Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jumunen kirjoitti: La Helmi 04, 2023 8:47 am Ei kannata provosoitua, vaikka provosoidaan.
Minä en jaksaisi provosoitua, tai sitten en vain noteeraa, tai huomaa noita tilanteita hankalina. Mulla matkat on yleensä hyvin tylsän oloisia. Mies jolle ei tapahdu mitään.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Olikohan jokin sairaus vaikuttamassa hahmottamiseen? Pitäkäämme huolta vanhuksistamme.

"Poliisi pysäytti perjantaina Kauhajoella 169 kilometriä tunnissa ajaneen kuljettajan. Tieosuudella nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Autoa ajoi 94-vuotias vanhus. Häntä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vanhus määrättiin ajokieltoon."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009402068.html
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Aakku kirjoitti: Pe Helmi 17, 2023 7:49 pm Olikohan jokin sairaus vaikuttamassa hahmottamiseen? Pitäkäämme huolta vanhuksistamme.

"Poliisi pysäytti perjantaina Kauhajoella 169 kilometriä tunnissa ajaneen kuljettajan. Tieosuudella nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Autoa ajoi 94-vuotias vanhus. Häntä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vanhus määrättiin ajokieltoon."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009402068.html
Jos seurasi kierroslukumittaria ja yritti ajaa 80?
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Pataässä kirjoitti: Pe Helmi 17, 2023 9:35 pm
Aakku kirjoitti: Pe Helmi 17, 2023 7:49 pm Olikohan jokin sairaus vaikuttamassa hahmottamiseen? Pitäkäämme huolta vanhuksistamme.

"Poliisi pysäytti perjantaina Kauhajoella 169 kilometriä tunnissa ajaneen kuljettajan. Tieosuudella nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Autoa ajoi 94-vuotias vanhus. Häntä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vanhus määrättiin ajokieltoon."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009402068.html
Jos seurasi kierroslukumittaria ja yritti ajaa 80?
Epäilen, että oli sekoittanut kaasu- ja jarrupolkimet keskenään.
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Niin se wanha liikennöitsijä eli ex päällikkö reilusti yli 80 vuotiaana ajeli mersulla ohituskaistaa ja poliisit mittasi tutkalla 158 km/h ja kysyivät isännältä onko kiire johonkin, niin tämä vastasi ettei kiirettä ole mutta kun mersun saa vauhtiin niin ei sitä heti viitsisi jarruttaa. Taisi olla kuukausi sitten ilman korttia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä niitä valottomia auton periä oli taas tuiskussa ihan liikaa ja osa vielä ajeli parkit päällä. Kyllä siinä on haastetta koittaa pitää etäisyyttä edellä menevään kun sakea lumi pöllyä ja edellä menevän nopeus seilaa. Yhden auton ohittaminen sitten vielä meni vaikeaksi, kun 40 km/h ajoi edellä 70 km/h rajoituksen tiellä mutta kun pääsin rinnalle niin alkoi vauhti kiihtymään. Ja sitten vastaan tuli auto parkit päällä niin ei ihan rauhallinen ohittaminen onnistunut, vielä kun se lumi pölysi tuulilasille eikä pyyhkijät saaneet sitä poistettu koko pyyhintäalalta. Mutta meni kuitenkin ilman vahinkoja. Sitten se ohitettava jäi taas köröttelemään seuraavan takana tulevan kiusaksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: La Helmi 18, 2023 7:01 pm Kyllä niitä valottomia auton periä oli taas tuiskussa ihan liikaa ja osa vielä ajeli parkit päällä. Kyllä siinä on haastetta koittaa pitää etäisyyttä edellä menevään kun sakea lumi pöllyä ja edellä menevän nopeus seilaa. Yhden auton ohittaminen sitten vielä meni vaikeaksi, kun 40 km/h ajoi edellä 70 km/h rajoituksen tiellä mutta kun pääsin rinnalle niin alkoi vauhti kiihtymään. Ja sitten vastaan tuli auto parkit päällä niin ei ihan rauhallinen ohittaminen onnistunut, vielä kun se lumi pölysi tuulilasille eikä pyyhkijät saaneet sitä poistettu koko pyyhintäalalta. Mutta meni kuitenkin ilman vahinkoja. Sitten se ohitettava jäi taas köröttelemään seuraavan takana tulevan kiusaksi.
Minä olen joskus mennyt parkkiin muutamaksi minuutiksi. Se hidastelija on sinä aikana jo mennyt pitkän matkaa. Nyt kun en ole enää työelämässä, niin tauko tekee joskus hyvääkin, kun ei ole sen kummemmin kiire. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Tänään hiihtolomalaiset pyöri jaloissa marssi vauhti suksiboxi katolla 55-75. Perheelliset bensansäästjät liikkeellä. Meinas kiukuttaa kun keli hyvä, mutta eivät kulje. https://youtu.be/1oBtX1jgYrw
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Torniosta etelään oli viikolla liikkeellä porukkaa, joka ohituskaistan kohdalla uskalsi ajaa 110 km/h, mutta ohituskaistojen välillä vain 70-80 km/h (tikkarinopeus 100 km/h).

Huomasi kyllä, mistä kohtaa eu alkoi. Norjan puolella tie oli sula (kesäkeli), mutta välittömästi rajalta alkoi järkyttävä polanne, kynnöspelto ja jäästä rakennettu mukulakivikko, joka jatkui melkein Muonioon saakka.
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

rautakasa kirjoitti: La Helmi 18, 2023 10:50 pm Torniosta etelään oli viikolla liikkeellä porukkaa, joka ohituskaistan kohdalla uskalsi ajaa 110 km/h, mutta ohituskaistojen välillä vain 70-80 km/h (tikkarinopeus 100 km/h).

Huomasi kyllä, mistä kohtaa eu alkoi. Norjan puolella tie oli sula (kesäkeli), mutta välittömästi rajalta alkoi järkyttävä polanne, kynnöspelto ja jäästä rakennettu mukulakivikko, joka jatkui melkein Muonioon saakka.
Norjalaisilla väkevät suojat ja uskaltavat käyttää kun eivät kuulu eu:n. Itse vaelsin Jyväskylästä napapiirille.
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: La Helmi 18, 2023 7:59 pm
Ajomies kirjoitti: La Helmi 18, 2023 7:01 pm Kyllä niitä valottomia auton periä oli taas tuiskussa ihan liikaa ja osa vielä ajeli parkit päällä. Kyllä siinä on haastetta koittaa pitää etäisyyttä edellä menevään kun sakea lumi pöllyä ja edellä menevän nopeus seilaa. Yhden auton ohittaminen sitten vielä meni vaikeaksi, kun 40 km/h ajoi edellä 70 km/h rajoituksen tiellä mutta kun pääsin rinnalle niin alkoi vauhti kiihtymään. Ja sitten vastaan tuli auto parkit päällä niin ei ihan rauhallinen ohittaminen onnistunut, vielä kun se lumi pölysi tuulilasille eikä pyyhkijät saaneet sitä poistettu koko pyyhintäalalta. Mutta meni kuitenkin ilman vahinkoja. Sitten se ohitettava jäi taas köröttelemään seuraavan takana tulevan kiusaksi.
Minä olen joskus mennyt parkkiin muutamaksi minuutiksi. Se hidastelija on sinä aikana jo mennyt pitkän matkaa. Nyt kun en ole enää työelämässä, niin tauko tekee joskus hyvääkin, kun ei ole sen kummemmin kiire. :)
Kyllä ainakin itse lasken ohi yrittävän menemään ilman kiusantekoa ja kiihdytyksiä. Ja tuossa kun tuon hitaamman ajoneuvon tavoitin ja erotin lumipölyn seasta niin en pitänyt tilannetta ongelmallisen ja omaa vauhtia etenemällä kaikki olisi sujunut ihan hyvin. Mutta tuo tuulilasiin lentänyt lumi aiheutti haastetta ja sitten kun ohitettava kiihdytti vauhtiaan aika myöhäisessä vaiheessa, niin meni sitten tilanne niin kuin meni. En kyllä yleensä peru ohitusaikeita enää siinä kohdalla kun olen jo auton rinnalla ja muutaman sentin ohi, kun alkoi tuo kiihdyttely. Ja se että ohituksen tehtyä tämän vauhti putosi taas siihen "köröttelyvauhtiin, kun peilistä katsottuna jäi nopeasti. Ja kyllä sitä ajan kanssa nykyisin liikutaan eikä niin että pitää kaikista ohi päästä, mutta kun ei kaikkien ajatuksia ja toimia osaa (vieläkään) lukea, niin näitäkin sitten tapahtuu. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Huomattavasti lisääntynyt, pelkillä seisontavaloilla ajaminen lienee seurausta siitä, kun kansalaisia on kritisoitu takavalojen "pimeydestä". Sitten omista valoistaan huolestuneet ovat ruuvanneet valokytkintä pykälä kerrallaan, kunnes takavalot ovat syttyneet, ja kas, siinäpä ratkaisu: nolla-asennon jälkeen ensimmäisen pykälän kohdalla takavalot syttyvät. Välillä tulee pimeään aikaankin, tosin valaistulla tiellä vastaan näitä seisontavaloilla ajavia. Automaattiset päiväajovalot ja seisontavalot ovat menneet aivan liian monelta sujuvasti sekaisin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Pimeällä motarilla meni joku baijerilainen, jossa takavaloissa oli minimaalisesti punaista valoa, mutta rekkarivalo oli taas huomattavan kirkas. Joku tarve olla huonosti havaittava takaapäin.
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tyttö tuosta lähti töihin ja oli kai aavistuksen tiukka aikataulu vaikka tuohon lähelle oli menossa. reppu etupenkillä aiheutti hälytyksen ja vei huomion. ensimmäisessä risteyksessä meni suoraksi. onneksi ajoi hiukan vasemmalla ja vastapuolella oli tonttiliittymä. vain toinen etupyörä oli ojassa ja loput kovalla ja sain siitä nätisti vedettyä kuiville. oikeaa ajolinjaa olisi mennyt suoraan ojaan. ihme kyllä ei näkynyt kuin sisälokasuojan kiinnityksessä vaurioita. lunta ei liiemmin ole vaimentamaan. siitä se oppi tuleepi kantapään kautta. vauhtia ei paljoo oo voinu olla koska se on T-risteys ja jäljet vei aivan suoraan ojaan, vain lopussa jo lähellä ojaa oli kääntänyt.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7810
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Kauan sitten,oli muka kiire jollekin asialle,oli jo,kiihdyttämässä pihasta,kun huomasin unohtaneeni jotain ja polkaisin jarrupoljinta,mikä painui tunnottomana lattiaan.
Siinä olis ollut pihalta lähtiessä,suoranpätkä ja vauhtia olis kertynyt kivasti,ennen suoran päässä olevaa vinkkeli kurvia,vaan onneksi,tuo jarruttomuus tuli huomattua ennen.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7810
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Kyllä kauas näkyi että,sieltä ollaan tulossa, tuli yksi auto vastaan jossa auton omat valot ja kaikki lisävalot keulalla,paloivat suurimmalla mahdollisella teholla,pitkät päällä.
No,eipä onneksi päivän valossa paljoa häikäissyt....
juho
Viestit: 226
Liittynyt: Ti Marras 22, 2022 9:28 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja juho »

Yhä enemmän näkee että päiväsaikaan valopaneeleissa on keltaista eteen. Ei kyllä mene jakeluun miksi. Valovuosia sitten autokoulunopettaja määritteli valojen merkityksen näin. Kirkas eteen= ajovalo ja /tai parkki; Punainen taakse parkkivalo/jarruvalo (silloin ei sumuvaloja tunnettu) Valkoinen taakse =peruutusvalo. Keltainen =vilkkuvalo, kertoo että jotain on tapahtumassa. Keltainen vilkkumaton sivulle, lienee kait pitkissä yhdistelmissä, niistä ei ollut 70 luvun puolivälissä puhetta. Sininen on jo sellainen signaali että kannattaa pitää silmät auki. Ei siviiliautojen varustuksessa. Näillä koodeilla on pärjätty, mutta kyllä se joskus sykähdyttää kun jollain traktorimiehellä on jäänyt työvalot päälle ja se tuon em koodiston perusteella on tulossa samaa kaistaa kohti, vaikka on menossa samaan suuntaan.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Traktorin takatyövalot ovat usein hajavaloa tiottavat, ja valaistu matka on lyhyt.

Taakse ulottuva työlaite näkyy takatyövaloissa hyvin, nyös kauempaa. Siksi en kovin pahana pitäisi, vaikka muutama katonrajan työvalo loisi traktorin raakse alueen, josta takaa lähestyvä voi havaita jonkin takalanan alhaalla pitkälle taakse ulottuvan osan paikan.

Olen ripustellut kumilenksulla kiinnitettäviä punaisia polkupyörävaloja kyntöauran tukipyörän kampeen, ja muihinkin ulkoneviin rautoihin. Autolla liikkuessa ei jonkin sarunnaisen traktorin työvalo ole koskaan itseä haitannut, koska valot ovat ylhäällä, eivätkä valaise tien tasosta suoraan silmään.

Ihannetilanne olisi, jos työlaitteissa olisivat takavalaisimet ja äärivalot.

-SS-
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Pari taksia kiinnitti huomion. yksi oli menossa kehä kolmelta lentokentälle ja erkanemisramppi kentän suuntaan on kaksikaistainen. taksi edellä ajoi keskiviivalla tai siellä sisäkurvin kaistalla aika epävarmasti ja hitaasti. sitten kun se lentokentän suora aukeni niin katosi horisonttiin ja aika kiirus olis kaikilla autoilla kentälle. mitä lie touhunnut kun oli niin epävarmaa se meneminen.

toinen taksi tässä omalla kylällä kai todennut vilkunkäytön turhaksi kun on amatikuljettaja.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

-SS- kirjoitti: Ma Maalis 06, 2023 4:21 pm Traktorin takatyövalot ovat usein hajavaloa tiottavat, ja valaistu matka on lyhyt.

Taakse ulottuva työlaite näkyy takatyövaloissa hyvin, nyös kauempaa. Siksi en kovin pahana pitäisi, vaikka muutama katonrajan työvalo loisi traktorin raakse alueen, josta takaa lähestyvä voi havaita jonkin takalanan alhaalla pitkälle taakse ulottuvan osan paikan.
Ei ikinä siirtoajoon työvaloja päälle. Olen meinannut kerran ajaa täysperäyhdistelmällä tuollaisen idiootin traktorikuskin perään. Oletus oli, että vastaan tulee auto omalla kaistallaan, mutta yllätys oli kyllä sykähdyttävä.
Paras, tai pahin perustelu oli yhdellä traktorikuskilla. Hän kuulemma pitää työvalot takana päällä, jotta kärry näkyisi. Siinä kärryssä kun ei toiminut valot.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Ferkku, juntunen ja 51 vierailijaa