Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Tevehdys! Nyt on Majorin jälkeen (ja lisäksi ) dexta talossa ja tuollaista en olekkaan vielä laitellut. Teknistä tietoa nyt alkuun tässä kyselen ja varmaa osiakin myöhemmin.

Kytkin, vaihteet ja nostolaite tuntuu toimivan je ne olikin ne tärkeimmät kriteerit tuota ostaessa, töitä on tällä pystyttävä tekemään.

Homma alkaa huollolla. Öljyjä ei liene vaihdattu liki kymmeneen vuoteen, tosin monta tuntia ei vuosittain ole ajettukaan.

Käynti on vähän epätasainen kylmänä ja savu suhteellisen sakeaa mutta en taida olla nähnyt Dextaa joka ei ole kylmänä savumerkkejä antanut. Johtuneeko kammiotyyppisestä moottorista? Käynti saattaisi tasaantua pumpun öljynvaihdolla,Minimecistä ei kokemuksia miten säätimet toimivat. Omat kalvosäätimellä olevat Majorit ei ole savuja antaneet käyntiin korskahtamisen jälkeen.

Mikä on oikea venttiilivälys?

Entäs riittävä öljynpaine? Myyjä kehotti tarkastamaan sen ennen kovempaa rasitusta kun mittari ja merkkivalo puuttuvat.
Rattiakselissa on väljää ja ohjaus jäykkenee/ jumii vasemmalle linkkuun käännettäessä. Äkkiseltään vaikuttaisi että välys olisi rattiakselin alapäässä. Oletteko remontoineet noita vai alanko etsiä parempikuntoista ehjää ohjausvaihdetta...
Viimeksi muokannut Sörsselssön, Ma Heinä 23, 2018 9:16 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Tässä minun öljynpaine keskustelu: viewtopic.php?f=4&t=59898&p=625167#p625167

Avasin tuon moottorin ja laakerithan sieltä oli loppu ja kampiakseli entinen, vaikka öljynpaieet pysyi kuumanakin yli 2,5bar.

Yleensä laakerivian tunnistaa siitä, että kuumana putoaa paineet alas. Mutta, ei näköjään aina..

Savuuttaminen voi johtua suuttimista, eli kannattaa huoltaa ne ensin. Pystyy itsekkin kunnostamaan ja säätämään.
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Venttiilin välys 0,30 kylmänä. Öljynpainen 3,5 - 4,2. Suuttimien avautumispaine 125 - 130. Nää on tosin 35 Ferkun manuaalista, mutta luulis olevan samat tuossakin.
Täähän on etukammiokone, että kylmänä startin jälkeen palotapahtuma ei ole yhtä täydellinen, kuin suoraruiskukoneissa, kuten Majorissa. En kyllä menisi ihan ens töiksi aukomaan konetta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Vieläkö sielä on pakkasia?
Jos dextan ohjaus vaihde on kohmeessa sinne joutuneen veden takia, ohjaus jumii vasemmalle kääntäessä. Voipihan sielä olla oikeatakin vikaa mutta itse aloittasin ohjauksen öljyn vaihdolla. Eli ohjaus vaihteen alimmainen pinna pultti pois jolloin öljyt laskeutuu pois. Ratti pois ja ratin alla oleva "paneeli" jolloin rattiakselin vieressä näkyy tasakanta ruuvin pää jonka kautta saa laskettua uutta öljyä. Öljyä menee vähän vajaa litra ja öljyksi käy vaikka 10w-30 moottoriöljy.
Itellä on tuhottoman väljä se koko simpukka, mutta ei se jumi missään vaiheessa. Pitäisi joskus sekin ottaa työn alle..

Minullakin kylmänä käynnistäessä lykkää suht sakeaa savua, kone remontoitu 5v sitten ja laitettu uudet suuttimet. Ei tuo lämpimänä pahemmin savuttele.
hande2
Viestit: 97
Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
Paikkakunta: KIURUVESI
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja hande2 »

Onneksi olkoon Sörsse! :lol:
Sen kun entisöit hyvin ,niin sinulla on tosi nätti ja aika harvinainen traktori, kaksoiskytkimensä takia.
Oliko se 64 malli? Se on maksanut uutena keväällä 1964 8500 mk plus kaksoiskytkin 265 mk lisää.
Millaisilla takapyörillä se on? :?:
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Muutaman kerran tuolla pari sata metriä nyt ajanut ja moottoriöljyt vaihdoin eilen niin uskaltaa käytelläkin kun saa hiljakseen "omille jäljille". Pumpun ja vimansiirron öljyt vaihtamatta vielä.

Piiiitkä on vieteri startatessa mutta käynnistyy kyllä lopulta. Nollan kahta puolta täällä keli vaihtelee. Harmaata savua tuuppaa startin aikana että lieneeko pumppu vähän horo jo.... Kunhan lämpiää niin käynti tasoittuu ja savu hälvenee aika vähiin.

Vähän rasitusta olis saatava niin palaisi noet pois kun tuskin on vuosikausiin ollut muuta kun tyhjäkäynnin tuntumassa lotkottelua.

Kiitoksia ohjeista dexmaszet ja mielenkiinnosta hande! :lol:

En aio entisöidä, vaan laitan fiksuun työkuntoon ja pidän sitä yllä. Mitähän tekisin noiden maskiin upotettujen valojen kanssa??? Vähän silmä sairastaa tuota katsellessa. Kiertokanki.comissa tuntuu tavaraa löytyvän joka lähtöön joten ei olisi ongelma muuttaa tyypillisemmän näköiseksi.

Takalokasuojat ei ole myöskään suomimallin Dextasta tutut mutta sopivat kyllä täydellisesti, vaatii vaan sovituksen raidevälin normalisoinnin yhteydessä. Johonkin riviviljelyyn ilmeisesti vekslattu raidevälit perseelleen ja nyt tää muistuttaa hämähäkkiä...

JA penkin tarvitsen alkuperäisen! tuossa on joku jousitettu heittoistuin joka on liian korkea ja kamalan näkönen. Saa tarjota jos löytyy !

12,4-28 takarenkaat on ja leveämpiä tekis mieli :roll: Mutta kun on ehjät ja samaa paria niin en nyt raaski ruveta toisia hankkimaan jos ei joku halua vaihtaa päikseen??
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

... Vuosimalli on luultavimmatusti 63, joulukuussa taottu. Tämä entisen omistajan kertomaa "tietoa"
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jokos puhdistit ilmanputsarin ja vaihdoit koneöljyt sinne? Savutus voi johtua monesta ja saattaa asettua normaalin säännöllisen käytön myötä parin öljynvaihtokerran jälkeen. Jos on ajeltu viimeiset vuosikymmenet kevyesti yleiöljyllä, voi kyllä pytyt olla jo kiillottuneet liikaa, eli tällöin savutus korjaantuu vain koneremontilla. Nykyään ei taida olla liikkeiden hyllyissä saatavana ohjekirjasuositusöljyä eli 20-20 dieselmoottoriöljyä. Itse olen käyttänyt 10-30 Delvaccia, koska on ajoa myös myöhään syksyllä ja alkutalvesta eikä kesähelteillä kovin paljoa raskasta peltohommaa. Enkkufoorumilla on kertoilleet saaneensa hyviä kokemuksia myös 20-50 öljystä ainakin kesäkäytössä. Kun oli joskus tuota 20-20 öljyä itsellä, lähti mielestäni paremmin ja savuttelematta käyntiin eikä juuri nytkään 10-30 öljyillä ihmeemmin ole savutellut mutta kyllä tuo vähän ohuelta vaikuttaa kesäkäytössä.
Tekemällä virheistä oppii.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja MOP »

Anna niiden valojen olla siellä maskissa. Eihän ne siellä kenenkään tiellä ole. Ompahan aikansa edelläkävijä.
Make
Viestit: 1345
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Make »

Ohjausakselissa on simmilevyjä, joita poistamalla rattiakseli tiivistyy. Valot maskissa ovat alkuperäiset mutta Suomen viranomaiset vaativat valoille suuremman keskinäisen etäisyyden.
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Koeajelua tehty lähes päivittäin. Käyntiinlähtö tuntuu parantuvan hiljakseen vaikka en ole suodatintakaan vielä vaihtanut.

Nostolaite on yllättävän tarkka! Hevosenp.skaa olen työnnellyt jäisen maan päältä läjään tarhassa ja äsken koetin tien reunapaltteeseen peltoaukealla niin sekin onnistui ilman että haukkasi pohjamutiin. Perälevyssä on painoa reilusti ja kannatuksella piti säätää ottavuus.

Mutta mutta... Näinköhän joutuu kuitenkin laakeriremontin tekoon moottoriin. Vähän kuulostaa kalkattavalta käynti lämpöisenä tietyllä kierrosalueella. Ei tuo naapurin kolmevitonen noin kalista. Öljypainetta en ole vielä mitannut.

Rattia en saanut ohjausvaihteen öljyn lisäystä varten irti ja yksinäinen laakerikuula näkyy etsivän kaveria tankin reunan päällä...
on vissiin ulostautunut jostain sieltä akselilta. Alkaa välyksen syy löytyä hiljakseen.
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

MOP kirjoitti:Anna niiden valojen olla siellä maskissa. Eihän ne siellä kenenkään tiellä ole. Ompahan aikansa edelläkävijä.
Omasta tuli ajettua vasen lamppu päin puuta niitellessä ja ajettua keulaa liian lähelle nuorta koivua eli päin puutahan se lamppu siinä sitten meni. Ollut ihan tarkoituksensa siis tuolla valojen sijoittamisella maskiin.
Tekemällä virheistä oppii.
dextailija
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 11:16 am
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja dextailija »

Minulla on Super Dexta vm. 1963.Tein siihen täydellisen moottori remontin.Suoraruisku kone.Ei etukammioita kannesta löytynyt.Paras traktori harraste hommiin.
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Minkähän vehkeen kone sulla siinä sitten on jos suoraruisku...
Make
Viestit: 1345
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Make »

Sörsselssön kirjoitti:Koeajelua tehty lähes päivittäin. Käyntiinlähtö tuntuu parantuvan hiljakseen vaikka en ole suodatintakaan vielä vaihtanut.

Nostolaite on yllättävän tarkka! Hevosenp.skaa olen työnnellyt jäisen maan päältä läjään tarhassa ja äsken koetin tien reunapaltteeseen peltoaukealla niin sekin onnistui ilman että haukkasi pohjamutiin. Perälevyssä on painoa reilusti ja kannatuksella piti säätää ottavuus.

Mutta mutta... Näinköhän joutuu kuitenkin laakeriremontin tekoon moottoriin. Vähän kuulostaa kalkattavalta käynti lämpöisenä tietyllä kierrosalueella. Ei tuo naapurin kolmevitonen noin kalista. Öljypainetta en ole vielä mitannut.

Rattia en saanut ohjausvaihteen öljyn lisäystä varten irti ja yksinäinen laakerikuula näkyy etsivän kaveria tankin reunan päällä...
on vissiin ulostautunut jostain sieltä akselilta. Alkaa välyksen syy löytyä hiljakseen.
Dextan rivipumppu pitää aikamoista kalkatusta verrattuna kolmevitosen jakajaan. Ruiskutuspumpun mahdollinen öljynpuute vielä pahentaa ääntä.
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Sörsselssön kirjoitti: Mutta mutta... Näinköhän joutuu kuitenkin laakeriremontin tekoon moottoriin. Vähän kuulostaa kalkattavalta käynti lämpöisenä tietyllä kierrosalueella. Ei tuo naapurin kolmevitonen noin kalista. Öljypainetta en ole vielä mitannut.
35 verkun jälkeen äkkinäinen ei uskalla dextan käyntiä kuunnella, on se semmosta kalakatusta, ihan normaalia se on, mutta mittaa varulta ne paineet jos eppäilyttää.
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja siirimari »

dextailija kirjoitti:Minulla on Super Dexta vm. 1963.Tein siihen täydellisen moottori remontin.Suoraruisku kone.Ei etukammioita kannesta löytynyt.Paras traktori harraste hommiin.
Yksi selitys tuolle voisi olla "risteytys" myöhemmän Fergun moottorin kanssa. 135-mallissa kone on jo suorasuihkutusmallia. Kannenpulttijako ja muut mitat ovat samoja kummankin Dexta-mallin kanssa, joten tuo homma ainakin teoriassa onnistuu.
dextailija
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 11:16 am
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja dextailija »

Konedatan mukaan Super Dextan moottori on Perkins A 3,152.Rivipumppu 44,5 hv.Massey Ferguson 135 47 hv.Jakajapumppu.Molemmat löytyy tontilta Dexta vm. 63 Ferguson vm.69
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Pelkkä kannen vaihto ei käsittääkseni riitä risteytykseen, täytyy olla vaihdettu koko kone, tai sitten vähintään männät ja kansi. Kun palotila pitää olla jossain, niin suorasuihkuissa on kuoppa männän päässä. Kammiollisissa on tasalakiset männät.

Vaan kaikkinensa tuo muutos tekee koneesta todella mielenkiintoisen ja toimivan.
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Omassani se kalkatus kuuluu enemmän oikealta puolelta, pumpun kalinan kyllä erottaa muusta toiminnan äänistä.

Kylmästartissa pyörii hetken kahdella pytyllä jo kolmas herää hetken päästä. Nopeammin tulee mukaan kun kuormaa ja kaasua tarjoaa enemmän. Kierrokset vähän sekoilee tässä vaiheessa kun pumppu yrittää reagoida yhden pytyn heräilyyn.

Voihan se mielessäni kummitteleva sivuääni johtua huonosta suuttimestakin.

Tiukkeneeko pumppu lämmetessään??? eipä kai.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa