Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Tevehdys! Nyt on Majorin jälkeen (ja lisäksi ) dexta talossa ja tuollaista en olekkaan vielä laitellut. Teknistä tietoa nyt alkuun tässä kyselen ja varmaa osiakin myöhemmin.
Kytkin, vaihteet ja nostolaite tuntuu toimivan je ne olikin ne tärkeimmät kriteerit tuota ostaessa, töitä on tällä pystyttävä tekemään.
Homma alkaa huollolla. Öljyjä ei liene vaihdattu liki kymmeneen vuoteen, tosin monta tuntia ei vuosittain ole ajettukaan.
Käynti on vähän epätasainen kylmänä ja savu suhteellisen sakeaa mutta en taida olla nähnyt Dextaa joka ei ole kylmänä savumerkkejä antanut. Johtuneeko kammiotyyppisestä moottorista? Käynti saattaisi tasaantua pumpun öljynvaihdolla,Minimecistä ei kokemuksia miten säätimet toimivat. Omat kalvosäätimellä olevat Majorit ei ole savuja antaneet käyntiin korskahtamisen jälkeen.
Mikä on oikea venttiilivälys?
Entäs riittävä öljynpaine? Myyjä kehotti tarkastamaan sen ennen kovempaa rasitusta kun mittari ja merkkivalo puuttuvat.
Rattiakselissa on väljää ja ohjaus jäykkenee/ jumii vasemmalle linkkuun käännettäessä. Äkkiseltään vaikuttaisi että välys olisi rattiakselin alapäässä. Oletteko remontoineet noita vai alanko etsiä parempikuntoista ehjää ohjausvaihdetta...
Kytkin, vaihteet ja nostolaite tuntuu toimivan je ne olikin ne tärkeimmät kriteerit tuota ostaessa, töitä on tällä pystyttävä tekemään.
Homma alkaa huollolla. Öljyjä ei liene vaihdattu liki kymmeneen vuoteen, tosin monta tuntia ei vuosittain ole ajettukaan.
Käynti on vähän epätasainen kylmänä ja savu suhteellisen sakeaa mutta en taida olla nähnyt Dextaa joka ei ole kylmänä savumerkkejä antanut. Johtuneeko kammiotyyppisestä moottorista? Käynti saattaisi tasaantua pumpun öljynvaihdolla,Minimecistä ei kokemuksia miten säätimet toimivat. Omat kalvosäätimellä olevat Majorit ei ole savuja antaneet käyntiin korskahtamisen jälkeen.
Mikä on oikea venttiilivälys?
Entäs riittävä öljynpaine? Myyjä kehotti tarkastamaan sen ennen kovempaa rasitusta kun mittari ja merkkivalo puuttuvat.
Rattiakselissa on väljää ja ohjaus jäykkenee/ jumii vasemmalle linkkuun käännettäessä. Äkkiseltään vaikuttaisi että välys olisi rattiakselin alapäässä. Oletteko remontoineet noita vai alanko etsiä parempikuntoista ehjää ohjausvaihdetta...
Viimeksi muokannut Sörsselssön, Ma Heinä 23, 2018 9:16 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Tässä minun öljynpaine keskustelu: viewtopic.php?f=4&t=59898&p=625167#p625167
Avasin tuon moottorin ja laakerithan sieltä oli loppu ja kampiakseli entinen, vaikka öljynpaieet pysyi kuumanakin yli 2,5bar.
Yleensä laakerivian tunnistaa siitä, että kuumana putoaa paineet alas. Mutta, ei näköjään aina..
Savuuttaminen voi johtua suuttimista, eli kannattaa huoltaa ne ensin. Pystyy itsekkin kunnostamaan ja säätämään.
Avasin tuon moottorin ja laakerithan sieltä oli loppu ja kampiakseli entinen, vaikka öljynpaieet pysyi kuumanakin yli 2,5bar.
Yleensä laakerivian tunnistaa siitä, että kuumana putoaa paineet alas. Mutta, ei näköjään aina..
Savuuttaminen voi johtua suuttimista, eli kannattaa huoltaa ne ensin. Pystyy itsekkin kunnostamaan ja säätämään.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Venttiilin välys 0,30 kylmänä. Öljynpainen 3,5 - 4,2. Suuttimien avautumispaine 125 - 130. Nää on tosin 35 Ferkun manuaalista, mutta luulis olevan samat tuossakin.
Täähän on etukammiokone, että kylmänä startin jälkeen palotapahtuma ei ole yhtä täydellinen, kuin suoraruiskukoneissa, kuten Majorissa. En kyllä menisi ihan ens töiksi aukomaan konetta.
Täähän on etukammiokone, että kylmänä startin jälkeen palotapahtuma ei ole yhtä täydellinen, kuin suoraruiskukoneissa, kuten Majorissa. En kyllä menisi ihan ens töiksi aukomaan konetta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Vieläkö sielä on pakkasia?
Jos dextan ohjaus vaihde on kohmeessa sinne joutuneen veden takia, ohjaus jumii vasemmalle kääntäessä. Voipihan sielä olla oikeatakin vikaa mutta itse aloittasin ohjauksen öljyn vaihdolla. Eli ohjaus vaihteen alimmainen pinna pultti pois jolloin öljyt laskeutuu pois. Ratti pois ja ratin alla oleva "paneeli" jolloin rattiakselin vieressä näkyy tasakanta ruuvin pää jonka kautta saa laskettua uutta öljyä. Öljyä menee vähän vajaa litra ja öljyksi käy vaikka 10w-30 moottoriöljy.
Itellä on tuhottoman väljä se koko simpukka, mutta ei se jumi missään vaiheessa. Pitäisi joskus sekin ottaa työn alle..
Minullakin kylmänä käynnistäessä lykkää suht sakeaa savua, kone remontoitu 5v sitten ja laitettu uudet suuttimet. Ei tuo lämpimänä pahemmin savuttele.
Jos dextan ohjaus vaihde on kohmeessa sinne joutuneen veden takia, ohjaus jumii vasemmalle kääntäessä. Voipihan sielä olla oikeatakin vikaa mutta itse aloittasin ohjauksen öljyn vaihdolla. Eli ohjaus vaihteen alimmainen pinna pultti pois jolloin öljyt laskeutuu pois. Ratti pois ja ratin alla oleva "paneeli" jolloin rattiakselin vieressä näkyy tasakanta ruuvin pää jonka kautta saa laskettua uutta öljyä. Öljyä menee vähän vajaa litra ja öljyksi käy vaikka 10w-30 moottoriöljy.
Itellä on tuhottoman väljä se koko simpukka, mutta ei se jumi missään vaiheessa. Pitäisi joskus sekin ottaa työn alle..
Minullakin kylmänä käynnistäessä lykkää suht sakeaa savua, kone remontoitu 5v sitten ja laitettu uudet suuttimet. Ei tuo lämpimänä pahemmin savuttele.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
- Paikkakunta: KIURUVESI
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Onneksi olkoon Sörsse!
Sen kun entisöit hyvin ,niin sinulla on tosi nätti ja aika harvinainen traktori, kaksoiskytkimensä takia.
Oliko se 64 malli? Se on maksanut uutena keväällä 1964 8500 mk plus kaksoiskytkin 265 mk lisää.
Millaisilla takapyörillä se on?
Sen kun entisöit hyvin ,niin sinulla on tosi nätti ja aika harvinainen traktori, kaksoiskytkimensä takia.
Oliko se 64 malli? Se on maksanut uutena keväällä 1964 8500 mk plus kaksoiskytkin 265 mk lisää.
Millaisilla takapyörillä se on?
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Muutaman kerran tuolla pari sata metriä nyt ajanut ja moottoriöljyt vaihdoin eilen niin uskaltaa käytelläkin kun saa hiljakseen "omille jäljille". Pumpun ja vimansiirron öljyt vaihtamatta vielä.
Piiiitkä on vieteri startatessa mutta käynnistyy kyllä lopulta. Nollan kahta puolta täällä keli vaihtelee. Harmaata savua tuuppaa startin aikana että lieneeko pumppu vähän horo jo.... Kunhan lämpiää niin käynti tasoittuu ja savu hälvenee aika vähiin.
Vähän rasitusta olis saatava niin palaisi noet pois kun tuskin on vuosikausiin ollut muuta kun tyhjäkäynnin tuntumassa lotkottelua.
Kiitoksia ohjeista dexmaszet ja mielenkiinnosta hande!
En aio entisöidä, vaan laitan fiksuun työkuntoon ja pidän sitä yllä. Mitähän tekisin noiden maskiin upotettujen valojen kanssa??? Vähän silmä sairastaa tuota katsellessa. Kiertokanki.comissa tuntuu tavaraa löytyvän joka lähtöön joten ei olisi ongelma muuttaa tyypillisemmän näköiseksi.
Takalokasuojat ei ole myöskään suomimallin Dextasta tutut mutta sopivat kyllä täydellisesti, vaatii vaan sovituksen raidevälin normalisoinnin yhteydessä. Johonkin riviviljelyyn ilmeisesti vekslattu raidevälit perseelleen ja nyt tää muistuttaa hämähäkkiä...
JA penkin tarvitsen alkuperäisen! tuossa on joku jousitettu heittoistuin joka on liian korkea ja kamalan näkönen. Saa tarjota jos löytyy !
12,4-28 takarenkaat on ja leveämpiä tekis mieli Mutta kun on ehjät ja samaa paria niin en nyt raaski ruveta toisia hankkimaan jos ei joku halua vaihtaa päikseen??
Piiiitkä on vieteri startatessa mutta käynnistyy kyllä lopulta. Nollan kahta puolta täällä keli vaihtelee. Harmaata savua tuuppaa startin aikana että lieneeko pumppu vähän horo jo.... Kunhan lämpiää niin käynti tasoittuu ja savu hälvenee aika vähiin.
Vähän rasitusta olis saatava niin palaisi noet pois kun tuskin on vuosikausiin ollut muuta kun tyhjäkäynnin tuntumassa lotkottelua.
Kiitoksia ohjeista dexmaszet ja mielenkiinnosta hande!
En aio entisöidä, vaan laitan fiksuun työkuntoon ja pidän sitä yllä. Mitähän tekisin noiden maskiin upotettujen valojen kanssa??? Vähän silmä sairastaa tuota katsellessa. Kiertokanki.comissa tuntuu tavaraa löytyvän joka lähtöön joten ei olisi ongelma muuttaa tyypillisemmän näköiseksi.
Takalokasuojat ei ole myöskään suomimallin Dextasta tutut mutta sopivat kyllä täydellisesti, vaatii vaan sovituksen raidevälin normalisoinnin yhteydessä. Johonkin riviviljelyyn ilmeisesti vekslattu raidevälit perseelleen ja nyt tää muistuttaa hämähäkkiä...
JA penkin tarvitsen alkuperäisen! tuossa on joku jousitettu heittoistuin joka on liian korkea ja kamalan näkönen. Saa tarjota jos löytyy !
12,4-28 takarenkaat on ja leveämpiä tekis mieli Mutta kun on ehjät ja samaa paria niin en nyt raaski ruveta toisia hankkimaan jos ei joku halua vaihtaa päikseen??
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
... Vuosimalli on luultavimmatusti 63, joulukuussa taottu. Tämä entisen omistajan kertomaa "tietoa"
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Jokos puhdistit ilmanputsarin ja vaihdoit koneöljyt sinne? Savutus voi johtua monesta ja saattaa asettua normaalin säännöllisen käytön myötä parin öljynvaihtokerran jälkeen. Jos on ajeltu viimeiset vuosikymmenet kevyesti yleiöljyllä, voi kyllä pytyt olla jo kiillottuneet liikaa, eli tällöin savutus korjaantuu vain koneremontilla. Nykyään ei taida olla liikkeiden hyllyissä saatavana ohjekirjasuositusöljyä eli 20-20 dieselmoottoriöljyä. Itse olen käyttänyt 10-30 Delvaccia, koska on ajoa myös myöhään syksyllä ja alkutalvesta eikä kesähelteillä kovin paljoa raskasta peltohommaa. Enkkufoorumilla on kertoilleet saaneensa hyviä kokemuksia myös 20-50 öljystä ainakin kesäkäytössä. Kun oli joskus tuota 20-20 öljyä itsellä, lähti mielestäni paremmin ja savuttelematta käyntiin eikä juuri nytkään 10-30 öljyillä ihmeemmin ole savutellut mutta kyllä tuo vähän ohuelta vaikuttaa kesäkäytössä.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 7533
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Anna niiden valojen olla siellä maskissa. Eihän ne siellä kenenkään tiellä ole. Ompahan aikansa edelläkävijä.
-
- Viestit: 1345
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Ohjausakselissa on simmilevyjä, joita poistamalla rattiakseli tiivistyy. Valot maskissa ovat alkuperäiset mutta Suomen viranomaiset vaativat valoille suuremman keskinäisen etäisyyden.
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Koeajelua tehty lähes päivittäin. Käyntiinlähtö tuntuu parantuvan hiljakseen vaikka en ole suodatintakaan vielä vaihtanut.
Nostolaite on yllättävän tarkka! Hevosenp.skaa olen työnnellyt jäisen maan päältä läjään tarhassa ja äsken koetin tien reunapaltteeseen peltoaukealla niin sekin onnistui ilman että haukkasi pohjamutiin. Perälevyssä on painoa reilusti ja kannatuksella piti säätää ottavuus.
Mutta mutta... Näinköhän joutuu kuitenkin laakeriremontin tekoon moottoriin. Vähän kuulostaa kalkattavalta käynti lämpöisenä tietyllä kierrosalueella. Ei tuo naapurin kolmevitonen noin kalista. Öljypainetta en ole vielä mitannut.
Rattia en saanut ohjausvaihteen öljyn lisäystä varten irti ja yksinäinen laakerikuula näkyy etsivän kaveria tankin reunan päällä...
on vissiin ulostautunut jostain sieltä akselilta. Alkaa välyksen syy löytyä hiljakseen.
Nostolaite on yllättävän tarkka! Hevosenp.skaa olen työnnellyt jäisen maan päältä läjään tarhassa ja äsken koetin tien reunapaltteeseen peltoaukealla niin sekin onnistui ilman että haukkasi pohjamutiin. Perälevyssä on painoa reilusti ja kannatuksella piti säätää ottavuus.
Mutta mutta... Näinköhän joutuu kuitenkin laakeriremontin tekoon moottoriin. Vähän kuulostaa kalkattavalta käynti lämpöisenä tietyllä kierrosalueella. Ei tuo naapurin kolmevitonen noin kalista. Öljypainetta en ole vielä mitannut.
Rattia en saanut ohjausvaihteen öljyn lisäystä varten irti ja yksinäinen laakerikuula näkyy etsivän kaveria tankin reunan päällä...
on vissiin ulostautunut jostain sieltä akselilta. Alkaa välyksen syy löytyä hiljakseen.
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Omasta tuli ajettua vasen lamppu päin puuta niitellessä ja ajettua keulaa liian lähelle nuorta koivua eli päin puutahan se lamppu siinä sitten meni. Ollut ihan tarkoituksensa siis tuolla valojen sijoittamisella maskiin.MOP kirjoitti:Anna niiden valojen olla siellä maskissa. Eihän ne siellä kenenkään tiellä ole. Ompahan aikansa edelläkävijä.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 11:16 am
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Minulla on Super Dexta vm. 1963.Tein siihen täydellisen moottori remontin.Suoraruisku kone.Ei etukammioita kannesta löytynyt.Paras traktori harraste hommiin.
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Minkähän vehkeen kone sulla siinä sitten on jos suoraruisku...
-
- Viestit: 1345
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Dextan rivipumppu pitää aikamoista kalkatusta verrattuna kolmevitosen jakajaan. Ruiskutuspumpun mahdollinen öljynpuute vielä pahentaa ääntä.Sörsselssön kirjoitti:Koeajelua tehty lähes päivittäin. Käyntiinlähtö tuntuu parantuvan hiljakseen vaikka en ole suodatintakaan vielä vaihtanut.
Nostolaite on yllättävän tarkka! Hevosenp.skaa olen työnnellyt jäisen maan päältä läjään tarhassa ja äsken koetin tien reunapaltteeseen peltoaukealla niin sekin onnistui ilman että haukkasi pohjamutiin. Perälevyssä on painoa reilusti ja kannatuksella piti säätää ottavuus.
Mutta mutta... Näinköhän joutuu kuitenkin laakeriremontin tekoon moottoriin. Vähän kuulostaa kalkattavalta käynti lämpöisenä tietyllä kierrosalueella. Ei tuo naapurin kolmevitonen noin kalista. Öljypainetta en ole vielä mitannut.
Rattia en saanut ohjausvaihteen öljyn lisäystä varten irti ja yksinäinen laakerikuula näkyy etsivän kaveria tankin reunan päällä...
on vissiin ulostautunut jostain sieltä akselilta. Alkaa välyksen syy löytyä hiljakseen.
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
35 verkun jälkeen äkkinäinen ei uskalla dextan käyntiä kuunnella, on se semmosta kalakatusta, ihan normaalia se on, mutta mittaa varulta ne paineet jos eppäilyttää.Sörsselssön kirjoitti: Mutta mutta... Näinköhän joutuu kuitenkin laakeriremontin tekoon moottoriin. Vähän kuulostaa kalkattavalta käynti lämpöisenä tietyllä kierrosalueella. Ei tuo naapurin kolmevitonen noin kalista. Öljypainetta en ole vielä mitannut.
-
- Viestit: 529
- Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Yksi selitys tuolle voisi olla "risteytys" myöhemmän Fergun moottorin kanssa. 135-mallissa kone on jo suorasuihkutusmallia. Kannenpulttijako ja muut mitat ovat samoja kummankin Dexta-mallin kanssa, joten tuo homma ainakin teoriassa onnistuu.dextailija kirjoitti:Minulla on Super Dexta vm. 1963.Tein siihen täydellisen moottori remontin.Suoraruisku kone.Ei etukammioita kannesta löytynyt.Paras traktori harraste hommiin.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 11:16 am
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Konedatan mukaan Super Dextan moottori on Perkins A 3,152.Rivipumppu 44,5 hv.Massey Ferguson 135 47 hv.Jakajapumppu.Molemmat löytyy tontilta Dexta vm. 63 Ferguson vm.69
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Pelkkä kannen vaihto ei käsittääkseni riitä risteytykseen, täytyy olla vaihdettu koko kone, tai sitten vähintään männät ja kansi. Kun palotila pitää olla jossain, niin suorasuihkuissa on kuoppa männän päässä. Kammiollisissa on tasalakiset männät.
Vaan kaikkinensa tuo muutos tekee koneesta todella mielenkiintoisen ja toimivan.
Vaan kaikkinensa tuo muutos tekee koneesta todella mielenkiintoisen ja toimivan.
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
- Paikkakunta: EteläSavo
- Viesti:
Re: Uusi hankinta, Super Dexta kaksoiskytkimellä ja laittoa siinä
Omassani se kalkatus kuuluu enemmän oikealta puolelta, pumpun kalinan kyllä erottaa muusta toiminnan äänistä.
Kylmästartissa pyörii hetken kahdella pytyllä jo kolmas herää hetken päästä. Nopeammin tulee mukaan kun kuormaa ja kaasua tarjoaa enemmän. Kierrokset vähän sekoilee tässä vaiheessa kun pumppu yrittää reagoida yhden pytyn heräilyyn.
Voihan se mielessäni kummitteleva sivuääni johtua huonosta suuttimestakin.
Tiukkeneeko pumppu lämmetessään??? eipä kai.
Kylmästartissa pyörii hetken kahdella pytyllä jo kolmas herää hetken päästä. Nopeammin tulee mukaan kun kuormaa ja kaasua tarjoaa enemmän. Kierrokset vähän sekoilee tässä vaiheessa kun pumppu yrittää reagoida yhden pytyn heräilyyn.
Voihan se mielessäni kummitteleva sivuääni johtua huonosta suuttimestakin.
Tiukkeneeko pumppu lämmetessään??? eipä kai.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa