Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

pela
Viestit: 736
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pela »

Nyt kun pääosassa autoja on jo vakionopeudensäätimet niin jaksaa ihmetyttää se että osa kuljettajista ei halua sitä hyödyntää.
Jonossa olisi paljon mukavampi ajella kun häntä ei humppaisi niin helkkaristi.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

pela kirjoitti: To Heinä 28, 2022 10:16 am Nyt kun pääosassa autoja on jo vakionopeudensäätimet niin jaksaa ihmetyttää se että osa kuljettajista ei halua sitä hyödyntää.
Jonossa olisi paljon mukavampi ajella kun häntä ei humppaisi niin helkkaristi.
Jos siellä hännillä olen, niin otan hetkeksi vakkarin pois päältä ja annan välin kasvaa vaikka 300 metriin. Eipä humppaa enää paljoa. Elikä syynä on liian lähellä ajaminen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Suurin osa vakionopeudensäätimistä ei tunnista edellä ajavan auton perää ja pudota nopeutta. Humppaaminen johtuu paljolti myös tästä syystä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jumunen kirjoitti: To Heinä 28, 2022 3:12 pm Suurin osa vakionopeudensäätimistä ei tunnista edellä ajavan auton perää ja pudota nopeutta. Humppaaminen johtuu paljolti myös tästä syystä.
Mitenkä se muka asiaan vaikuttaa. Minusta adaptiivinen vakkari reagoi joskus jopa hullummin äkkinäisyydellään. Sillähän ei ole mitään älyä, vaan reagoi vain edelläajavaan. Ennakointi pitää lähteä kuskin havainnoista, joka ulottuu useiden autojen päähän eteen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: To Heinä 28, 2022 4:03 pm
Jumunen kirjoitti: To Heinä 28, 2022 3:12 pm Suurin osa vakionopeudensäätimistä ei tunnista edellä ajavan auton perää ja pudota nopeutta. Humppaaminen johtuu paljolti myös tästä syystä.
Mitenkä se muka asiaan vaikuttaa. Minusta adaptiivinen vakkari reagoi joskus jopa hullummin äkkinäisyydellään. Sillähän ei ole mitään älyä, vaan reagoi vain edelläajavaan. Ennakointi pitää lähteä kuskin havainnoista, joka ulottuu useiden autojen päähän eteen.
Tuo ennakointi on yksi olennainen osa niin sujuvuuden kuin turvallisuuden kannalta. Jotenkin tuntuu että se on monella ihan outo asia. Varsinkin kaupunkiajossa sen huomaa, kun liikennevalot vaihtuu ja alkaa itse hidastamaan, niin aina on joku tulossa vauhdilla siihen takapuskurin tuntumaan, Talvella isommalla autolla liikkuessa sitä mielellään ryömi hitaasti eteenpäin, kuin että olisi pyyhkäissyt siihen valotolpalle vauhdilla ja sitten yrittänyt siitä lähteä liikkeelle. Joidenkin ajatteluun se ei sopinut ja sellaisia syöksyjä piti tehdä siihen keulan eteen, niin että sen "pakollinen" pysähtymisen joutui tekemään. Sekin vielä että kun tuijotetaan vain edellä kulkevan perävaloja jää sitten muun liikenteen havainnointi kokonaan, ja ihmetellään miksi edessä oleva hidastelee. Maaseudulla sitten nuo traktorit yms. tuntuvat olevan pelkkinä haittoina siellä tiellä eikä osata huomioida mitä niillä on perässä ja ovatko mahdollisesti kääntymässä. Opeteltavaa siellä liikenteessä on aina, eikä mikään ole 100 % selvää. Mutta riskejä kyllä pystyy aika paljonkin vähentämään omalla asenteella.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sköne »

Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.

Kerran on päässyt mukaan, kun sillä rytmillä mentiin ja se toimii!!
oppia ikä kaikki
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:24 pm Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.
Eihän se ole mahdollista, kun kiihdytyskaistalla pääsee hikisesti kuudenkympin nopeuteen..
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sköne »

rautakasa kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:29 pm
sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:24 pm Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.
Eihän se ole mahdollista, kun kiihdytyskaistalla pääsee hikisesti kuudenkympin nopeuteen..
Siis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
oppia ikä kaikki
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:24 pm Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.

Kerran on päässyt mukaan, kun sillä rytmillä mentiin ja se toimii!!
Harvinaista.
Tuottaa hankaluuksia vaikka ne jonot etenisi vaikka vain juoksuvauhtia. Ihmisillä on joku ihme kiire vaihtaa kaistaa aivan siinmä alussa, jopa hiukan sen sulkuviivan päältä eikä käyttää sitä kiihdytyskaistaa ja tehdä asiat rauhallisesti.

