Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Hasu
Viestit: 240
Liittynyt: La Joulu 26, 2009 12:11 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Hasu »

Tiet on täynnä näitä minullaonoikeus- ja minäajansitänopeuttamitähalua-tyyppejä. Tänään viimeksi motarilla joku sankari veteli vasemmalla kaistalla 85, ja tietysti oikealla meni näitä autokoulunsa käyneitä ja siten tieliikenteeseen soveltuviksi todettuja lakionlakijaniinonsäädetty-tyypin kuskeja. Siinä varmaan nauratti kovin kaikkia ~300 kuskia, ja kenties jokusta matkustajaakin. Hetken siinä sai sohlata ennen kuin tie oli selvä ja pääsi oikealta ohi. Tuo teidemme ritari ei tietenkään sitä oikein sulattanut, vaan vilkutti valojaan ja tööttäili, taisi koittaa vähän kaasutellakkin, ehkä, en jäänyt paikalle seuraamaan.

Epäilen että nämä on niitä samoja kuskeja jotka parkkeeraa autonsa metrin päähän suojatiestä. Tai käyttää joka jumalan valoa mitä keulilta löytyy. Ja luonnollisesti poistuvat liikenneympyrästä vilkuttamatta. Onhan heillä oikeus. Vttu mulla on oikeus näyttää keskaria! Saavat ihan vapaasti loukkaantua ja pahoittaa mielensä...

Asiastakin sen verran, että henkilöauto + kärry/traikku yhdistelmällä tulee annettua tietä ihan 80 alueellakin. Jo pelkästään siksi että on itsekkin mukavampi ajella, niin kuin nillä muillakin joilla ilmeisesti on sitten vähän kovempi kiire. Eikä haittaa yhtään, ei tipan tippaa, otin pääni pois persiistä jo aikaa sitten...
Harvemmin tulee enää raskaammalla ajeltua, mutta silloin en ala omaa vauhtiani alle rajotusten laskemaan tai vaihteita alas kelaamaan, mikä on tietysti harmi näille minullaonoikeus-kuskeille jos riisukupin tehot, tai ballsit ehkä ennemminkin, ei riitä ohittamaan _normaalia_ nopeutta ajavaa rekkaa.
fiatman

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja fiatman »

Kyllä suomalaisten täysperien vauhti on pääsääntöisesti 83-86. Kuten myös itse ajan. Poikkeuksiakin on. Rajoitinta vasten ajavat ja ohittelijat yleensä puolikkaita ja ULKOMAALAiSIA. Katelkaapa rekkareita vetoautosta...
ZET
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja ZET »

"Jokainen täysjärkinen joustaa, mutta että pitäisi mennä sivuun seisomaan."

Miksi ei? En ymmärrä. Jos sillä keinolla pystyy päästämään vaivattomasti esim. viiden auton jonon ohitseen ja estämään viisi ohitusta niin eikö ole ihan kohtuullista tuhlata puoli minuuttia omaa kallisarvoista aikaansa?

Erityisesti toivoisin, että kesällä karavaanarit harrastaisivat tätä.......Hehän ovat vieläpä lomalla eli aikaa olisi vaikka kuinka.
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Aikas soholaamista ja haitariliikettä sekä lisää vaaratilanteita syntyis jos kaikki alkas veteleen bussipysäkille.
Varmaan se rekkakuski tykkää liukkaalla kelillä että edessä huvikseen himmataan ja koukataan pysäkille.
No saahan siinä työpaikkaliikuntaa käpälä kun hämmentelee vaihteet. :wink:
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
ZET
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kaikki alkaisi veteleen bussipysäkeille???? Ei kaikki vaan ne, jotka vetävät jonoa perässään. Ja on olemassa myös niitä isompia levikkeitä, jos ei osaa sujuvasti pienemmälle levikkeelle kurvata.

Tämän kirjoittelun jälkeen en enää ihmettele tuota järjetöntä jonoissa köröttelyä. Näyttää tosiaan olevan olemassa ihmisiä, jotka eivät osaa, ymmärrä tai halua antaa tietä. Jopa masinistien joukossa, vaikka täällä milestäni pyörii keskimääräistä fiksumpaa porukkaa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Jos ajan hitaasti annan tietä, mutta kun tuntuu että ajellessa suurinta sallittua nopeutta pitäis antaa rikollisille tietä?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Matsikka kirjoitti:Jos ajan hitaasti annan tietä, mutta kun tuntuu että ajellessa suurinta sallittua nopeutta pitäis antaa rikollisille tietä?
+1
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
ZET
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja ZET »

Tehdäänpä pieni kärjistys. Kun otettiin tuo rikollisuus- näkökanta mukaan.

