Traktrin vesipumppu vuotaa
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:10 pm
- Viesti:
Traktrin vesipumppu vuotaa
Allis Calmers 270D moottori herätetään henkiin. Vesipumpun aksilan mahd. hiililaakeri vai mikä kuivunut, vuosia kun on ollut kuivilla.
Pumppua, korjaussarjaa tuskin saa. Sopisiko mahd. jostain muusta merkistä osia? Olisiko jollekkin muulle tullut eteen vastaava tilanne ja mistä apu?
Pumppua, korjaussarjaa tuskin saa. Sopisiko mahd. jostain muusta merkistä osia? Olisiko jollekkin muulle tullut eteen vastaava tilanne ja mistä apu?
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Jos on sellainen voideltava pumppu, niin kannattaa koittaa "ruutata" sinne rasvaa. Sen jälkeen saattaa alkaa pitämään kun käyttää varovasti.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:10 pm
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Ei ole mahdollista laittaa mitään rasvaa. Kyllä sen varmaan joutuu purkamaan ja koneistaa stefalle tila.
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Voihan siihen jonkun muun pumpun korjaussarjasta käypäsen tiivisteenkin löytää, mutta missä niitä pääsee mallin mukaan vertailemaan?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
http://www.agkits.com/allis-chalmers-water-pump.aspx
Tietämättä yhtään tuosta sinun Hjallis hjalmerin mallista niin kyllä noita silti netissä jonkinverran on myynnissä, tuo oli eka linkki mikä tuli kooklella vastaan.
Tietämättä yhtään tuosta sinun Hjallis hjalmerin mallista niin kyllä noita silti netissä jonkinverran on myynnissä, tuo oli eka linkki mikä tuli kooklella vastaan.
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Jos siinä vesipumpussa on numero jossain kohtaa niin sillä kun hakee niin varmasti vastaava pumppu löytyy uutena tai sitten korjaussarjana.
Tuossa taitaa olla Perkins P3 diesel moottori? Vissiin sama kuin Massikan T20 mallissa? Vai puhutaanko ihan väärästä mallista?
Tässä olisi kaikille ketjujen aloittajille vinkiksi että laitetaan aina kaikki mahdollinen tieto laitteista, vuosimallit, koneen malli jne ettei tarvitse pitkää ketjua arvuutella ja onkia tietoja ennen kuin voidaan antaa täsmällisiä neuvoja.
Tuossa taitaa olla Perkins P3 diesel moottori? Vissiin sama kuin Massikan T20 mallissa? Vai puhutaanko ihan väärästä mallista?
Tässä olisi kaikille ketjujen aloittajille vinkiksi että laitetaan aina kaikki mahdollinen tieto laitteista, vuosimallit, koneen malli jne ettei tarvitse pitkää ketjua arvuutella ja onkia tietoja ennen kuin voidaan antaa täsmällisiä neuvoja.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
.
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:52 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:10 pm
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Kiitos kaikille vastauksista. Tämä on diesel malli, niinkuin mainitsin vuosimalli 57?. Täytyy nyt irrottaa pumppu ja tarkastella mikä on. Akselin juuresta kuuitenkin tiputtaa. Kyllähän näissä jotka kauan on olleet kuivillaan näin käy. Tarkastan myös onko mitään numeroa lyöty.
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Aikanaan harmaa fergun vesipumppu vuosi todella paljon kun sitä 10 vuoden seisonnan jälkeen käyntiin virittelin. Oli ajatus irrottaa pumppu, mutta ei tarvinnut sitä tehdä kun muutaman tunnin ajelun jälkeen alkoi pitämään vedet sisällään.
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:10 pm
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Kerro mistä osia saa
-
- Viestit: 529
- Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Yritäpä katsella tuolta:
Luvataan sopivan konversiosarjana mm. harmaa-Ferkkuun jälkikäteen asennetuille Perkins P3-koneille. Pitäisi siis sopia A-C D270-traktorin P3 TA-moottoriinkin. Katsele se ilmoitus jossa puntahinta on 119,- ja pumpussa vain kaksi lähtöä myöhempien mallien kolmen asemasta. (Tuo tarkoittamani osa on neljäntenä, kun rullaat linkin sivua alaspäin).
http://www.ebay.co.uk/bhp/perkins-water-pump
Kotimaasta Marjakankaalta näyttäisi myös löytyvän, jos malli on sama kuin omassasi:
http://www.konekorjaamo.fi/traktorit/tr ... telma.html
Nuo vanhan ajan pumput oli tarkoitettu korjattaviksi. Samaa rakennetta käyttivät mm. lukuisat brittivalmistajat. Pumpun akseli lähtee tyypillisesti irti, kun ensin vetää hihnapyörä-siivikkopaketin keskiön irti pienellä ulosvetäjällä. Sitten pumpun alapuolella on tavallisesti näkyvillä ohuehko metallilankasilmukan pää. Se on vedettävissä pois tavallisilla linjapihdeillä. Tuon teräslanka on pitämässä laakeriasennelmaa pituussuunnassa lukittuna.
Laakerikuoressa samoin kuin pumpun rungossa on langanpaksuutta vastaava ura. Nyt pumpun akselin voi puristaa ulos vaikka ruuvipenkissä käyttämällä apuna sopivia tukipaloja, jotka pitävät pumpun takapinnan niin paljon irti penkin leuoista, että akseli mahtuu menemään läpi. Jäljellä on enää juoksupyörän ulosveto akselilta. Sekin onnistuu pienellä ulosvetimellä, mutta saattaa olla viisasta pitää akselia liossa jossakin liuottimessa vaikkapa vuorokauden ajan. Lämmittäminenkään ei ole pahitteeksi.
Kun kaikki osat ovat nyt käsillä, voi katsoa vuodon syytä. Tiivisteen vastapintana saattaa olla joko juoksupyörän tai pumpun rungon tasaiseksi hiottu pinta. Se voi olla myös metallipintaan liimattu liuku, jonka saa vaikka puukonkärjellä kammetuksi irti. Siihen pintaan taas vastaa tavallisesti toisena tiivistyspintana toimiva sileäksi hiottu hiili, jonka taitava mies voi valmistaa itsekin sopivasta aihiosta. Takavuosina oli käytössä isoja 1,5 voltin kuivaparistoja radiolaitteissa ja puhelinkeskuksissa. Niissä oli nelisenkymmentä milliä leveä ja kymmenisen milliä paksu hiilielektrodi. Sellaisesta saa viilailtua tarvittavan osan itsekin. Joskus taas saattaa saada pumpun tiiviiksi niinkin, että hioo uudestaan tasaisiksi ruosteen tai korroosion karhentamat alkuperäiset tiivistepinnat, ja sitten kokoaa pumpun vuotamattomaksi "uusioituna" taas käyttöön.
Edelleen pumpun rakenteesta: systeemiin kuuluu vielä jousi ja jokunen messinkilevy, sekä paksuhko O-rengas akselin ja hiilen välisen vuodon estämiseen. Näitä löytyy yleistarvikkeista, mutta ne saattavat olla kunnossakin. Laakerista sen verran, että britit käyttivät useimmiten joko 9/16" (14,3 mm) tai 1/2" (12,7 mm) läpimittaista akselia joka oli rakennettu yhdeksi nipuksi kaksirivisen kuulalaakeri-pötkylän kanssa. Tuo osa on yhteinen monelle valmisteelle ja uskon akseliasennelmaa tiivistepaketteineen löytyvän vaikkapa BMC- tai Ford-moottoreita harrastavalta porukalta. Esimerkiksi Austin ja Morris Minissä on kerrotun rakenteinen pumppu, samoin kuin Englannin Fordeissa. Siksi uskon sinun löytävän tuohon pumppuusi valmiinkin korjaussarjan, kun vähän laajennat "hakuympyrää". Yksi vaihtoehto on ostaa uutena vaikkapa Ebayn kautta joku paremmin saatavissa oleva brittimallinen vesipumppu. Kun sellaisen sitten purkaa osiksi, saatat saada valmiiksi tehdyt ja omaan tarpeeseesi sopivat sisäkalut pienellä sijoituksella.
Luvataan sopivan konversiosarjana mm. harmaa-Ferkkuun jälkikäteen asennetuille Perkins P3-koneille. Pitäisi siis sopia A-C D270-traktorin P3 TA-moottoriinkin. Katsele se ilmoitus jossa puntahinta on 119,- ja pumpussa vain kaksi lähtöä myöhempien mallien kolmen asemasta. (Tuo tarkoittamani osa on neljäntenä, kun rullaat linkin sivua alaspäin).
http://www.ebay.co.uk/bhp/perkins-water-pump
Kotimaasta Marjakankaalta näyttäisi myös löytyvän, jos malli on sama kuin omassasi:
http://www.konekorjaamo.fi/traktorit/tr ... telma.html
Nuo vanhan ajan pumput oli tarkoitettu korjattaviksi. Samaa rakennetta käyttivät mm. lukuisat brittivalmistajat. Pumpun akseli lähtee tyypillisesti irti, kun ensin vetää hihnapyörä-siivikkopaketin keskiön irti pienellä ulosvetäjällä. Sitten pumpun alapuolella on tavallisesti näkyvillä ohuehko metallilankasilmukan pää. Se on vedettävissä pois tavallisilla linjapihdeillä. Tuon teräslanka on pitämässä laakeriasennelmaa pituussuunnassa lukittuna.
Laakerikuoressa samoin kuin pumpun rungossa on langanpaksuutta vastaava ura. Nyt pumpun akselin voi puristaa ulos vaikka ruuvipenkissä käyttämällä apuna sopivia tukipaloja, jotka pitävät pumpun takapinnan niin paljon irti penkin leuoista, että akseli mahtuu menemään läpi. Jäljellä on enää juoksupyörän ulosveto akselilta. Sekin onnistuu pienellä ulosvetimellä, mutta saattaa olla viisasta pitää akselia liossa jossakin liuottimessa vaikkapa vuorokauden ajan. Lämmittäminenkään ei ole pahitteeksi.
Kun kaikki osat ovat nyt käsillä, voi katsoa vuodon syytä. Tiivisteen vastapintana saattaa olla joko juoksupyörän tai pumpun rungon tasaiseksi hiottu pinta. Se voi olla myös metallipintaan liimattu liuku, jonka saa vaikka puukonkärjellä kammetuksi irti. Siihen pintaan taas vastaa tavallisesti toisena tiivistyspintana toimiva sileäksi hiottu hiili, jonka taitava mies voi valmistaa itsekin sopivasta aihiosta. Takavuosina oli käytössä isoja 1,5 voltin kuivaparistoja radiolaitteissa ja puhelinkeskuksissa. Niissä oli nelisenkymmentä milliä leveä ja kymmenisen milliä paksu hiilielektrodi. Sellaisesta saa viilailtua tarvittavan osan itsekin. Joskus taas saattaa saada pumpun tiiviiksi niinkin, että hioo uudestaan tasaisiksi ruosteen tai korroosion karhentamat alkuperäiset tiivistepinnat, ja sitten kokoaa pumpun vuotamattomaksi "uusioituna" taas käyttöön.
Edelleen pumpun rakenteesta: systeemiin kuuluu vielä jousi ja jokunen messinkilevy, sekä paksuhko O-rengas akselin ja hiilen välisen vuodon estämiseen. Näitä löytyy yleistarvikkeista, mutta ne saattavat olla kunnossakin. Laakerista sen verran, että britit käyttivät useimmiten joko 9/16" (14,3 mm) tai 1/2" (12,7 mm) läpimittaista akselia joka oli rakennettu yhdeksi nipuksi kaksirivisen kuulalaakeri-pötkylän kanssa. Tuo osa on yhteinen monelle valmisteelle ja uskon akseliasennelmaa tiivistepaketteineen löytyvän vaikkapa BMC- tai Ford-moottoreita harrastavalta porukalta. Esimerkiksi Austin ja Morris Minissä on kerrotun rakenteinen pumppu, samoin kuin Englannin Fordeissa. Siksi uskon sinun löytävän tuohon pumppuusi valmiinkin korjaussarjan, kun vähän laajennat "hakuympyrää". Yksi vaihtoehto on ostaa uutena vaikkapa Ebayn kautta joku paremmin saatavissa oleva brittimallinen vesipumppu. Kun sellaisen sitten purkaa osiksi, saatat saada valmiiksi tehdyt ja omaan tarpeeseesi sopivat sisäkalut pienellä sijoituksella.
Viimeksi muokannut siirimari, La Joulu 03, 2016 3:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: To Heinä 31, 2008 8:45 am
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Pitäis suomessakin olla IKH myymälöistä ympäri Suomea LH osista Marjakankaalta 60eur luokaa korjaus sarja jotain30eur.Ota irti ja marssi lähemään myymälään tilaavat ellei varastossa.Ei tullut katsottua minulla on Renault n71 jossa pitäis olla sama moottri Dextassa Volvo 320 mf 35 ym
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 9:48 am
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Siirimarin selostus on yhdellä sanalla - täydellinen.
Jag fattar inte snart, men det är så underbart, att efteråt är allt så klart.
Nopsasti en hoksaa, mutta ihmeellistä on, että jälkeenpäin kaikki on niin selvää.
Dexta-59, Valmet 502 -74, Stihl MS200, Honda CBF 1000
Nopsasti en hoksaa, mutta ihmeellistä on, että jälkeenpäin kaikki on niin selvää.
Dexta-59, Valmet 502 -74, Stihl MS200, Honda CBF 1000
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:10 pm
- Viesti:
Re: Traktrin vesipumppu vuotaa
Komppaan edellistä -- juuri näin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ratikkakuski, tono, zukka ja 41 vierailijaa