ILTO 440 lakkasi toimimasta
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
ILTO 440 lakkasi toimimasta
Konehan se on ilmanvaihtokonekin, joten koneosastolle laitetaan
Elikkä -06 asennettu ILTO440 control iv-kone alkoi eilen kummitteleen. Kävi pienen hetken täysillä ja sitten aina sammui. Yöllä piti sitten katkaista virrat kun se jatkoi humppaamista. Nyt ei tee enää mitään, jos virrat palauttaa, vain ohjainpaneelissa (nopeuden säätö, seinällä) palaa kaikki valot ja kone hurisee hieman, mutta puhaltimet eivät pyöri. Hurinan aiheuttanee jokin muuntaja? Koneen sisällä kennossa ei juurikaan ollut jäätä yöllä (liekkö ollut jo pitempäänkin pimeänä) eikä myöskään ylilämpösuoja ollut napsahtanut. Mitään "lisävarusteita" tuossa ei ole, eli huurtentunnistusta tms, eli ihan peruskone ja pelkällä sähköllä toimii, eli ei vesipatteria.
Eli todennäköisesti ohjauspuolessa vikaa, vikaa, ..kaa.... Onko kellään tarkempaa kokemusta mikä sieltä ILTOista pimahtaa ekana? Ohjainkortti vai voisko olla vain tuo irrallinen ohjainpaneeli?
Varaosia löysin netistä: https://www.casastore.fi/1
Illalla kyllä irrotuttaa ohjainkortin, josko siellä olis silmin nähden jotain kärähtänyt ja hoidetaan viikonlopun ajan ilmanvaihto polttamalla uunissa puita
Elikkä -06 asennettu ILTO440 control iv-kone alkoi eilen kummitteleen. Kävi pienen hetken täysillä ja sitten aina sammui. Yöllä piti sitten katkaista virrat kun se jatkoi humppaamista. Nyt ei tee enää mitään, jos virrat palauttaa, vain ohjainpaneelissa (nopeuden säätö, seinällä) palaa kaikki valot ja kone hurisee hieman, mutta puhaltimet eivät pyöri. Hurinan aiheuttanee jokin muuntaja? Koneen sisällä kennossa ei juurikaan ollut jäätä yöllä (liekkö ollut jo pitempäänkin pimeänä) eikä myöskään ylilämpösuoja ollut napsahtanut. Mitään "lisävarusteita" tuossa ei ole, eli huurtentunnistusta tms, eli ihan peruskone ja pelkällä sähköllä toimii, eli ei vesipatteria.
Eli todennäköisesti ohjauspuolessa vikaa, vikaa, ..kaa.... Onko kellään tarkempaa kokemusta mikä sieltä ILTOista pimahtaa ekana? Ohjainkortti vai voisko olla vain tuo irrallinen ohjainpaneeli?
Varaosia löysin netistä: https://www.casastore.fi/1
Illalla kyllä irrotuttaa ohjainkortin, josko siellä olis silmin nähden jotain kärähtänyt ja hoidetaan viikonlopun ajan ilmanvaihto polttamalla uunissa puita
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Suosittelen tulppaamaan ulkoa tulo ja poistoputket, vetää melkoseen huuruun ne jos ei ilma kulje.
Siis siksi aikaa kun saat Ilton taas pöhisemään....
Siis siksi aikaa kun saat Ilton taas pöhisemään....
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Ihan arvailua, mutta...
Onko siinä puhaltimissa vaihtovirtamoottorit? Jos on, niin onko nopeuden säätö portaittain kiertokytkimellä tai painonapeilla? Jos edelleen ollaan samoila jäljillä, niin olisiko säätömuuntaja kypsynyt, käämin kierroksia oikosulussa, jännite ollut siksi korkealla ja siitä se täysillä käynti. Sitten joku lämpösuoja (vaikka siinä muuntajassa) katkonut käyntiä, kun muuntaja kuumenee?
Jos on portaaton nopeussäätö, niin varmaan on vaihtovirtamoottereille joku tyristorisäädin tai tasavirtapuhaltimet pwm-ohjauksella. Siinä voi olla ohjainkortilla silloin vikaa.
Onko siinä puhaltimissa vaihtovirtamoottorit? Jos on, niin onko nopeuden säätö portaittain kiertokytkimellä tai painonapeilla? Jos edelleen ollaan samoila jäljillä, niin olisiko säätömuuntaja kypsynyt, käämin kierroksia oikosulussa, jännite ollut siksi korkealla ja siitä se täysillä käynti. Sitten joku lämpösuoja (vaikka siinä muuntajassa) katkonut käyntiä, kun muuntaja kuumenee?
Jos on portaaton nopeussäätö, niin varmaan on vaihtovirtamoottereille joku tyristorisäädin tai tasavirtapuhaltimet pwm-ohjauksella. Siinä voi olla ohjainkortilla silloin vikaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
öö... painonapeilla on. Tämän näkönen seinällä:
https://www.casastore.fi/kauko-ohjain-control
Puhaltimet ymmärtääkseni 230v: https://www.bistrotec.fi/product/33053/ ... inmoottori
Muuntajan hurinaa(?) sieltä tosiaan kuuluu kun mikään muu ei pyöri. Pitää aukoa lisää että näkee koneen sähköosiinkin. Mutta onkohan tuo muuntaja puhaltimille erillinen isokin möykky vai piirikortilla jokin sentin kikkare? Siis lähinnä että osaisin kattella oikeita paikkoja.
Tuossa on vielä käyttöohje pdf josta löytyy piirikaaviokin
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... pXhBhsRTx9
https://www.casastore.fi/kauko-ohjain-control
Puhaltimet ymmärtääkseni 230v: https://www.bistrotec.fi/product/33053/ ... inmoottori
Muuntajan hurinaa(?) sieltä tosiaan kuuluu kun mikään muu ei pyöri. Pitää aukoa lisää että näkee koneen sähköosiinkin. Mutta onkohan tuo muuntaja puhaltimille erillinen isokin möykky vai piirikortilla jokin sentin kikkare? Siis lähinnä että osaisin kattella oikeita paikkoja.
Tuossa on vielä käyttöohje pdf josta löytyy piirikaaviokin
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... pXhBhsRTx9
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Piirikaavion mukaan on jännitesäätöiset vaihtovirtapuhaltimet. Säätö tehdään säästömuuntajan, eli 1-käämisen muuntajan väliulosotoista virta ottamalla. Muuntajan käämin päihin tulee 230VAC ja väliulosotoilla valitaan, mikä jännite halutaan. Piirikortilla näkyy olevan logiikan ohjaamat releet R1-R4, jotka jännitevalinnan tekevät. Idea on, että vain yksi muuntajan väliulosotoista on kerrallaan kytkettynä puhaltimille.
R6 valitsee tulopuhaltimelle joko saman jännitteen kuin poistopuhaltimella tai sitten 60 volttia. R5 katkaisee sen 60 voltin syötönkin, jos tulopuhallin halutaan pysäyttää.
R7 katkaisee tarvittaessa kokonaan poistopuhaltimen.
Säästömuuntajalle virta näyttää menevän pistotulpalta 4A sulakeen kautta, jolle on varmaan pidin piirikortilla. Olisiko perus 5x20mm lasiputkisulake? Sen muuntajan läpi kulkee virta aina, vaikka moottoreita ei olisi kytketty pyörimään. Siitä varmaan se hurina tulee ja sulake lienee ehjä.
Jos se humppasi vuoroin täyttä ja vuoroin täysin seis, niin logiikka sekoilee tai sitten se on säädetty toimimaan täysillä ja esimerkiksi jäätymissuoja pätkii toimintaa. Levylämmönvaihdinkone kun on, niin molempien puhaltimien ei tosin pitäisi pysähtyä jäätymissuojasta, vaan pelkkä tulopuhallin. Ulos jatkuvasti puhallettava lämmin ilma sulattaa kennoa, kun ulkoa ei tule kylmää toiselle puolen. Jäätymissuoja ohjaa siis normaalisti vain tulopuhallinta.
Sinänsä aika yksinkertaista tekniikkaa oleva laite ja helpohko tehdä perusdiagnoosia, jos yleismittarin käyttö on tuttua. Siellä on kuitenkin verkkojännitteisiä osia, eli sähkömiehen hommiahan se tutkiminen olisi.
Jos piirikortilla on selvästi liikaa kuumentuneita kohtia tai karrelle palaneita komponentteja, on siinä ainakin vikaa.
En neuvo, mutta jos olisi oma kone, niin erottaisin ensin moottorit muusta kytkennästä avaamalla liittimet X11 ja X12. Sitten mittaisin yleismittarilla tarpeeksi isolla AC-alueella sen säästömuuntajan väliulosotot, löytyykö niistä ne jännitteet, mitä kuvassa on mainittu, tai edes sinne päin. Muuntajalta tulee johdot liitinrimalle J1. Moottoreille päin menevät mustat johdot siinä J1:llä ovat "nollataso", jota vasten voi mitata muuntajalta tulevien johtojen jännitteet. Sitten jos se on kunnossa, niin mittaisin puhaltimelle lähtevän jännitteen niistä avatuista X11 ja X12-liittimistä (piirikortin puolelta), mikä jännite siellä on sinisen ja mustan välissä. Jos jännite on sama kummallekin puhaltimelle, on normaali käyntitila päällä. Silloin pitäisi puhaltimenkin pyöriä, jos X11 ja X12 on laitettu kiinni. Jännitteisenä liittimiä ei pidä avata tai sulkea, ettei saa sormilleen.
Omalla vastuulla sitten...
R6 valitsee tulopuhaltimelle joko saman jännitteen kuin poistopuhaltimella tai sitten 60 volttia. R5 katkaisee sen 60 voltin syötönkin, jos tulopuhallin halutaan pysäyttää.
R7 katkaisee tarvittaessa kokonaan poistopuhaltimen.
Säästömuuntajalle virta näyttää menevän pistotulpalta 4A sulakeen kautta, jolle on varmaan pidin piirikortilla. Olisiko perus 5x20mm lasiputkisulake? Sen muuntajan läpi kulkee virta aina, vaikka moottoreita ei olisi kytketty pyörimään. Siitä varmaan se hurina tulee ja sulake lienee ehjä.
Jos se humppasi vuoroin täyttä ja vuoroin täysin seis, niin logiikka sekoilee tai sitten se on säädetty toimimaan täysillä ja esimerkiksi jäätymissuoja pätkii toimintaa. Levylämmönvaihdinkone kun on, niin molempien puhaltimien ei tosin pitäisi pysähtyä jäätymissuojasta, vaan pelkkä tulopuhallin. Ulos jatkuvasti puhallettava lämmin ilma sulattaa kennoa, kun ulkoa ei tule kylmää toiselle puolen. Jäätymissuoja ohjaa siis normaalisti vain tulopuhallinta.
Sinänsä aika yksinkertaista tekniikkaa oleva laite ja helpohko tehdä perusdiagnoosia, jos yleismittarin käyttö on tuttua. Siellä on kuitenkin verkkojännitteisiä osia, eli sähkömiehen hommiahan se tutkiminen olisi.
Jos piirikortilla on selvästi liikaa kuumentuneita kohtia tai karrelle palaneita komponentteja, on siinä ainakin vikaa.
En neuvo, mutta jos olisi oma kone, niin erottaisin ensin moottorit muusta kytkennästä avaamalla liittimet X11 ja X12. Sitten mittaisin yleismittarilla tarpeeksi isolla AC-alueella sen säästömuuntajan väliulosotot, löytyykö niistä ne jännitteet, mitä kuvassa on mainittu, tai edes sinne päin. Muuntajalta tulee johdot liitinrimalle J1. Moottoreille päin menevät mustat johdot siinä J1:llä ovat "nollataso", jota vasten voi mitata muuntajalta tulevien johtojen jännitteet. Sitten jos se on kunnossa, niin mittaisin puhaltimelle lähtevän jännitteen niistä avatuista X11 ja X12-liittimistä (piirikortin puolelta), mikä jännite siellä on sinisen ja mustan välissä. Jos jännite on sama kummallekin puhaltimelle, on normaali käyntitila päällä. Silloin pitäisi puhaltimenkin pyöriä, jos X11 ja X12 on laitettu kiinni. Jännitteisenä liittimiä ei pidä avata tai sulkea, ettei saa sormilleen.
Omalla vastuulla sitten...
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Niin, se säästömuuntaja, se on aika iso möykky. Ei varmaankaan ole piirikortilla, vaan jossakin muualla. Veikkaisin siitä 4A etusulakkeesta, että joku 10x10x10 senttiä sillä voisi olla kokoa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Meillä sama laite ja samanikäinenkin. Temppuillut siten, että ajoittain sen säätimen ledit palaa kaikki eikä kone reagoi mitenkään. Puhaltimet silti pyörii oikein. Koneen kannen aukaisu resetoi tilan.
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Kiitoksia hyvistä ohjeista! Pitää huomenna aukoa ja tutkia koska nyt kun se oli päivän levähtänyt niin se on taas toiminut illan normaalisti. Siitä tulikin mieleen että olisikohan kovan pakkaskauden jälkeen ollut koneessa kosteutta niin paljon että sen takia rupeaa pukkaamaan häiriöitä.
Eilen ei auttanut kannen aukasu eikä virtojenkaan. Ohjainkorttia epäili muuten huolto liikkeessäkin
Eilen ei auttanut kannen aukasu eikä virtojenkaan. Ohjainkorttia epäili muuten huolto liikkeessäkin
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: To Tammi 02, 2014 9:57 pm
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Meillä myös samanlainen kone mutta vesikierrolla jälkilämmitys. Oireili pari vuotta sitten vähän vastaavasti. Mykistyi ensin kokonaan. Kortilla oleva lasiputkisulake 4A oli kärähtänyt. Sulakkeita löytyy esim Claes ohlsonilta muutamalla eurolla saa 10 kpl paketin. Sulakkeen vaihdon jälkeen toimi päivän verran mutta sen jälkeen alkoi mennä satunnaisesti 5 nopeudelle ja kaikki ledit paloi ohjaustaulussa. Taisi välillä sammuakin. Vaihdoin sitten kaikki releet kortille jonka jälkeen toiminut normaalisti. Releet ovat ihan standardi kamaa. Saa tilattua edullisesti. Voin tarkastaa mistä tilasin jos tarvitset.
Meillä meni uutena koneesta takuuseen 2 kpl piirikortteja. Syynä oli loppujen lopuksi vesi. Koneen ja huonetilan katon välinen tuloilmaputki oli huonosti eristetty. Kosteutta tiivistyi kylmän putken pintaan vesi valui ilton katolle ja pääsi sähköjohdon läpiviennistä valumaan suoraan piirikortille. Sai eristämällä ja silikonilla tiivistettyä. Kannattaa koneen sähkötilaa aukaistaessa tarkastaa onko tila kuiva.
Meillä meni uutena koneesta takuuseen 2 kpl piirikortteja. Syynä oli loppujen lopuksi vesi. Koneen ja huonetilan katon välinen tuloilmaputki oli huonosti eristetty. Kosteutta tiivistyi kylmän putken pintaan vesi valui ilton katolle ja pääsi sähköjohdon läpiviennistä valumaan suoraan piirikortille. Sai eristämällä ja silikonilla tiivistettyä. Kannattaa koneen sähkötilaa aukaistaessa tarkastaa onko tila kuiva.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: To Tammi 02, 2014 9:57 pm
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Tsekkaa vielä oheinen keskustelu. Siinä releistä juttua.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1052804 ... ivat-toimi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1052804 ... ivat-toimi
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Tämä näyttäisi korjaantuneen uusilla releillä. Ainakin 3vk toiminut nyt oikein. Piirikorttireleet 8kpl maksoi vajaa 30e ja niissä oli valmistusmaa keski-euroopassa eikä china kuten alkuperäisissä suomi-tuotteen piirilevyllä
Tarkemmissa tutkimuksissa piirilevyltäkin löytyi kyllä hapettumia ja myös releiden alta, eli kyllä sinne on jostain vettä hieman kondensoitunut, mutta ei onneksi ollut kuitenkaan komponetteja särkenyt. Oksidicleaneriä reilusti piirikortille ja putsaus sekä uudet releet oli siis koko korjaus.
Sitä vaan vieläkin mietin että mitenhän tuota kondensoitumista vois estää, tuloilma puolen vieressä kuitenki sähkölaatikko on, joten kylmää komponenteilla varmasti on. Tiiä sitten että imeekö sisäilmaa tuonne esim. johtojen läpiviennistä vai tuleeko kosteus ilman mukana laitteen sisältä päin.
Tarkemmissa tutkimuksissa piirilevyltäkin löytyi kyllä hapettumia ja myös releiden alta, eli kyllä sinne on jostain vettä hieman kondensoitunut, mutta ei onneksi ollut kuitenkaan komponetteja särkenyt. Oksidicleaneriä reilusti piirikortille ja putsaus sekä uudet releet oli siis koko korjaus.
Sitä vaan vieläkin mietin että mitenhän tuota kondensoitumista vois estää, tuloilma puolen vieressä kuitenki sähkölaatikko on, joten kylmää komponenteilla varmasti on. Tiiä sitten että imeekö sisäilmaa tuonne esim. johtojen läpiviennistä vai tuleeko kosteus ilman mukana laitteen sisältä päin.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: To Loka 08, 2020 8:40 am
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Mistä nuo releet saisi halvemmalla? Swegon Shopissa 14€/kpl..Deippa kirjoitti: ↑Ke Maalis 28, 2018 3:06 pm Tämä näyttäisi korjaantuneen uusilla releillä. Ainakin 3vk toiminut nyt oikein. Piirikorttireleet 8kpl maksoi vajaa 30e ja niissä oli valmistusmaa keski-euroopassa eikä china kuten alkuperäisissä suomi-tuotteen piirilevyllä
Tarkemmissa tutkimuksissa piirilevyltäkin löytyi kyllä hapettumia ja myös releiden alta, eli kyllä sinne on jostain vettä hieman kondensoitunut, mutta ei onneksi ollut kuitenkaan komponetteja särkenyt. Oksidicleaneriä reilusti piirikortille ja putsaus sekä uudet releet oli siis koko korjaus.
Sitä vaan vieläkin mietin että mitenhän tuota kondensoitumista vois estää, tuloilma puolen vieressä kuitenki sähkölaatikko on, joten kylmää komponenteilla varmasti on. Tiiä sitten että imeekö sisäilmaa tuonne esim. johtojen läpiviennistä vai tuleeko kosteus ilman mukana laitteen sisältä päin.
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Otin irti ja hain paikallisesta elektronikkaliikkeestä mallin kans uudet. Liikettä en kyllä nyt muista, Oulussa se oli ehkä limingantullissa. Kyllä niitä varmasti jostain nettikaupastakin löytyy ku katot koodin releen kylestä
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: La Helmi 11, 2012 3:19 pm
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
Sama kone ja pidempään ollut ihmetystä kylmemmällä ilmalla.
Alunperin alkoi pätkimään tulopuolen moottoria ehkä 10 pakkasasteen jälkeen. Mistä johtuu, että nyt viime vuosina tekee samaa jo nollan paikkeilla ellei lämpimämmässäkin? Onko säätöä tai jotain kalibrointia, ja perustuiko sammuttaminen poisto- vai tuloilman lämpötilaan?
Asennusta en täysin tunne, mutta myös vesilämmitys olisi tuloilmalle kennon jälkeen mahdollinen, mutta mielestäni ei ole koskaan toiminut termostaatin asennosta riippumatta, onko sitten sulku jossain, että vesi ei kierrä.
Alunperin alkoi pätkimään tulopuolen moottoria ehkä 10 pakkasasteen jälkeen. Mistä johtuu, että nyt viime vuosina tekee samaa jo nollan paikkeilla ellei lämpimämmässäkin? Onko säätöä tai jotain kalibrointia, ja perustuiko sammuttaminen poisto- vai tuloilman lämpötilaan?
Asennusta en täysin tunne, mutta myös vesilämmitys olisi tuloilmalle kennon jälkeen mahdollinen, mutta mielestäni ei ole koskaan toiminut termostaatin asennosta riippumatta, onko sitten sulku jossain, että vesi ei kierrä.
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
elektroniikan komponenttimyyjät myy perus piirikorttireleitä n. 2€ kplDeippa kirjoitti: ↑Ke Maalis 28, 2018 3:06 pm Tämä näyttäisi korjaantuneen uusilla releillä. Ainakin 3vk toiminut nyt oikein. Piirikorttireleet 8kpl maksoi vajaa 30e ja niissä oli valmistusmaa keski-euroopassa eikä china kuten alkuperäisissä suomi-tuotteen piirilevyllä
Tarkemmissa tutkimuksissa piirilevyltäkin löytyi kyllä hapettumia ja myös releiden alta, eli kyllä sinne on jostain vettä hieman kondensoitunut, mutta ei onneksi ollut kuitenkaan komponetteja särkenyt. Oksidicleaneriä reilusti piirikortille ja putsaus sekä uudet releet oli siis koko korjaus.
Sitä vaan vieläkin mietin että mitenhän tuota kondensoitumista vois estää, tuloilma puolen vieressä kuitenki sähkölaatikko on, joten kylmää komponenteilla varmasti on. Tiiä sitten että imeekö sisäilmaa tuonne esim. johtojen läpiviennistä vai tuleeko kosteus ilman mukana laitteen sisältä päin.
jos ei ole likellä niin netistä, spelektroniikka, vekoy ja monta muuta
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: ILTO 440 lakkasi toimimasta
eBaysta ostin omaan Iltoon näitä maaliskuussa 2019 ja hyvin toimivat edelleen:
https://www.ebay.com/itm/RT314-24-Relai ... SwDtdep2dB
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mpaseppä ja 50 vierailijaa