja johdon väliin poltin tai valokynä. jos valo palaa akku purkautuu sitä tahtia. sitten vaan sulakkeita yks kerrallaan irti niin kun lamppu sammuu sen sulakkeen takana on virtasyöppö. jos ei sulakkeista niin nappaa laturin piuhan irti niin selvii se. kyllähän flekti ottaa virtaa reilusti, monessa pikkuautossa kierrokset tippuu kun laturi ottaa voimaa. mittaa se flekti paljon ottaa virtaa ja auto kun käy niin voltit akun navoista kun flekti ei käy ja silloin kun käynnistyy. olisko piuha liian pientä jossain välissä kun valot himmenee ja tokihan ne himmenee jos vaikka voltin tippuu jännite akulla kun flekti käynnistyy.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
korjailija
Viestit: 5528
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Syksy on jo niin pitkällä että tässä vaiheessa pitäisi olla jo uusi autoprojekti tallissa kunnostettavana 8)
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei niitä kannata jatkuvasti uusia hommata, ottaa heti sellasen
ikuisuus-projektin niin on aina tekemistä.... :|
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ei kerpeles anna pankkitili myöten tässä tällä hetkellä yrittäjänä ja velallisena :? Brauni tarttis ottaa talvella työn alle.
2x4000:lla olikkn hyvä neuvo. Pitänee koittaa.
Tohon lämpötilaan niin infrapunalla mitattuna sain keväällä seuraavat lukemat
Termostaattikotelo 73-80c°
Yläletku 80-85c°
Syylärin yläsäiliö 87-95c°
Auto ei kylläkään keittänyt missään välissä.
Tankkianturi on vähän ruostunut kehältä. Eikös tuon voisi ratkaista vaan laittamalla maajohdon anturin päältä poraruuvilla runkoon?
Ja taidampa laittaa flektin nappikytkimellä. Tupakansytkärille pitäs vetää sähköt. Ja kattoo miks vilkku toimii vasemmalle vaillinaisisesti. Ja ja ja ja...
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kunnossahan tuo tuntuu olevan. Lämpöjen suhteen.
Viimeksi muokannut 361, Pe Loka 11, 2019 8:59 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Osmo_ kirjoitti: To Loka 10, 2019 9:46 am Satiainen on talviteloilla :) Mieli tekis kylläkin päästä jo fiilistelemään. Pitää vain selvittää että mihin sähkö hukkuu. Viikon seisonnan jälkeen saa ladata akun :?
Lähtisin etsimään vikaa laturista ja sen tasasuuntaajasta.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

361 kirjoitti: Pe Loka 11, 2019 8:53 am Kunnossahan tuo tuntuu olevan. Lämpöjen suhteen.
Just näin! Jos ei kerran ole millokaa keittäny, niin ei se sillon liian kuuman käy!?
Mitä jos korjaisit sen risan mittarin, jos sen väärä näyttö niin kovasti huolestuttaa?!

Miks siihen pitää vassetti laittaa? Eikö omia pumppuja saa toimimaa?
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kerran polttoaine loppui ja toisella kertaa seisoi sen verran niin benzino napalmino oli haihtunut. Pumppu tarvii sen verran kierroksia että imee niin siksi Facetti.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
HAlosseppä
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

No se pumppahan ei ole kunnossa jos noin käyttäytyy. Kalvo venynyt tai venttiili vuotaa. Hankkii vereksen pumpun. Facetti lienee dähköpumppu niin siinä taas uusi virrankuluttaja.
Flektin ja valojen toiminta vaikuttaa täysin normaalilta tuo 35 amp laturin tehoihin nähden. Flekti ei sitä akkua parkissa tyhjennä, jostain muualta karkaa.
Ja flektin laitto kytkimen taakse on sitten varmin keino keittää se kone, joku kerta flekti jää kytkemättä.
Mekaaninen lämpömittäri niin saat mielenrauhan. Noissa 70 luvun japseissa mittarit seilas sinne tänne, joku jännitteen säädinmötikkä oli kojelaudan takana.
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Okei, taas tunnen itseni viisaammaksi :mrgreen:
Tuossahan on K10:n 50A laturi sisäisellä säätimellä. Laitoin siksi, että on yksinkertaisempi ja tehokkaampi. Paikallinen varaosaputka selvittelee ton laturin saatavuutta, jos lähtis siitä liikkeelle.
Taidmpa tällätä tonne lisämittarin. Siis sähköisen lämpömittarin. Harmi vaan että auto on hallin kylmällä puolen kylvinkoneen, betonimyllyn ja klapihäkkien välissä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kannattaa mitata sen laturin tuottama virta ja jännite, ettei turhaa ostele uusia osia, vai joko se on tehty, myös muitten kuluttajien osalta kun auto seisonnassa!?
Tai jos eurot polttelee taskussa niin mikäs siinä, ostaa vaikka uuden laturin huvin vuoks :lol:
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Dynamo on tilauksessa. Johtuen siitä, että niiden saatavuus alkaa olla heikko. Toi laturi on ollut 584:ssa yhden 15v, mihin heitin ACR:n ja tälläsin tän Satsumaan :mrgreen: Laakeroimaan joutui. Olihan siinä Micrassa kumminkin 180 000 mittarissa ja vielä 1500h traktorissa. Harmi vaan kun auto on nyt sen verran pahassa paikassa että ei pääse koplaamaan :cry: Poltteet olis jo, mutta pitää kattoa maaliskuun tienoilla vasta.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
2xford4000
Viestit: 6523
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

jossain myynti ryhmäs naamakirjas joku kauppaili laajalti nissan/datsun uusia osia mitä ei saa enää mistään. liekö jokin merkkiliikkeen varasto tms. en vaan muista mikä ryhmä.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Dynamohan sieltä on kaputt. Kun yleismittarin löi kiinni laturin ison johdon ja akun plussan väliin, läpi meni 12,5V. No, onneksi vika oli noin helpossa paikassa eikä johtosarjassa :mrgreen:
Sitä mittariston tasasuuntaajaa oon ettinyt pari päivää. Ei kertakaikkiaan missään. Ei edes mittariston piirilevyssä kun uhrasin yhden semmoisenkin. Pitäisi olla mittariston likellä, mutta ei löydy mistään. Ainoa kummallinen mötikkä on nallitaulun takana oleva kolmijohtoinen missä on konkka. Vaikuttaisi säätimeltä tai releeltä, mutta en tiedä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Mittariston jännitteensäädin on bensamittarin yhteydessä.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ottas kuva siitä lämpömittarista ja laita joku täppi siihen kohtaan asteikkoa mihin ajossa nousee.

...on epäilys että kunnossa on sekin.
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kuva

Tuossahan mittarien toiminta näkyy. Piirilevyllä ei ole mitään suuntaajia.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], m_kane, mtj, PHH ja 55 vierailijaa