Jos satut paikalle kun joku sekopää heiluu aseen kanssa ja uhkaa tappaa sivullisen, otatko häneltä aseen pois jos helppo tilaisuus siihen tulee? Vai katsotko sivusta mitä jännää tapahtuu?

Mielestäni ne jonoissa ajelevat rikolliset ovat vastaavia potentiaalisia murhamiehiä. Ase on auto. Liipaisimesta vetäisyä vastaa riskiohitus.

Jonon kärjessä menevällä on pienet mahdollisuudet estää liipaisimesta vetäminen tai ainakin vähentää sen todennäköisyyttä.
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

ZET kirjoitti:Kaikki alkaisi veteleen bussipysäkeille???? Ei kaikki vaan ne, jotka vetävät jonoa perässään. Ja on olemassa myös niitä isompia levikkeitä, jos ei osaa sujuvasti pienemmälle levikkeelle kurvata.
Koitappa vetästä kaheksakympin vauhdista talvikelillä bussipysäkille ilman että aiheuttaa hermojakiristävää haitariliikettä takana. :wink:
Ne tiet joissa on "isompia levikkeitä" on yleensä ohitusmahdollisuuksiltaa muutenkin parempia.
Jos ajetaan rajoituksia hitaammin on eri asia. :wink:
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

ZET kirjoitti:Tehdäänpä pieni kärjistys. Kun otettiin tuo rikollisuus- näkökanta mukaan.

Jonon kärjessä menevällä on pienet mahdollisuudet estää liipaisimesta vetäminen tai ainakin vähentää sen todennäköisyyttä.
Tai "poistaa varmistin" päästämällä ohi.
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
sja
Viestit: 1702
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja sja »

HL-Zetor kirjoitti:
ZET kirjoitti:Kaikki alkaisi veteleen bussipysäkeille???? Ei kaikki vaan ne, jotka vetävät jonoa perässään. Ja on olemassa myös niitä isompia levikkeitä, jos ei osaa sujuvasti pienemmälle levikkeelle kurvata.
Koitappa vetästä kaheksakympin vauhdista talvikelillä bussipysäkille ilman että aiheuttaa hermojakiristävää haitariliikettä takana. :wink:
Ne tiet joissa on "isompia levikkeitä" on yleensä ohitusmahdollisuuksiltaa muutenkin parempia.
Jos ajetaan rajoituksia hitaammin on eri asia. :wink:
Ite joudun käyttämään reilun kymppikilsan valtaväyläpätkää suht tiheesti liikenneraksulla, kyllä pääsääntöisesti kelistä riippumatta raskas liikenne kiittää & kuittaa kun väistän hitaampana P-levikkeelle ja päästän jonon ohi. Tuossa ei kuitenkaan kovin montaa hyvää ohituspaikkaa ole varsinkaan raskaalle kalustolle. Hyvissä ajoin laitan vilkun päälle niin osaavat perässä tulijat valmistautua tilanteeseen (pääsääntöisesti, joillakin tuntuu olevan enemmän mielenkiintoa siihen miksi ylipäätään väistin levikkeelle ja kaasupolkimen painallus unohtuu. Parhaimmillaan kun jonon saa purettua ilman että itse tarvitsee edes pysähtyä levikkeellä, homma menee tällöin varsin sujuvasti).

Bussipysäkille harvemmin viittii rakvaattorillakaan kurvata, varsinkaan jos raskaampi kuorma perässä.

Ei luulis tarvittaessa P-levikkeelle väistö olevan liian vaikeaa 70 km/h henkilöautoillekaan.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

ZET kirjoitti:Tehdäänpä pieni kärjistys. Kun otettiin tuo rikollisuus- näkökanta mukaan.

Jos satut paikalle kun joku sekopää heiluu aseen kanssa ja uhkaa tappaa sivullisen, otatko häneltä aseen pois jos helppo tilaisuus siihen tulee? Vai katsotko sivusta mitä jännää tapahtuu?

Mielestäni ne jonoissa ajelevat rikolliset ovat vastaavia potentiaalisia murhamiehiä. Ase on auto. Liipaisimesta vetäisyä vastaa riskiohitus.

Jonon kärjessä menevällä on pienet mahdollisuudet estää liipaisimesta vetäminen tai ainakin vähentää sen todennäköisyyttä.
Jos pystyn pyssyn ottamaan pois niin voisin ottaa, omat fyysiset voimat tämmösenä ruipelona on toki rajalliset, mihinkään käsirysyhyn en kovin helposti alkaisi....toki niinkin jos on pakko.

Perässäroikkujat on rikollisainesta, pari tuttua on niiden takia kohdannut matkan pään.

Itse pyrin jättämään riittävästi matkaa edelläajavaan, niinpaljon että hätähousut pystyy tarvittaessa kurvaamaan siihen.

Mun toinen homma on sensorttista, että pitää usein olla ajoissa paikalla. Viimeiset minuutit kotona lähtöaikaa kytäten ovat turhauttavia, usein on parempi lähteä vähän ennemmin matkaan ja ajella rauhallisesti eteenpäin...läheskään aina ei ole pakko lähteä ohi kun toisaalta perillä on kuitenkin sitten enemmän aikaa odotella. Tien tukkona olemista koitan kuitenkin vältellä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja rassari »

Syksyllä meinasin saada säiliörekan kuorma-auton perseeseen orivedellä kun piti kääntyä levähdyspaikalle pakolliselle tauolle,Rekka roikku ihan perässä kiinni tampereelta asti ja mulla 1.6m takaylitys lavassa.Pistin kyllä vilkun jo hyvänmatkaa ennen päälle mutta takana tulija oli niin lähellä ettei nähnyt koko vilkkua, meinas napsahtaa kunnolla mutta sain koukattua vauhdilla pois alta. siinä p-paikan risteyksessä ei ole hidastuskaistaa vaan pelkkä tienhaara sisään.
Olli S.
Viestit: 211
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
Paikkakunta: läns suomes
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Olli S. »

Minua itse ainakin harmittaa huomattavasti vähemmän kun joudun kerran hidastamaan, jos edessä oleva antaa tietä, tai se että siinä on joku helevetin pumppujalka jonka nopeus seilaa koko ajan 65-75.
Sitten vielä jarrutetaan varmuuden vuoksi kameravalvonan ilmoituskyltillä 55:een.
Ennen tätä kaikea tullaan vielä pienemmältä tieltä eteen niin että itse saa jännittää meneekö päin vai ehtiikö se pois konteista.

Monesti ne lainkuuliaiset alle kahdeksaakymppiä ajavat ovat näitä edellämainittuja pumppujalkoja jotka eivät ymmärrä/osaa tasaisesta matkanopeudesta.

Kumpi on pitkässä juoksussa teille lainkuuliaisille (itse olen ammattikuski eli rikollinen) mielestänne parempi vaihtoehto?

A: ajatte sitä lievää ylinopeutta tasaisesti ja se hirveä tappajarekka tulee sopivan turvavälin kanssa tasaisesti teidän perässä.
B: ajatte sitä 75-78 ja takaa tuleva rekka saavuttaa ja jää lähelle vihjaamaan että voisitko ystävällisesti ajaa hieman reippaammin ja kun ette anna periksi rekka jää siihen lähelle kyttäämään ohituspaikkaa, ettekä voi antaa sitä tilaa mennä ohi, onhan tuo rikollinen kun ajaisi 5km/h lujempaa. Sitten tulee joku odottamaton tilanne ja äkkipysäys esimerkiksi hirvi. Ensin rysäytätte hlöautollanne sitä päin ja sen jälkeen se rekka jyrää teidät.

Onko se oma periaate sen arvoista että ottaa sen rekan niskaansa? Minusta ei ole. Itse en halua ajaa rekan edessä koska tiedän tasantarkkaan minkä verran sen jarrutusmatka on.

Kuinka monella teistä jotka nyt kauhistelette meitä ammattirikollisia, on oikeasti kokemusta rekan ratissa?

Koska tietyllä tavalla haisee tietämättömyys...

Minunkin kyydissä on ollut muutamia henkilöitä jotka on kovasti neuvonut miten rekalla käyttäydytään liikenteessä, joillakin on kuorma-autokortti joillain ei korttia ollenkaan.

Poikkeuksetta kyydissä istuminen on avannut silmiä,"tämä onkin paljon isompi ja kankeampi kulkuinen kuin kuorma-auto" "ai tämä kiihtyy näin hitaaaaaaasti" "eikö nuo hlöautoilijat pelkää isoa yhtään" ja moni tämän suuntaisia kommentteja on tullut.

