Havaintoja nyky liikenteestä
-
- Viestit: 736
- Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
- Paikkakunta: Lappi
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Nyt kun pääosassa autoja on jo vakionopeudensäätimet niin jaksaa ihmetyttää se että osa kuljettajista ei halua sitä hyödyntää.
Jonossa olisi paljon mukavampi ajella kun häntä ei humppaisi niin helkkaristi.
Jonossa olisi paljon mukavampi ajella kun häntä ei humppaisi niin helkkaristi.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Jos siellä hännillä olen, niin otan hetkeksi vakkarin pois päältä ja annan välin kasvaa vaikka 300 metriin. Eipä humppaa enää paljoa. Elikä syynä on liian lähellä ajaminen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 4348
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Suurin osa vakionopeudensäätimistä ei tunnista edellä ajavan auton perää ja pudota nopeutta. Humppaaminen johtuu paljolti myös tästä syystä.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Mitenkä se muka asiaan vaikuttaa. Minusta adaptiivinen vakkari reagoi joskus jopa hullummin äkkinäisyydellään. Sillähän ei ole mitään älyä, vaan reagoi vain edelläajavaan. Ennakointi pitää lähteä kuskin havainnoista, joka ulottuu useiden autojen päähän eteen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tuo ennakointi on yksi olennainen osa niin sujuvuuden kuin turvallisuuden kannalta. Jotenkin tuntuu että se on monella ihan outo asia. Varsinkin kaupunkiajossa sen huomaa, kun liikennevalot vaihtuu ja alkaa itse hidastamaan, niin aina on joku tulossa vauhdilla siihen takapuskurin tuntumaan, Talvella isommalla autolla liikkuessa sitä mielellään ryömi hitaasti eteenpäin, kuin että olisi pyyhkäissyt siihen valotolpalle vauhdilla ja sitten yrittänyt siitä lähteä liikkeelle. Joidenkin ajatteluun se ei sopinut ja sellaisia syöksyjä piti tehdä siihen keulan eteen, niin että sen "pakollinen" pysähtymisen joutui tekemään. Sekin vielä että kun tuijotetaan vain edellä kulkevan perävaloja jää sitten muun liikenteen havainnointi kokonaan, ja ihmetellään miksi edessä oleva hidastelee. Maaseudulla sitten nuo traktorit yms. tuntuvat olevan pelkkinä haittoina siellä tiellä eikä osata huomioida mitä niillä on perässä ja ovatko mahdollisesti kääntymässä. Opeteltavaa siellä liikenteessä on aina, eikä mikään ole 100 % selvää. Mutta riskejä kyllä pystyy aika paljonkin vähentämään omalla asenteella.Aakku kirjoitti: ↑To Heinä 28, 2022 4:03 pmMitenkä se muka asiaan vaikuttaa. Minusta adaptiivinen vakkari reagoi joskus jopa hullummin äkkinäisyydellään. Sillähän ei ole mitään älyä, vaan reagoi vain edelläajavaan. Ennakointi pitää lähteä kuskin havainnoista, joka ulottuu useiden autojen päähän eteen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Onko joku nähnyt sellaista ihmettä, että moottoritieliittymästä tullaan moottoritielle vetoketjutekniikalla. Se mahtaa olla täkäläisille autoilukulttuurille kova haaste.
Kerran on päässyt mukaan, kun sillä rytmillä mentiin ja se toimii!!
Kerran on päässyt mukaan, kun sillä rytmillä mentiin ja se toimii!!
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 2098
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Eihän se ole mahdollista, kun kiihdytyskaistalla pääsee hikisesti kuudenkympin nopeuteen..
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Siis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Harvinaista.
Tuottaa hankaluuksia vaikka ne jonot etenisi vaikka vain juoksuvauhtia. Ihmisillä on joku ihme kiire vaihtaa kaistaa aivan siinmä alussa, jopa hiukan sen sulkuviivan päältä eikä käyttää sitä kiihdytyskaistaa ja tehdä asiat rauhallisesti.
Isommissa nopeuksissa tietty moni pelkää sen kiihdytyskaistan loppumista.
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Kyllä tuolla kehä kolmosen sisäpuolella tuntuu olevan toimiva käytäntö.sköne kirjoitti: ↑To Heinä 28, 2022 10:09 pmSiis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
Salon kohdalla toisinaan ei tunnu edes kahta autoa mahtumaan samalle moottoritielle
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tuon tekniikan tehokkuus perustuu siihen, että kaikki tietää vuoronsa. Kenenkään ei tarvitse arpoa paikkaansa. Vie kyllä pitkään ennekuin se laajemmin ymmärretään täällä korpisalolla.juha kirjoitti: ↑Pe Heinä 29, 2022 9:58 amKyllä tuolla kehä kolmosen sisäpuolella tuntuu olevan toimiva käytäntö.sköne kirjoitti: ↑To Heinä 28, 2022 10:09 pmSiis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
Salon kohdalla toisinaan ei tunnu edes kahta autoa mahtumaan samalle moottoritielle
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 2047
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Ihan jo autokoulussa opetettiin että niihin liikennevaloihin ei ole mikään kiire. Jos kaukaa näkee että punaista mollottaa niin piruako sinne ryykää. Raskailla vehkeillä aivan oleellinen juttu ettei valoihin tarvitse pysähtyä, suurin osa tätä ei luonnollisesti tajua.Ajomies kirjoitti: ↑To Heinä 28, 2022 8:09 pm Tuo ennakointi on yksi olennainen osa niin sujuvuuden kuin turvallisuuden kannalta. Jotenkin tuntuu että se on monella ihan outo asia. Varsinkin kaupunkiajossa sen huomaa, kun liikennevalot vaihtuu ja alkaa itse hidastamaan, niin aina on joku tulossa vauhdilla siihen takapuskurin tuntumaan
Toinen juttu on iso mäki johon raskas kalusto hyytyy 50-60kmh. Kerää letkan perään. Mäen harjan jälkeen alkaa lasku jossa loiva mutka vasemmalle. Tässä lähdetään sitten ohittamaan yhdistelmää eikä tajuta että se 64-76tn kokonaispainon vehje kiihtyy siihen alamäkeen yllättävän vikkelästi. Lasketaan ohitusmatka väärin ja sitten tuleekin joku vastaan ja tehdään kamikaze-syöksy siihen rekan etupuolelle. Työmatkalle osuu tämmöinen mäki ja tämä on pitänyt nähdä lukemattomia kertoja.
-----------------------------------------
Itse ohittamistakin voisi moni harjoitella. Jos on pitkä suora eikä ketään tule vastaan, aika moni palaa takaisin omalle kaistalle niin että ohitettavan etulokarista meinaa lähteä maalit + kivisuihku keskikaistalta tuulilasiin. Mikä kiire sinne omalle kaistalle on palata auton keulaa hipoen jos ei ketään tule vastaan?
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Jännä juttu sekin, että nopeusrajoitusta ei tartte noudattaa, mutta sitä sulkuviivaa kunnioitetaan. Ja sitten ohittaessa kun on tulossa sulkuviiva niin väkisin vaan tullaan siihen liian liki takaisin omalle kaistalle. Nojoo tätä näkee ihan teillä, jossa olisi tilaa ja mahdollisuuksia palailla kaukana edessäkin.Juice kirjoitti: ↑Pe Heinä 29, 2022 10:12 amIhan jo autokoulussa opetettiin että niihin liikennevaloihin ei ole mikään kiire. Jos kaukaa näkee että punaista mollottaa niin piruako sinne ryykää. Raskailla vehkeillä aivan oleellinen juttu ettei valoihin tarvitse pysähtyä, suurin osa tätä ei luonnollisesti tajua.Ajomies kirjoitti: ↑To Heinä 28, 2022 8:09 pm Tuo ennakointi on yksi olennainen osa niin sujuvuuden kuin turvallisuuden kannalta. Jotenkin tuntuu että se on monella ihan outo asia. Varsinkin kaupunkiajossa sen huomaa, kun liikennevalot vaihtuu ja alkaa itse hidastamaan, niin aina on joku tulossa vauhdilla siihen takapuskurin tuntumaan
Toinen juttu on iso mäki johon raskas kalusto hyytyy 50-60kmh. Kerää letkan perään. Mäen harjan jälkeen alkaa lasku jossa loiva mutka vasemmalle. Tässä lähdetään sitten ohittamaan yhdistelmää eikä tajuta että se 64-76tn kokonaispainon vehje kiihtyy siihen alamäkeen yllättävän vikkelästi. Lasketaan ohitusmatka väärin ja sitten tuleekin joku vastaan ja tehdään kamikaze-syöksy siihen rekan etupuolelle. Työmatkalle osuu tämmöinen mäki ja tämä on pitänyt nähdä lukemattomia kertoja.
-----------------------------------------
Itse ohittamistakin voisi moni harjoitella. Jos on pitkä suora eikä ketään tule vastaan, aika moni palaa takaisin omalle kaistalle niin että ohitettavan etulokarista meinaa lähteä maalit + kivisuihku keskikaistalta tuulilasiin. Mikä kiire sinne omalle kaistalle on palata auton keulaa hipoen jos ei ketään tule vastaan?
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Parhaina tällaisesta ovat mieleen jääneet ohitukset, joista on palattu tiukasti omalle kaistalle muutaman metrin päähän ohitetun keulasta, vaikka tyhjää, suoraa tietä on ollut edessä pari kilometriä. Jäin silloin tuoreeltaan miettimään, olisiko ohittajan kannattanut kuitenkin kytkeä aivonsa päälle.Juice kirjoitti: ↑Pe Heinä 29, 2022 10:12 am ...
Itse ohittamistakin voisi moni harjoitella. Jos on pitkä suora eikä ketään tule vastaan, aika moni palaa takaisin omalle kaistalle niin että ohitettavan etulokarista meinaa lähteä maalit + kivisuihku keskikaistalta tuulilasiin. Mikä kiire sinne omalle kaistalle on palata auton keulaa hipoen jos ei ketään tule vastaan?
Vielä typerämpää tällainen on sateella, lumikelillä tai soratiellä. Osalla ohittajia tosin tarkoitus lieneekin tahallinen kiusanteko.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 2098
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Joo, mutta meillä päin ei kiihdytyskaistalla ajeta kuin tuo 60 km/h niin vetoketjulle kävisi huonosti..sköne kirjoitti: ↑To Heinä 28, 2022 10:09 pmSiis tuo tekniikka on tarpeen, kun kaksi autojonoa liittyy yhdeksi. Silloin molemmilla autojonoilla nopeus pitää olla käytännössä sama.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Melkoisen surullista luettavaa tämä taulukko
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Kyllä tuo osaamattomuus" näkyy ihan liikenteessäkin. Aivan kuin niillä säännöillä joita opetellaan siihen kirjalliseen kokeeseen ei olisi mitään merkitystä sitten kun luvan kanssa sinne liikenteeseen päästään. Sitten on näitä eri asioita jotka sitten osataan ja jopa noudatetaan pilkun tarkasti, tai ei osata niitä laissa sallittuja soveltamisia. Ryhmittymiset ja kääntämiset nyt ainakin näyttää olevan vaikeita juttuja. Esim. kaupungeissa liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä joissa ei ole erillisiä valoja kääntyville, niin monessa risteyksessä ruuhka-aikaan ei sillä tiukalla lainopille pääse kääntymään, ennen kuin liikenne vähenee tuntuvasti.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tilastot kertoo, mutta taustatkin olisi hyvä selvittää.
Opetuslupien vapautuessa paras aines opetetaan nykyisin kotiopetuksella. Autokouluissa käy suhteellisesti enemmän opimista vaativaa ainesta.
Autokouluopetuksen tuntimääriä vähennettiin rajusti ja hintakilpailun seurauksena siirryttiin pitkälti simulaattori- ja etäopetukseen. Näin se autokoulussa käyvä heikompi aines jää yhä enemmän jalkoihin.
Opetusluvalla puolestaan tuntimäärät saattavat olla suuriakin, koska niitä ei erikseen hinnoitella. Liikenteessä asenteet taas voivat olla kautta linjan heikommat, koska kotiopettajilla ei ole välttämättä vaadittavaa pedagogista taitoa ja omaksutut tavat siirtynevät helpommin opetettaviin. Toki on hyviä ja vaativiakin kotiopettajia.
Autokouluopetusta uudistettaessa puhuttiin myös tutkintojen vaatimusten kiristämisestä. En tiedä tapahtuiko mitään. Ehkä teoriakoetta hieman tiukennettiin.
Briteissä autokouluopetusta vaaditaan minimaalisesti, mutta tutkinnot ovat vaativia ja hylkyprosentit ovat olleet korkeita. Tuottaako se sitten huonoja, vai hyviä kuskeja?
Opetuslupien vapautuessa paras aines opetetaan nykyisin kotiopetuksella. Autokouluissa käy suhteellisesti enemmän opimista vaativaa ainesta.
Autokouluopetuksen tuntimääriä vähennettiin rajusti ja hintakilpailun seurauksena siirryttiin pitkälti simulaattori- ja etäopetukseen. Näin se autokoulussa käyvä heikompi aines jää yhä enemmän jalkoihin.
Opetusluvalla puolestaan tuntimäärät saattavat olla suuriakin, koska niitä ei erikseen hinnoitella. Liikenteessä asenteet taas voivat olla kautta linjan heikommat, koska kotiopettajilla ei ole välttämättä vaadittavaa pedagogista taitoa ja omaksutut tavat siirtynevät helpommin opetettaviin. Toki on hyviä ja vaativiakin kotiopettajia.
Autokouluopetusta uudistettaessa puhuttiin myös tutkintojen vaatimusten kiristämisestä. En tiedä tapahtuiko mitään. Ehkä teoriakoetta hieman tiukennettiin.
Briteissä autokouluopetusta vaaditaan minimaalisesti, mutta tutkinnot ovat vaativia ja hylkyprosentit ovat olleet korkeita. Tuottaako se sitten huonoja, vai hyviä kuskeja?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 7789
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008975744.html
Ainakin kolme,kun ei tule enää kotiin........
Tietääkö joku paikan....
Ainakin kolme,kun ei tule enää kotiin........
Tietääkö joku paikan....
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa