Sähkön hinta?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Esk0
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2014 10:10 pm
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Esk0 »

Mulle Helen tarjosi toukokuun lopulla: 11,49c / kWh + 3€ ja eilen : 13,97c / kWh, edellinen sopimus päättyy lokakuussa.
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja elk »

Suunnilleen samoja hintoja Helen tarjonnut, kannattaako tehdä 2v sopimus? Saattaa olla kuitenkin suht edullinen....
Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

zukka kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 3:12 pm
Toisaalta eikös nyt ole pari vaikeampaa talvea ollut,josko nyt olisi helpompi talvi luvassa?
Varsinkin jos olkiluotokin vihdoinkin tuottaisi sähköä ja sota loppuisi.
Ja tiedä häntä, vaikka lehmätkin lentäisivät ensi vuonna???
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

AV kirjoitti: Su Kesä 19, 2022 7:53 am
poweriko kirjoitti: Su Kesä 19, 2022 7:26 am Toukokuun sähkölasku 6,16 euroa, alkaa aurinkosähkö vaikuttaa, maksoivat 17c/kwh myydystä.

Itse sain 16,8c/kwh toukokuulta, huhtikuu oli 9,4c/kwh. Ihan mukavasti olisi talven nollatuotannon aikaa kuitannut, kun
vain paneeleita olisi riittävästi, samahan se on näillä myynti hinnoilla, milloin se on tuotettu. Joten olen ajatellut lisätä
paneeleita katolle ennemmin kuin laittaisin ilma/kautta maalämpö lämmitykseen, varsinkin kun on 2m3 varaaja sähkövastuksella
on valmiina.
Paneelit on käteviä talon lämmittämiseen. Mitä teet heinäkuussa 2m3 varaaja täynnä kiehuvaa vettä. Itsellä ilman paneeleja, talouden sähkön kulutus on nyt 15- 25 kWh/vrk ja lämminvesi ei lopu. Maalämpö on.....hyvä juttu, joulu ja tammikuussakin.
Ford77
Viestit: 71
Liittynyt: Su Joulu 12, 2021 7:55 pm
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Täälläkin fortumin 2v sopimus juuri loppui ja hinta pomppasi 10 senttiä kilowatilta. Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella mennään ensitalvi. Jos ongelmat olkiluodossa jatkuu ja tulee kylmä tuuleton talvi niin tuleeko sitä sähköäkään sitten koko ajan. Ainakin jossakin lehdissä on kirjoitettu että sähköä voidaan joutua säännöstelemään. On tultu turhan riippuvaiseksi sähköstä.
Fordson major
Ford county 654
Ford 7700
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Ford77 kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 9:36 pm Ainakin jossakin lehdissä on kirjoitettu että sähköä voidaan joutua säännöstelemään. On tultu turhan riippuvaiseksi sähköstä.
Niin, ulkomailta tuodusta sähköstä.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

rautakasa kirjoitti: To Kesä 23, 2022 9:25 am
Ford77 kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 9:36 pm Ainakin jossakin lehdissä on kirjoitettu että sähköä voidaan joutua säännöstelemään. On tultu turhan riippuvaiseksi sähköstä.
Niin, ulkomailta tuodusta sähköstä.
Oikeastaan, tuo tilanne pitää ensin tulla ennenkuin sen uskoo.

Etupäässä näen moisen kirjoittelun samana kuin ekonomistien kommentit monissa talousasioissa: He ilmoittavat kuinka asioiden pitää mennä, tässä tietenkin halutaan hintoja nousuun.

Eli itse näkisin asian niin, että kotitalouksilta sähkö tuskin loppuu/kautta joutuvat säännöstelyn piiriin. Kyllä sähköä on saatavilla jos emme sotaan tai vastaavaan kriisiin joudu. Se on sitten eri asia mihin hintaan sitä myydään.

Moni tässä vielä leuhkii sopimuksilla jossa saa energiaa alta viiden sentin kWh. Se lämmittää yhtä paljon kuin housuihin kuseminen, noihin tulee helposti se 10snt lisää kun sopparit loppuu.
Suomi kuuluu länsimaihin
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja grani »

Onneksi varsinaisen sähkön osuus laskun kokonaishintaan on niin pieni että sen korotus ei paljon vaikuta. Sen lisäksi ylijäämäsähköstä saa vastaavasti parempaa hintaa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
steami

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja steami »

Jammu kirjoitti: To Kesä 23, 2022 9:38 am

Moni tässä vielä leuhkii sopimuksilla jossa saa energiaa alta viiden sentin kWh. Se lämmittää yhtä paljon kuin housuihin kuseminen, noihin tulee helposti se 10snt lisää kun sopparit loppuu.
En usko millään, että housuihin kuseminen lämmittäisi vuoden päähän? Rupeaa kylmältä tuntumaan jo aiemmin. ;-)
Minulla 4,92 senttiä ilman kk maksuja ensi kesään asti....
Olen kuitenkin samalla viivalla muiden kanssa tuolloin uutta sopimusta tehdessä. En joudu maksamaan takautuvasti saamaani edullista sähköä takaisin...

Jutuistasi paistaa kateuden siemen... :-)
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja imppu »

Kade tai ei, mut vähän tymhä olin mä.
Tammikuussa tarjottiin 8.2 snt. En tarttunu. Nyt kesäkuussa tartuin 13.2 snt hintaan.
Muilla vielä kalliimpaa.
Kesäkuun lopussa loppuu vanha sopimus..
Ja nyt sähkön kulutus nousee ku alettiin ajamaan yhen kulkineen osalta sähköllä.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

imppu kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 11:20 am Kade tai ei, mut vähän tymhä olin mä.
Tammikuussa tarjottiin 8.2 snt. En tarttunu. Nyt kesäkuussa tartuin 13.2 snt hintaan.
Muilla vielä kalliimpaa.
Kesäkuun lopussa loppuu vanha sopimus..
Ja nyt sähkön kulutus nousee ku alettiin ajamaan yhen kulkineen osalta sähköllä.
Eiköhän se sähkön hinta kompensoidu bensan/dieselin säästönä?
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja imppu »

rautakasa kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 11:22 am
imppu kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 11:20 am Kade tai ei, mut vähän tymhä olin mä.
Tammikuussa tarjottiin 8.2 snt. En tarttunu. Nyt kesäkuussa tartuin 13.2 snt hintaan.
Muilla vielä kalliimpaa.
Kesäkuun lopussa loppuu vanha sopimus..
Ja nyt sähkön kulutus nousee ku alettiin ajamaan yhen kulkineen osalta sähköllä.
Eiköhän se sähkön hinta kompensoidu bensan/dieselin säästönä?
Nii :mrgreen:
Kuiten voidaan todeta että säästäminen ei ole halpaa.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Foromies
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Loka 27, 2020 5:37 pm

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Foromies »

Se on hyvä kun sähkönhinta nousee. Ennen oli siirto kalliimpi kuin sähkö. Kohta alkaa siirto tuntua jo halvalta.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

steami kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 10:52 am
Jammu kirjoitti: To Kesä 23, 2022 9:38 am

Moni tässä vielä leuhkii sopimuksilla jossa saa energiaa alta viiden sentin kWh. Se lämmittää yhtä paljon kuin housuihin kuseminen, noihin tulee helposti se 10snt lisää kun sopparit loppuu.
En usko millään, että housuihin kuseminen lämmittäisi vuoden päähän? Rupeaa kylmältä tuntumaan jo aiemmin. ;-)
Minulla 4,92 senttiä ilman kk maksuja ensi kesään asti....
Olen kuitenkin samalla viivalla muiden kanssa tuolloin uutta sopimusta tehdessä. En joudu maksamaan takautuvasti saamaani edullista sähköä takaisin...

Jutuistasi paistaa kateuden siemen... :-)
Höpöhöpö, itse oon joulukuuhun asti säästänyt pörssisähköllä pitkän pennin liki kymmenen vuoden aikana. Siinä ei vuoden halpa kiinteä hinta vaikuta yhtään. Eipä ole kateutta, ihmettelyä lähinnä hölmöydestä missä ei voi tietää mitä määräaikaisen päättyessä on tarjolla vaikka nyt on halpa soppari niin vastaavaa ei enää saa :lol:

Lisäksi meillä on hyvin pieni sähkönkulutus ja nykyisellään kesäaikana aurinkoenergiaa tulee kulutuksen verran ja myyntiinkin. Tarkoitus lisätä paneeleja.
Suomi kuuluu länsimaihin
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

imppu kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 11:57 am
rautakasa kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 11:22 am
imppu kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 11:20 am Kade tai ei, mut vähän tymhä olin mä.
Tammikuussa tarjottiin 8.2 snt. En tarttunu. Nyt kesäkuussa tartuin 13.2 snt hintaan.
Muilla vielä kalliimpaa.
Kesäkuun lopussa loppuu vanha sopimus..
Ja nyt sähkön kulutus nousee ku alettiin ajamaan yhen kulkineen osalta sähköllä.
Eiköhän se sähkön hinta kompensoidu bensan/dieselin säästönä?
Nii :mrgreen:
Kuiten voidaan todeta että säästäminen ei ole halpaa.
No ei tuo tyhmälle kuulosta, sähkökulkine jos pysyy ehjänä sillä säästää pitkän pennin, jos ei pääoma-asioita tossa mieti niin kokonaisuudessa juoksevat kulut pienenee
Suomi kuuluu länsimaihin
steami

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja steami »

Jammu kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 1:20 pm
steami kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 10:52 am
Jammu kirjoitti: To Kesä 23, 2022 9:38 am

Moni tässä vielä leuhkii sopimuksilla jossa saa energiaa alta viiden sentin kWh. Se lämmittää yhtä paljon kuin housuihin kuseminen, noihin tulee helposti se 10snt lisää kun sopparit loppuu.
En usko millään, että housuihin kuseminen lämmittäisi vuoden päähän? Rupeaa kylmältä tuntumaan jo aiemmin. ;-)
Minulla 4,92 senttiä ilman kk maksuja ensi kesään asti....
Olen kuitenkin samalla viivalla muiden kanssa tuolloin uutta sopimusta tehdessä. En joudu maksamaan takautuvasti saamaani edullista sähköä takaisin...

Jutuistasi paistaa kateuden siemen... :-)
Höpöhöpö, itse oon joulukuuhun asti säästänyt pörssisähköllä pitkän pennin liki kymmenen vuoden aikana. Siinä ei vuoden halpa kiinteä hinta vaikuta yhtään. Eipä ole kateutta, ihmettelyä lähinnä hölmöydestä missä ei voi tietää mitä määräaikaisen päättyessä on tarjolla vaikka nyt on halpa soppari niin vastaavaa ei enää saa :lol:

Lisäksi meillä on hyvin pieni sähkönkulutus ja nykyisellään kesäaikana aurinkoenergiaa tulee kulutuksen verran ja myyntiinkin. Tarkoitus lisätä paneeleja.
Ei ne paneelit sinne katolle ihan ilmaiseksi tule? Ei ainakaan tyttäreni asunnon lämmitys viime joulun aikaan kannattanut edes ilmalämpöpumpulla... pörssisähkö.. Noh, rahalla saa ja hevosella pääsee...
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja ch »

steami kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 7:48 pm Ei ne paneelit sinne katolle ihan ilmaiseksi tule? Ei ainakaan tyttäreni asunnon lämmitys viime joulun aikaan kannattanut edes ilmalämpöpumpulla... pörssisähkö.. Noh, rahalla saa ja hevosella pääsee...
Niin kuten yllä todettiin, niin monta monta vuotta viime joulukuuta aiemmin oli pörssisähkö ollut edullisin vaihtoehto. Kyllä siinä plussapuskuria oli ehtinyt tulla verrattuna kiinteähintaisiin ja siinä kohtaa pörssi päätti vähän tasoittaa tilannetta takaisinpäin.

No heilautti se muakin sen verran, että tarkistin oman kaupunkikämpän sopimuksen, ja senhän oli fortumi ujuttanut kanssa pörssisähköksi jossain kohtaa. Kai joku lappu oli joskus tullut kotiin, jossa asia ilmoitettu mutta jäänyt huomioimatta. Totta puhuen en edes oikein muistanut mikä sähkösopimus mulla on, kun tuommoisella vajaa 1000 kWh vuosikulutuksella se on ollut melkein se ja sama mille yhtiölle sen 15€/kk sähkö+siirto maksaa. Ajattelin siinä kohtaa kuitenkin vaihtaa määräaikaiseen 2v pahviin ja Tampereen sähkölaitos tarjosi siinä kohtaa 7,6 senttiä +1,98€ /kk. Mennään nyt tällä tammikuuhun 24 asti.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Joulukuussa 2021 sähköenergialaskuni oli hiukan alle 80€, pörssisähkö. Joulukuun huippuhintaa makseltiin ainakin itsenäisyyspäivän tienoilla, 1€/kWh luokassa. Tammikuussa vaihdoin hintakatolliseen ja kun se purkautui myyjän toimesta, vaihtui sopimus edelleen.
Suomi kuuluu länsimaihin
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Sähkö maksaa nyt itselle 5.49 c/kwh ja määräaikainen soppari voimassa 11/2023. Tulevaa tautia en osaa sairastaa, voi olla mutta voi olla olematta.
"
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähkön hinta?

Viesti Kirjoittaja AV »

Pataässä kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 9:32 pm
AV kirjoitti: Su Kesä 19, 2022 7:53 am
poweriko kirjoitti: Su Kesä 19, 2022 7:26 am Toukokuun sähkölasku 6,16 euroa, alkaa aurinkosähkö vaikuttaa, maksoivat 17c/kwh myydystä.

Itse sain 16,8c/kwh toukokuulta, huhtikuu oli 9,4c/kwh. Ihan mukavasti olisi talven nollatuotannon aikaa kuitannut, kun
vain paneeleita olisi riittävästi, samahan se on näillä myynti hinnoilla, milloin se on tuotettu. Joten olen ajatellut lisätä
paneeleita katolle ennemmin kuin laittaisin ilma/kautta maalämpö lämmitykseen, varsinkin kun on 2m3 varaaja sähkövastuksella
on valmiina.
Paneelit on käteviä talon lämmittämiseen. Mitä teet heinäkuussa 2m3 varaaja täynnä kiehuvaa vettä. Itsellä ilman paneeleja, talouden sähkön kulutus on nyt 15- 25 kWh/vrk ja lämminvesi ei lopu. Maalämpö on.....hyvä juttu, joulu ja tammikuussakin.
No pointti olikin siinä, kun on valmiina 90kw akku sähkövastuksella varustettuna, niin voi talvella yön halvoilla hinnoilla
ladata sitä ja käyttää sitä rahaa mitä kesän sähkön myynnillä on kertynyt. Sillä maalämpöpumpun hinnalla saa melkoisen
paneelikentän katolle tuottamaan sitä sähköä, jolloin lämmityksen hinnan voisi olettaa olevan jopa negatiivisen puolella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], RS, SPS1975 ja 54 vierailijaa