Tasoristeys

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

MF135-72
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja MF135-72 » Pe Loka 27, 2017 10:17 pm

Mika 82 kirjoitti:
Matsikka kirjoitti:Miksi sallitaan tasoristeyksiä joissa tie menee viistosti rautatien yli?
Suunnittelijoiden pitäis joskus kokeilla ajaa niihin kuorma-tai pakettiautolla, apukuskin puolelle takaviistoon on todella vaikea nähdä. Siinäpä suurin syy moneen onnettomuuteen.
Suora lainaus omasta kirjoituksesta toisella foorumilla

"Jostain luin, että risteyksessä huono näkyvyys oikealle. Itse tiedän raskaan ajoneuvon kuljettajana useita tuollaisia risteyksiä. Käytännössä risteykseen pitää ajaa aivan tien vasenta reunaa ja hieman ennen kiskoja kääntää renkaat ääriasentoon oikealle ja siitä muutama metri eteenpäin. Muuten oikealle ei näe.

Välillä osuu vastaan henkilöautonkuljettaja, joka varmasti ihmettelee toimintaa."

Itsellä tosin vain kaksi tai kolmeakselisia autoja ilman kärryä. Ja jos kapea tie, ei välttämättä onnistu. Ovat typerästi tehtyjä ja vaarallisia risteyksiä. Jos tulisi vastaan tuollainen risteys, josta ei vekslaamisella näe, peruutan pois. Mutta ymmärrän, että yhdistelmäkuljettajalla hieman haastavampaa..
Eipä se täysperä tai rekka siihen keulan kääntämiseen vaikuta kapeallakaan tiellä, vielä kun renkaat kääntyy paljon. Mutta jos ei mahdu, niin ei olisi kummonen investointi tehdä pientä levennystä sinne vastaantulevien penkalle, että mahtuu koukkaamaan keulaa.
Korjasin sen rikki :|

ruttu
Viestit: 1423
Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 11:08 am
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja ruttu » Pe Loka 27, 2017 10:34 pm

Onpa noita paljon ihan poistetukin, ja kokoajan niitä poistetaan / muutetaan yli-alikuluiksi. Itse pari vuotta työkseni mittailin maastomalleja suunnitelmiin ja olin mittarina tasoristeysten poistotyömailla. Osa on helppoja poistoja, osa vaatii hyvinkin mittavia muutoksia ja joku simppeli tasoristeyksen poisto voi poikia hyvinkin mittavan ja hankalasti toteutettavan korvaavan väylästön.

Viimeisimmällä työmaalla sattui ikävä tapaturma, kuorma-auto ajoi kaivumaita tasoristeyksen takaa meluvalliin. Yhdellä reissulla sitten kävi se pahin. :(
Kuorma-autokuski loukkaantui vakavasti, junan matkustajat selvisivät mustelmilla ja ruhjeilla. Onneksi kukaan ei kuollut, mutta kyllä onnettomuus tummensi työmaan sen loppuajaksi.


Törmäystä edeltävällä kuormalla olin itse samaisen kuorma-auton kyydissä.

Matsikka
Viestit: 11456
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja Matsikka » Pe Loka 27, 2017 11:07 pm

Yks kaivinkoneurakoitsija lähti siirtämään telakaivinkonetta traktorilavetilla, oli jo senverran syksyinen ilma että jätti koneen lavetille käymään.
Meni sitten tasoristeyksen yli niin lavetti jäi pohjasta raiteille kiinni. Kuski katsoi kellosta että pian tulee juna....neuvokkaana miehenä hyppäs kaivurin koppiin ja kauhalla työntäen sai yhdistelmän liikkeelle. Eikä mennyt kauaa kun juna tuli mutta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Jos kone ei olisi ollut käynnissä tai kylmä....niin olis voinut olla aikamoinen rysähdys. Se jälkeen tasoristeyksen kumpua loivennettiin eikä kyseistä vaaraa enää ole.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

PuuhaPate
Viestit: 10210
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » Pe Loka 27, 2017 11:28 pm

Mitä eroa on, autoilijan kannalta, vartioimattomalla tasoristeyksellä ja vartioidulla tasoristeyksellä, joka vilkuttaa valkoista valoa puomit ylhäällä?

361
Viestit: 3623
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja 361 » Pe Loka 27, 2017 11:28 pm

Tasoristeyksessä pitää AINA varmistaa mahdollinen junan tulo. Vaikka olisi vartioitu tasoristeys.. Moniko tekee näin?

MF135-72
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja MF135-72 » Pe Loka 27, 2017 11:33 pm

PuuhaPate kirjoitti:Mitä eroa on, autoilijan kannalta, vartioimattomalla tasoristeyksellä ja vartioidulla tasoristeyksellä, joka vilkuttaa valkoista valoa puomit ylhäällä?
Ei mitään.
Korjasin sen rikki :|

PuuhaPate
Viestit: 10210
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » Pe Loka 27, 2017 11:34 pm

Noin nopeasti oikea vastaus!
Pullakaffeet oon sulle velkaa!
Siis teille!

MF135-72
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja MF135-72 » Pe Loka 27, 2017 11:42 pm

PuuhaPate kirjoitti:Noin nopeasti oikea vastaus!
Pullakaffeet oon sulle velkaa!
Siis teille!
Ei ollut vaikee, kun autokoulussa aikoinaan opettivat.
Korjasin sen rikki :|

valtsu864
Viestit: 989
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja valtsu864 » La Loka 28, 2017 5:08 am

PuuhaPate kirjoitti:Jos tieliikennelakia noudattaa, on epätodennäköistä jäädä junan alle.
Tuli tie mistä kulmasta tahansa rataan nähden.
Ole täysin samaa mieltä ja ylipäätään liikenneonnettomuudet vähenisivät oleellisesti. Liika kiire kiikenteessä on tehtyä kiirettä ei oikeaa kiirettä.

grani
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja grani » La Loka 28, 2017 8:03 am

Vuosina 75-77 kävin ammattikoulua Karjaalla ja sinä aikana jäi kaksi kuormaautoa junan alle. Toinen oli säiliöauto joka olisi voinnut tipahtaa törmäyksessä jyrkänteeltä alas huoltoaseman pihalle ja vaikka syttyä palamaan, mutta se jäi raiteille onneksi. Siinä oli ainekset suuronnettomuudelle. Se on tänäpäivänä korvattu sillalla ja huoltoasemaa ei enää ole.Toinen levisi laajalle alueelle metsään. Nämä siis tapahtuivat eri risteyksissä.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.

Matsikka
Viestit: 11456
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja Matsikka » La Loka 28, 2017 8:33 am

valtsu864 kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Jos tieliikennelakia noudattaa, on epätodennäköistä jäädä junan alle.
Tuli tie mistä kulmasta tahansa rataan nähden.
Ole täysin samaa mieltä ja ylipäätään liikenneonnettomuudet vähenisivät oleellisesti. Liika kiire kiikenteessä on tehtyä kiirettä ei oikeaa kiirettä.
Samaan tarkoitukseen ihmiset on laitettu suorittamaan tulityökortteja, sen jälkeen ei voi enää syttyä työmailla tulipaloja, eihän?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

kaitsur
Viestit: 2121
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja kaitsur » La Loka 28, 2017 9:07 am

Aika ihmeelliseltä tuntuu, että niinkin yksinkertaista asiaa kuin puitten poistoa ei saada tehtyä tasoristeysalueilla. Reilusti vain 40-50 metriä ennen risteystä sektorit sivullepäin ja kaikki pois risuja myöten, ei maksa paljon.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86

alasinpölkky
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky » La Loka 28, 2017 9:31 am

Yksinkertasin parannus tuommosiin takaviistoihin risteyksiin josta ei esim pakulla tai kuorma-autolla kunnolla pysty kuskin paikalta näkemään on tarpeeksi ISO PEILI vastakkaiselle puolelle sopivaan kulmaan, josta näkisi sen risteävän tien tai tässäkin tapauksessa rautatien , että tuleeko sieltä junaa. Nythän sitä junaa ei lehtitietojen mukaan edes apukuski ollut huomannut tulevan.

ojaniitty
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja ojaniitty » La Loka 28, 2017 9:46 am

Ei tuon tasoristeyksen parantaminen ole muuta kuin välinpitämättömyyttä ,ilmasta katsoen pinellä hommalla saisi edes suoraksi .
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 5_v0.shtml

korjailija
Viestit: 3535
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja korjailija » La Loka 28, 2017 10:07 am

Kyllä ne jotka väittävät että tieliikennelakia noudattamalla onnettumuudet vältetään vähän turhaan kärjistävät.
Itsekin paljon umpipakulla ajaneena voin todeta että tuollaisia takaviistoja tasoristeyksiä ylittäneenä voi sanoa ettei se näkyvyys sinne takaviistoon tosiaankaan ole hääppöinen. Sama koskee myös monia ihan tavallisiakin risteyksiä.
Usein tulee mieleen että noiden suunnittelijat ovat olleet liikkeellä jollain pienellä pyörillä varustetulla akvaariolla tai polkupyörällä :evil:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä

vkorp
Viestit: 533
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja vkorp » La Loka 28, 2017 10:14 am

Valkionen/ vihreä junan keula mielestäni osasyy tuohon Raaseporin junaturmaan.
Ja siinä junas pitäis olla VALOT eikä mitään pikkutillikkaa.

Bj Andy
Viestit: 1608
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy » La Loka 28, 2017 10:39 am

No. Noita tasoja on tuhansia ja omistajia yhtä monta. Eli kaikenmaailman mökkitiet,metsätiet, ym. Lehmipolut jotka on aikojen saatossa muodostuneet, sitten on tullu joskus 1900 luvun alkupuolella tai jo aiemmin rautatie, ja joskus 50 vuotta myöhemmin polkua myöten on alettu kulkea autolla. Sitten siihen on tehty tasoristeys.

Oma näkemys on että suuri osa ihmisistä metsästä radalle osuessaan ajattelee että "onpas hylätyn näköinen rata,eikai tässä enää junia kulje".

Vaikka ajaisi viikon soraa radan puolelta toiselle, saattaa mennä koko aika että ei näy yhtään junaa , vaikka niitä ns.koko ajan siinä kulkisikin. Kiskobussi vilahtaa sekunnissa ohi ja jos aina silloin on naama toiseen suuntaan niin näkemättä jäi. Samoin 500 metrinen tavarajuna menee ohi puolessa minuutissa eli työpäivään jää aika monta minuuttia jolloin junaa ei näy eikä kuulu.

Eikä tietty se pysähtyminenkään autuaaksi tee. 76 tonnisella moduulirekalla kun nostaa kytkintä hieman pehmeällä työmaatiellä , sen jälkeen kun on varmistunut ettei junia näy, alkaa alkaa jännitysnäytelmä. Jos ajaa sen radan yli jollain pikkuvaihteella, kestää ylitys äkkiä toistakymmentä sekuntia. Tässä ajassa kiskobussi tai 140 kulkeva pikajuna kulkee puoli kilsaa tai ylikin...

Eli mielummin tarkkana ja vieläkin mielummin kiertotie jos vain on mahdollista.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa

korsteeni
Viestit: 2041
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja korsteeni » La Loka 28, 2017 11:22 am

vkorp kirjoitti:Valkionen/ vihreä junan keula mielestäni osasyy tuohon Raaseporin junaturmaan.
Ja siinä junas pitäis olla VALOT eikä mitään pikkutillikkaa.
Juu en tiedä miksi noista junistakin on tehty kokoajan huomaamattomampia? Itse asun aivan rautatien vieressä ja eihän noita pirulaisia enää edes kuule, saatika että erottaisi maisemasta....

Ei minun päivä siitä pilalle menisi, vaikka juna olisikin sen värinen, että aina ohi mennessään kiinnittäisi huomion ja ENNENKAIKKEA sinne keulaan tosiaan kunnon valot ja minusta voisivat ameriikkatyylisesti vielä vilkkua, siis valot vaihtaa "silmää" kuten ylikäytävän puomivalot, niin herättäisi ainakin huomion ylikäytävillä.

Miksiköhän junissa muuten on niin surkeat valot? Ne vanhat punahyttiset sähköveturitkin, diesel vastaavista nyt puhumattakaan....oikein seuraamalla seurannut, että minun vanhassa polkupyörän dynamovalossakin taitaa olla enempi luxeja? Joo eihän ne toisaalta ajamiseen kauheasti valoa tarvi, mutta kenelle siitä olisi haittaa, jos niillä valoilla oikeasti näkisi...ts. herättäisi huomion???

pice
Viestit: 427
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 7:09 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja pice » La Loka 28, 2017 11:38 am

Nykyään pystyy bussienkin liikettä seuraamaan netin kautta eli sijaintitieto löytyy langattomana. Niin junissa voisi käyttää samaa systeemiä, tai ehkä tuo paikkatieto on jo nyt niissä käytössäkin. Jospa tasoristeyksiin laitettaisiin valotaulu jossa olisi merkkivalo palamassa silloin kun juna on tasoristeyksen lähellä. Tuollainen systeemi olisi halpa toteuttaa.

velimatti
Viestit: 1149
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
Viesti:

Re: Tasoristeys

Viesti Kirjoittaja velimatti » La Loka 28, 2017 11:58 am


Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jarska ja 11 vierailijaa