Fordson major Vaihteet ym.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Fordson major Vaihteet ym.
Olen nyt uutuus fordsonilla ajellut 7-8 kertaa, en ole enempää päässyt kun rattori on mökillä jossa käydään viikonloppuisin. En ole muilla kuin 1 sellä ja pakilla uskaltanut ajella, tänään kakkosellakin. Koitin laittaa kolmosta päälle joka on ykkösen vieressä muttei mennyt kolmonen silmää yhtään. Koitin ehkä 7 kertaa. Ei mennyt nelonenkaan silmään.
Onko käsikaasun vieressä olevalla vivulla jota myyjä sanoi kertojaksi jotain merkitystä asiaan? Vai olenko saanut nyt jo toisen kovan kalun katkaisukuntoon?
Pahoittelen termi-ja tietämättömyysvirheitä.
Onko käsikaasun vieressä olevalla vivulla jota myyjä sanoi kertojaksi jotain merkitystä asiaan? Vai olenko saanut nyt jo toisen kovan kalun katkaisukuntoon?
Pahoittelen termi-ja tietämättömyysvirheitä.
Viimeksi muokannut Aloittelija, Ma Maalis 12, 2018 7:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Vaihteet
1 ja 3 on samassa kohdassa päävaihdekepissä. Sillä vaakatasossa olevalla vivulla valitaan kumpi on päällä. Samoin kuin 2 ja 4, 5 ja 6 sekä pieni- ja isopakki.
Itse jos tielle lähden niin 5 liikkeelle ja sitten 6 aluevaihteella. Älä säikähdä jos ne vaihteet " vähän " narahtelee, ajamalla oppii.
Itse jos tielle lähden niin 5 liikkeelle ja sitten 6 aluevaihteella. Älä säikähdä jos ne vaihteet " vähän " narahtelee, ajamalla oppii.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Vaihteet
Vaihteen pitäs kyllä mennä päälle, oli kertoja missä asennossa tahansa.
Se ykkösen viereinen vaihe ei ole kolmonen, vaan viitonen tai kuutone kertojan asennosta riippuen.
Se ykkösen viereinen vaihe ei ole kolmonen, vaan viitonen tai kuutone kertojan asennosta riippuen.
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Vaihteet
Majorin vaihteet vaativat melko kovaa kättä, anna koneen liikkua vähän ja samlla survaise kunnolla pykälä päälle. Majori on melkoisen kolho ajettava verrattuna moniin 60-luvun alun traktoreihin ja vaatii reiluja otteita, perus-Majoreita ja Power-Majori on omassa pihassa pyörinyt vuosien varrella ja pykälät välillä hakusessa tuppasi niissä olemaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Vaihteet
Kyllä se vaihe kannattaa valita oikein lähtiissä ja kertojalla vaihtaa tarvittaessa, mäessä kuorma perässä jos rupee vaihtamaan niin äitiä voi tulla ikävä. Kytkimen ylimääränen polkasu kannattaa jos ei lupsaha vaihteet silmään.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Vaihteet
Jos kuutoselta puotetaa mäessä vaihteita vaikka kolmoseen saakka, niin ei siinä ole aikaa äitiä ikävöidä, vaan keppejä, kytkintä ja kaasua keskityttävä hämmentämää, ettei vauhti pysähy!Major58 kirjoitti:mäessä kuorma perässä jos rupee vaihtamaan niin äitiä voi tulla ikävä. .
Kyllä se majori aika rouheita otteita siitää, mut kohtuus kaikessa.
-
- Viestit: 9803
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Vaihteet
Mitä? Tuskin sitä noin kannattaa käyttää vaikka ne välitykset ristissä onkin.havi kirjoitti:1 ja 3 on samassa kohdassa päävaihdekepissä. Sillä vaakatasossa olevalla vivulla valitaan kumpi on päällä. Samoin kuin 2 ja 4, 5 ja 6 sekä pieni- ja isopakki.
Itse jos tielle lähden niin 5 liikkeelle ja sitten 6 aluevaihteella. Älä säikähdä jos ne vaihteet " vähän " narahtelee, ajamalla oppii.
Viimeksi muokannut 8400, Pe Elo 25, 2017 11:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Vaihteet
Lähdetään siitä, että alkajaisiksi opettelet välikaasun ja kaksoispoljennan. Oikean ajoituksen oppii melko nopeasti. Ja sitä vaihdekeppiä ei käsitellä samalla otteella, kuin autossa. Eli karkeella kädellä mennään. Toimiva tuntimittari auttaa aika paljon kierrosten arviointia. Itseä auttoi Nuhvin kanssa kuulosuojaimet. Vaimentaa moottorin ääntä, jolloin kuulee muunkin taajuiset äänet.
Koita sammutetulla koneella että missä kohdassa on mikäkin pykälä. Sillä saat selville että mihin suuntaan heppiä väännetään ajaessa. Ei se rikki ole.
