Tutustumassa Fordson Majoriin
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Joulu 13, 2016 10:07 pm
- Viesti:
Tutustumassa Fordson Majoriin
Moi.
Tuossa on työnalla vene jossa on 1964 Majorin kone.
Kone on mulle aiemmin tuntematon ja ihmettelen oikealla puolella suutinten takana aivan venakopan alla on nippa jossa on putki. Tässä koneessa se on laitettu vaan pulloon.
Mikähän tuo putki on ja minne se kuuluisi mennä?
Näkyy tuossa koekäyttövideossani.
https://youtu.be/YJSG1K2u0XY
Muutkin vinkit gän koneen tarkistamiseen on tervetulleita.
Aleksi
Tuossa on työnalla vene jossa on 1964 Majorin kone.
Kone on mulle aiemmin tuntematon ja ihmettelen oikealla puolella suutinten takana aivan venakopan alla on nippa jossa on putki. Tässä koneessa se on laitettu vaan pulloon.
Mikähän tuo putki on ja minne se kuuluisi mennä?
Näkyy tuossa koekäyttövideossani.
https://youtu.be/YJSG1K2u0XY
Muutkin vinkit gän koneen tarkistamiseen on tervetulleita.
Aleksi
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Helmi 16, 2013 10:24 pm
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Se on suutinten ylivuotoputki ja alunperin traktorissa se on menny suoraan polttoainetankkiin.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Joulu 13, 2016 10:07 pm
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Kiitos, pullo saapi lähteä ja putkea tilalle.
Aleksii
Aleksii
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Muutamia vuosia sitten vaihdoin Majorin oman polttoainesuodattimen tuommoiseen yleismallin polttoainesuodattimeen, jossa kaksi ulostula ja kaksi sisääntuloa. Nyt tuumailinkin siirtäväni tuon paluun suoraan suodattimelle meneväksi ja tulppaan tankin pään, koska pidän sitä pienoisenä riskipaikkana vuodolle.
Jos aloittajan kertoman mukaan tuo suuttimien ylivuoto on mennyt pulloon, niin ei sitä polttoainetta paljoa ole sieltä ulos tullut.
Jos aloittajan kertoman mukaan tuo suuttimien ylivuoto on mennyt pulloon, niin ei sitä polttoainetta paljoa ole sieltä ulos tullut.
-
- Viestit: 8625
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Siihen ylivuotoputken päähän voi rakennella vaikka hehkun säiliön. Jos siis lokakuussa aamuviideltä lähdetään kokemaan verkkoja. Helpottaa kummasti starttia.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Joulu 13, 2016 10:07 pm
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Mää ajattelin mennä T haaralla imupuolelle tai sitten tuollainen parin tulon suodatin.
Suodatin on jojatapauksessa menossa vaihtoon vedenerottimella varustetuksi.
Aleksi
Suodatin on jojatapauksessa menossa vaihtoon vedenerottimella varustetuksi.
Aleksi
-
- Viestit: 8206
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Ei sieltä paluupuolelta paljon ainetta tule, jos suuttimet kunnossa.
Hehkulle siitä tietysti saa aineen, jos sellasta tarvii. Jos kone lähtee muuten hyvin käyntii viileälläkin niin ei kannata rakennella, ja pitää sille tulpalle olla paikka imusarjassakin.
Tuo kone on ainakin noitten polttoainelaitteitten ja kannen osalta paljon vanhempi kun 64.
Hehkulle siitä tietysti saa aineen, jos sellasta tarvii. Jos kone lähtee muuten hyvin käyntii viileälläkin niin ei kannata rakennella, ja pitää sille tulpalle olla paikka imusarjassakin.
Tuo kone on ainakin noitten polttoainelaitteitten ja kannen osalta paljon vanhempi kun 64.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Lähtee pakkosyötöllä käyntiin ilman mitään muutoksia, puolipuristinkin siitä löytyy mutta minä en ole ainakaan tarvinnut koskaan.
-
- Viestit: 2962
- Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Kokeiles haulla ettii puolipuristuksesta juttua. Sitä ei saa edes ajatella saatikka ääneen mainita tällä palstalla. Sulla meni varmaan tuon takia jo kaikki venttiilinvarret solmuun ja jouduta vasaralla oikomaan ne, vaikka se ei olekaan mahfollista....hehehehe...Major58 kirjoitti:Lähtee pakkosyötöllä käyntiin ilman mitään muutoksia, puolipuristinkin siitä löytyy mutta minä en ole ainakaan tarvinnut koskaan.
Olikin mielenkiintoinen tinka joskus...
Jos kone kaatuu, PIDÄ KIINNI NÄPPÄIMISTÖSTÄ!!!
-
- Viestit: 7902
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Kyllä pistää isonkin miehen hymyilemään
23 sivua tiukkaa faktaa viewtopic.php?f=4&t=13376&hilit=majorin+puolipuristin
23 sivua tiukkaa faktaa viewtopic.php?f=4&t=13376&hilit=majorin+puolipuristin
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Mä jättäisin sen purkin sinne putkenpäähän.
Aika monessa Majurissa vuotaa ne suuttimien päällä olevat banjoliittimet putkien juotoksista. Siis niistä tulee se ylivuotoputki kannesta ulos.
Jos ne juotokset vuotaa ja laittaa sen putken suodattimelle, niin polttoaineen siirtopumppu kun pitää painetta suodattimella niin polttoaine menee väärään suuntaan ylivuotoputkea pitkin ja lopulta venttiinikoneistosta öljyjen sekaan.
Jos sen muutoksen tekee niin kannataa katsoa lisääntyykö öljy moottorissa, tai haiseeko öljy polttoaineelta.
Eräs Majurin kone oli kuin pesty sisältä kun ne juotokset oli vuotannu ja aina pidetty tankki täyteen, joten polttoaine oli pikkuhiljaa valunut moottoriin ja pessyt sen nätin puhtaaksi.
Se kone tuli mulle remonttiin kun öljyt lisääntyi ja isäntä epäili että sylinteriputkien o-renkaat päästää jäähdytysnestettä öljyihin.
Oli helppo remontti kun katkaisin alkuperäisen ylivuotoputken, tulppasin tankin reijän ja annoin valua maahan ne muutamat tipat jotka sieltä putkesta tulee.
Saahan ne juotokset varmaan uudelleen tehtyä, mutta ei silloi taidot riittäneet.
Aika monessa Majurissa vuotaa ne suuttimien päällä olevat banjoliittimet putkien juotoksista. Siis niistä tulee se ylivuotoputki kannesta ulos.
Jos ne juotokset vuotaa ja laittaa sen putken suodattimelle, niin polttoaineen siirtopumppu kun pitää painetta suodattimella niin polttoaine menee väärään suuntaan ylivuotoputkea pitkin ja lopulta venttiinikoneistosta öljyjen sekaan.
Jos sen muutoksen tekee niin kannataa katsoa lisääntyykö öljy moottorissa, tai haiseeko öljy polttoaineelta.
Eräs Majurin kone oli kuin pesty sisältä kun ne juotokset oli vuotannu ja aina pidetty tankki täyteen, joten polttoaine oli pikkuhiljaa valunut moottoriin ja pessyt sen nätin puhtaaksi.
Se kone tuli mulle remonttiin kun öljyt lisääntyi ja isäntä epäili että sylinteriputkien o-renkaat päästää jäähdytysnestettä öljyihin.
Oli helppo remontti kun katkaisin alkuperäisen ylivuotoputken, tulppasin tankin reijän ja annoin valua maahan ne muutamat tipat jotka sieltä putkesta tulee.
Saahan ne juotokset varmaan uudelleen tehtyä, mutta ei silloi taidot riittäneet.
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Hyvä pointti muuten tuo.havi kirjoitti:Mä jättäisin sen purkin sinne putkenpäähän.
Aika monessa Majurissa vuotaa ne suuttimien päällä olevat banjoliittimet putkien juotoksista. Siis niistä tulee se ylivuotoputki kannesta ulos.
Jos ne juotokset vuotaa ja laittaa sen putken suodattimelle, niin polttoaineen siirtopumppu kun pitää painetta suodattimella niin polttoaine menee väärään suuntaan ylivuotoputkea pitkin ja lopulta venttiinikoneistosta öljyjen sekaan.
Jos sen muutoksen tekee niin kannataa katsoa lisääntyykö öljy moottorissa, tai haiseeko öljy polttoaineelta.
Eräs Majurin kone oli kuin pesty sisältä kun ne juotokset oli vuotannu ja aina pidetty tankki täyteen, joten polttoaine oli pikkuhiljaa valunut moottoriin ja pessyt sen nätin puhtaaksi.
Se kone tuli mulle remonttiin kun öljyt lisääntyi ja isäntä epäili että sylinteriputkien o-renkaat päästää jäähdytysnestettä öljyihin.
Kokemusta myös tuosta löpöstä moottoriöljyn seassa; meikäläisellä alkoi röpöttämään öljyä huohottimen kautta, jonka jälkeen aloin tutkia asiaa. Suutin huolto juuri tehty, joten aloin itsekin aluksi epäilemään tuon vuotolinjan tiiveyttä. Kaikki banjojen ruuvit vaikuttivat olevan kireällä ja tiivisteet (kuparitiiviste) paikoillaan, joten suurin epäilys iski siirtopumpun rikkinäiseen kalvoon. Vaihdoin uuden siirtopumpun (tarvike semmoisen) ja sen jälkeen en huomannut öljyn lisääntyvän.
Moottori tuli todellakin pestyä hyvin - suuttimien huollon yhteydessä huomasin moottorin sisällä öljyistä muhjua, jota yritin parhaani mukaan poistaa. Vuotolinjaa myöhemmin tarkastellessa kaikki muhju poissa - toivon mukaan öljypohjan pohjalla, josta se sitten "öljynvaihdon" jälkeen sai pois.