Ja kun arvostellaan lievän ylinopeuden ajamisesta, VÄITÄTTEKÖ IHAN OIKEASTI ETTÄ, ETTE OLE AJANUT TAI AJA KOSKAAN YLINOPEUTTA?

Loppu viimeksi eikö se olisi tärkeintä että liikenne on sujuvaa?
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Miten on tultu tähän, ammattikuskiksi itseään nimittävä ei osaa pitää turvaväliä ja aiheuttaa hengenvaaraa liikenteessä?
Tekemällä virheistä oppii.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Just tämän ja muidenkin syiden vuoksi päästän rekat mielelläni lennossa ohi. Sitä ei aina tiedä millä pätevyysvaatimuksilla kukakin apina siellä nupin ohjaamossa sekoilee. Ja mainittujen massaerojen vuoksi ei viitsi ottaa selvää. Edelleenkään en anna perässä roikkuvan idiootin määrätä ajonopeuttani. Eli ei vaihtoehto aa, Eikä myöskään vaihtoehto bee.
Jälkimmäisessä tapauksessa kaiken eniten nupin kuljettajana mua vituttaisi jos se edelläajava alkaisi hiostamisesta vittuuntuneena hidastamaan tasaisesti nopeuttansa vielä paikassa josta ei pääse millään ohi... ja se olisi sille ääliörahtarille täysin oikein... :D
Avatar
rattori
Viestit: 11133
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja rattori »

jopetin kirjoitti:Just tämän ja muidenkin syiden vuoksi päästän rekat mielelläni lennossa ohi.
Minä en päästä enkä aja levikkeelle. Mun autossa ei ole rajoitinta, minä ajan yleensä kovempaa kuin rekka.
Jos lasket rekan eteen niin seur. ylämäessä se tulee perä edellä vastaan ja sitten ryömitään kuuttakymppiä mäen päälle. Alamäessä se kulkee sen satasen ja sitten taas seuraava ylämäki ja ryömitään. Ei kiitos.
Kahdeksankympin alueella voi hyvin ajaa sitä 85-88 ja jos rekka tulee taakse, tulkoon ja olkoon. Ei sillä etuajo-oikeutta tiellä ole.
------------
tractors
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Kyllä, ajan myös sillointällöin ylinopeudella, en kuitenkaan tee sitä työkseni.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kannattaa katsoa jostakin netfliksistä elokuva Duel

Kuva

Koska tuntuu, että mikään ei riitä. Ja liikennevirrassa peräpeiliin tunkija-änkeäjän
pitää päästä joka ikisen auton eteen jonkun useansadan kilometrin matkalla.

Sitten henkilöautolle, joka jää kiinni satunnaisessa tutkassa/kamerassa, ja on vanhoja
esim. kamerasakkoja päällä, kortti lähtee. On sillä merkitystä. Ammattiliikennettä
varmaankin säälitään, ettei 5-10 km/h ylinopeuksia noteerata ollenkaan, onhan heillä
rajoittimet.

Henkilöautoja rikesakotetaan jo 7 km/h ylityksestä /1/. Omakohtaisesti tuo tarkoittaisi
noin 91 km/h mittarinopeutta kahdeksankympin alueella. Eikä tuo rikesakko nyt
ole mikään ongelma rahamiehelle, perässähän nuo varmaan roikkuvat siksi,
että oman auton keula ei näkyisi kameraan. Mutta jos näitä alkaa kertyä,
ottavat kortin pois joksikin aikaa, ja se ei ole hyvä juttu. Tarvitsen
kulkuvälinettä melko koko ajan.

Bussipysäkeille väistäminen runsaasta kahdeksastakympistä, perässä roikkuvaa
kymmenien tonnien silppailla asfalttirenkailla ajavaa raskasta ajoneuvoa
kohtuuttomasti häiritsemättä, vaatii talvella jo hiukan perehtyneisyyttä, ja
melko hyviä renkaita, ja kuormatonta perävaunua, jotta ei mene pitkäksi.

-SS-

/1/ http://yle.fi/uutiset/3-9146382
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja tommi »

Rekkojen (ja muidenkin) perähakuisuus on kyllä ikävää. Oikeastaan on ihme, ettei onnettomuuksi satu enenpää.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], mtj, Osmo_, tiko ja 48 vierailijaa