Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jussi_S
Viestit: 13
Liittynyt: La Syys 09, 2017 8:36 pm
Viesti:

Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

Vallusta puuttui tasauspyörästön lukon käyttövipu ja hommasin sitten sellaisen mutta ihmetys on suuri kun en ymmärrä kuinka se voisi toimia. Vipu itsessään on ok, mutta se akseli ja tapin nykyinen suunta... Eli akselilla oleva tappi osoittaa tällä hetkellä lähes kohtisuoraan ylöspäin, eikä käyttövipu pysty sitä liikuttamaan, koska vipu liikkuu poispäin tapista. Löysin netistä kuvan jonka mukaan vipu itsessään olisi ok. Voisiko joku laittaa kuitenkin kuvan omasta toimivasta lukon käyttövivusta?
Pitäisikö akselin ja tapin olla normaalisti missä asennossa? Pitäisikö akselin ns vängätä lukkoa päällepäin ja käyttövivun jousen vastaavasti pitää lukko pois päältä vapaana ollessaan?
Valmet 565 vm -66
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Aamua!
Mun käsittääkseni netissä on tuon käyttö-ja huolto-ohjekirjat, siellä on muistaakseni kuva siitä polkimestakin..
Ihmetyttää toi että se tapin suunta.. olisiko joku joskus kääntänyt sen banjon vika-asentoon, mun käsittääkseni se tappi pitää osoittaa eteenpäin ja siinä astinlaudassa on sellainen lovi mikä lukitsee sen polkimen lukon päälläollessa..
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kuva olis kiva.
Eteenpäin sen akselin pitäs osoittaa. En kyllä keksi miten banjon voisi kääntää 90 astetta. Siinähän on lokarit ym hivenen kummallisessa asennossa. Astinlaudatkin ja vetovarret on kiinni banjon alapinnalla.
Onkos tuo nyt sellainen käsivipu vai jalkapoljin? Käsittääkseni 565 MK1 oli käsivivulla ja MK2 jalkapolkimella. Ja MK1 ei 100% pitävä lukko ja MK2 100%.

Jalkapolkimella viritetään jousi, joka on siinä akselilla ulkopuolella. Jousi painaa lukon kiinni kun lukon hampaat osuu kohdalleen. JA kun poljin vapautetaan astilaudasta, vapauttaa lukon sisällä oleva jousi lukon.
Jussi_S
Viestit: 13
Liittynyt: La Syys 09, 2017 8:36 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

Nyt saattoi syttyä lamppu :D "Jalkapolkimella viritetään jousi, joka on siinä akselilla ulkopuolella. Jousi painaa lukon kiinni kun lukon hampaat osuu kohdalleen. JA kun poljin vapautetaan astilaudasta, vapauttaa lukon sisällä oleva jousi lukon."
Kun ei ollut kone käynnissä, eikä liikkeessä, niin eihän siinä vipua liikutellessa mikään liikkunut/tapahtunut. Ymmärsin nyt että kun painan vivun alas, niin lukolla on ns. mahdollisuus virittyä ja kun vapautan vivun, painaa vivun varsi tuohon tappiin ja kääntää akselia vapauttaen lukon.
Otan aiheesta vielä iltasella muutaman kuvan jos vaan muistan ja raportoin oliko kyse jälleen viasta näppiksen yläpuolella.
Valmet 565 vm -66
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Anteeksi nyt kun sekoilin, jotenkin muistikuvaan sotkin sen jarrutaakin asentoon.. Kävin nyt katsomassa miten se homma on, eteenpäinhän se vivun akseli on, ja sen jousen toinen pää menee sinne loveen mikä on siellä banjon puolella ja toinen pää siihen polkimen rakoon. Se jousihan vaikuttaa siten että polkimen voi painaa päälle liikkeelläkin ollessa ja sitten hamaat loksahtavat kiinni toisiinsa kun sattuvat lomittain.Aloin nyt vuntsaamaan sen jousen asennusta, pitäisiköhän se tappi lyödä ensiksi pois paikoiltaan että saa sen jousen paikoilleen ja sitten painaa sitä poljinta että jousi kiristyy ja saa sen tapin lyötyä takaisin, ainakin tuossa mulla tuntuuis että sen tapin paikoillaan ollessa ei saa sitä jousta kiristettyä niin että menis paikoilleen sen tapin kanssa,,
Se on tuo vanhan muisti hyvä, mutta kun välillä muistaa väärin..
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Toisen takatassun kun nostaa ilmaan niin saapi kokeiltua tarttuuko lukko. Noita lienee jonkin verran hajonnut, joten voisi olla hyvä kurkata miltä siellä näyttää. Samalla saa sen vivun ja jousen asennettua akseliin. Kun banjon irrottaa perästä niin se lukon käyttöpolkimen akseli polkimineen irtoaa.
Justiinsa pari vuotta sitten korjasin tasauspyörästöä viissatasesta ja oli banjot ym irti. TAsauspyörästö ja lukko on sama kuin 565, banjot taitaa poiketa kun on levyjarrut. Kuvia rempasta ei tietty löydy just nyt.
Jussi_S
Viestit: 13
Liittynyt: La Syys 09, 2017 8:36 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