Se voi muuten ollakin että, suodattimeen ohjattu vuotolinja paineistuu enemmän kuin tankissa oleva polttoaine aiheuttaa eli riski suurempi jos vuotoa on.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Joulu 13, 2016 10:07 pm
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Ajatus on laittaa se ylivuoto tankin ja siirtopumpun väliin.
Ei tietenkään painepuolelle.
Ainoa huolenaihe siihen lienee ilmavuoto joka estäisi imun tankista.
Osat on jo kasassa teen niille vaan tuen ettei letkut vipata sielä täälä.
Aleksi
Ei tietenkään painepuolelle.
Ainoa huolenaihe siihen lienee ilmavuoto joka estäisi imun tankista.
Osat on jo kasassa teen niille vaan tuen ettei letkut vipata sielä täälä.
Aleksi
-
- Viestit: 12982
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Ihan hyvä laittaa noin. Eipä se imua tankista lopeta tai estä mutta vuotokohdista imeytyy ilmaa polttiksen mukaan mahdollisesti. Tärinöistä aiheutuneita putkien ja liitosten löystymisistä sekä liitoskappaleiden murtumista ja myös putkien murtumista jopa ihan keskeltä pidempää putkea imee sitten sitä ilmaa. Että jos vain joku putki väpättää tai värisee yhtään koneen käydessä kannattaa kiinteyttää jollakin kiinnityksellä heti johonkin. Mikään ei kypsytä enemmän, kuin etäämmältä liian raskaan paatin melominen rantaan kovassa tuulessa.autoallu kirjoitti:Ajatus on laittaa se ylivuoto tankin ja siirtopumpun väliin.
Ei tietenkään painepuolelle.
Ainoa huolenaihe siihen lienee ilmavuoto joka estäisi imun tankista.
Osat on jo kasassa teen niille vaan tuen ettei letkut vipata sielä täälä.
Aleksi
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Joulu 13, 2016 10:07 pm
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Noin. Nyt on käytännön kokemusta tuon ylivuodon kytkemisestä T haaralla imulinjaan.
Toimii hetken. Kaasulla vetää sit ilmaa ja sen jälkeen käyntiongelmia ja sammuu.
Poistin T:n ja laitoin pullon tajas. Taas toimii.
Eli ylivuodosra ilmeisesti päösee hieman ilmaa linjaan.
Aleksi
Toimii hetken. Kaasulla vetää sit ilmaa ja sen jälkeen käyntiongelmia ja sammuu.
Poistin T:n ja laitoin pullon tajas. Taas toimii.
Eli ylivuodosra ilmeisesti päösee hieman ilmaa linjaan.
Aleksi
-
- Viestit: 8206
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Kannattaa ottaa venttiilikoppa auki, ja tarkistaa paluulinjan tiiveys, ettei valuttele aineita öljyn joukkoon!
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Mulla on pikku pätkä kirkasta putkea siinä paluulinjassa mikä menee tankkiin, enkä kyllä ikään muista siinä nähneeni mitään, mutta ainahan se on parempi tarkistaa, näkeehän sen myös jos tarkkailee öljypinnan tasoa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Joulu 13, 2016 10:07 pm
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Joo kyllä toi koneen varovainen availu ja tarkistus on ollut ajatuksissa.
Venavälykset yms...
Venavälykset yms...
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
autoallu kirjoitti:Noin. Nyt on käytännön kokemusta tuon ylivuodon kytkemisestä T haaralla imulinjaan.
Toimii hetken. Kaasulla vetää sit ilmaa ja sen jälkeen käyntiongelmia ja sammuu.
Poistin T:n ja laitoin pullon tajas. Taas toimii.
Eli ylivuodosra ilmeisesti päösee hieman ilmaa linjaan.
Aleksi
Viittaa vähän siihen että siellä kopan alla joku tiiviste vuotaa kun repii ilmaa tai sitten siellä putkessa juotoksia vuotaa tai putkessa murtuma.
Kun avaat niitä banjopultteja suuttimen päällä niin tue samalla sitä paluuputkea ettei kierry mukana ja murru poikki. Sama juttu siinä liitoksen aukasussa mikä kanteen menee.
Uusi tai löijää ne kuparirikat. Kun putkihässäkkä vielä paikallaan paina ulkoapäin sinne paineilmaa niin näkyy mistä vuotaa. Fairylios tai muu saippuavesi saattaa olla tarpeen vuotoa etsiessä.
-
- Viestit: 7902
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Tutustumassa Fordson Majoriin
Ja jos vuotaa, ja alat uudestaan juottamaan liitoksia, niin tue johinkin, vaikka ruuvaa laudanpätkään kiinni banjot. Itellä irtosi ja kääntyi lämmitettäessä vika asentoon. Suolahapolla pohjustin liitoskohdat.
Tai näin minä tekisin. Paremmin tietävät antaa sitten parempia neuvoja
Tai näin minä tekisin. Paremmin tietävät antaa sitten parempia neuvoja
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], korsteeni, Matsikka, P.A, Rh- ja 46 vierailijaa