Fordson major Vaihteet ym.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Fordson major Vaihteet ym.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Olen nyt uutuus fordsonilla ajellut 7-8 kertaa, en ole enempää päässyt kun rattori on mökillä jossa käydään viikonloppuisin. En ole muilla kuin 1 sellä ja pakilla uskaltanut ajella, tänään kakkosellakin. Koitin laittaa kolmosta päälle joka on ykkösen vieressä muttei mennyt kolmonen silmää yhtään. Koitin ehkä 7 kertaa. Ei mennyt nelonenkaan silmään.
Onko käsikaasun vieressä olevalla vivulla jota myyjä sanoi kertojaksi jotain merkitystä asiaan? Vai olenko saanut nyt jo toisen kovan kalun katkaisukuntoon? :cry:
Pahoittelen termi-ja tietämättömyysvirheitä.
Viimeksi muokannut Aloittelija, Ma Maalis 12, 2018 7:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
havi
Viestit: 825
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja havi »

1 ja 3 on samassa kohdassa päävaihdekepissä. Sillä vaakatasossa olevalla vivulla valitaan kumpi on päällä. Samoin kuin 2 ja 4, 5 ja 6 sekä pieni- ja isopakki.
Itse jos tielle lähden niin 5 liikkeelle ja sitten 6 aluevaihteella. Älä säikähdä jos ne vaihteet " vähän " narahtelee, ajamalla oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vaihteen pitäs kyllä mennä päälle, oli kertoja missä asennossa tahansa.
Se ykkösen viereinen vaihe ei ole kolmonen, vaan viitonen tai kuutone kertojan asennosta riippuen.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Majorin vaihteet vaativat melko kovaa kättä, anna koneen liikkua vähän ja samlla survaise kunnolla pykälä päälle. Majori on melkoisen kolho ajettava verrattuna moniin 60-luvun alun traktoreihin ja vaatii reiluja otteita, perus-Majoreita ja Power-Majori on omassa pihassa pyörinyt vuosien varrella ja pykälät välillä hakusessa tuppasi niissä olemaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Kyllä se vaihe kannattaa valita oikein lähtiissä ja kertojalla vaihtaa tarvittaessa, mäessä kuorma perässä jos rupee vaihtamaan niin äitiä voi tulla ikävä. Kytkimen ylimääränen polkasu kannattaa jos ei lupsaha vaihteet silmään.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Major58 kirjoitti:mäessä kuorma perässä jos rupee vaihtamaan niin äitiä voi tulla ikävä. .
Jos kuutoselta puotetaa mäessä vaihteita vaikka kolmoseen saakka, niin ei siinä ole aikaa äitiä ikävöidä, vaan keppejä, kytkintä ja kaasua keskityttävä hämmentämää, ettei vauhti pysähy! :lol:

Kyllä se majori aika rouheita otteita siitää, mut kohtuus kaikessa.
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja 8400 »

havi kirjoitti:1 ja 3 on samassa kohdassa päävaihdekepissä. Sillä vaakatasossa olevalla vivulla valitaan kumpi on päällä. Samoin kuin 2 ja 4, 5 ja 6 sekä pieni- ja isopakki.
Itse jos tielle lähden niin 5 liikkeelle ja sitten 6 aluevaihteella. Älä säikähdä jos ne vaihteet " vähän " narahtelee, ajamalla oppii.
Mitä? :D Tuskin sitä noin kannattaa käyttää vaikka ne välitykset ristissä onkin.
Viimeksi muokannut 8400, Pe Elo 25, 2017 11:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Lähdetään siitä, että alkajaisiksi opettelet välikaasun ja kaksoispoljennan. Oikean ajoituksen oppii melko nopeasti. Ja sitä vaihdekeppiä ei käsitellä samalla otteella, kuin autossa. Eli karkeella kädellä mennään. Toimiva tuntimittari auttaa aika paljon kierrosten arviointia. Itseä auttoi Nuhvin kanssa kuulosuojaimet. Vaimentaa moottorin ääntä, jolloin kuulee muunkin taajuiset äänet.
Koita sammutetulla koneella että missä kohdassa on mikäkin pykälä. Sillä saat selville että mihin suuntaan heppiä väännetään ajaessa. Ei se rikki ole.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä tahtoo tulla äitiä ikävä noiden välikaasujen ja kaksoispolkaisujen kanssa, ainakin jos on taakkaa kärryssä niin vauhti toppaa ennen kuin wanhan jalat ehtii toimimaan. Onneksi fergun kanssa pärjää ilman moisia temppuja. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Kiitos vastauksista! :D Kaikki vivut tuntuvat tosiaan majorissa vähän jämäkämmiltä, kultamahassa heiluvat miten sattuu jos toimivat ollenkaan. Rohinaa ja kolinaa olen kuullut vaihtamisen yhteydessä, miettinytkin että onko normaalia vai ei mutta hyvä sitten.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Olet varmaan tarkistanut vaihteiston öljymäärän. Vanhemiten tahtoo ulosoton stefa laskea vaihdelaatikosta öljyn peränpuolle.

Öljy tarkistetaan kytkinpolkimen puolelta laatikon kyljessä olevasta isosta ropusta. Siellä näkyy merkkiviiva, melkein piripintaan täyttö.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Vaihteistoöljyt tarkistin jo myyjällä
Mikäs muuten aiheuttaa sen että majori syö moottoriöljyä varsin paljon, ainakin ferkuun verrattuna?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja MOP »

Se moottori on remontin tarpeessa. Ei siinä muuta mitään ihmettä ole. Ja samoin sen kultamahan vaihteen siirtäjät ainakin, ellei koko vaihteisto.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Määrittele tuo -paljon-? Kannattaa niitä öljymääriä tarkkailla, jos oot myyjällä kurkannut ja sen jälkeen käyttänyt, osa öljyistä tippuu maahan ja osa menee perään, eli saattaa olla alle alamerkin vaiheöljytkin huomaamatta. Eikös se ole sanonta että jos ei ollenkaan öljyä kulu niin se on rikki :lol:
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

No sitä oli vähän alle puolen välin kun ajettiin pihaan. Noin 5 huviajelun jälkeen, 5- 30 min kestäneiden, öljyä oli ihan tikun hyvän alueen alapäässä. No lisäsin öljyä sitten sen verran että oli hyvän alueen yläpäässä, siinä on nyt pysytellyt parin ajelun ajan.

Tänään sain ajettua 3 ja 4- vaihteillakin, kun kertojan väänsi ala- asentoon :D
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Paitsi nyt, oli puolen tunnin ajelun jälkeen laskenut puoleen väliin.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ajomies kirjoitti:Kyllä tahtoo tulla äitiä ikävä noiden välikaasujen ja kaksoispolkaisujen kanssa, ainakin jos on taakkaa kärryssä niin vauhti toppaa ennen kuin wanhan jalat ehtii toimimaan. Onneksi fergun kanssa pärjää ilman moisia temppuja. :)
Empä nyt tiedä. Nuhvin perässä oli Kipa 70 täynnä hyvää vehnää ja kyllähän se siinä mielessä oli oma hommansa kun sai antaa kierrosten laskea aika paljon ennenkun pykälsi pienemmälle tasamaalla. Kuivurille mennessä tarttikin pysäyttää mäen alapäässä. Kertoja antaa siinä mielessä anteeksi, että se on tavallaan puolisynkronoitu kun rataspari pelaa jousikuormitteisena niin vaihto onnistuu ilman välikaasuja mutta kyllä se rusahtaakin.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Aloittelija kirjoitti:Paitsi nyt, oli puolen tunnin ajelun jälkeen laskenut puoleen väliin.
Kyllä se liikaa sitten syö, jotain tarttee ruveta tekeen. Annoitko käytön jälkeen seisoa 15-30min. ennenku nostit tikun, että kerkes öljyt laskeutua?
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ajomies kirjoitti:Kyllä tahtoo tulla äitiä ikävä noiden välikaasujen ja kaksoispolkaisujen kanssa, ainakin jos on taakkaa kärryssä niin vauhti toppaa ennen kuin wanhan jalat ehtii toimimaan. Onneksi fergun kanssa pärjää ilman moisia temppuja. :)
Tähän kun vielä lisätään käsikaasu, niin saa olla aika hätäset kädet :mrgreen:
Jalkakaasu helpottaa asiaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Major58 kirjoitti:
Aloittelija kirjoitti:Paitsi nyt, oli puolen tunnin ajelun jälkeen laskenut puoleen väliin.
Kyllä se liikaa sitten syö, jotain tarttee ruveta tekeen. Annoitko käytön jälkeen seisoa 15-30min. ennenku nostit tikun, että kerkes öljyt laskeutua?
Joo odotin
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa