Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

kimero
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 21, 2013 5:48 pm
Paikkakunta: pudasjärvi
Viesti:

Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja kimero »

Mitähän konsteja sitä kehittäis, että sais pysymään mersun moottorin edes vähän notkeana talvipakkasella työpäivän ajan, kun ei ole roikkapaikkaa uuden työpaikan parkkipaikalla. Webasto ei tule kysymykseen kun on kallis ja ei viittis pelkästään tämän takia laittaa kun kotona voi kuitenkin pitää roikassa. Toimiskohan tämmönen ajatus, jos laittas vanhan täkin nokkapellin päälle heti kun on auto parkissa ja moottorin ympärille 3-5kappaletta H-4 polttimoita omalla akulla palamaan päivän ajaksi. Jaksaiskohan nuo pitää moottorin vaikkapa nolla-asteisena ja lataisi akun kotosalla täyteen seuraavaa päivää varten. Kaasutoho moottorin alla ei onnistu kun panssarin päällä on aina pikkusen öljy läiskiä.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei taida paljoa sitä lämpöä noilla H-4 systeemillä saada. Akkukin pitää olla aika kookas jos niitä meinaa sen 8 h polttaa. Yleisesti niitä peitteitä koneen päällä käytettiin joskus 60 - luvulla, ainakin mitä muistelen nähneeni. Eikös tämä ilmastonmuutos ole jo niin pitkällä ettei niitä hirmupakkasia edes tule. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Mitä jos se akku tyhjenee niistä polttimoista jo paljon ennenkuin pääsee kotiin lataamaan? Ja vaikka ei niin jaksaako joku koko talven viritellä polttimoita ja latureita...
Mulla on mökillä löbö käyttöinen hallilämmitin jolla ammuskelen rakvaattorin konetta päin ellei ole aikaa odottaa letkulämppäriä.
10-15min riittää.
Viimeksi muokannut jopetin, Ma Loka 24, 2016 8:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
harriveikko
Viestit: 382
Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Sitä on olemassa sellanen "suolasysteemi",eli varaa lämpöä sellanen suolapatruuna.Niitä on oikein jossainpäin myytävänä semmosia systeemeitä.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
luminpe1
Viestit: 1130
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Paksuja täkkejä on käytetty konepellin päällä jo ammoisina aikoina. Kyllähän ne jonkin verran lämmön karkaamista estävät.
Kovimmilla pakkasilla on käyty pistämässä kone käyntiin joksikin aikaa, mutta sinulla ei ehkä siihen ole mahdollisuutta.

Arvelen, että polttimot eivät ole tehokas lämmitysratkaisu. Yhteisteho olisi ehkä runsaat parisataa wattia, mutta kun kaikki lämpö muodostuu moottorin ulkopuolella ja karkaa ilmaan, niin hyötyä ei ole. Lisäksi akku tyhjenee tuolla virran kulutuksella niin, että työpäivän loppupuolella lamput eivät enää anna sitä vähääkään lämpöä. Toisaalta sinulle tulee kyllä kuuma kun roudaat akkua edestakaisin.....
kimero
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 21, 2013 5:48 pm
Paikkakunta: pudasjärvi
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja kimero »

Eihän tuota tarvi lämmittää jos pakkasta alle -20 astetta mutta joka talvi on ollut jonkunaikaa pakkasia 25-35 asteen tuntumassa joitakin päiviä jolloin lämmitys olis tarpeen.
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Siis ihanko tosissaan olisit laittamassa h4 polttimoita tai kaasutohoa?? Ei se rikki mene jos muutamana päivänä vuodessa sen laitat -30 käyntiin.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

kokemuksesta ainaki mitsuissa sanon että kyllä se ilkeetä tekee -30 täräyttää tulille moottorin ääni pari minuuttia sellanen. yksiki kerta on liikaa. jos töissä pystyy välil käydä käynnistelee niin kahet avaimet vaan matkaan niin voi laittaa ovet lukkoon kun käy ja menee ite sisälle lämmittelee.. :lol:
kimero
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 21, 2013 5:48 pm
Paikkakunta: pudasjärvi
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja kimero »

Niin, eihän se rikki mene jos sen saa käyntiin, 25 astetta pakkasta ja 3 päivää seiso viimetalvena ilman roikkaa niin ei lähtenyt käyntiin kun huvikseen kokeilin.
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

mites se suomalanen keksintö joka laitettiin lohkon ja jölynputsarin väliin ja siinä oli ns hehku jota sit lämmitettiin manuaalisesti kylm'käynnistyksessä ja siis putsari lämpeni öljy oli heti notkeaa
jostakin 70-80 luvulta
mulla on sellanen uusi yksi kpl :mrgreen:
kimero
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 21, 2013 5:48 pm
Paikkakunta: pudasjärvi
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja kimero »

Tässä saattais olla ratkaisu mikäli tuossa olis ajastettavissa esim 30 minuutin "jälkikäyttö" niin vois käydä ruokatauon aikana laittaan auton käymään eikä tarttis huolehtia sammutuksesta.http://www.motonet.fi/fi/tuote/521010/OTR-Turbotimer
jassukata
Viestit: 877
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:46 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja jassukata »

Onko ongelma varsinainen käyntiin lähteminen? Onko vanhempaa mallia mese. Uudemmat kai parempia kylmäkäynnistymään , mulla kanssa vielä kokemusta vailla kovilta pakkasilta CDI W211 Eemeli ja sen pakkaskäynnistyvyys. Ollu kyllä jo maaliskuusta mutta ei kovia pakkasia silloin. Siinä kun ei itse suoriteta starttausta loppuun asti,käytetään vaan "avainta" startti asennossa ja sitte se itekseen kihnuttaa tarvitsemansa määrän. Saa nähä miten ulkona päivän seisseenä -30 hörähtää. Kotona kanssa saa tietty roikan perään.
Minkä nuorena oppii sitä vanhana kaipaa
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja juha »

8) jos oikein masinistihommia kaipaat, niin askartelet 50litran lämpöeristetyn pytyn takalaatikkoon. Vedät sitten moottorista lämppärinletkut sinne, jolloin pytty lämpiää 90 asteeseen ajon aikana. Sitten kun sammutat väännät putkista hanat kiinni.
Ennen seuraavaa kylmäkäynnistystä avaat hanat ja käynnistät sähköisen kiertovesipumpun muutamaksi minuutiksi. Sitten onkin bloki jo plussan puolella ;)

Se on tämä maailma ajatuksissani sellainen, että kun vaan olisi energiaa rajattomasti pienessä paketissa, saisi tehtyä lähes mitä vaan.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja juha »

Ai niin. Olihan jo 60-luvulla Mercuryssä, majorin koneella sellainen systeemi, että kun moottorin lämpötila laski tietyn asteluvun alle, starttasi moottorin käyntiin ja sammui taas normaalilämmössä.

Jotkut hieman pelästyi kadulla kun auto itsekseen starttasi..
mötkis
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Touko 19, 2015 10:25 am
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja mötkis »

Akku sisälle lämpöseen on kans iha bueno homma jos autolla ei joka päivä ajoa eikä roikkaa. Ainaki nää vanhemmat vaggineet lähtee mistä vaan jos virtaa hehkuttaa ja pyörittää. Siitähän se paljo on kiinni. Öljyjäkin kannattaa miettiä mitä talveksi tuuppaa koneesee.
Hydrauliikan osat, asennukset ja huollot. Koneistus ja metallityöt. Sorvaus, jyrsintä, aarporaus.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

juha kirjoitti:Ai niin. Olihan jo 60-luvulla Mercuryssä, majorin koneella sellainen systeemi, että kun moottorin lämpötila laski tietyn asteluvun alle, starttasi moottorin käyntiin ja sammui taas normaalilämmössä.

Jotkut hieman pelästyi kadulla kun auto itsekseen starttasi..
Joku tuollainen patentti oli yhdessä linja-autossa joskus 70 - luvun alussa. Olin koiraa ulkoiluttamassa kun yks`kaks pärähti bussi käymään. Vähän siinä pällistelin kun ei siellä autossa näkynyt ketään ja riippulukko oven alareunassa lukossa. Silloin oli jopa mielessä tutkiskella asiaa, ja soveltaa omaan autoon.........vaan kun sekin ajatus katosi aivojen sokkeloihin, ja nyt pullahti esille. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja cardaani »

juha kirjoitti:8) jos oikein masinistihommia kaipaat...
No, eikös tosi masinisti laita hillet hehkumaan peltilaatikkoon ja laatikko auton alle :D
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
kimero
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 21, 2013 5:48 pm
Paikkakunta: pudasjärvi
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja kimero »

CDI koneella oleva mersu lähtee 40 asteen pakkasesta käyntiin jos on akussa virtaa, on nimittäin kokeiltu w211 270 CDI mersua yhen kerran kun tuli kiire, itellä vanhanliiton esikammio moottorilla tuo mersu ja vielä väljän puoleinen yksilö
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja MottiM »

kimero kirjoitti:CDI koneella oleva mersu lähtee 40 asteen pakkasesta käyntiin jos on akussa virtaa, on nimittäin kokeiltu w211 270 CDI mersua yhen kerran kun tuli kiire, itellä vanhanliiton esikammio moottorilla tuo mersu ja vielä väljän puoleinen yksilö
Syytäkin lähteä käyntiin kovallakin pakkasella lämmittämättä. Nimittäin ihan uudessa C:ssä ja E:ssä ei Webasto lämmitä enää moottoria vaan pelkästään lämppärin kennolle menevää vettä. Jotain modauksia tuohon ovat rakennelleet, mutta vissiin vikakoodia tulee kun moottorin ohjaus saa eri lämpötila-antureilta "epäuskottavia" lämpötilatietoja.

Itse kysymykseen: vanhempiin autoihin kyllä saa webastoja kohtuu hintaan, omasta maksoin itse purkaen alle satasen...
vkorp
Viestit: 641
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Kepulikonsteja lohkolämmityksen tilalle

Viesti Kirjoittaja vkorp »

Army vehkeis näin sellaisen letkulämmittimen johon laitettiin puhalluslamppu. Aika helppo tehdä itsekkin kahdesta sisäkkäisestä putkenpalasta. Se toho pelas kai lamppuöljyllä. Joku tietää enemmän...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 47 vierailijaa