IH B-414 käyntihäriö

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

natikka65
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 25, 2017 10:31 am
Viesti:

IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja natikka65 »

Natikka (vm. -65) seisoi talven yli n. 4 kk, kun kuukausi sitten otin käyttöön , pelasi hyvin. Sitten alkoi hiljalleen pölläytellä savua putkesta ja pakosarjan alla olevasta vesirei´ästä sekä prötkötellä. Käynnistys vaikeaa kylmänä. Pakoventtiilitkö vialla? Miten vaarallista on käyttää konetta esim. klapikoneen pyörityksessä? Mitäpä tekisin, korjaus lienee kallis, kansi ja venttilien uusinta? Kiitän näin eka kerran sivuilla olevana asiallisista kommenteista, jos niitä on! Natikka on Ikaalisissa.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tarkista ensin venttiilivälykset. Voi se olla suuttimissakin vikaa, ja polttoaine suodattimethan on jo tietysti hiljattain vaihettu?! Nuo nyt ensin halvemmasta päästä remonttia!
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Jos ei miään mekaanista ääntä kuulu niin kierroksia vaan,, Voihan sitä tietyti ottaa venttiilikopan kannen auki ja katsoa miten venttiilit pelaavat, yhden kaverin 7-satasesta vallusta seisokin jälkeen oli venttiiki jumissa ja työntotanko vääräksi, ei muuta kun keinuvivut irti ja tanko suoraksi ja takas, muutenkin pitäs muistaa armeijan kurssilla kuultu opetus että tyhjäkäynti vie dieselin ennenaikaiseen hautaan..
natikka65
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 25, 2017 10:31 am
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja natikka65 »

Joopa, taidan tarkistaa välykset, suuttimet toimii ja putsarit vaihdoin just. Öljyt pysyy sisällä eli ei huohota kampikammiosta. Kiitos
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Jammu »

juu venttiilien liike hyvä tsekata ja vaikka koputella jokaista keinuvivun päältä vaikka kumivasaralla.

Voi olla että kannentiiviste on antautunut ja vuotaa pytystä toiseen, se selittäisi savut myös ellei venttiilit kanna
Suomi kuuluu länsimaihin
ah414
Viestit: 243
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:10 pm
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja ah414 »

Liputtaisin suuttimien puolelle. Itsellä kokemusta monta vuotta seisoneeseen majoriin (15v). Kone pyöri ympäri, tarkistin pumpun luukusta, öljysin ja muutaman kiekan jälkeen käyntiin. Käynti savuttavaa eikä oikein ottanut kierroksia. Laitoin suuttimien puhdistusainetta pariin tankilliseen ja kas kummaa käy hyvin :D
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tankkiin BG245:sta. Pa-järjesrelmästä lähtee viimenenkin paskannökö.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
natikka65
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 25, 2017 10:31 am
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja natikka65 »

Nyt on kaikki suositellut toimet tehty ja sauhu ja protpotus senkun lisääntyy! Tosin suuttimien puhdistusaine ei ehkä vielä vaikuttanut. Onneksi mitään kolinoita ei koneesta kuulu. Kaipa on katsottava kannen alle, huhhuh!
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ootko kattonu sieltä syöttöpumpun peräpäästä sen suodattimen ja paineenkorotuspumpun lamellit? Kato vielä ne ennekun avaat kannen.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Hyvä tilaisuus koittaa 2-T öljyn ihmeitä tekevää vaikutusta. :wink:
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Onkos tämä ollut ns kauan talossa vaiko uusi tuttavuus
Suomi kuuluu länsimaihin
natikka65
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 25, 2017 10:31 am
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja natikka65 »

Uudesta lähtien meillä, siis vuodesta 1965. Koneremppa tehty IKH:n osilla n. 1000h sitten mutta vuosia jo monta. Samoin perän laakerit yms. Pitäisinkö jo Nassen hautajaiset?
Vaihtokansi ja uudet suutinkärjet+ työt = mitähän kustantaa noin? Valistuneita arvioita odottelen!
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Jammu »

budjetti riippuu mitä tekee itse

täydellinen kansi mallia intialainen venttiileineen etukammiot saattaa tulla mukaan noin 400...500

nykyisessä kannessa saattaa olla halkeama tai ei. Tarkistus ja hionta+venttiilityöt. Riippuu paikasta. Suutinkärjet 20-30 ekee kappale, hehkut pari kymppiä kappale. Sumuttimien avautumispaine tarkistettava/säädettävä.

Yläpään tiivistesarja noin 40€. Kannentiivisteeksi metallipintainen ja ehkä spray-kupari silikonitiivistemassan kanssa asennettava. Massatiivisteet ei kestä (Sparex nimenomaan huono).

Lohkon tasopinta ja sylinteriputkien korko tarkistettava samalla, mahdollisesti lohkon tasopinnan oikaisu. Melkeinpä sinne sitten myös kaikki sisukalut uusii alakertaankin, noin 500€ korjaussetti ollut farmilaitteella. Sparex osaa.

Osat ei ole älyttömän hintaisia. Työn hinta määrää. 1000...2000€ varmaan saa menemään jos ei ole huolellinen kokonaisbudjetissa. :mrgreen:

Varmaan sieltä olis syytä mitata onko ohivuotoa tai venttiilien vuotoa laittamalla vaikka paineilmaa sylinteriin venttiilien ollessa kiinni vaikka hehkutulpan reiästä.

Älä nyt vielä luovuta.
Suomi kuuluu länsimaihin
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Juu, kannattaa pistää paineilmaa sylinteriin, niin saa selville vuotaako venttiilit. Kansipahvi vikakin voi paljastua, jos vuotaa sylinteristä toiseen, kerran niitä mahollisuuksia on kyseisillä tarvikepahveilla.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Juu hautajaisia ei kantsi pitää jos koneen yleiskunto muuten hyvä, moottorin laitto ei ole älyttömän kallista (omalla työllä)

Ehjää moottoria voi olla vaikea löytää, lohkoilla taipumus ratketa kannasten välistä.

Sparexin pahvilla on ajanut lyhimmillään noin sata tuntia. Muutenkin jlkikiristyksistä huolehdittava, ensimmäinen lämpimäksikäytön jälkeen. Toisen kiristyksen jälkeenkin löystyy..
Suomi kuuluu länsimaihin
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Miltä näytti se ventiilikoneisto, kun käytit sitä ventiillikoppaa auki? Ootko jo tarkistuttanut suuttimet? Entäs se syöttöpumpun imusihti ja ne lamellit sieltä paineenkoroytuspumpusta?
Niin ja minkä väristä se sauhu on, kun prötkötys alkaa? Väristäkin voi patella, että onko polttoaineen saantiongelma vai joku muu.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
natikka65
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 25, 2017 10:31 am
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja natikka65 »

Kauniit kiitokset hyvistä vinkeistä, joista osa vielä toteuttamatta. Yritä loogisesti vielä selittää noita oireita.
- suuttimia ei ole tarkistettu, mutta alussa kokeilin joka suuttimen toiminnan löysäämällä vuorollaan liittimen, aina muuttui käynti eli pelasi.
- jakajapumpun toiminta ja rakenne epäselvää, joten asiantuntijaa sinne puolelle tarvin.
- nyt käynnistys takeltee, vaikka letkulämmitin päällä ja hehku pelaa, sammuu kerran pari ennenkuin käynnistyy ja savuttaa melko lailla ensin sinistä(ei siis mustaa) savua, joka lämmön noustessa vaalenee, kierroksilla prötkötys kasvaa. Oisko huono käyntiinlähtö puristuksen puute. Pitää tuo paineilmakoe tehdä, tietty, silloin kai ko.pytyn venttiilit pitää olla kiinni-asennossa!
- taannoisen konerempan jäljiltä tekijä oli rikkonut yhden kannenpultin kierteet keskeltä kantta, mutta kansi on pelittänyt sen jälkeen monta vuotta. Pari vuotta sitten paloi kannentiiviste ja sen uusimisessa huomasimme kierteen rikon.
Työkalut ja varsinkaan remppataitoni ei riitä korjauspuuhiin, ja dieseltuntemus (ehkä suuttimet voi tarkistaa) Ikaalisten seudulla lienee hataraa?
En toki ole helposti luovuttavaa tyyppiä, ja koska Natikkaa tarvin harrastuksenomaisesti ajoittain, tutkin mahdollisuuksia saada "vanhus" vielä pelittäämään muutaman vuoden kuten isäntänsäkin? toivottavasti!
Nikke
Viestit: 440
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Minulta löytyisi uudet suutinkärjet 4 kpl ja kupariprikat jos kiinnostaa. Ne on IKH:lta ostettu, hintaa oli 29,-/kpl. Voisin myydä tuon sarjan 80,- sis. pk. Kärjet on säilytetty kuivassa ja lämpimässä pussitettuna koteloissaan. Jäivät mulle ylimääräiseksi kun ehdin myydä B-414:n pois ennenkuin sain aikaiseksi vaihtaa kärkiä. Yv:llä tavoittaa.
natikka65
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 25, 2017 10:31 am
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja natikka65 »

Vihdoin sain rauhan "sielulleni", suuttimissa se vika oli; kahdessa avautumispaineet pielessä! Homma selkes, kun pääsin oikeaan paikkaan oikean tietäjän kaa! Kiitos kuitenkin kaikille, jotka myötäelitte vaikeuteni myötä! Eihän tämä tekniikka niin vaikea laji ole, kunhan löytää oikeat "kanavat"!
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH B-414 käyntihäriö

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Nyt on miljoonan taalan paikka myös jälkikiristys tehdä kannelle. Kunhan et katko pultteja..
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 29 vierailijaa