Koita sammutetulla koneella että missä kohdassa on mikäkin pykälä. Sillä saat selville että mihin suuntaan heppiä väännetään ajaessa. Ei se rikki ole.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Vaihteet
Kyllä tahtoo tulla äitiä ikävä noiden välikaasujen ja kaksoispolkaisujen kanssa, ainakin jos on taakkaa kärryssä niin vauhti toppaa ennen kuin wanhan jalat ehtii toimimaan. Onneksi fergun kanssa pärjää ilman moisia temppuja.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Vaihteet
Kiitos vastauksista! Kaikki vivut tuntuvat tosiaan majorissa vähän jämäkämmiltä, kultamahassa heiluvat miten sattuu jos toimivat ollenkaan. Rohinaa ja kolinaa olen kuullut vaihtamisen yhteydessä, miettinytkin että onko normaalia vai ei mutta hyvä sitten.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: Vaihteet
Olet varmaan tarkistanut vaihteiston öljymäärän. Vanhemiten tahtoo ulosoton stefa laskea vaihdelaatikosta öljyn peränpuolle.
Öljy tarkistetaan kytkinpolkimen puolelta laatikon kyljessä olevasta isosta ropusta. Siellä näkyy merkkiviiva, melkein piripintaan täyttö.
Öljy tarkistetaan kytkinpolkimen puolelta laatikon kyljessä olevasta isosta ropusta. Siellä näkyy merkkiviiva, melkein piripintaan täyttö.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Vaihteet
Vaihteistoöljyt tarkistin jo myyjällä
Mikäs muuten aiheuttaa sen että majori syö moottoriöljyä varsin paljon, ainakin ferkuun verrattuna?
Mikäs muuten aiheuttaa sen että majori syö moottoriöljyä varsin paljon, ainakin ferkuun verrattuna?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 7525
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: Vaihteet
Se moottori on remontin tarpeessa. Ei siinä muuta mitään ihmettä ole. Ja samoin sen kultamahan vaihteen siirtäjät ainakin, ellei koko vaihteisto.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Vaihteet
Määrittele tuo -paljon-? Kannattaa niitä öljymääriä tarkkailla, jos oot myyjällä kurkannut ja sen jälkeen käyttänyt, osa öljyistä tippuu maahan ja osa menee perään, eli saattaa olla alle alamerkin vaiheöljytkin huomaamatta. Eikös se ole sanonta että jos ei ollenkaan öljyä kulu niin se on rikki
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Vaihteet
No sitä oli vähän alle puolen välin kun ajettiin pihaan. Noin 5 huviajelun jälkeen, 5- 30 min kestäneiden, öljyä oli ihan tikun hyvän alueen alapäässä. No lisäsin öljyä sitten sen verran että oli hyvän alueen yläpäässä, siinä on nyt pysytellyt parin ajelun ajan.
Tänään sain ajettua 3 ja 4- vaihteillakin, kun kertojan väänsi ala- asentoon
Tänään sain ajettua 3 ja 4- vaihteillakin, kun kertojan väänsi ala- asentoon
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Vaihteet
Paitsi nyt, oli puolen tunnin ajelun jälkeen laskenut puoleen väliin.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Vaihteet
Empä nyt tiedä. Nuhvin perässä oli Kipa 70 täynnä hyvää vehnää ja kyllähän se siinä mielessä oli oma hommansa kun sai antaa kierrosten laskea aika paljon ennenkun pykälsi pienemmälle tasamaalla. Kuivurille mennessä tarttikin pysäyttää mäen alapäässä. Kertoja antaa siinä mielessä anteeksi, että se on tavallaan puolisynkronoitu kun rataspari pelaa jousikuormitteisena niin vaihto onnistuu ilman välikaasuja mutta kyllä se rusahtaakin.Ajomies kirjoitti:Kyllä tahtoo tulla äitiä ikävä noiden välikaasujen ja kaksoispolkaisujen kanssa, ainakin jos on taakkaa kärryssä niin vauhti toppaa ennen kuin wanhan jalat ehtii toimimaan. Onneksi fergun kanssa pärjää ilman moisia temppuja.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Vaihteet
Kyllä se liikaa sitten syö, jotain tarttee ruveta tekeen. Annoitko käytön jälkeen seisoa 15-30min. ennenku nostit tikun, että kerkes öljyt laskeutua?Aloittelija kirjoitti:Paitsi nyt, oli puolen tunnin ajelun jälkeen laskenut puoleen väliin.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Vaihteet
Tähän kun vielä lisätään käsikaasu, niin saa olla aika hätäset kädetAjomies kirjoitti:Kyllä tahtoo tulla äitiä ikävä noiden välikaasujen ja kaksoispolkaisujen kanssa, ainakin jos on taakkaa kärryssä niin vauhti toppaa ennen kuin wanhan jalat ehtii toimimaan. Onneksi fergun kanssa pärjää ilman moisia temppuja.
Jalkakaasu helpottaa asiaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Vaihteet
Joo odotinMajor58 kirjoitti:Kyllä se liikaa sitten syö, jotain tarttee ruveta tekeen. Annoitko käytön jälkeen seisoa 15-30min. ennenku nostit tikun, että kerkes öljyt laskeutua?Aloittelija kirjoitti:Paitsi nyt, oli puolen tunnin ajelun jälkeen laskenut puoleen väliin.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa