Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Kelkka kulkee hitaammin pitemmällä matolla, tai siis ottaa enempi voimaa. Eli jos vaihtaa kelkkaan pidemmän kuin alkuperäisen maton moni vaihtaa myös ketjukotelon välitykset pykälän lyhyemmäksi, niin jaksaa mennä paremmin pidemmällä matolla.
Useampana vuonna miettinyt mettähommissa samaa. Jos sahan laipan kärkipyörä olisi vaikka 20mm halkaisijaltaan, millainen ketjun nopeus olisi eri puolilla laippaa
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_ kirjoitti:Useampana vuonna miettinyt mettähommissa samaa. Jos sahan laipan kärkipyörä olisi vaikka 20mm halkaisijaltaan, millainen ketjun nopeus olisi eri puolilla laippaa
Nopeus ei muutu kärkipyörää vaihtamalla, vaan kaasua painamalla.
Kärkipyörän nopeus kyllä hidastuu, mitä isompi se on.
Minä vain heittelen löylyä kun tämä asia on selvennyt jo toisaalla mutta jos maitopurkkia haluaa käyttää ideana niin mitenkäs sitten kun maitopurkki on pidempi niin kyllä se purkin yläpää nopeamman huitaisun pyörähtäessään päädyn ympäri tekee
Telamaton (rata)nopeuden määrittää vetorattaan koko.
Telamaton paksuudella (hakkujen korkeudella) ei ole merkitystä.
Esimerkkinä kaupan kassan hihna: hihnalla kulkevan maitopurkin ylä- ja alareuna on ihan samaan aikaan kassahenkilön luona.
Eli ei kulje.
Väärin. Hakkujen korkeudella on merkitystä. Lisää vastusta ja syö konetehoa. Eli kulkee hitaammin korkeilla.
Noin yleisesti ottaen kelkka kulkee lujempaa kun matossa on enemmän pintaa koska luistoa on vähemmän. Sama koskee pidempää ja lyhyempää mattoa. '
Samoin autossa isompikehäisessä renkaassa on vähemmän luistoa kuin pienempikehäisessä. Yksinkertaista perusfysiikka...
Osmo_ kirjoitti:Useampana vuonna miettinyt mettähommissa samaa. Jos sahan laipan kärkipyörä olisi vaikka 20mm halkaisijaltaan, millainen ketjun nopeus olisi eri puolilla laippaa
Jos nopeus ylä- ja alapuolella eri on ketju poikki.
doni kirjoitti:Mitä kauemmaksi telan pinta menee vetoakselin keskipisteestä sitä nopeammin matka taittuu.
Meneekös se nyt noin kun kyseessä nimenomaan telamatto vetopyörineen? Jos käydään vielä läpi tuota kaupan kassahihnaa maitopurkkineen...niin eikös sen yhden purkin kansi ja pohja mene ihan yhtä kovaa hihnan päästä päähän, vai voiko purkin yläreuna olla nopeammin pussitettavissa? ....jos hihna olisi 50cm paksu, menisikö se maitopurkki sitten nopeampaa?
doni kirjoitti:Mitä kauemmaksi telan pinta menee vetoakselin keskipisteestä sitä nopeammin matka taittuu.
Meneekös se nyt noin kun kyseessä nimenomaan telamatto vetopyörineen? Jos käydään vielä läpi tuota kaupan kassahihnaa maitopurkkineen...niin eikös sen yhden purkin kansi ja pohja mene ihan yhtä kovaa hihnan päästä päähän, vai voiko purkin yläreuna olla nopeammin pussitettavissa? ....jos hihna olisi 50cm paksu, menisikö se maitopurkki sitten nopeampaa?
Hihnan päästäpäähän maitopurkin pohja menee samaa vauhtia kuin kansikin.
Mutta jos koko kierroksen tekee, niin kyllä se kansi menee lujempaa kuin pohja. Olettaen että purkki on hihnalla pohja hihnaa vasten.