Eilisen oivalluksen jälkeen kaikki on tainnut olla ihan ok kaiken aikaa. En vain aluksi ymmärtänyt toimintaperiaatetta oikein :roll:
Tässä kuva kun mallasin poljinta paikoilleen. Tappi on vain valeeksi paikoillaan. Ylemmän nuolen mukaisesti lukko virittyy jousen voimalla ja polkimen noustessa takaisin ylös, työntää vipu akselin tapista lukkoa pois päältä. Tai eipä sen varmaan tarvitse sitä edes työntää kun jousen jännitys vähenee ja lukko vapautuu sisäisen jousen avulla...
Kuva
Valmet 565 vm -66
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kyllä tuosta lukosta on ollut välillä apua. Muistaa vain ottaa heti pois kun ei tartte. Joskus itse kironnut kun ei meinaa jarrulla kääntyä. Isä pärjäilee 33:lla lukottakin aika hyvin. Ajelee paljon rankametsässä ja aika pahoissakin paikoissa näyttää selviytyvän.
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Tämähän on niinsanottu räikkälukko, hammastus vähän vini siinä lukituskappaleissa, siksi voi painaa tuon polkimen päälle tai alas miten vaan, niin hampaat loksahtavat vastakkain sopivassa kohdassa,ja lähtee pois päältäkin helposti vapautettaessa.
Olikohan ekoissa , eiks tuo tullut jo 361:seen, vielä vinommat hampaat että löivät herkemmin yli ja sitten oli vielä sellainen käsivipu jolla voi painattaa sitä lukkoa pysymään päällä..
Oli muuten Koneviestissä aikoinaan kovaa polemiikkia yleensä tasauspyörästön lukosta, puolesta ja vastaan, samoin kuin tuosta hytti vastaan hytitön,,
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

565 kakkosmallissa ja siitä eteenpäin on 100% lukko. Aiemmissa valmetin malleissa oli se räikkämallinen ja käsivipu.
Jotain jatkovarsia oon nähny laitetun, jotta sai enempi pitoa.
ajokki
Viestit: 376
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:55 am
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja ajokki »

Ei ainakaan kaikissa mk II malleissa ole 100% lukkoa vaan juuri tuollainen
jousisysteemi kuin tuossa kuvassa. Täysin pitäväksihän tuon saa laittamalla
jakoavaimen varren tuohon vivun ja rungon väliin....jos vaiikka tarvii hyppäyttää
ropsilla pahassa paikassa.
t. Ajokki
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Mulla on just tullainen 66- mallinen kakkonen ja kyllä siinä lukko pärähtää tiukassa paikassa jollei auta esim, jarrulla tai sit tuolla kiilauskonstilla..
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tuo kuvan jousi vain virittää lukon ja saa tuon polkimen sakaran pysymään astinlaudan alla kiinni. Lukko menee kiinni kun lukon sakarat kohtaa. Jos sakarat ei oo kulunu niin ei varmasti luista. Vanhemmissa se lukon luistaminen on toteutettu siellä sisuskaluissa.
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja simppa »

Tasauspyörästön lukko on sijoitettu traktorin oikealle puolelle ja on hallittavissa
polkimen avulla. Lukon polkimessa on vahva jousi, mikä tekee polkimesta jousta-
van. Kytkinkappaleiden hampaiden sivupinnat ovat vinot. kuv poljin painetaan
aivan alas, jää se sinne polkimessa olevan nokan varaan. Jos kytkinkappaleiden
hampaat eivät tällöin satu toistensa lomaan, virittyy jousi, ja hampaat painuvat
lomittain heti seuraavan tilaisuuden tullen. Koska lukko on täysin pitävä, on
kaareajoa lukko päällä ehdottomasti vältettävä.
Lukon irroittaminen on nopea ja se aukeaa varmasti kaikissa tilanteissa painamalla
poljin jalalla irti salpauksestaan.
Älä pidä tasauspyörästöä tarpeettomasti lukittuna.

Näin sanotaan ohje opuksessa mutta kyllä on tähän asti on tiukan paikan tullessa antanut periksi.Kokemus kahdesta eri ajokista,tosin viimeiset 20v ollut poljin vieteri poikki :D
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ehkä se on sitten osalukko. Luulin, että räikkämallisessa olisi aina käsivipu apuna ja pitävässä vain poljin.
Tosin tuossa puhutaan myös täysin pitävästä lukosta. Kulunut lukko voikin antaa periksi, ehjä ei.

Omassa 565 ohjekirjassa puhutaan kytkinkappaleiden erikoisesta muodosta ja myöskin lukon periksi antamista kuvataan. Kirja vuodelta -65.
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja Jammu »

ajokki kirjoitti:Ei ainakaan kaikissa mk II malleissa ole 100% lukkoa vaan juuri tuollainen
jousisysteemi kuin tuossa kuvassa. Täysin pitäväksihän tuon saa laittamalla
jakoavaimen varren tuohon vivun ja rungon väliin....jos vaiikka tarvii hyppäyttää
ropsilla pahassa paikassa.
t. Ajokki
Voipi tulla hammassärky toisaalla, syystä ne sinne on laittaneet ylikuormakytkijän
Suomi kuuluu länsimaihin
pätkä
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2019 10:44 am
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja pätkä »

Nyt on omassa ykkösmallissa joku hämminki. Aloin kiristämään ketjuja ja tunkkasin tallissa oikean puolen takarenkaan ilmaan. Ongelma on se, että vaikka vaihde on vapaalla ei oikea takarengas pyöri. Takarengas pyörähtää vähän ja topatessa lukon vipu liikahtaa. Lukon vipu ei ole päällä asennossa. Lukon vipu liikkuu normaalisti mutta oikea takarengas ei pyöri. Vaihde on vapaalla, tarkistettu monta kertaa ja vasemman puolen rengas pyöri vapaasti kun tunkkasin ylös ja kiristin vasemman ketjun.

Edit. vielä hirveässä paniikissa lukon vipua käyttämällä oikea takarengas vapautui ja nyt pyörii esteettä. :o

Nyt tuossa on vielä sellanen, että kun lukon vipu on vapaana niin renkaan pyöritys lonksuttaa vipua. Vivussa on lepoasennossa pari senttiä tyhjää liikettä ylös ja sen kun nostaa käsin pois niin sitten ei renkaan pyöritys lonksuttele vipua, höh. Vipu on samanlainen kuin kuvassa muutama kommentti takaperin.
3reiska
Viestit: 343
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

Minulla 565 ykkös malli siinä palautusjousi ulkopuolella vivussa. Jos jousi ei ole paikoillaan niin tekee niin kuin Pätkän tapauksessa,sisällä ei ainakaan meidän 565:ssa ole tasauspyörästössä mitään jousta sisällä.Kakkosmallista en tiedä. Mutta 500:ssa on sisällä se palautusjousi.
pätkä
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2019 10:44 am
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja pätkä »

Mä olen pitänyt tätä omaa 565:sta ykkösmallina koska on keulapumpulla mutta voi olla, että moottori on joskus vaihdettu. Joka tapauksessa mulla on juuri tuon aiemman kuvan mukainen lukkovipu. Ennen siinä ei ole ollut ongelmia. Varaosakuvastossa näyttäisi olevan joku jousi myös sisällä lukossa. Ehkä kuoliintunut tai katkennut ja lukkovipu ei sen vuoksi palaudu nyt aivan yläasentoon. Voi olla näin tai olla olematta. Täytyy kiilata lukkovipu yläasentoon niin ei vipattele turhia.
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -66 tasauspyörästön lukko

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Jos nyt oikein muistan niin 361 Valmetissa pidettiin tuota jalkalukkoa kyllä koko ajan päällä metsässä kun lunta oli yli puoli metriä ja umpiseen ajettiin ja ketjut oli vaan lumiketjut.

Tiukassa paikassa sitten vedettiin siitä käsivivusta ja varovasti kun kytkintä nosti niin tunsi loksahduksen kun meni palat kohdalleen ja sen jälkeen veti takaset yhtenä kappaleena.

Valmetti veti kyllä lumessa tasaisesti, ei alkanut rytkyttämään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], ari, Google [Bot], karir, mtalo ja 68 vierailijaa