Suzuki DT4 sammuilee
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Kauanko tuo puksutteelee uisteluvauhtia? Täällä suizan dt9 mallia 1977 ja ei tolla voi uistella, karstottaa tulpat ja vartin tyhjäkäynnin jälkeen ei enää käy. Lujaa ja "normaalia" vauhtia tolla voi ajaa vaikka maailman tappiin, tuon vehkeen ominaisuus ilmeisesti... Pitäisi olla 1% vetouistelubensat toisessa tankissa.
-
- Viestit: 1478
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Ainakin meillä ollut DT 4 pelasi uistelussa tyhjäkäyntiä tunti tolkulla. Välillä ajettiin muutaman minuutin spurtti kaasu auki että tulppa puhistuu.
Jos rupesi tyhjäkäynti oikkuilemaan niin uusi tulppa korjasi käynnin. Tulppana oli Halpa-Hallin NGK.
Jos rupesi tyhjäkäynti oikkuilemaan niin uusi tulppa korjasi käynnin. Tulppana oli Halpa-Hallin NGK.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Yleisohjeina pienille 2T perämoottoreille sopii seuraavaa:
-öljynä ehdottomasti TWC-luokiteltu tuhkatumaton 2T-öljy, ei saha- tai mp-öljy, vaikka olisi niihin kuinka hyvää tai kallista.
-seossuhde yleensä 1% tai max 2%, mikäli niin valmistaja suosittaa.
-sytytystulpat suosituksen mukaiset, oikealla kärkivälillä ja eivät ikivanhat.
-talvisäilytys joko polttoainejärjestelmä tyhjänä tai sitten pienkonebensalla täyttettynä. Pienkonebensalla täytyy yleensä hakea tyhjäkäynnille ja ilmaruuville eri asetukset kuin 98:lle.
-polttoainejärjestelmä puhdas ja polttoaineletkut niin tuoreet, ettei niistä tule epäpuhtauksia bensan joukkoon.
-mikäli käytetään koneen sisäistä pikkutankkia, niin ei lisäpolttoainesuodattimia; saattaa haitata "painovoimaista" virtausta, mutta mikäli irtotankilla niin sitten ok.
-ilmaruuvin oikea säätö, joka tulee hakea pikkuhiljaa konetta käyttämällä, lähtien tehtaan ilmoittamasta perusarvosta.
Mikäli jokin näistä pieniltäkin tuntuvista asioista ei ole ok, niin käyntihäiriöitä on tiedossa.
Mikäli kaasuttimessa on vanhentuneesta polttoaineesta aiheutuneita "lakkatukoksia", niin alkuliuotus voidaan tehdä astiassa, jossa on tuoretta bensaa. Aikansa oltuaan uä-pesu erityisellä pesuaineella, fairy-vedellä tai polttoöljyllä.
-öljynä ehdottomasti TWC-luokiteltu tuhkatumaton 2T-öljy, ei saha- tai mp-öljy, vaikka olisi niihin kuinka hyvää tai kallista.
-seossuhde yleensä 1% tai max 2%, mikäli niin valmistaja suosittaa.
-sytytystulpat suosituksen mukaiset, oikealla kärkivälillä ja eivät ikivanhat.
-talvisäilytys joko polttoainejärjestelmä tyhjänä tai sitten pienkonebensalla täyttettynä. Pienkonebensalla täytyy yleensä hakea tyhjäkäynnille ja ilmaruuville eri asetukset kuin 98:lle.
-polttoainejärjestelmä puhdas ja polttoaineletkut niin tuoreet, ettei niistä tule epäpuhtauksia bensan joukkoon.
-mikäli käytetään koneen sisäistä pikkutankkia, niin ei lisäpolttoainesuodattimia; saattaa haitata "painovoimaista" virtausta, mutta mikäli irtotankilla niin sitten ok.
-ilmaruuvin oikea säätö, joka tulee hakea pikkuhiljaa konetta käyttämällä, lähtien tehtaan ilmoittamasta perusarvosta.
Mikäli jokin näistä pieniltäkin tuntuvista asioista ei ole ok, niin käyntihäiriöitä on tiedossa.
Mikäli kaasuttimessa on vanhentuneesta polttoaineesta aiheutuneita "lakkatukoksia", niin alkuliuotus voidaan tehdä astiassa, jossa on tuoretta bensaa. Aikansa oltuaan uä-pesu erityisellä pesuaineella, fairy-vedellä tai polttoöljyllä.
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
1987 tuli kärjetön sytkä Suzukeihin. Koitappas Yyri vaihtaa konkka ja kärjet. Ennen tääkin kesti monta tuntia. Pieni havainto on, että vetouistelukierroksilla kaasu on tarvinnut siirtää noin 1/3 asentoon kahvassa kun ennen se oli 1/2 osassa.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1478
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Aiheeseen liittyvää.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain ... 1495704571
En kyllä oo vaihtanut vesipumpun juoksupyörää 3 vuoden välein.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain ... 1495704571
En kyllä oo vaihtanut vesipumpun juoksupyörää 3 vuoden välein.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Siinäpä sitä ois vaihtamista kun kaikki suositukset ottaisi tosissaan. Kyllähän valmistajilla ja jälleenmyyjillä on syynsä ja hyvätkin mutta käyttäjän edut on joskus vähän toisenlaisia.
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Vaikuttaneeko tuo? Setä sanoi että jo 90 luvulla tuo oli tommoinen, tulppiin tulee piikki ja sitten nykii. Nyt uistelun päätteeksi kun pistää jenkaa pataan niin toi nytkyttää toista pyttyä vähän väliä pois päältä, kunnes lämpenee ja alkaa vetämään.Osmo_ kirjoitti:1987 tuli kärjetön sytkä Suzukeihin. Koitappas Yyri vaihtaa konkka ja kärjet. Ennen tääkin kesti monta tuntia. Pieni havainto on, että vetouistelukierroksilla kaasu on tarvinnut siirtää noin 1/3 asentoon kahvassa kun ennen se oli 1/2 osassa.
Tuli vaihdettua vesipumppu nyt keväällä ja olihan tuo vanha ihan palasina jo, olisi pitänyt jo viime kesänä vaihtaa. Nyt on uusi ja pumppaa hyvin. Nöyrästi lähtee käyntiin, ekalla nykäisyllä kun muisti asentaa tulpanhatut paikalleen. Hirveää meteliä tämä antiikkipeli myös pitää. Mikähän noiden reikien funktio tossa rikiputkessa veden yläpuolella on? Pakokaasuja niistä ainakin tulee sieraimiin
Editti; Vastataan itselle, nuo reiät on "idle exhaust relief portteja" eli tyhmäkäynnin pakoreiät kun kone ei jaksa kait painaa veden alle pienessä vauhdissa kaikkia pakokaasuja.
-
- Viestit: 1478
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
yyri.
Onko tyhjäkäynnin seos säätöä tehty?
Mulle tuli veneen mukana 60-70 luvun vaihteen 4 hp. Crescent jossa oli tyhjäkäynti hukassa.
Edellinen rassaaja oli pistänyt kaikki ruuvit kiinni, myös seos säätö ruuvin.
Eli säätöhommelilla tuli soiva peli.
Onko tyhjäkäynnin seos säätöä tehty?
Mulle tuli veneen mukana 60-70 luvun vaihteen 4 hp. Crescent jossa oli tyhjäkäynti hukassa.
Edellinen rassaaja oli pistänyt kaikki ruuvit kiinni, myös seos säätö ruuvin.
Eli säätöhommelilla tuli soiva peli.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Jos nokipiikin tekee niin seosruuvia aukipäin. Noi ympyröidyt on pakoputket. Ei siinä oo muutakaan paikkaa mistä se tulee pihalle.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1906
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Just viime viikonloppuna vaihdoin ekaa kertaa siipipyörän -91:een 20hp Jammuuni, yhdestä siivestä oli pala irronnut, mutta tuskin tuokaan olisi vielä tänä kesänä mitään dramaattista aiheuttanut, kun muita siipiä ei sormin vääntelemällä vielä murtuman saanut. Suosituksen mukaisella vaihtovälillähän noita olis mennyt jo ainakin 8 kpl.Yrjö kirjoitti: En kyllä oo vaihtanut vesipumpun juoksupyörää 3 vuoden välein.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Impellerien vaihtotarve on 2000-luvun puolella tehdyissä koneissa huomattavasti tiheämpi ( samoilla käyttötunneilla ), kuin vanhemmissa ja syynä on niiden valmistuksessa käytettyjen myrkyllisten kemikaalien kieltäminen.
Vastaava tilanne on hammashihnojen suhteen, vanhemmissa 4t-perämoottoreissa vaihto tapahtuu usein tehtaan suositusten mukaisesti tarkastuksessa havaittujen halkeamien ilmentyessä, tuoreemmissa aikaan perustuen, joka ei välttämättä ole kovinkaan montaa vuotta.
Monessa 90-luvun 4T-perämoottorissa pyörii vielä alkuperäiset impellerit ja hammashihnat, 2000-lukuisissa niitä on jouduttu vaihtamaan jo laatikkokaupalla.
Vastaava tilanne on hammashihnojen suhteen, vanhemmissa 4t-perämoottoreissa vaihto tapahtuu usein tehtaan suositusten mukaisesti tarkastuksessa havaittujen halkeamien ilmentyessä, tuoreemmissa aikaan perustuen, joka ei välttämättä ole kovinkaan montaa vuotta.
Monessa 90-luvun 4T-perämoottorissa pyörii vielä alkuperäiset impellerit ja hammashihnat, 2000-lukuisissa niitä on jouduttu vaihtamaan jo laatikkokaupalla.
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Tuommonen määrä lähti likaa irti karburaattorista. Aineena 50/50 vettä ja etikkaa. Pieni tilkka Fairya mukana pintajännitystä rikkomasa. 45min ja 70c* pesua, jonka jälkeen 30min 50c* puhtaassa vedessä ilman aineita. Siinäkin lähti vielä pieni nökö likaa. Lopuksi kanavat paineilmalla puhtaaksi. Kaasari oli täysin puhdas ulkoisesti ennen pesua. Joten ne rautalankaohjeet eivät olisi saaneet noita hoidetuksi.
Nyt tohon on vaihdettu vesipumppu, pa-letkut, imusarjan tiiviste ja polttoainesuodatin. Sitten molempien tankkien puhtaat sihdit on putsattu, kuten myös kaasari. Jossei noilla toimi, niin kohta on Kokemäenjoen ahvenoilla uus leikkikalu
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Kiitoksia vinkeistä. Mites tuo tyhjäkäyntiseoksen säätö menee, samalla tapaa kun moottorisahassa? Eli etsitään korkeimmat kierrokset ja vartti takaisin rikkaammalle päin? Nythän tuo käynnistyy tosi hyvin kylmänä ja lämpimänä.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Motorisahassa korkeat säädetään tohon tyyliin. Tyhjäkäynnillä ei vedellä takaisinpäin sahoissakaan. Siinä missä soi hyvin on hyvin...
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Mopoaikoina tein niin, että kuumalla koneella seosruuvi 1 1/2 kierrosta auki. Sen jälkeen kone käyntiin ja ruuvattiin kiinnipäin siihen pisteeseen, että sammui ja lasekttiin kierrokset. Sitten sama aukipäin. Näiden välissä olevalta alueelta etittiin kohta, jossa kone ottaa eniten kierroksia.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 11:53 am
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Noniin elikkä ajetaan kone kuumaksi ja sitten säädetään niin että ottaa eniten kierroksia tyhjäkäynnillä ja käy hyvin, kiitos. Katsotaan saako paremmaksi
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Kannattaa kylläkin putsata karburaattori ja vaihtaa tulppa.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Ajetaan kone kuumaksi ja kierrokset lähelle tyhjäkäyntiä edelleen ajaen. Säätö kohtaan, missä käy siisteimmin.yyri kirjoitti:Noniin elikkä ajetaan kone kuumaksi ja sitten säädetään niin että ottaa eniten kierroksia tyhjäkäynnillä ja käy hyvin, kiitos. Katsotaan saako paremmaksi
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
http://www.youtube.com/watch?v=y52FOQ5uGNI
Näin nätisti Suzuki starttas pesun jälkeen, kunhan sai ilmattua letkut. Kone kylmä, kaasu joutokäynnillä ja ryyppy poissa. Todella laiska veto ekan puristuksen yli. Ohjeet pesucoctailiin ja laitteistoon videon tiedoissa.
En käyttänyt pidempään, sillä moottorissa ei ollut vettä.
Näin nätisti Suzuki starttas pesun jälkeen, kunhan sai ilmattua letkut. Kone kylmä, kaasu joutokäynnillä ja ryyppy poissa. Todella laiska veto ekan puristuksen yli. Ohjeet pesucoctailiin ja laitteistoon videon tiedoissa.
En käyttänyt pidempään, sillä moottorissa ei ollut vettä.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Suzuki DT4 sammuilee
Minulla on ultraäänipesurista vain positiivisia kokemuksia "ongelma"kaasutinten puhdistamisessa, mitkä ei toimi liotusten, rassausten ja puhaltamisten jälkeenkään. Nesteen kautta välitetty voima vaikuttaa joka paikkaan, myös sinne, minne teräs- tai kuparilangalla rassaaminen ei yletä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], pouhe, Punkero, SPS1975, Sumi ja 43 vierailijaa