Turpeen poltto loppuu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja valaut »

8400 kirjoitti: To Touko 20, 2021 11:06 pm Älä nyt suutu. Ei se hiilidioksidi ole pelkkää hiiltä vaan suurimmaksi osaksi happea. Puu kasvaessaan käyttää sen hiilen rakennusaineeksi ja happi vapautuu ilmakehään. Energian tulee auringonvalosta.
En tietenkään suutu. Pointti oli, että jos kirjoitain jotain ihan skeidaa, niin en loukkaannu, jos joku kertoo minun olevan väärässä.

Nuorena minulla oli kova tarve olla aina oikeassa. Nyt kun on vanhentunut, niin tajuan, kuinka vähän oikeasti tiedän kaikista asioista.

Foorumikeskustelussa on ongelma, että jää moni ele tms., mitä tulee puhuessa naamatusten jää näkemättä ja tulee helposti tyhjänpäiväisiä ristiriitoja, kun ei pysty lukemaan kanssakeskustelijaa.
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Reposaaren rantoihin on uponnut varmasti yhtäsunstoista. Sieltä kannattais harrastajaharaajan siivota pohjaa.
Vapo oli vaihtanut nimeään, on nykyään neova. Meinaavat rakentaa pari uutta tehdasta joissa tuotetaan jotain bio, öö, lannoitteelta kuulosti. Äänekoskihan on biotutetehdas. Vapo kuulostaa siltä et kasvuturpeelle saa uuden nimen.
Pikkuvalmet
Viestit: 604
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

"Laukaus oli hieno, mutta tähtäys vaatii vielä työstöä" :roll:
http://annakontula.fi/2021/10/01/avoin- ... a-tyostoa/
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja valaut »

Olen joskus päässäni pyöritellyt seuraavaa ajatusta (voi olla monellakin tapaa tyhmä):

Helen eli entinen Helsingin Energia Oy on Suomen kolmanneksi suurin yksittäinen CO2 päästöjen lähde kivihiilivoimalaitoksillaan. Noita ei pysty korvaamaan biolaitoksilla, kuten maakunnissa on tehty. Pääkaupunkiseudulla ei ole mahdollista ottaa vastaan liikennemäärää, mitä biopolttoaineiden kuljetus vaatisi ja mitä pidemmältä vaikka metsähaketta kuljetetaan autolla, niin sen järjettömämpää se on. Jossain kohtaa homma muuttuu miinusmerkkiseksi.

Turve kuitenkin uusiutuu hitaasti, mutta uusiutuu kuitenkin poliittisista päätöksistä riippumatta. Jos otetaan lähtökohdaksi, että ei ainakaan lisätä kierrossa olevaa CO2 määrää vaan käytettäisiin turvetta vähemmän, mitä sitä tulee lisää. Suomen turvevarannot riittäisivät varmasti Helsingin lämmöntuotantoon CFB-laitoksissa niin, että uusiutuva turve sitoisi huomattavasti enemmän hiilidioksiidia, mitä poltossa vapautuu. Maakunnissa voitaisiin poltella haketta ym. risusavottaa.

Miten se logistiikka sitten?

Laivakuljetus on halpaa (tuon voi todeta pääsiäisenä katsomalla kaupassa, että 90 % myynnissä olevasta lampaanlihasta on tullut Uudesta-Seelannista) ja laivalla kivihiili tulee nykyiselläänkin tulee Helsinkiin ja voimalaitoksilla on omat hiilisatamat.

Pohjolan Voima Oy sulki Kristiinankaupungin voimalaitoksen 2015. Tuolla oli ja on edelleen hiilisatama. 100 km säteellä Kristiinankaupungista on (tai ehkä oli) erittäin suuret turvetuotantoalueet. Eli järkevän etäisyyden päässä kuljettaa turve satamaan kumipyörillä. Kristiinasta laivattaisiin turve Helsingin voimalaitosten satamaan.

Saataisiin Helsingin lämmitys irti ulkomaisesta tuontipolttoaineesta ja huoltovarmuus (kiinteä polttoaine 6 kk) toteutettua.

Uusia kattiloita idea vaatisi, mutta vanhat turbiinit ja muut tukitoiminnot voisi hyödyntää. Ja kattiloita huomattavasti suurempia investointeja on Helenillä tulossa nykyisillä suunnitelmilla.

Edit: Itseasiassa ex-työpaikalle tuotiin metsähaketta mm. Latviasta laivalla. Hake oli halvempaa, mitä Suomessa ja laivakuljetuksen hinta oli siinä marginaalinen.

Ottakaa kantaa.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Eikö se kannattaisi vetää se lämpöputki Loviisan voimalasta, vähän järjetöntä pumpata lämpöä mereen ja naapurissa poltella kivihiiltä lämmön tuottamiseksi.
Juice
Viestit: 2012
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja Juice »

valaut kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 12:53 pm

Miten se logistiikka sitten?

Pohjolan Voima Oy sulki Kristiinankaupungin voimalaitoksen 2015. Tuolla oli ja on edelleen hiilisatama. 100 km säteellä Kristiinankaupungista on (tai ehkä oli) erittäin suuret turvetuotantoalueet. Eli järkevän etäisyyden päässä kuljettaa turve satamaan kumipyörillä. Kristiinasta laivattaisiin turve Helsingin voimalaitosten satamaan.

Junalla ajettiin vielä vuosituhannen alussa turvetta etelä-pohjanmaalta Tampereelle Naistenlahden voimalaan. E-P:lla vieläkin paljon soita, aivan radan liepeillä. Helsingistä on vaan jo kaikki teollisuusraiteet purettu pois kiihkeän rakentamisen tieltä ettei sekään oikein onnistu siellä päässä.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

zukka kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 2:23 pmTarviiko alvit muka maksaa jos asiakas ei maksa laskua?
En ainakaan itse sellaisista maksanut vaan ilmoitin että raha on vielä tulematta.
Itsellä on asiakkaalle niin pitkä maksuehto, että alvit joutuu toisinaan tilittämään myynnistä jo ennen asiakkaan laskun erääntymistä. Enpä ole koskaan ajatellutkaan, että tuossa voisi alkaa verottajan suuntaan venkoilla - ainakin ylimääräistä paperisotaa siitä tulisi.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja zukka »

rautakasa kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 3:26 pm
zukka kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 2:23 pmTarviiko alvit muka maksaa jos asiakas ei maksa laskua?
En ainakaan itse sellaisista maksanut vaan ilmoitin että raha on vielä tulematta.
Itsellä on asiakkaalle niin pitkä maksuehto, että alvit joutuu toisinaan tilittämään myynnistä jo ennen asiakkaan laskun erääntymistä. Enpä ole koskaan ajatellutkaan, että tuossa voisi alkaa verottajan suuntaan venkoilla - ainakin ylimääräistä paperisotaa siitä tulisi.
Siis kun mielestäni ei pidä maksaa ennen kun rahat ovat tilille tulleet? Tai en näe järkeä miksi maksaisi ennakkoon.
Johan sen näkee tiliotteestakin kuukausittain ettei rahaa ole tullut. Plussat ja miinukset kun yhdistää eli tulot ja menot,niin miksi maksaisi verot ennakkoon kun ei se vielä näy tiliotteella?

Toki osa näköjään maksaa,minä en niin tehnyt.

Ehkä palataan turpeeseen kuten otsikko sanoo
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja valaut »

rautakasa kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 1:51 pm
Eikö se kannattaisi vetää se lämpöputki Loviisan voimalasta, vähän järjetöntä pumpata lämpöä mereen ja naapurissa poltella kivihiiltä lämmön tuottamiseksi.
Tuo lauhdutusvesi on niin haaleaa <40 °C, ettei oikein ole hyödynnettävissä. Kaukolämpöverkon lt on suurimmillaan 120 °C. Nyt on kyllä suuremman mittakaavan lämpöpumppuja.

Ehkä toteuttamis kelpoisempi vaihtoehto olisi putki Porvoon jalostamolta Helsinkiin. Tuota käsittääkseni laskettu ihan vakavasti, mutta homma kaatuu aina johonkin.

Toki itsekin vesikiertolaatelämmitysmiehenä olisi hyvinkin paljon käyttöä 40 °C vedelle... Jos sais suoraan voimalaitokselta.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja korjailija »

zukka kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 4:06 pm
rautakasa kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 3:26 pm
zukka kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 2:23 pmTarviiko alvit muka maksaa jos asiakas ei maksa laskua?
En ainakaan itse sellaisista maksanut vaan ilmoitin että raha on vielä tulematta.
Itsellä on asiakkaalle niin pitkä maksuehto, että alvit joutuu toisinaan tilittämään myynnistä jo ennen asiakkaan laskun erääntymistä. Enpä ole koskaan ajatellutkaan, että tuossa voisi alkaa verottajan suuntaan venkoilla - ainakin ylimääräistä paperisotaa siitä tulisi.
Siis kun mielestäni ei pidä maksaa ennen kun rahat ovat tilille tulleet? Tai en näe järkeä miksi maksaisi ennakkoon.
Johan sen näkee tiliotteestakin kuukausittain ettei rahaa ole tullut. Plussat ja miinukset kun yhdistää eli tulot ja menot,niin miksi maksaisi verot ennakkoon kun ei se vielä näy tiliotteella?

Toki osa näköjään maksaa,minä en niin tehnyt.

Ehkä palataan turpeeseen kuten otsikko sanoo
Koulussa laskentoimen tunnilla tuosta sanottiin että voi käyttää molempia tapoja kirjanpidossa, mutta jonkin säännön mukaan sen pitää sitten koskea kaikkia tositteita. Yleisempi kirjanpitäjien käyttämä tapa oli opettajan mukaan se että kun suoritus näkyy tilillä niin siitä tilitetään verot, koska ei tosiaankaan ole mitään takeita että se myynti tosiaan realisoituu ja ne rahat tulevat tilille joten pidän itsekin outona maksaa veroja sellaisesta myynnistä jota ei välttämättä tapahdu vaan tulee pahimmillaan tappiota.

Palataan tosiaan turpeeseen.
Ymmärrän täysin turhautumisen kun elinkeino viedään, mutta toisaalta onhan tämä ollut jo tovin tiedossa.
Valtiovallalta olisi ollut fiksu liike maksaa niille joiden elanto todella menee päätösten seurauksena ihan kunnollinen kertakorvaus.
Tosin marisijoita riittää aina joiden olisi mielestään kuulunut saada enemmän jne.
Maailma vaan muuttuu ja se on pakko hyväksyä. Ja kärsijöitä on aina.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja valaut »

Lähetin tuon viestini hiukan editoituna muutamalle kansanedustajalle. Jos saan edes yhden vastauksen, niin olen tyytyväinen.

Jos meillä on luonnonvaroja lämmön ja sähkön yhteistuotantoon ja saadaan samalla CO2 päästöt pudotettua, niin ei nyt ihan hölmöläisiä kannata olla.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja valaut »

Melkein itken tätä hölmöilyä, mihin asiat on menneet.

Tyhjän saa pyytämättä, mutta yritin kuitenkin. Ja väitän, että ideani olisi toimiva.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja sköne »

valaut kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 12:53 pm Olen joskus päässäni pyöritellyt seuraavaa ajatusta (voi olla monellakin tapaa tyhmä):

Helen eli entinen Helsingin Energia Oy on Suomen kolmanneksi suurin yksittäinen CO2 päästöjen lähde kivihiilivoimalaitoksillaan. Noita ei pysty korvaamaan biolaitoksilla, kuten maakunnissa on tehty. Pääkaupunkiseudulla ei ole mahdollista ottaa vastaan liikennemäärää, mitä biopolttoaineiden kuljetus vaatisi ja mitä pidemmältä vaikka metsähaketta kuljetetaan autolla, niin sen järjettömämpää se on. Jossain kohtaa homma muuttuu miinusmerkkiseksi.

Turve kuitenkin uusiutuu hitaasti, mutta uusiutuu kuitenkin poliittisista päätöksistä riippumatta. Jos otetaan lähtökohdaksi, että ei ainakaan lisätä kierrossa olevaa CO2 määrää vaan käytettäisiin turvetta vähemmän, mitä sitä tulee lisää. Suomen turvevarannot riittäisivät varmasti Helsingin lämmöntuotantoon CFB-laitoksissa niin, että uusiutuva turve sitoisi huomattavasti enemmän hiilidioksiidia, mitä poltossa vapautuu. Maakunnissa voitaisiin poltella haketta ym. risusavottaa.

