Suzuki DT4 sammuilee

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

yyri
Viestit: 136
Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja yyri »

Kauanko tuo puksutteelee uisteluvauhtia? Täällä suizan dt9 mallia 1977 ja ei tolla voi uistella, karstottaa tulpat ja vartin tyhjäkäynnin jälkeen ei enää käy. Lujaa ja "normaalia" vauhtia tolla voi ajaa vaikka maailman tappiin, tuon vehkeen ominaisuus ilmeisesti... Pitäisi olla 1% vetouistelubensat toisessa tankissa.
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Ainakin meillä ollut DT 4 pelasi uistelussa tyhjäkäyntiä tunti tolkulla. Välillä ajettiin muutaman minuutin spurtti kaasu auki että tulppa puhistuu.
Jos rupesi tyhjäkäynti oikkuilemaan niin uusi tulppa korjasi käynnin. Tulppana oli Halpa-Hallin NGK.
Kubota B 5001 DT
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja NH »

Yleisohjeina pienille 2T perämoottoreille sopii seuraavaa:

-öljynä ehdottomasti TWC-luokiteltu tuhkatumaton 2T-öljy, ei saha- tai mp-öljy, vaikka olisi niihin kuinka hyvää tai kallista.
-seossuhde yleensä 1% tai max 2%, mikäli niin valmistaja suosittaa.
-sytytystulpat suosituksen mukaiset, oikealla kärkivälillä ja eivät ikivanhat.
-talvisäilytys joko polttoainejärjestelmä tyhjänä tai sitten pienkonebensalla täyttettynä. Pienkonebensalla täytyy yleensä hakea tyhjäkäynnille ja ilmaruuville eri asetukset kuin 98:lle.
-polttoainejärjestelmä puhdas ja polttoaineletkut niin tuoreet, ettei niistä tule epäpuhtauksia bensan joukkoon.
-mikäli käytetään koneen sisäistä pikkutankkia, niin ei lisäpolttoainesuodattimia; saattaa haitata "painovoimaista" virtausta, mutta mikäli irtotankilla niin sitten ok.
-ilmaruuvin oikea säätö, joka tulee hakea pikkuhiljaa konetta käyttämällä, lähtien tehtaan ilmoittamasta perusarvosta.

Mikäli jokin näistä pieniltäkin tuntuvista asioista ei ole ok, niin käyntihäiriöitä on tiedossa.

Mikäli kaasuttimessa on vanhentuneesta polttoaineesta aiheutuneita "lakkatukoksia", niin alkuliuotus voidaan tehdä astiassa, jossa on tuoretta bensaa. Aikansa oltuaan uä-pesu erityisellä pesuaineella, fairy-vedellä tai polttoöljyllä.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

1987 tuli kärjetön sytkä Suzukeihin. Koitappas Yyri vaihtaa konkka ja kärjet. Ennen tääkin kesti monta tuntia. Pieni havainto on, että vetouistelukierroksilla kaasu on tarvinnut siirtää noin 1/3 asentoon kahvassa kun ennen se oli 1/2 osassa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Aiheeseen liittyvää.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain ... 1495704571
En kyllä oo vaihtanut vesipumpun juoksupyörää 3 vuoden välein. :?
Kubota B 5001 DT
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Siinäpä sitä ois vaihtamista kun kaikki suositukset ottaisi tosissaan. Kyllähän valmistajilla ja jälleenmyyjillä on syynsä ja hyvätkin mutta käyttäjän edut on joskus vähän toisenlaisia.
yyri
Viestit: 136
Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja yyri »

Osmo_ kirjoitti:1987 tuli kärjetön sytkä Suzukeihin. Koitappas Yyri vaihtaa konkka ja kärjet. Ennen tääkin kesti monta tuntia. Pieni havainto on, että vetouistelukierroksilla kaasu on tarvinnut siirtää noin 1/3 asentoon kahvassa kun ennen se oli 1/2 osassa.
Vaikuttaneeko tuo? Setä sanoi että jo 90 luvulla tuo oli tommoinen, tulppiin tulee piikki ja sitten nykii. Nyt uistelun päätteeksi kun pistää jenkaa pataan niin toi nytkyttää toista pyttyä vähän väliä pois päältä, kunnes lämpenee ja alkaa vetämään.

Tuli vaihdettua vesipumppu nyt keväällä ja olihan tuo vanha ihan palasina jo, olisi pitänyt jo viime kesänä vaihtaa. Nyt on uusi ja pumppaa hyvin. Nöyrästi lähtee käyntiin, ekalla nykäisyllä kun muisti asentaa tulpanhatut paikalleen. Hirveää meteliä tämä antiikkipeli myös pitää. Mikähän noiden reikien funktio tossa rikiputkessa veden yläpuolella on? Pakokaasuja niistä ainakin tulee sieraimiin :mrgreen:

Editti; Vastataan itselle, nuo reiät on "idle exhaust relief portteja" eli tyhmäkäynnin pakoreiät kun kone ei jaksa kait painaa veden alle pienessä vauhdissa kaikkia pakokaasuja.

Kuva
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

yyri.
Onko tyhjäkäynnin seos säätöä tehty?
Mulle tuli veneen mukana 60-70 luvun vaihteen 4 hp. Crescent jossa oli tyhjäkäynti hukassa.
Edellinen rassaaja oli pistänyt kaikki ruuvit kiinni, myös seos säätö ruuvin.
Eli säätöhommelilla tuli soiva peli.
Kubota B 5001 DT
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Jos nokipiikin tekee niin seosruuvia aukipäin. Noi ympyröidyt on pakoputket. Ei siinä oo muutakaan paikkaa mistä se tulee pihalle.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Yrjö kirjoitti: En kyllä oo vaihtanut vesipumpun juoksupyörää 3 vuoden välein. :?
Just viime viikonloppuna vaihdoin ekaa kertaa siipipyörän -91:een 20hp Jammuuni, yhdestä siivestä oli pala irronnut, mutta tuskin tuokaan olisi vielä tänä kesänä mitään dramaattista aiheuttanut, kun muita siipiä ei sormin vääntelemällä vielä murtuman saanut. Suosituksen mukaisella vaihtovälillähän noita olis mennyt jo ainakin 8 kpl.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja NH »

Impellerien vaihtotarve on 2000-luvun puolella tehdyissä koneissa huomattavasti tiheämpi ( samoilla käyttötunneilla ), kuin vanhemmissa ja syynä on niiden valmistuksessa käytettyjen myrkyllisten kemikaalien kieltäminen.

Vastaava tilanne on hammashihnojen suhteen, vanhemmissa 4t-perämoottoreissa vaihto tapahtuu usein tehtaan suositusten mukaisesti tarkastuksessa havaittujen halkeamien ilmentyessä, tuoreemmissa aikaan perustuen, joka ei välttämättä ole kovinkaan montaa vuotta.

Monessa 90-luvun 4T-perämoottorissa pyörii vielä alkuperäiset impellerit ja hammashihnat, 2000-lukuisissa niitä on jouduttu vaihtamaan jo laatikkokaupalla.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kuva

Tuommonen määrä lähti likaa irti karburaattorista. Aineena 50/50 vettä ja etikkaa. Pieni tilkka Fairya mukana pintajännitystä rikkomasa. 45min ja 70c* pesua, jonka jälkeen 30min 50c* puhtaassa vedessä ilman aineita. Siinäkin lähti vielä pieni nökö likaa. Lopuksi kanavat paineilmalla puhtaaksi. Kaasari oli täysin puhdas ulkoisesti ennen pesua. Joten ne rautalankaohjeet eivät olisi saaneet noita hoidetuksi.
Nyt tohon on vaihdettu vesipumppu, pa-letkut, imusarjan tiiviste ja polttoainesuodatin. Sitten molempien tankkien puhtaat sihdit on putsattu, kuten myös kaasari. Jossei noilla toimi, niin kohta on Kokemäenjoen ahvenoilla uus leikkikalu :twisted:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
yyri
Viestit: 136
Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja yyri »

Kiitoksia vinkeistä. Mites tuo tyhjäkäyntiseoksen säätö menee, samalla tapaa kun moottorisahassa? Eli etsitään korkeimmat kierrokset ja vartti takaisin rikkaammalle päin? Nythän tuo käynnistyy tosi hyvin kylmänä ja lämpimänä.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Motorisahassa korkeat säädetään tohon tyyliin. Tyhjäkäynnillä ei vedellä takaisinpäin sahoissakaan. Siinä missä soi hyvin on hyvin...
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Mopoaikoina tein niin, että kuumalla koneella seosruuvi 1 1/2 kierrosta auki. Sen jälkeen kone käyntiin ja ruuvattiin kiinnipäin siihen pisteeseen, että sammui ja lasekttiin kierrokset. Sitten sama aukipäin. Näiden välissä olevalta alueelta etittiin kohta, jossa kone ottaa eniten kierroksia.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
yyri
Viestit: 136
Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja yyri »

Noniin elikkä ajetaan kone kuumaksi ja sitten säädetään niin että ottaa eniten kierroksia tyhjäkäynnillä ja käy hyvin, kiitos. Katsotaan saako paremmaksi :mrgreen:
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kannattaa kylläkin putsata karburaattori ja vaihtaa tulppa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja NH »

yyri kirjoitti:Noniin elikkä ajetaan kone kuumaksi ja sitten säädetään niin että ottaa eniten kierroksia tyhjäkäynnillä ja käy hyvin, kiitos. Katsotaan saako paremmaksi :mrgreen:
Ajetaan kone kuumaksi ja kierrokset lähelle tyhjäkäyntiä edelleen ajaen. Säätö kohtaan, missä käy siisteimmin.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

http://www.youtube.com/watch?v=y52FOQ5uGNI
Näin nätisti Suzuki starttas pesun jälkeen, kunhan sai ilmattua letkut. Kone kylmä, kaasu joutokäynnillä ja ryyppy poissa. Todella laiska veto ekan puristuksen yli. Ohjeet pesucoctailiin ja laitteistoon videon tiedoissa.
En käyttänyt pidempään, sillä moottorissa ei ollut vettä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Suzuki DT4 sammuilee

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minulla on ultraäänipesurista vain positiivisia kokemuksia "ongelma"kaasutinten puhdistamisessa, mitkä ei toimi liotusten, rassausten ja puhaltamisten jälkeenkään. Nesteen kautta välitetty voima vaikuttaa joka paikkaan, myös sinne, minne teräs- tai kuparilangalla rassaaminen ei yletä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], pouhe, Punkero, SPS1975, Sumi ja 43 vierailijaa