Isommissa nopeuksissa tietty moni pelkää sen kiihdytyskaistan loppumista.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja juha »

sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 10:09 pm
rautakasa kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:29 pm
sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:24 pm Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.
Eihän se ole mahdollista, kun kiihdytyskaistalla pääsee hikisesti kuudenkympin nopeuteen..
Siis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
Kyllä tuolla kehä kolmosen sisäpuolella tuntuu olevan toimiva käytäntö.
Salon kohdalla toisinaan ei tunnu edes kahta autoa mahtumaan samalle moottoritielle :roll:
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sköne »

juha kirjoitti: Pe Heinä 29, 2022 9:58 am
sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 10:09 pm
rautakasa kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:29 pm
sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:24 pm Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.
Eihän se ole mahdollista, kun kiihdytyskaistalla pääsee hikisesti kuudenkympin nopeuteen..
Siis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
Kyllä tuolla kehä kolmosen sisäpuolella tuntuu olevan toimiva käytäntö.
Salon kohdalla toisinaan ei tunnu edes kahta autoa mahtumaan samalle moottoritielle :roll:
Tuon tekniikan tehokkuus perustuu siihen, että kaikki tietää vuoronsa. Kenenkään ei tarvitse arpoa paikkaansa. Vie kyllä pitkään ennekuin se laajemmin ymmärretään täällä korpisalolla.
oppia ikä kaikki
Juice
Viestit: 2046
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Juice »

Ajomies kirjoitti: To Heinä 28, 2022 8:09 pm Tuo ennakointi on yksi olennainen osa niin sujuvuuden kuin turvallisuuden kannalta. Jotenkin tuntuu että se on monella ihan outo asia. Varsinkin kaupunkiajossa sen huomaa, kun liikennevalot vaihtuu ja alkaa itse hidastamaan, niin aina on joku tulossa vauhdilla siihen takapuskurin tuntumaan
Ihan jo autokoulussa opetettiin että niihin liikennevaloihin ei ole mikään kiire. Jos kaukaa näkee että punaista mollottaa niin piruako sinne ryykää. Raskailla vehkeillä aivan oleellinen juttu ettei valoihin tarvitse pysähtyä, suurin osa tätä ei luonnollisesti tajua.

Toinen juttu on iso mäki johon raskas kalusto hyytyy 50-60kmh. Kerää letkan perään. Mäen harjan jälkeen alkaa lasku jossa loiva mutka vasemmalle. Tässä lähdetään sitten ohittamaan yhdistelmää eikä tajuta että se 64-76tn kokonaispainon vehje kiihtyy siihen alamäkeen yllättävän vikkelästi. Lasketaan ohitusmatka väärin ja sitten tuleekin joku vastaan ja tehdään kamikaze-syöksy siihen rekan etupuolelle. Työmatkalle osuu tämmöinen mäki ja tämä on pitänyt nähdä lukemattomia kertoja.

-----------------------------------------

Itse ohittamistakin voisi moni harjoitella. Jos on pitkä suora eikä ketään tule vastaan, aika moni palaa takaisin omalle kaistalle niin että ohitettavan etulokarista meinaa lähteä maalit + kivisuihku keskikaistalta tuulilasiin. Mikä kiire sinne omalle kaistalle on palata auton keulaa hipoen jos ei ketään tule vastaan?
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Juice kirjoitti: Pe Heinä 29, 2022 10:12 am Mikä kiire sinne omalle kaistalle on palata auton keulaa hipoen jos ei ketään tule vastaan?
Erityisesti tämäkiire ihmetyttää moottoritiellä, kun ketään ei edes voi tulla vastaan.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Juice kirjoitti: Pe Heinä 29, 2022 10:12 am
Ajomies kirjoitti: To Heinä 28, 2022 8:09 pm Tuo ennakointi on yksi olennainen osa niin sujuvuuden kuin turvallisuuden kannalta. Jotenkin tuntuu että se on monella ihan outo asia. Varsinkin kaupunkiajossa sen huomaa, kun liikennevalot vaihtuu ja alkaa itse hidastamaan, niin aina on joku tulossa vauhdilla siihen takapuskurin tuntumaan
Ihan jo autokoulussa opetettiin että niihin liikennevaloihin ei ole mikään kiire. Jos kaukaa näkee että punaista mollottaa niin piruako sinne ryykää. Raskailla vehkeillä aivan oleellinen juttu ettei valoihin tarvitse pysähtyä, suurin osa tätä ei luonnollisesti tajua.

Toinen juttu on iso mäki johon raskas kalusto hyytyy 50-60kmh. Kerää letkan perään. Mäen harjan jälkeen alkaa lasku jossa loiva mutka vasemmalle. Tässä lähdetään sitten ohittamaan yhdistelmää eikä tajuta että se 64-76tn kokonaispainon vehje kiihtyy siihen alamäkeen yllättävän vikkelästi. Lasketaan ohitusmatka väärin ja sitten tuleekin joku vastaan ja tehdään kamikaze-syöksy siihen rekan etupuolelle. Työmatkalle osuu tämmöinen mäki ja tämä on pitänyt nähdä lukemattomia kertoja.

-----------------------------------------

Itse ohittamistakin voisi moni harjoitella. Jos on pitkä suora eikä ketään tule vastaan, aika moni palaa takaisin omalle kaistalle niin että ohitettavan etulokarista meinaa lähteä maalit + kivisuihku keskikaistalta tuulilasiin. Mikä kiire sinne omalle kaistalle on palata auton keulaa hipoen jos ei ketään tule vastaan?
Jännä juttu sekin, että nopeusrajoitusta ei tartte noudattaa, mutta sitä sulkuviivaa kunnioitetaan. Ja sitten ohittaessa kun on tulossa sulkuviiva niin väkisin vaan tullaan siihen liian liki takaisin omalle kaistalle. Nojoo tätä näkee ihan teillä, jossa olisi tilaa ja mahdollisuuksia palailla kaukana edessäkin.
Jäärä
Viestit: 3762
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juice kirjoitti: Pe Heinä 29, 2022 10:12 am ...
Itse ohittamistakin voisi moni harjoitella. Jos on pitkä suora eikä ketään tule vastaan, aika moni palaa takaisin omalle kaistalle niin että ohitettavan etulokarista meinaa lähteä maalit + kivisuihku keskikaistalta tuulilasiin. Mikä kiire sinne omalle kaistalle on palata auton keulaa hipoen jos ei ketään tule vastaan?
Parhaina tällaisesta ovat mieleen jääneet ohitukset, joista on palattu tiukasti omalle kaistalle muutaman metrin päähän ohitetun keulasta, vaikka tyhjää, suoraa tietä on ollut edessä pari kilometriä. Jäin silloin tuoreeltaan miettimään, olisiko ohittajan kannattanut kuitenkin kytkeä aivonsa päälle.

Vielä typerämpää tällainen on sateella, lumikelillä tai soratiellä. Osalla ohittajia tosin tarkoitus lieneekin tahallinen kiusanteko.
Kyllä se siitä.
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 10:09 pm
rautakasa kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:29 pm
sköne kirjoitti: To Heinä 28, 2022 9:24 pm Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.
Eihän se ole mahdollista, kun kiihdytyskaistalla pääsee hikisesti kuudenkympin nopeuteen..
Siis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
Joo, mutta meillä päin ei kiihdytyskaistalla ajeta kuin tuo 60 km/h niin vetoketjulle kävisi huonosti..
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Melkoisen surullista luettavaa tämä taulukko

Kuva
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kardaani kirjoitti: La Heinä 30, 2022 11:02 am Melkoisen surullista luettavaa tämä taulukko

Kuva
Kyllä tuo osaamattomuus" näkyy ihan liikenteessäkin. Aivan kuin niillä säännöillä joita opetellaan siihen kirjalliseen kokeeseen ei olisi mitään merkitystä sitten kun luvan kanssa sinne liikenteeseen päästään. Sitten on näitä eri asioita jotka sitten osataan ja jopa noudatetaan pilkun tarkasti, tai ei osata niitä laissa sallittuja soveltamisia. Ryhmittymiset ja kääntämiset nyt ainakin näyttää olevan vaikeita juttuja. Esim. kaupungeissa liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä joissa ei ole erillisiä valoja kääntyville, niin monessa risteyksessä ruuhka-aikaan ei sillä tiukalla lainopille pääse kääntymään, ennen kuin liikenne vähenee tuntuvasti.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tilastot kertoo, mutta taustatkin olisi hyvä selvittää.
Opetuslupien vapautuessa paras aines opetetaan nykyisin kotiopetuksella. Autokouluissa käy suhteellisesti enemmän opimista vaativaa ainesta.
Autokouluopetuksen tuntimääriä vähennettiin rajusti ja hintakilpailun seurauksena siirryttiin pitkälti simulaattori- ja etäopetukseen. Näin se autokoulussa käyvä heikompi aines jää yhä enemmän jalkoihin.
Opetusluvalla puolestaan tuntimäärät saattavat olla suuriakin, koska niitä ei erikseen hinnoitella. Liikenteessä asenteet taas voivat olla kautta linjan heikommat, koska kotiopettajilla ei ole välttämättä vaadittavaa pedagogista taitoa ja omaksutut tavat siirtynevät helpommin opetettaviin. Toki on hyviä ja vaativiakin kotiopettajia.
Autokouluopetusta uudistettaessa puhuttiin myös tutkintojen vaatimusten kiristämisestä. En tiedä tapahtuiko mitään. Ehkä teoriakoetta hieman tiukennettiin.
Briteissä autokouluopetusta vaaditaan minimaalisesti, mutta tutkinnot ovat vaativia ja hylkyprosentit ovat olleet korkeita. Tuottaako se sitten huonoja, vai hyviä kuskeja?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7783
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008975744.html

Ainakin kolme,kun ei tule enää kotiin........

Tietääkö joku paikan....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Ambasador, Ferkku, Heppi, Juhnu, Majestic-12 [Bot], Mpaseppä, mtalo, proto, rautakasa, raute ja 51 vierailijaa