Miten se logistiikka sitten?

Laivakuljetus on halpaa (tuon voi todeta pääsiäisenä katsomalla kaupassa, että 90 % myynnissä olevasta lampaanlihasta on tullut Uudesta-Seelannista) ja laivalla kivihiili tulee nykyiselläänkin tulee Helsinkiin ja voimalaitoksilla on omat hiilisatamat.

Pohjolan Voima Oy sulki Kristiinankaupungin voimalaitoksen 2015. Tuolla oli ja on edelleen hiilisatama. 100 km säteellä Kristiinankaupungista on (tai ehkä oli) erittäin suuret turvetuotantoalueet. Eli järkevän etäisyyden päässä kuljettaa turve satamaan kumipyörillä. Kristiinasta laivattaisiin turve Helsingin voimalaitosten satamaan.

Saataisiin Helsingin lämmitys irti ulkomaisesta tuontipolttoaineesta ja huoltovarmuus (kiinteä polttoaine 6 kk) toteutettua.

Uusia kattiloita idea vaatisi, mutta vanhat turbiinit ja muut tukitoiminnot voisi hyödyntää. Ja kattiloita huomattavasti suurempia investointeja on Helenillä tulossa nykyisillä suunnitelmilla.

Edit: Itseasiassa ex-työpaikalle tuotiin metsähaketta mm. Latviasta laivalla. Hake oli halvempaa, mitä Suomessa ja laivakuljetuksen hinta oli siinä marginaalinen.

Ottakaa kantaa.
Suurimpia ongelmia turpeenkäytössä taitaa tulla suon kuivatuksen ravinnepäästöistä ja kuivan suon suoraan ilmaan päästämä co2. Suon uudistumisnopeudesta ollaan myös erimielisiä. Ylipäätään tietämys suon ekologiasta on vasta viime vuosina laajentunut. Esim. luonnon vesitalouden tasaajina, niillä on merkittävä tehtävä.

Laivakuljetuksen edullisuus on jo tuttu juttu. Tosiasia vaan on, että mitkään biomassat eivät tule riittämään nykyisen energiakulutukseen. Ei globaalisti eikä paikallisesti. Eli kun pitää vähentää fos. energian käyttöä, niin pitää vähentää myös kokonaisenergian käyttöä.

Turveyrittäjien katkeruus on ymmärrettävää johonkin rajaan saakka. On niitä maatilan lopettajiakin paljon ollut ja pääasiassa niistä selvinneitä. Ja niissä lopetuksissa on ollut paljon tunteita pelissä.
oppia ikä kaikki
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Rahtilaivat eivät ole ympäristö ystävällisiä, Tuskin niillä haketta aletaan suomeen tuomaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15- ... #gs.cqlh9q
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja sköne »

Esa Markku kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 10:38 pm Rahtilaivat eivät ole ympäristö ystävällisiä, Tuskin niillä haketta aletaan suomeen tuomaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15- ... #gs.cqlh9q
Karkeasti väitän, että kuivarahtialuksen polttoainekulutus rahtitonni/km on alle puolet kumipyörärahtiin verrattuna. Toki lastaus ja purku ottaa omansa, kuinmyös rekoissa. Olin 6 v töissä rahtilaivalla jolla ajettiin mursketta Inkoosta Tallinnaan 2400 T/reissu eli n. 120 kpl 20 T kuorma-autollista. Polttoaineen kulutus lastissa oli n. 600-900 L lastissa kelistä ja kipparista riippuen. Olisko se välimatka n. 90 km? Paljonko menisi rekoilla?
oppia ikä kaikki
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja AV »

Kerran risteilyllä katsottiin miten Tukholma hoitaa lämmöt kaupunkiin, oli viereisessä laiturissa proomun purkua hakelastista
junanvaunuihin, hyvin oli nopsaa toimintaa. Joten eikös Helsinkiin kivihiili tuoda aivan lämpölaitoksen viereen laivalla, niin
miksei sitten voitaisi proomuilla tuoda vaikka pohjanmaan satamista haketta, ai niin maalaiset hyötyisi, eihän se käy. :roll:
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja sköne »

AV kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 11:06 pm Kerran risteilyllä katsottiin miten Tukholma hoitaa lämmöt kaupunkiin, oli viereisessä laiturissa proomun purkua hakelastista
junanvaunuihin, hyvin oli nopsaa toimintaa. Joten eikös Helsinkiin kivihiili tuoda aivan lämpölaitoksen viereen laivalla, niin
miksei sitten voitaisi proomuilla tuoda vaikka pohjanmaan satamista haketta, ai niin maalaiset hyötyisi, eihän se käy. :roll:
Tuotahan tehdään ja Tukholman kaupungin hake-energian rahtisopimus on suomalaisella varustamolla. Virosta tuotiin 2000-luvun alussa non-stoppina haketta Sunilaan. Viron päässä hake tasattiin ja jyrättiin ruumassa jollain neuvostoaikaisella telaketjutraktorilla niin piukkaan, että Sunillassa hajosi purkukourat. Hydrauliikka kesti mutta teräs ei.
oppia ikä kaikki
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

zukka kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 4:06 pm
rautakasa kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 3:26 pm
zukka kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 2:23 pmTarviiko alvit muka maksaa jos asiakas ei maksa laskua?
En ainakaan itse sellaisista maksanut vaan ilmoitin että raha on vielä tulematta.
Itsellä on asiakkaalle niin pitkä maksuehto, että alvit joutuu toisinaan tilittämään myynnistä jo ennen asiakkaan laskun erääntymistä. Enpä ole koskaan ajatellutkaan, että tuossa voisi alkaa verottajan suuntaan venkoilla - ainakin ylimääräistä paperisotaa siitä tulisi.
Siis kun mielestäni ei pidä maksaa ennen kun rahat ovat tilille tulleet? Tai en näe järkeä miksi maksaisi ennakkoon.
Johan sen näkee tiliotteestakin kuukausittain ettei rahaa ole tullut. Plussat ja miinukset kun yhdistää eli tulot ja menot,niin miksi maksaisi verot ennakkoon kun ei se vielä näy tiliotteella?

Toki osa näköjään maksaa,minä en niin tehnyt.

Ehkä palataan turpeeseen kuten otsikko sanoo
Alvit maksetaan siltä kuukaudelta missä työ on tehty. Tähän oli joku poikkeuskin kuten maatilat, ja ehkä yksinkertaisen kirjanpidon alaiset firmat?

Sinänsä ihan kannattava firma. 2019 76 tuhannen euron liikevaihdolla 56 000 voittoa…

Aiempina vuosina liikevaihto pyörinyt 300000 nurkilla voiton ollessa reilu 30000€
Eli jotain on opittu tekemään oikein.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja tumes »

sköne kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 10:55 pm
Esa Markku kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 10:38 pm Rahtilaivat eivät ole ympäristö ystävällisiä, Tuskin niillä haketta aletaan suomeen tuomaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15- ... #gs.cqlh9q
Karkeasti väitän, että kuivarahtialuksen polttoainekulutus rahtitonni/km on alle puolet kumipyörärahtiin verrattuna. Toki lastaus ja purku ottaa omansa, kuinmyös rekoissa. Olin 6 v töissä rahtilaivalla jolla ajettiin mursketta Inkoosta Tallinnaan 2400 T/reissu eli n. 120 kpl 20 T kuorma-autollista. Polttoaineen kulutus lastissa oli n. 600-900 L lastissa kelistä ja kipparista riippuen. Olisko se välimatka n. 90 km? Paljonko menisi rekoilla?
Eikö se kumipyörillä ole haasteellista ylittää Suomenlahti???

Kumipyörillä kuskaavat pellettiä tänne :

http://poltelehti.fi/2017/10/suomen-suu ... kaupunkia/

Täydellä teholla nielaisee rekkakuorman joka toinen tunti.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Turpeen poltto loppuu

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Sevolla menee kai rekkakuorma haketta tai jyrsinturvetta 20-30min
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kumpulan tila, Semrush [Bot], Vallu 405 ja 33 vierailijaa