Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Lähinnä vesihiihtokäytössä olevan vanhan R-Busterin perässä on lyhytrikinen vuoden 87 Yamaha 50 DETO. Syyskesästä alkoi kylmemmällä ilmalla usein sammumaan inahtaen käyntiin laitettaessa. Riittävällä kaasulla hetken lämmettyään tuo ominaisuus hävisi.

Nettikeskustelujen perusteella tuo vaikuttaisi ensioireille kampiakselin stefojen ja mahdollisesti myös laakereiden vaihtotarpeesta. Nuo taitavat olla ko. koneen heikko kohta. Ajattelinkin, että ennen kesää ottaisin koneen alakerran auki ja vaihtaisin nuo stefat ja uloimmat laakerit. Samalla voisi tarkastaa myös tuorevoitelun toiminnan, jos löytäisi jostain ohjeet sen tekemiseen. Koko homma olisi mukavampi tehdä, jos olisi käsillä korjaamokirja.

Kovin vaan tuntuu olevan kiven alla tuon korjaamokirjan löytäminen. Googlella löytyy kyllä tämä: http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1 ... ha.html#/0, mutta tuon käyttöliittymä on niin surkea, että mulla menee aina hermo ennenkuin pääsen oikeaan kohtaan 600-sivuista dokumenttia.

Onko kellekään sattunut silmään paikkaa, jossa myytäisiin tuota korjaamokirjaa? Tai sitten vaan kattavat ohjeet stefaremonttiin ja autoluben tarkastukseen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Viimeksi muokannut jkohvakk, La Huhti 29, 2017 4:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KK70
Viestit: 487
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 7:21 pm
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja KK70 »

Ei tohon hommaan kirjoja tarvita,sen verran helppo homma kun vähän perehtyy.
Mutta jos koneesi on ollut merellä niin katkon ja kannen pultit ei todennäköisest aukea katkeamatta ton ikäsessä jammussa.
Hapettuvat yllättävän kovin kiinni.Ja v.mäinen homma porailla pois varsinkin jos useampi katkee.
Ajot kannattaa lopettaa heti kun huomaa koneen aivastelevan.Pahimmassa tapauksessa on jo ylin tai alin runkolaakeri
pyörinyt pesässään ja lohko on entinen.
Ja jos keskimmäinen runkolaakeri on ottanut itteensä tulee koneistamo reissu,kaikki koneistamot ei edes suostu vaihtamaan.
Ite kun noiden kanssa touhusin niin kampuran purku,kasaus ja rihtaus makso noin 200-250 riippuen missä teetti.
Tuorevoitelu kannattaa heittää romukoppaan ja ajaa seos bensalla,vesihelmi öljyissä riittä ja joku pytty jää ilman öljyä.
Yksi vaihtoehto on että soitat Hobby Boat /Mika Leino.On ainakin aiemmin ollut korjattuja kampuroita sopuhintaan.
Ja korjattuja vaihto powereitakin,jos ei itse viitsi remppaa tehdä,näistä kun liki aina löytää epämieluisia yllätyksiä purettaessa.
Taannoin tuli harrastusmielessä osteltua ja korjailtua noita 40 ja 50 jammuja.Mutta yleensä korjaus kulut pompsahti yli butjetin ja ei jäänyt kun työn ilo koneen korjauksesta.
KK70
Viestit: 487
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 7:21 pm
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja KK70 »

Jäi sanomatta,ettei sylinterinkantta kannata avata,lohkoa halkaistaessa,männät tuleen kampuran mukana alakautta ulos.
Vasta jos ilmenee sylinterien poraus tarvetta on kansi napattava pois.
Ja vauhtipyörän irroitukseen ehdottomasti kierrereikiin tuleva ulosvetäjä,sen voi tehdä itekkin.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

KK70 kirjoitti: Ja vauhtipyörän irroitukseen ehdottomasti kierrereikiin tuleva ulosvetäjä,sen voi tehdä itekkin.
Vanhalla jakohihnalla sai kivasti pidettyä vauhtipyörän paikallaan. Oli kyllä kovin kiinni, tuo paksu rauta vääntyi hieman ja M12 kierre meni huonoksi, ennenkuin irtosi.Kuva

Kone tosin 60 FE.

Jos ei ennen ole tuollaista purkanut, niin vaikka ottaa valokuvia matkan varrelta kun purkaa. Ainakin ennakon säätö/kaasuvivuissa voi joutua miettimään, että miten ne nyt olikaan. Kuva auttaa siinä kohta.

Edit: Jos noi pienet on M8, olisko kuitenkin M10 tuo ulosveto pultti :?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mulla on tuollasen vanhemman ilman autolubea olevan kolmepyttysen korjaamokirja, ei vaan raaski myydä :mrgreen: KK70 antokin jo hyvät ohjeet, on aika yksinkertanen kone, ei kun purkamaan ja kannenpultteihin älä koske. Vinkasun tekee alastefa. Kampiakselin ylä ja alalaakeri helppo vaihtaa ja halpoja std laakereita lähimmästä varaosaliikkeestä, jos oikeen hifistelee ni c3 välyksellä mutta tavallisiaki oon laittanu. Tuorevoitelun tarkastamiseen pitäs olla korjaamokirjassa ohjeet paljonko äljytippoja pitäs jollain kierroksilla jossain ajassa letkuista tulla, pitää luntata 115 heppasen kirjaa jos antais osviittaa. Omaan käyttöön tulevista oon riisunu mokoman pois. Kiva ja hyvä kone toimiessaan, mutta vanhaa purkaessa voi löytyy ihan mitä vaan. On noita tullu varmaa liki parikymmentä 40/50 heppasta kasattua ja vielä useempi purettua.

Mika82, mulla on tuollasessa omatekosessa ulosvetäjässä M16 pultti, se on kestäny. Toi jakohihnavinkki oli mainio, otetaan käyttöön :idea:
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Selasin tuossa tallissa olusta särpiessä tarkemmin tota jamahan käsikirjaa ja olihan se sittenkin tuorevoitelumalliin. Olin aikasemmin kattonu että painettu -86 eli sehän oli viimestä vuosikertaa ilman tuorevoitelua mutta ovatkin näköjään tehny opukset hyvissä ajoin kun autolupe lanseerattiin härmässä -87. Tuossa kuva tuorevoitelun tarkastuksen ohjeista, kolme minuuttia hurua syöttö täysille käännettynä niin tietty määrä pitäs joka letkusta tulla tavaraa.

Kuva
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
KK70
Viestit: 487
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 7:21 pm
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja KK70 »

Noi ekat 3 pyttyset 40 ja 50 koneet ilman oileria oli sitte paremmalla kampuralla kun nämä tuorevoitelukoneet.
Ainakin keskimmäinen rkl oli paksuneulainen neulalaakeri ja laakerit oli lukittu lohkoon putkisokilla.
En muista risaan tämmöseen törmänneeni.
Jossain palstalla väittelin pitkään erään jammu ammattilaisen kanssa tästä, väitti ettei tommosta ole olemassa.
Oli kuulemma varaosakirjatkin selannu läpi.Lopulta joutu myöntämään,kun moisen itse näki.
Näissä koneissa oli myös 2 renkaiset männät leveillä renkailla uudempien 3 renkaisten sijaan ja oli myöskin paljon vahvempi ratkaisu. Tosin joissain uudemmissakin kai oli 2 renkaisia,olisko ollu oilerittomissa työmalleissa?Kampurasta en ole näissä varma.Mutta paljon vahvempi toi vanha versio on,jopa vanhan omc:n tasoa.
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Joo niissä -84-86 malleissa on paras kampura. Kunnon rullalaakerit keskilakruina ja isoin ero mitä ei edes tajuu ennen kun on akselit vierekkäin että vanhassa on limput paljon pienemmät eli kevyemmät. Hyvää viriviriosaa :!: Noista männänrenkaista mitä ite oon purkanu ni vanhemmat kolmella renkaalla ja kaikki tuoreemmat tyyliin -89 eteenpäin kahdella renkaalla. Eipä niillä kai välisä, on sotkettu molempia mäntiä samaankin koneesen...

Vähän karkaa aiheesta mutta kun aloit vanhaa OMCsia kehumaan niin mikä niissä 2 mukisissa 40-60 koneissa oikeen on kun katkovat männänrenkaat silpuks männän päälle? Monta samalla tavalla hajonnutta purkanu. Yks sellanen lyhyt kuuskymppinen on itelläkin Finnark 490 persiissä ja siihenkin keräilin powerin kasaan kolmesta samalla tavalla leikanneesta. Kaikissa toisen pytyn männärenkaat silppuna hakannu kantta vasten.
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Kiitoksia! Täytynee kai sitten pärjäillä ilman kirjaa tai koodailla joku systeemi, joka automaagisesti imuroi / tulostaa tuon boatinfo.no:n kirjan.

Tuo mun kone on kai ollut aiemmin Lokan tekojärvellä ja syöpymättömyydestä päätellen ei ole koskaan ollut merivedessä.

Riskistä huolimatta olen tykästynyt tuohon tuorevoiteluun. Täytyy miettiä, pitääkö se vai poistaako. Menee vielä hetki, ennenkuin pääsee tuohon hommaan. Venetallin edessä on 20 kiintoa polttopuurankaa :mrgreen: :mrgreen: .
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO - mistä korjaamokirja?

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Nyt sain vihdoin aamulla siirrettyä veneen telttatallista autotalliin ja aloitettua purkamaan. Vauhtipyörän ulosvetäminen vastustaa. Yritin yleismallisella mopon vauhtipyörän ulosvetimellä, mutta ei ollut tarpeeksi lujaa tekoa. Sen osasi jo arvatakin, kun jouduin vielä rälläkällä avaamaan nuo soikeat ruuvien reiät, että sain ruuvit tarpeeksi kauaksi toisistaan ja 8mm ruuvit mahtumaan (tehty 6mm ruuveille).

Onkos kukaan arvon masinisteista nähnyt jossain kauppatavarana järeämpitekoista tuollaista yleismallin vauhtipuörän ulosvetäjää, jossa olisi 180 asteen välein kolme reikää pulteille? En jaksaisi alkaa itse tekemään kun tuo metallin poraamiskalusto on aika heikkoa ja vaikuttaa, että ainakin keskireiän pitäisi olla aika iso, jotta siihen saisi tarpeeksi tukevan mutterin ja pultin.

https://drive.google.com/file/d/0BzUgEO ... sp=sharing
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Vaihdoin otsikon enemmän asian mukaiseksi.

Nyt sain vauhtipyörän irti, kun tein oman ulosvetäjän 15mm latasta. 12mm pultti on ihan rajamailla että riittääkö. Ensimmäinen katkesi, mutta toisella sain lähtemään kun laitoin ihan minimimittaisen pultin ja hieman rasvaa pultin päähän ja mutteriin.

Nyt on kaikki sähkövehkeet purettu irti powerista ja poweri tarttis saada nostettua koneen alaosan päältä pois. Mutta kun ei halua lähteä :( . Onko se millään muulla kiinni kuin alapuolelta menevillä 8kpl 12mm kannalla olevilla pulteilla? Onko powerin ja koneen alaosan välissä oleva tiiviste tarttunut niin tiukasti kiinni? Vedin poweria kaksin käsin ylös ja painoin toisella jalalla kavitaatiolevystä vastaan, muttei inahtanutkaan. En oikein keksinyt mistä tuota voisi vääntääkään irti. Moottorikopan alaosa siinä vieressä on muovia.

Oisko jottain vinkkejä? Nostolenkistä taitaa mennä veto vinoon, eikä mulla ole ketjutaljaa. Takakuormaajalla ehkä vähän liian raaka nostaa?
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

En oo kuin 20 heppasesta ottanut powerin irti, mutta kovin se vanha tiiviste pitää. Eikö missään ole sellaista kohtaa, että vaikka sorkkaraudalla saisi hieman raotettua..
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja Julle »

Vanha tiiviste puree hyvin ja sit siellä on lisäksi 2 jämptiä ohjurinastaa. Poveri irtoo kun kampeet sorkkaraudalla kannenpultin kannasta, rauta koneen kaukaloa vasten. Ei tarvi isoa liikettä ni irtoo. Nopee purettava tuo kone, 40 minuuttia oon kellottanu siihen että kampiakselin ylin ja alin laakeri irrotettuna kampurasta :D
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Nyt sain powerin irti - sain väännettyä sorkkaraudalla.

Stefat sain irti, mutta laakerit vastustaa. Tai en edes yrittänyt kuin yläpään laakeria kuumailmapuhaltimella lämmittämällä. Sain ainoastaan laakerin ulkokuoressa olevan muovin sulamaan, mutta laakeri ei inahtanutkaan.

Alin laakeri tuntuu eniten väljälle, mutta minusta myös noissa keskilaakereissa on saman verran väljää kuin ylimmässä. Nuo on kai kaikki vähän pyörähtäneet pesässään, mutta ei mun mielestä näytä vielä kovin pahalta? Männissä ei ole leikkaumajälkiä ja sylintereissä on hoonaukset tallella eikä ole olasta kuolokohdissa.

Nyt alkaa itse tekeminen laiskottamaan ja ajattelin että veisin tuon koneistamolle. Onko kellään tiedossa koneistamoa Oulun seudulla, jolla olisi Yamahan kampiakselien prässäilystä kokemusta (sama vaihtaa sitten kaikki laakerit)?

Tässä muutama kuva:

https://drive.google.com/open?id=0BzUgE ... 3dIeUl2MkE
https://drive.google.com/open?id=0BzUgE ... Uo3ZW1pdGM
https://drive.google.com/open?id=0BzUgE ... 0lzNXBqajQ
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

@Julle, voitko laittaa vielä muutaman sivun lisää tuosta oilerin tarkastuksesta/säädöstä? Miten se ohjeistetaan ilmaamaan?

Sain vihdoin postissa oman Selocin tekemän korjaamo-ohjeen kaikkiin 1984-1996 Yamaha-malleihin, mutta siinä on oilerin tarkastus ja säätö epämääräisesti kerrottu. Sanotaan vaan, että 'Oil pump output' pitäisi olla 1.4-1.8cc öljyä / 3 minuuttia. Ei mitään mainintaa kierrosluvusta, eikä missä asennossa kaasun asennon mukaan säätyvän säätövivun pitäisi olla. Lisäksi Yamahan huoltokirjassa näyttäisi puhuttavan kaasarikohtaisesta outputista.

Miten tuo kaasulta tuleva tanko ohjeistetaan säätämään? Pienemmille koneille tuo säätö on selkeä tuossa mun ohjeessa - pumpun säätövivun pitää mennä ääriasentoonsa täyskaasulla, mutta näiden muiden kanssa Selocin ohjeet on epämääräiset.

Kampura on koneistamolla ensi viikkoon, mutta tässä on hyvä jo yrittää selvitellä epäselviä asioita :).

Vielä yksi juttu: kampikammion puolikkaiden välissä ei ollut tiivistettä vaan hyvin ohuelti jotain liimaa. Käykö tavallinen tiivisteliima? Kerros oli tosiaan todella ohut.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

jkohvakk kirjoitti: Vielä yksi juttu: kampikammion puolikkaiden välissä ei ollut tiivistettä vaan hyvin ohuelti jotain liimaa. Käykö tavallinen tiivisteliima? Kerros oli tosiaan todella ohut.
Monta konetta kasannut bilteman punaisella silikonilla hyvällä menestyksellä. Mutta varmaan on muitakin aineita kohteeseen. Eikä tarvii laittaa hullun tavalla, pieni määrä riittää, se ylimääräinen tursuaa ulos ja voi huonossa tapauksessa aiheuttaa harmia väärään paikkaan joutuessaan.

Älä ainakaan tee sinne tiivistettä 2mm paperista, niin kuin eräässä projekti kelkassa tuli vastaan :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja bonito »

OT, Puuttuisin tuohon ulosvetäjäasiaan, kannattaa laittaa ulosvetäjään 16 millin keskipultti, joka on paremmasta teräksestä tehty, vaikka 12.9 ja taajemmalla kierteellä, siinä on voimaa enemmän.
romppu
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2016 4:15 pm
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja romppu »

Itsellä 20hv Mariner moottori vetouistelussa kun ajaa tyhjäkäynnillä niin silloin tällöin vinkasee ja meinaa sammua ja samalla tupsauttaa savut missähän vika? Seos pensalla ajan ei tuorevoitelua muuten pelaa hyvin lähtee käynttiin ja kulkee normaalisti myös vesi kiertää.
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

16mm pultti olis ollu parempi. Oma poraamiskalusto ei vain mahdollistanut 16mm reikää.
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Yamaha 50 DETO kampiakselin stefaremontti

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

rompun ongelmat kuulostavat kyvin samantyylisiltä kuin omassa koneessanikin. Todennäköisesti nuo stefat/laakerit.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], retsi ja 44 vierailijaa